FillariElectrobikeGiantHepha
Sivu 188 / 220 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 88 138 178 186 187 188 189 190 198 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.611 - 5.640 / 6586

Aihe: Pahoja Tubeless ongelmia!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti smela Katso viesti
    Canyon Grailissa nämä kiekot, joihin olen yrittänyt laittaa Gravelking SS-renkaita.
    Ongelmana on vanteessa venttiilistä katsoen vastapuolella oleva "sauma" (ks. kuva linkin takaa) yhdistettynä epätasaiseen teippaukseen.
    Vuotaa siis tyhjäksi tuosta sauman kohdalta, litkukaan ei auta. Takarenkaan sain pitämään kun laitoin uutta teippiä niin että peitti hyvin myös tuon saumakohdan, eli ihan reunalle asti. Edessä sama temppu ei onnistunut (ainakaan vielä).
    Missään muussa vanteessa en ole tällaista huomannut, varmaan kuitenkin tuollainen sauma on ihan normijuttu aluvanteissa. Onko muilla ollut vastaavia ongelmia? Canyonin aspan mukaan vanteessa ei ole vikaa... Kuten ilmeisesti muillakin, GK menee helposti vanteelle.

Yt,
    Timo

Taitaa olla aika normi tilanne DT kiekoissa. Mulla oli yhdet vastaavat, joissa sauma vuosi. Joutui pienellä paineella litkun kanssa nostamaan renkaan vanteelle ja ajaa ekat lenkit, jonka jälkeen alkoi kestää painetta enmmän.
    Olisiko sauma ekan ajon aikana vähän mennyt painon alla umpeen ja litku hoitaa loput.

https://1drv.ms/u/s!ArLFZIAlgS9okPJxIGF6ik3lYIkYFA?e=hXEthw

Canyon Grailissa nämä kiekot, joihin olen yrittänyt laittaa Gravelking SS-renkaita. Ongelmana on vanteessa venttiilistä katsoen vastapuolella oleva "sauma" (ks. kuva linkin takaa) yhdistettynä epätasaiseen teippaukseen.
    Eiköhän tuo ole ihan normi juttu perustason alu-vanteissa. Sen teipin idea on hoitaa se tubeless-tiiveys. Eli periaatteessa litkun ei pidä joutua kosketuksiin alukehän kanssa lainkaan, koska se rengas tiivistyy sitä teippiä vasten. Eli teippauksella ja tarkasti istuvalla renkaalla pitää korjaantua.

Joo. Tarpeeksi leveä teippi huolellisesti paikalleen ja siinäpä se.

Sauman "asettuminen" ja tiivistyminen käytössä on turhaa toiveajattelua.

Jep, mutta tuolla on kuitenkin jo dtswissin teippi paikallaan ja kiekkoja markkinoidaan tubeleksina. Aika kuraa.

Joka tapauksessa tilanne on se, ettei Canyonin aspa uusia kiekkoja lähetä eikä tule näitä nykyisiä uudestaan teippaamaan vaan se pitää tehdä itse.
    Toinen kysyjän kiekkohan jo alkoikin toimia.

...tubeleksina...
    Kai kuitenkin ainoastaan "ready"

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    J
    Kai kuitenkin ainoastaan "ready"
    Kuumaliimaready.

Kai tuon oikeasti voisi jollain liimalla tahi teipin palalla korjata sisäpuolelta, niin ei tartte koko teippausta uusia.

Juuri noin, ei ole muuta tapaa.

Itse en ajaisi sellaisella tubelessilla, jossa rengas ei pysy paikallaan kun laskee ilmat pihalle.
    Schwalben kumit (Magic Mary ainakin) tuntuvat tippuvan Flow mk3 vanteilta ja muistaakseni myös DT swiss e ja m1900 vanteita tyhjänä. Maxxikset eivät tipu.
    Ja tämä silti vaikka Schwalbet on vähintään yhtä tiukkoja vääntää vanteelle.

edit: Mun pitääkin mennä tänään rengashommiin. Oli syksyn, talven ja alkukevään eturenkaana Contin Baron ja vaihdan Magic Maryn takaisin kesäksi. Säästelen Contin huippukuntoa taas ensi syksyn liukkaille.

^auts.

Mulla on kaikki tubelessit ja TLR:t (est. 2006) ikinä joutunut tosissaan vääntämään irti vanteelta. Ja on ollut vaikka mitä merkkejä sekä renkaista että vanteista.

