FillariHephaGiantElectrobike
Sivu 445 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 345 395 435 443 444 445 446 447 455 495 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 13.321 - 13.350 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #13321
    Liittynyt
    02/2000
    Paikkakunta
    HKI
    Viestit
    1.883
    Tsekattu. Kyläsaarenkadun laita on jalankulkijoille. Kyltti on päivitetty, ei sitä kyllä kukaan näyttänyt huomaavan. Fillarit ajaa sitä vanhaan malliin. Pyörätie on siirtynyt siihen missä aikanaan oli kiskot. Opasteet huonot ja reitti sinne hankala. Taidan ajaa jatkossa autotiellä sen 900metriä

  2. #13322
    Liittynyt
    07/2004
    Paikkakunta
    Pietarsaari
    Viestit
    2.532
    kuinka täällä muualla pysytään edes hengissä, kun ei ole erillisiä pyöräteitä ja paikoitellen ei ole edes kevliä? ehkä liian vähän liikennettä, mutta myös se maalaisjärki käytössä.
    onhan muutama erillään, mutta talvella kukaan ei tunnista sitä
    vanhin sellainen, niin ei sitä kukaan huomioinnut, mentiin periaatteessa vain oikeaa kaistaa yhteen suuntaan...tietenkin olettaen toisten olevan varomaton torvi. siispä varoen..
    "Stop being a little baby and get up. Life is pain. Get used to it!"

  3. #13323
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Singer Katso viesti
    kuinka täällä muualla pysytään edes hengissä, kun ei ole erillisiä pyöräteitä ja paikoitellen ei ole edes kevliä? ehkä liian vähän liikennettä, mutta myös se maalaisjärki käytössä.
    Niinku missä muualla?
    Riippuu vähän teiden leveydesta ja liikenteen määrästä. Tuu joskus kokeilemaan mimmosta on ajaa kapealla kadulla kun vieressä jyrää katkeamaton autoletka, jotka ei pääse väistämään vastaantulevalle kaistalle kun siinä on samanmoinen autoletka.
    Tämä ihmettely on sitä samaa sarjaa kun äimistellään talvella miksei etelässä osata ajaa kun tulee auraamattomilla liukkailla kolareita.

  4. #13324
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    Kuppi läikkyi yli Espoon kelvien alikulkujen sepelimattoihin ja laitoin kaupungille palautetta. Sain vastineen:

    Kiitos palautteestasi.

    Hiekoituksen poisto on koko ajan käynnissä, jotta saisimme poistettua hiekoituksen niin nopeasti kuin mahdollista, pois pölisemästä kaikilta Espoon katualueilta.

    Ensimmäiseksi harjataan bussiliikenteelle tärkeät pääkadut. Vasta tämän jälkeen siirrytään sivukaduille. Työ tehdään suunnitelmallisesti alue kerrallaan. Myös pyöräilijöiden suosimat reitit pyritään saamaan kuntoon mahdollisimman pian.

    Päivitämme tilannetietoa verkkosivuillemme useita kertoja viikossa.
    Linkin tuoreimpaan koosteeseen löydät Liikenne ja kadut -sivulta, Ajankohtaista-otsikon alapuolelta:
    https://www.espoo.fi/fi/liikenne-ja-kadut

    Huomioithan, jotta osa pienemmistä kaduista vaatii pienemmän siivouskaluston, jotta ne voidaan puhdistaa hiekasta.
    Kuten odottaa saattoikin niin vastaus meni varsinaisen ongelman ohi (KLV:en puhdistus) ja loppuun vielä perinteiset selittely tyyliin "voi voi mutta näin tää on aina tehty emmekä aio jatkossakaan kehittää toimintaamme". Mutta kiva hei että netistä voi käydä useita kertoja viikossa käydä tarkistamassa miten hitaasti työt ei edistyy.
    The older I get the faster I was

  5. #13325
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Käytiin tänään kävelemässä malminkaaren varressa. Uutta asuinaluetta. Hiekoitussepeliä kaikkialla vielä useiden senttien kerros. On kyllä suht uskomatonta, ettei edes asuinalueita ole saatu vielä puhdistettua.

  6. #13326
    Liittynyt
    09/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.020
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti huotah Katso viesti
    Kuppi läikkyi yli Espoon kelvien alikulkujen sepelimattoihin ja laitoin kaupungille palautetta. Sain vastineen:
    Tein samoin viikolla ja vastaus oli sama, paitsi viimeinen lause oli muotoa:

    Kaikesta mahdollisesta harmista huolimatta, toivotan sinulle aurinkoista ja erittäin mukavaa kevään aikaa!
    Se ei nyt ole oikein mukavaa kun ei voi ottaa niitä varsinaisia kesäpyöriä käyttöön, tai jos ottaa niin pitää kierrellä etsien sepelivapaita väyliä. Onneksi on ajoradat.

  7. #13327
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Tämä
    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2...1-8f45a049c94a
    Lautatarhankadun ja Sörnäistenkadun risteys on perseestätä tai paremminkin autoilijoiden käytös tuossa. Aiemmin tänä vuonna duunikaverin ajoi mäkeä alas hyvinkin varovaista nopeutta niin eiköhän siinä joku mlkku työntynyt suoraan eteen. Kolahti, muttei onneksikauhean pahasti. Kaatuminen ja etukiekko paskaksi. Autoilija tietty kaasutti pois.

  8. #13328
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    Tämä
    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2...1-8f45a049c94a
    Lautatarhankadun ja Sörnäistenkadun risteys on perseestätä tai paremminkin autoilijoiden käytös tuossa. Aiemmin tänä vuonna duunikaverin ajoi mäkeä alas hyvinkin varovaista nopeutta niin eiköhän siinä joku mlkku työntynyt suoraan eteen. Kolahti, muttei onneksikauhean pahasti. Kaatuminen ja etukiekko paskaksi. Autoilija tietty kaasutti pois.
    Mlkku tai ei mutta toi on stanan hankala risteys autoilijallekin ja asiaa ei helpota yhtään se, että pyöräilijät tulee miljoonaa alamäkeen.

    Fataali suunnittelumoka.

    10v suhasin (myös autolla) noilla kulmilla.

    Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla

  9. #13329
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Ja en siis puolustele autoilijoita. Nehän tuossa tietysti katsovat vain vasempaan...

    Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla

  10. #13330
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    On hankala risteys siinä mielessä, että tuonne pitää tunkea autolla suht pitkälle, että näkee vasemmalta tulevat autot.
    Ja se, että fillaristit tulevat "väärästä" suunnasta väärää puolta katua, mutta siksihän siinä se stop-merkki juurikin on. Sitä taas näiden videoiden perusteella harva noudattaa vaan ajaa pysähtymättä läpi:
    https://twitter.com/markuslindqv/sta...1-8f45a049c94a

  11. #13331
    Liittynyt
    02/2000
    Paikkakunta
    HKI
    Viestit
    1.883
    Jostain syystä Puusepänkadun stop-merkkiä noudatetaan aika hyvin. Sahaajankatu-Itäväylän rampin merkkiä ei noudata kukaan. Eikä Sörnäistenkadun merkkiä. Talvella noudatin Stop-merkin sääntöä ja pysähdyin. Takana ajanut tyyppi siitä hirveät hermot: tööttäystä, viereen ajaminen ja keskisormen esittelyä.

  12. #13332
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Kauanko stoppimerkki on ollu tuossa? Itse tosiaan liikuin noilla kulmilla 10v (vuosi sitten viimeksi) ja jotenkin muistelen että tuossa olisi ollut kolmio...

    Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla

  13. #13333
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    En muista kauanko stop-merkki on tuossa ollut.
    Ja alamäkihän on fillaristille semmonen, että on mahdollista tulla miljoonaa alas sitä kapeaa fillarikaistaa pitkin. Itse tulen risteykseen about kävelyvauhtia pyörällä, ei muuten uskalla.

  14. #13334
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Kulosaaren puistotietä länteen päin tulevilla on kolmio tuossa risteyksessä.
    Tuohon risteykseen päättyy Kulosaaren läpi tuleva pyöräkatu.

  15. #13335
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    120
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Tuntuu siltä, että tämä uusi laki kelvien yksisuuntaisuudesta - jollei lisäkilvellä ole muuta osoitettu - on taas niitä, mitä ”kukaan” ei noudata ja aiheuttaa vaan lisää sekaannusta ja tankoraivoa.

    IMHO lain olisi pitänyt olla sellainen, missä yksisuuntaisuus osoitetaan lisäkilvellä.

    Yksisuuntaisuuden merkitseminen lisäkilvellä olisi toki ollut paljon kustannustehokkaampaa.

    Tieliikennelain siirtymäsäännöksissä sanotaan: "Kaksisuuntainen pyörätie tulee osoittaa liitteen 3.2 kohdassa B5 ja liitteen 3.4 kohdassa D5 säädetyllä tavalla seitsemän vuoden kuluessa tämän lain voimaantulosta."

    Ymmärrän tämän niin, että kaksisuuntaisuutta osoittavalla merkillä ei ole mitään merkitystä ennen 1.6.2027.

    Siihen asti: jos pyörätie on lisäkilvellä merkitty kaksisuuntaiseksi, se on kaksisuuntainen. Jos pyörätietä ei ole lisäkilvellä merkitty kaksisuuntaiseksi, se on silti kaksisuuntainen - ellei sitä ole erikseen merkitty yksisuuntaiseksi. Kuulemma Helsingissä on ainakin jollain tavalla yksisuuntaisiksi merkittyjä pyöräteitä. En tiedä niiden merkintätapaa, mutta uskottava se on, kun isot pojat niin ovat kertoneet. Pyörätieksi en lue tässä yhteydessä pyöräkaistaa, joka on aina ajoradan reunassa ja yksisuuntainen.

  16. #13336
    Jumakauta noita nuoria puusilmäisiä jopoilijoita jotka somettaa samaan aikaan kun ajavat pyörällä. Eilen oli jälleen lähellä ettei kolahtanut kun katse on kännykässä eikä kulkusuunnassa.
    Kylätason pyöräilijä

  17. #13337
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.628
    ^Sama. Eilen noita tuli taas vastaan useampi.

    Mutta mutta... Helsinkiin saatiin "suurella tohinalla" (lieneekö kukaan huomannutkaan) itäinen rantareitti ja sen viitoitus & kyltitys. Samaan aikaan Merihaan ja Pohjoisrannan väli meni kiinni Kruunusiltojen työmaan vuoksi. Tuntuu, että Helsingin kaupungilla ei vasen jalka tiedä mitä oikea käsi tekee. Eilen kiertelin pitkin Krunikkaa, että löysin itseni takaisin Pohjoisrantaan

    Toinen samanlainen aivopieru oli sen Kivikon rakennusjätteen käsittelyalueen rakentaminen. Jonka viereen nyt sitten perustetaan ls-alue. Eikö se ls-alue olisi enemmän luonnonsuojelullinen ilman jotain murskaamoa? Ilmeisesti ei. Mustarastaan laulun rinnalle halutaan kivipölyä ja murskaimia ja raskasta liikennettä.

  18. #13338
    Liittynyt
    10/2021
    Viestit
    186
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Koheltaja Katso viesti
    Jumakauta noita nuoria puusilmäisiä jopoilijoita jotka somettaa samaan aikaan kun ajavat pyörällä. Eilen oli jälleen lähellä ettei kolahtanut kun katse on kännykässä eikä kulkusuunnassa.
    Mulle on tullut vastaan vanhempia (ja vähän nuorempiakin) sähköpyöräilijöitä, jotka ei todellakaan ole tottuneet ajamaan yli kahtakymppiä. Osa näyttääkin siltä, että pyörä vie ja kuski roikkuu mukana. Jos on tottunut ajelemaan 10-15kmh niin 20-25kmh vauhdissa tarkkailua ja ennakointia pitäs suorittaa huomattavasti enemmän.

  19. #13339
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    627
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marenki Katso viesti
    Yksisuuntaisuuden merkitseminen lisäkilvellä olisi toki ollut paljon kustannustehokkaampaa.

    Tieliikennelain siirtymäsäännöksissä sanotaan: "Kaksisuuntainen pyörätie tulee osoittaa liitteen 3.2 kohdassa B5 ja liitteen 3.4 kohdassa D5 säädetyllä tavalla seitsemän vuoden kuluessa tämän lain voimaantulosta."

    Ymmärrän tämän niin, että kaksisuuntaisuutta osoittavalla merkillä ei ole mitään merkitystä ennen 1.6.2027.

    Siihen asti: jos pyörätie on lisäkilvellä merkitty kaksisuuntaiseksi, se on kaksisuuntainen. Jos pyörätietä ei ole lisäkilvellä merkitty kaksisuuntaiseksi, se on silti kaksisuuntainen - ellei sitä ole erikseen merkitty yksisuuntaiseksi. Kuulemma Helsingissä on ainakin jollain tavalla yksisuuntaisiksi merkittyjä pyöräteitä. En tiedä niiden merkintätapaa, mutta uskottava se on, kun isot pojat niin ovat kertoneet. Pyörätieksi en lue tässä yhteydessä pyöräkaistaa, joka on aina ajoradan reunassa ja yksisuuntainen.
    Meillähän on esimerkki vanhan siirtymäsäädöksen toteutuksesta pyörätien jatkeen maalauksen osalta. Siinä oli mikä lie 10 vuoden määräaika, ja silti ei kaikkia maalauksia saatu kuntoon ennen kuin tuli uusi tieliikennelaki, joka muutti pyörätien jatkeen maalausta (mielestäni selvästi parempaan). Mutta jonkin aikaa ehti olla tilanne, jossa maalaukset olisi pitänyt olla kunnossa, mutta eipä vaan olleet. Sama lienee tulossa näiden 2-suuntaisten lisäkilpien osalta.

    Mutta eipä sillä kovasti suurta merkitystä ole vaikka se lisäkilpi puuttuisi. Jos on pyörätien merkki, niin siinä voi ajaa merkin osoittamaan suuntaan. Jos ajaa oikeassa reunassa pyörätietä, niin ei siinä suurta merkitystä ole tuleeko ketään vastaan vai ei...

    Siitä tarvitaan 2-suuntaisen lisäkilpeä, niin olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että kaikki yhdistetyt pyörätiet ja jalkakäytävät voisivat aina olla 2-suuntaisia. Absurdi tilanne, jossa yhdistetyllä pp-jk-tiellä saa pyörällä ajaa vain yhteen suuntaan. Sen sijaan varsinaisten pyöräteiden suhteen lisäkilpi on ihan aiheellinen, ja niiden lisääminen taas ei ole ihan niin suuri työ.
    Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner

  20. #13340
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti

    Mutta mutta... Helsinkiin saatiin "suurella tohinalla" (lieneekö kukaan huomannutkaan) itäinen rantareitti ja sen viitoitus & kyltitys. Samaan aikaan Merihaan ja Pohjoisrannan väli meni kiinni Kruunusiltojen työmaan vuoksi. Tuntuu, että Helsingin kaupungilla ei vasen jalka tiedä mitä oikea käsi tekee. Eilen kiertelin pitkin Krunikkaa, että löysin itseni takaisin Pohjoisrantaan.
    Minäkin olen missännust itäisen rantareitin valmistumisen (vaikka olen ajanut rantojen ulkoiluteitä jo vuosia). Mutta eihän tästä ole kovin kauan kun ajoin Merihaasta Pohjoisrantaan (ja takaisin tullessa toisinkin päin)! Onko siltastyömaa nyt edennyt niin pitkälle että, sillan idästä päin katsottuna oikealla puolella kulkenut kelvi nyt suljettu?

    Kiertoreitti oli minusta selvästi merkitty, mikä ei ole ihan itsestään selvä juttu. Järin hauskahan se ei ollut verrattuna entiseen, matkalle osui kahdet liikennevalot ja lisäksi vielä kaksi ajoradan ylitystä, mutta kuitenkin täysin no problem -tapaus.

    (Ja jos reitti ei olisi ajaessa selvinnyt, olisi ollut ilman tuumaustaukoakin valmis vaihtoehto kiertää pitkänsillan kautta, pyörätiehän kulkee koko matkalla.)


    Mutta avaudutaan taas näistä joita kutsun hyperkorrekteiksi, lakiuskovaisiksi tai viivojen orjiksi. Tiedän kyllä mitä yhtenäinen viiva tarkoittaa, mutta en mitenkään kykene näkemään mikä saa jotkut pyöräilijät pitämään sitä ehdottoman velvoittavana tilanteessa kuin tilanteessa, olipa jalankulkijoiden puolella jalankulkijoita vai ei.

    En tosin odota enkä edellytä yhdenkään vastaantulijan väistävän minua jalankulkijoiden puolelelle, vaikka itse teenkin niin silloin kun näen sen sujuvoittavan kohtaamistilannetta. Mutta huippu oli juuri Kruunuhaan sillalla kun ohitin hitaammin ajavat "väärälle puolelle" koukaten mutta hyvissä ajoin omalle puolelleni palaten, niin eikös tämä yksi sankari - joka ei ollut joutunut jarruttamaan eikä edes hidastamaan - ruvennut näyttämään minulle käsimerkillä millä puolella minun olisi pitänyt pysyä!


    Toinen samanlainen aivopieru oli sen Kivikon rakennusjätteen käsittelyalueen rakentaminen. Jonka viereen nyt sitten perustetaan ls-alue. Eikö se ls-alue olisi enemmän luonnonsuojelullinen ilman jotain murskaamoa? Ilmeisesti ei. Mustarastaan laulun rinnalle halutaan kivipölyä ja murskaimia ja raskasta liikennettä.
    https://www.hel.fi/uutiset/fi/kaupun...elualue-070422

    Vastaus kysymykseesi on siis: ei olisi yhtään sen luonnonsuojelullisempi.

    Myönnän kqtsovani asiaa ahtaasti omasta näkövinkkelistäni eli en ole menettänyt rakkaaksi käyneitä polkuja ulkoilutien ja Lahdenväylän välistä enkä näe mitenkään merkittävänä että Kivikonkaaren alueen rakentamisen jälkeen niin sanotusti viedään loputkin metsäalueesta. Itse asiassa ajattelen jopa niin että on hyvinkin mahdollista että vaihtoehtoiset sijoituspaikat olisivat voineet merkitä suurempaa menetystä jossain muualla.

  21. #13341
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.628
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Onko siltastyömaa nyt edennyt niin pitkälle että, sillan idästä päin katsottuna oikealla puolella kulkenut kelvi nyt suljettu?
    Oikealla puolella oleva kelvi on kyllä käytössä. Siis kun tullaan Merihaasta Pohjoisrantaan päin. Missasin vain sen reitityksen ja kiersin:
    (Ja jos reitti ei olisi ajaessa selvinnyt, olisi ollut ilman tuumaustaukoakin valmis vaihtoehto kiertää pitkänsillan kautta, pyörätiehän kulkee koko matkalla.)
    Sieltä tosin Pohjoisrantaan pääsy vaati Krunikan katuverkostossa kiertelyä. Syy voi olla vain omassa osaamattomuudessa.

    Vastaus kysymykseesi on siis: ei olisi yhtään sen luonnonsuojelullisempi.
    Itse koen, että betoninmurskausalueeseen rajautuva ls-alue on vähemmän ls kuin polkuverkostoon ja metsikköön rajautuva. Toki myös menetetyt polut harmittavat. Ja se, jos tuonne tulee rajoituksia polkupyörällä ajamiseen. Tosin pieni kansalaistottelemattomuus alkaa pikkuhiljaa nostaa päätään.

  22. #13342
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    ^ (1) Ajoin toisinkin päin eli Pohjoisrannasta Merihakaan (tai siis Sörnäisiin, kun Merihaan puolelta ei pääse). Pyörätie oli ainakin maalausten mukaan kaksisuuntainen (ja ajoivat muutkin, työmatkalaisen oloiset eli oletetusti reitit tuntevat, samaan suuntaan kuin minäkin).

    (2) Häh? Pitkänsillan ylitettyään kääntyy vasemmalle Siltavuorenrannalle ja sieltä selvästi merkittyä kiertotietä Krunikkassa sen kummemmin kiertelemättä ajoradan yli Pohjoisrannan fillaribaanalle.

    (3) Sekoitat nyt pahemman kerran luonnonsuojeluarvot ja asukkaiden tai ulkoilijoiden viihtyvyysarvot.

    Minusta täytyy vain hyväksyä se tosiasia että alueella joka ei minusta luontoarvoiltaan kummalliselta näytä todella on sellaisia luontoarvoja joiden säästämiseksi rajoitukset ovat perustelstuja - ja vastaavasti sekin että alueella jolla voi olla minulle suurikin viihtyvyys- ja käyttöarvokin ei sellaisia ole.

    Kansalaistottelemattomuuteni säästäisin parempaan käyttöön. Maastopyöräily jo syntyneillä ja olemassaolevilla poluilla saisi tosin puolestani pysyä sallittuna, mutta ongelmahan on sama kuin kaikkialla muualla missä käyttäjiä on suhteellisen paljon ja maasto - tai siis ne mainitut ls-arvot - suhteellisen heikosti kulutusta kestävää: löytyy aivan liian suuri määrä pyöräilijöitä, joille poluilla pysyminen on mahdostonta tai jotka jopa hakemalla hakevat reittinsä niiden ulkopuolelta.

  23. #13343
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.628
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    ^ (1) Ajoin toisinkin päin eli Pohjoisrannasta Merihakaan (tai siis Sörnäisiin, kun Merihaan puolelta ei pääse). Pyörätie oli ainakin maalausten mukaan kaksisuuntainen (ja ajoivat muutkin, työmatkalaisen oloiset eli oletetusti reitit tuntevat, samaan suuntaan kuin minäkin).

    (2) Häh? Pitkänsillan ylitettyään kääntyy vasemmalle Siltavuorenrannalle ja sieltä selvästi merkittyä kiertotietä Krunikkassa sen kummemmin kiertelemättä ajoradan yli Pohjoisrannan fillaribaanalle.
    Juu kyl. Itsekin epäilin jo eilen, että kyse oli vain mun havainnointikyvystä. Täytyy seuraavalla kerralla hieman tarkemmin katsoa, että mistä tuo reitti menee. Mulla meni kompassi sekaisin, kun se vanha ramppi Hakaniemen sillalle oli poistettu.

  24. #13344
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Takakeno Katso viesti
    Mulle on tullut vastaan vanhempia (ja vähän nuorempiakin) sähköpyöräilijöitä, jotka ei todellakaan ole tottuneet ajamaan yli kahtakymppiä. Osa näyttääkin siltä, että pyörä vie ja kuski roikkuu mukana. Jos on tottunut ajelemaan 10-15kmh niin 20-25kmh vauhdissa tarkkailua ja ennakointia pitäs suorittaa huomattavasti enemmän.
    Tämäkin on huomattu muutaman vuoden aikana kun kaikenlaiset sähköiset kulkineet on lisääntyneet räjähdysmäisesti, eikä koske pelkästään sähköavusteisilla ajavia. Tarkkana kannattaa olla ja mielelläni pysyttelen metsässä tai syrjäisemmillä reiteillä.
    Kylätason pyöräilijä

  25. #13345
    tempokisu Guest
    Pitäisi laittaa kelvit leveemmiksi ja kaistat kävelijöille, tavallisille pyöräilijöille ja sitten niilee sähköjutuille kun menee neljääkymppiä.
    Tänään ihmettelin miksi ihmeessä en saa papparaista, ja toistakin, kiinni - no heillä oli sähköpyörät, ja ohitin. Mutta sitten on näitä jotka humauttaa ohitte vaikka ajan kolmeakymppiä. Semmoiset joissa on tosi paksut pienet renkaat, apua.

    Ihan oikein että puututaan:

    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008843578.html

  26. #13346
    Liittynyt
    07/2016
    Viestit
    98
    Jollain oli vaikea päivä kelvillä tänään, itse vaihteeksi autolla liikenteessä kun tulin valo-ohjattuun risteykseen aikomuksena jatkaa suoraan - auton viereen oikealle pysähtyi kolmen kuntopyöräilijän porukka, samaan suuntaan menossa. Valot vaihtuu ja pyöräilijät ja autot lähtevät liikkeelle. Risteyksen jälkeen yksi pyöräilijöistä päättää siirtyä kevliltä autokaistalle eteeni, kaksi muuta jatkaa kelvillä, ohitan kaverin ja valmistaudun kääntymään oikealle sadan metrin päässä tulevasta risteyksestä. No, paikalla loiva alamäki, ja pyöräiliköiden vauhti noussut huomattavasti, eli käännös oikealle ei onnistu A, oikealla auton takakulmassa roikkuvasta pyöräilijästä ja B, kelvillä ajavista kahdesta joiden eteen olen kääntymässä. No, auto kaistan vasempaan reunaan ja alan hidastaa vauhtia ja katselen mitä pyöräilijät tekevät. No, takana kaistalla tullut tyyppi ajaa rinnalle ja tervehtii keskisormella. Wtf, hidastin, annoin tilaa ja päästin kavetin ohi. Sitten ne kaverit kelvillä ajavat ohi ja nostavat sormea, siis mitä #$? No, vastaan toki tervehdykseen, mutta vähän jäi mietityttämään että mitähän tossa oikein tapahtui.. itse käytän satunnaisesti kaistaa kevlin sijaan samassa paikassa, mutta jos tunkee väkisin kaistalle pyörällä, niin luulis että silloin mennään vähän nöyremmin autojen ehdoilla - mihin kuuluu siis ohitutetuksi tuleminen, vaikka sitä seuraisikin lähestyvä käännös oikealle.

    Sen verran tuli opittua tuosta, että ehkä parempi vaan nostaa lapasta sormen sijaan jos tulee koettua " vääryyttä". Mikä omasta mielestä näyttää ehkä toisen täydelliseltä perseilyltä saattoi näyttäytyä täysin samalta toisesta vinkkelistä.

  27. #13347
    Vastaavissa tilanteissa paras vastaus on hymyillä leveästi ja näyttää peukkua, toimii
    Kylätason pyöräilijä

  28. #13348
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    (1) Tekstiä on yleensä ottaen hankalampi tai ainakin ikävämpi lukea kun se on yhtenä pötkönä tai massana ilman kappalejakoa. (Voi tietysti olla että foorumisofta ain on tenyt temppujaan.)


    (2) Se mistä puhut autokaistana on nimeltään ajorata. (Eiväthän nimet aina ole niin tärkeitä, tärkeämpää tietenkin on että asiat ovat oikein, mutta olisi ilahduttavaa jos edes fillarifoorumilla osattaisiin olla puhumatta autokaistoista ja autoteistä.


    (3) Hetkinen. Ohitit pyöräilijän vaikka tiesit että olisit sadan metrin päässä kääntymässä oikealle, vaikka olit nähnyt pyöräilijät ja vaikka tiesit olevasi heiin nähden väistämisvelvollinen? Ja vaikka sinulle ei itsekin pyöräilijänä(?) eikä kokeneena autonkuljettajanakaan voinut tulla yllätyksenä että pyöräilijät etenisivät alamäkeen sellaista vauhtia ettet mitä suurimmalla todennäköisyydellä ehtisi kääntyä oikealle heidän edestään ainakaan rikkomatta liikennesääntöjä ja hyvää ajotapaa?

    Toisin sanoen: suoritit niin sanotun autoilijan pakko päästä ohi koska pyöräilijä ajaa ajoradalla -ohituksen vain päästäksesi odottamaan? Vaikka sinulla oli kaikki syyt tietää että niin itsesi kuin pyöräilijöiden kannalta sujuvinta ja turvallisina olisi ollut körötellä siististi ajoradalle siirtyneen fillaristin takana risteykseen asti?

    Vai missasinko tai ymmärsinkö jostain väärin tapahtuman kuvauksesta?


    (4) Itse en spandexinakaan olisi kuvatunkaltaista hyppäystä kelviltä ajoradalle tehnyt, mutta jos nyt laitan hetkeksi spandexlasit päähäni ja yritän keksiä miksi fillaristi niin teki tai mitä hän sillä tavoitteli, niin voisin ajatella että hänellä oli kokemuksia vastaavanlaisista tilanteista, joissa oikealle kääntyvä autoilija on kiihdyttänyt ehtiäkseen ensiksi, laiminlyönyt väistämisvelvollisuutensa ja siten aieuttanut vaaratilanteen, ja nyt hän halusi kyseisellä toiminallaan estää sen eli taata itsensä ja ajokaverien turvallisuuden.

    No, ei se kympin arvoinen suoritus siinäkään tapauksessa olisi ollut, pikemminkin tarpeetonta provosointia. (Nyt ei onneksi ratin takana ollut kusipääautoilijaa, joka olisi nähnyt punaista.)

  29. #13349
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.200
    ^Jos tilaa annettiin, niin mitä väliä vaikka ohitti? Ja mikä tässä oli semmosta että ansaitsi keskisormea, myös niiltä, jotka kelviä pitkin tulivat? Kun ajat autoa, näytätkö keskisormea kaikille autoille, jotka ohittavat sinut ja sadan metrin päästä kääntyvät? Ei toki fiksua ohittaa jos kääntyy, mutta ei mikään keskisormen arvoinen.

    Ajoradalla ollut olisi voinut ryhmittyä auton vasemmalle puolelle, kun huomasi, että auto on kääntymässä ja ei olisi tarvinnut varmaan edes jaruun koskea tai kättä nostaa sormen nostamiseksi. Tämän sijaan hän tunki auton oikealle puolelle, estäen auton hyvän tavan mukaisen ryhmittymisen tien oikeaan laitaan.

    Summasummarum....Molemmissa osapuolissa on tässä hieman moittimisen aihetta.

  30. #13350
    tempokisu Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Koheltaja Katso viesti
    Vastaavissa tilanteissa paras vastaus on hymyillä leveästi ja näyttää peukkua, toimii
    Joo näin olen tehny, joskus tosin heristyttänyt etusormea.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •