Onko kokemuksia AXS:n akun kestosta, tiedän kyllä mitä valmistaja sanoo mutta miten todellisuudessa?
Onko kokemuksia AXS:n akun kestosta, tiedän kyllä mitä valmistaja sanoo mutta miten todellisuudessa?
^Älä vastaa jos ei mitään asiaan sanottavaa...
FW 2.29.4 Release note: "RED and Force eTap AXS 12-speed shift-brake levers and eTap AXS BlipBox can now be paired with legacy eTap 11-speed front and rear derailleurs"
Sekä cyclossa että maasturissa akku kestää vähintäänkin "riittävästi". Kotiin on päästy laturin ääreen vielä senkin jälkeen kun akun varaustaso on laskenut alle hälytysrajan.
Peikkomainen flaksi
Hyvin kestää ja sen minkä sram on luvannut,nyt ollut käytössä maasturissa 2v ja gravelissa mennyt kausi.viellä valon vilkkuessa(punaista) kun lenkille läksi sai ajaa noin 3h.paristot vaihdoin maasturin vaihteen valitsimeen keväällä varmuudeksi.toki minulla on aina vara- akku mukana jos sattuisi virta loppumaan vaihteen siirtimestä.
^^E-mopo, höpö höpö...
Viimeinen, nappipatteri tuskin ongelma mutta juuri vaihtajan akkua mietin. Vara-akku tilauslistalla tietenkin, mielummin sellainen kuin laturi mukana mutta kiitos infosta...
^ Toisaaltaan vara ei venettä kaada mutta kyllä 50h tuntuu aika hyvältä kestolta.
Jos on teknistä maastoa, paljon vaihteenvaihtoa jne niin 30-40 tunnin välissä tulee ladattua. Varmaan menisi enemmänkin mutta en halua että pitää alkaa lenkillä arpomaan loppuuko akku. Ja laitan akun aina lataanutmaan kun huomaan että vihreä ei enään pala. Sitäkään ei tule edes läheskään joka lenkillä katsottua.
Siis jos nyt omaan gräveliin sähköjä kaipaisi 1x moodissa, niin mitä käytännön eroa ois (plussaa/miinusta)
1. GX Eagle + Rival AXS vaihtajat
2. Rival XPLR + Rival AXS vaihtajat
^eikö sen XPLR-kasetin voisi laittaa maastovaihtajan kanssa?
Vaihdoin itse Eaglesta XPLR järkevämmän kasetin takia, Eaglen kasetin vaihdevälit olivat omaan makuun turhan suuret. Toiminnassa ei ole käytännössä mitään eroa, XPLR-vaihtaja on vaihtaessa hieman hiljaisempi. Ja kasettien hinnoissa on selkeä ero XPLR:n hyväksi. Molemmat toimivat kuin se kuuluisa junan vessa. Jos vaihtajia ei ole vielä tullut hankittua niin kannattaa ainakin harkita Force-tason kahvoja kun niihin saa kiinni Multiclicit, erinomainen lisävaruste: https://bikerumor.com/2020/04/03/new...nd-axs-groups/
Ketjujen kestävyydestä en osaa vielä sanoa muuta kuin sen että ainakin XX1-ketju on puhtaana pidettynä todella kestävä.
Leikitään ajatuksella, että laittaisi gg-fillariin Shimanon GRX Di2 -sähkövaihdehömpötykset (11-v). Mitä kaikkea tarvitsee?
vaihtaja
kahvat
akku (ulkoinen tässä tapauksessa)
3-napainen junction box
johdotukset kahvoilta boksiin ja boksista vaihtajalle
Mitä missaan?
12-vaihteista ei tainnut vielä olla olemassa missään, mutta siinäkö kahvat tulee olemaan langattomat?
^^Mikset kahtatoista ja langatonta samantien?
Olen leikkinyt samoilla ajatuksilla, että siirtyisi AXS leiriin cyclossa/sorapyörässä.
Kokemusta niistä on vain vuokrapyörässä, peräpään vaihtaja toimi ihan hienosti ja kahvat sopi omiin käsiin hyvin (etuvaihtaja säädetty päin perää, heitti ketjuja yli ja se molempien puolien nappien painaminen oli hanurista ainakin tottumatta). Se logiikka on kyllä hyvä 1x pyörään, joka vähän houkuttelisi.
Kai tuossa XPLR:ssä muuten voi käyttää maantiepakkoja, se 44 ratas on mulle ihan turha?
Sitten kun noita alkaa katsomaan ihan vakavissaan ja listaamaan tarpeita niin taidan pysyä mekaanisessa 1x forcessa:
Pakat 130-200 eur / kpl
Uudet vaparit kaikkiin kiekkoihin
Ei kovin halpa osasarja
Mikä siinä DOTissa muuten on ongelmana, muuten kuin se jos toisissa pyörissä on eri?
Ei muuta kuin en viitsi ilmailla DOT-jarruja olkkarin lattialla. Parhaillaan onkin siksi jarrut ilmattavana ammattilaisella samalla kun vaihdevipua ihmetellään.
Ajelen gravelilla kyllä talvisinkin ja silloin taas DOT olisi parempi.
Nooh, valintoja valintoja... jos vaihdevipu saadaan kuntoon niin ei tarvitse miettiä enempää.
Ihan hyvä pointti.
Ja olisi kyllä kiva jos fillareissa olisi osat ja huoltosatsit yhteensopivia. Nyt on itselläkin sekalaista merkkiä perheessä ihan liikaa.
Esim jospa ketjut, jarrupalat, vaparit ja ilmaussatsit olisi kaikissa samat...
Miksi ulkoinen akku? Onko sulla hissitolppa gravelissa? Mulla oli myös Di2 mietinnässä, kun vaihdoin Rivalista GRX:ään talvella, mutta en halunnut ulkoista akkua (ja kaapelointia) ja hissitolpan takia olisi mennyt taas stemmin kanssa leikkimiseksi. Päädyin mekaaniseen 11sp GRX:ään.
Mulla on sähkövaihteita ollut ja on nytkin täpärissä Di2, mutta toiminnassa en havaitse mitään eroa mekaanisen ja sähköisen välillä. Ehkä sähköisen vipu on hieman herkempi kun vaihdetaan isommalle limpulle. Tosin kippurasarvisissa en ole sähköä päässyt testaamaan. Enkä mitään syncro-vaihtamista, kun ei ole 2x-tsydeemejä. Tai onhan mulla... Trekin 29'erissa. Siinä ei ole hissitolppaakaan... pitäisköhän...? Toisaalta siinä on ulkoiset kaapelien vedot, joten en tiä. Ehkei sittenkään.
^Sama ongelma olisi mulla tuossa 29'erissa. En tiä, ei ole ehkä vaivan väärti.
Kirjanmerkit