Ainut kombo, jonka muistan olleen löysähkö, oli Nokian NBX Mavicin UST-kiekoilla. Mutta NBX olikin sisurille tarkoitettu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Eiköhän tuo ole ihan normi juttu perustason alu-vanteissa. Sen teipin idea on hoitaa se tubeless-tiiveys. Eli periaatteessa litkun ei pidä joutua kosketuksiin alukehän kanssa lainkaan, koska se rengas tiivistyy sitä teippiä vasten. Eli teippauksella ja tarkasti istuvalla renkaalla pitää korjaantua.

Kiitos kaikille vastauksista!

Yrittelen uudestaan lisäteippausta.
    Itsekin olen kyllä sitä mieltä, että tällaisessa tapauksessa teippauksen pitäisi olla valmiiksi sellaisessa kunnossa, ettei itse tarvitse ruveta sitä paikkailemaan...

Itsekin olen kyllä sitä mieltä, että tällaisessa tapauksessa teippauksen pitäisi olla valmiiksi sellaisessa kunnossa, ettei itse tarvitse ruveta sitä paikkailemaan...
    Ilman muuta, onhan tuo virhe. Mutta onneksi pieni ja harmiton, mikä on helppo korjata. Koska se teippaus on muutenkin "kulutustavaraa" ja niitä joutuu joskus uusimaan. Erilaisten lommojen ja kolhujen kanssa on paljon ikävämpi elää. Vaikka nekin on vaan kosmeettisia, niin silti ne harmittaa kun niistä ei pääse eroon.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

K.Kuronen Guest
    ^Eikä tuo kuvan sauma kovin siisti ole. Varastossa oli yhdet DT:n hitsaamattomat vanteet ja olihan sauma paljon siistimpi.

Paineen ja litkun olisi tarkoitus pysyä teipin ja kumin muodostaman paineastian sisällä, eikä päästä tuonne saumaan mistään kohtaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Divi Katso viesti
    Paineen ja litkun olisi tarkoitus pysyä teipin ja kumin muodostaman paineastian sisällä, eikä päästä tuonne saumaan mistään kohtaa.
    Sitten dt on laittanut liian kapean teipin noihin pirkkavanteisiin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Sitten dt on laittanut liian kapean teipin noihin pirkkavanteisiin.
    Niin on.

Omista kiekoista harmillisen monissa ollut vähän saman suuntaista vikaa, useammalla valmistajalla. Joskus kuplii pinnan juuressa, joskus kehän saumassa, joskus venttiilin juuressa, yhtäkaikki vika on aina teipissä koska ei sen paineen kuuluisi sinne vanteen onteloon päästä ensinkään. Kaikki omat olleet myös aikalailla noita halvemman pään kiekkoja, mutta tietysti jos tubeless readyna myydään niin odottaisin että teippi on ehjä ja asennettu reunasta reunaan. Eri juttu jaksaako siitä alkaa reklamoimaan, uudet teipit ja ajoon.

Itse oon ihan pikaliimalla liimannu tuon sauman muutamasta vanteesta. Mm. 2019 Kona Wo:n tubeless ready vanteet oli liimattava. Sama kummalta puolelta liimaa niin pitää heti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Divi Katso viesti
    Niin on.

Omista kiekoista harmillisen monissa ollut vähän saman suuntaista vikaa, useammalla valmistajalla. Joskus kuplii pinnan juuressa, joskus kehän saumassa, joskus venttiilin juuressa, yhtäkaikki vika on aina teipissä koska ei sen paineen kuuluisi sinne vanteen onteloon päästä ensinkään. Kaikki omat olleet myös aikalailla noita halvemman pään kiekkoja, mutta tietysti jos tubeless readyna myydään niin odottaisin että teippi on ehjä ja asennettu reunasta reunaan. Eri juttu jaksaako siitä alkaa reklamoimaan, uudet teipit ja ajoon.
    Yksi mahis on jossa pääsee vanteen sisään vaikka teippi onkin ehjä ja tarpeeksi leveä. Eli se, jos ilmaa vuotaa venttiilin juuresta eli vanteen venttiilireiästä. Eli venttiilin juuren kumitulpan tulee istua tarpeeksi hyvin ja tiukasti vannetta (käytännössä teippiä) vasten. Oikea kireys venttiilin kiristysmutterista siis avainasemassa. Kerran painin venttiilin kanssa joka vuoti paitsi tietysti jos oli liian löysällä niin myös jos kiristi liikaa. Se kumitutti ei ollut ihan optimimuotoinen tai muutoin oli huonoa materiaalia.

Aina kannattaa painaa sitä venttiiliä reippaalla voimalla alaspäin, vaikkapa rengasraudan päällä. Näkee, miten se muotoutuu vanteeseen. Mutteri pyöriikin sitten ilman voimaa kiinni.

Se riittää, että painaa peukalolla päältä ja mutterin kiristää sormin. Jos ei sillä tiivisty, niin teippaus on persiillään tai vääränlainen venttiili.

Olen sitä mieltä että mulla usein ongelmana on ollut just tuo venttiilin juuri. Litkua ei näy eikä ilmaa tule mutta paine vajuu hiljalleen ennen kuin tilanne asettuu. Laitoin sisuskumista pienen tiivistepalan venttiilin alle mutta tällä kertaa päätin kokeilla toista lähestymistapaa: Mulla oli vanhaa silikoonia tuubissa, laitoin venttiilit vanteisiin ja silikonia siihen sisäpuolelle. Aamulla kesäkumit vanteelle, ensin meinasi näyttää ettei Rekon nouse millään mutta kun sain vähän sormilla tasoiteltua kumia vanteen päälle ja Napsauttimella 6 baria kerralla sisään niin sitten nousi. Ja piti heti! Eteen Dissector, se nousi eka napsautuksella. Luulen että tästä silikonin käyttämisestä tulee nyt mulle tapa. Ja siksi siis joudun käyttämään uudelleen että noille kapeammille vanteille menee nastarenkaat talveksi ja niihin laitan sisurit suosiolla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti f64 Katso viesti
    ...Napsauttimella 6 baria kerralla sisään...
    Moni rengas tai vanne ei välttämättä kestä tuollaista painetta.

Moni rengas tai vanne ei välttämättä kestä tuollaista painetta.
    Ei varmasti, ja sori kun kirjoitin huonosti.. Rengas oli niin huonosti vanteella ettei meinannut nousta ollenkaan, ilma suhisi vaan pois. Laitoin napsauttimeen 6 baria että siellä olisi ilmaa riittävästi. Heti kun näkee ja kuulee että rengas on nousemassa kehälle, lopetan ilman lisäämisen. Venttiilin sielu paikalleen ja sitten jalkapumpulla 3 baria. Se on yleensä riittänyt, mutta ice spikerit vaati fairyä ja vielä enemmän painetta ennen kuin lopulta nousi uraan. Siksi viime talven ajoinkin sisureilla ja jatkossa myös.

Kysymys, Terra Speed vuotaa kyljistä, laitoin litkua 60ml per rengas. Auttaako jos lisään litkua, vai palautanko renkaat XXL:ään?

Pahoja Tubeless ongelmia!

^oliko tanwall-versio muuten, ne ilmeisesti tihkuu enemmän? Vähän riippuu miten paljon vuotaa, että onko ongelma. Ja mikä litku kyseessä. Vedellä huuhtominen päältä on stänin kanssa jostain syystä toiminut.

Mulla racekingit vuotaa pisaroina stäniä, mutta mystisesti ilmat pysyy, nytkin viimeksi varmaan 3vko sitten pumppasin eikä tarvitse vielä täytellä lisää. Lisään joskus sitten litkua lisää.

Mulla (tai rouvalla oikeastaan) on yhdessä pyörässä Terra Speedit, sisureilla. Todella miellyttävät renkaat, mitä olen kokeillut.

^ ihan normiversio, renkaista ei vuoda litkua, vaan aivan pieniä ilmakuplia. Ajossa paineet pysyvät, mutta yön yli takarenkaasta lähtee yli 1 bar painetta pois. Etukumi vuotaa paljon vähemmän. Otin kiekot irti ja pistin kyljelleen. Katsotaan auttaako tuo. Pitää kääntää niitä välillä. Muuten olen ollut tosi tyytyväinen renkaisiin.

Onko fillaroitsijoiden perimästä jo hävinnyt tieto, että Continentalin renkaiden sisäpinta kannattaisi pestä jollain liuottimella ennen tubeless-käyttöä?

No en minäkään enää muista koskiko ainoastaan Black Chili -kumilla varustettuja vaiko kaikkia. Terrra Speedit (ainakin omani) ovat tuota tavaraa.

Litkuna on Contin Revo sealant.

Kiitos JackOja, tämä huonosti kasvatettu rengasasentaja ei tiennyt tuota. Mahtaisikohan toimia myös WTB renkaisiin..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pulimonni Katso viesti
    Litkuna on Contin Revo sealant.
    No sit on ihme, luulis että jamppojen oman brändin litku toimisi ilman poppakonsteja.

Sopiiko Terra Speed muuten hookless vanteelle, eipä tullut tarkistettua ennen tilausta, mutta palauttaa vielä voi.

En pessyt renkaita ennen asennusta. Kokeilen makuuttamista ja pyörittelyä ensin. Jos ei auta lisään 20-30ml litkuna per rengas. Toivottavasti nämä keinot auttavat.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •