GarminHephaGiantElectrobike
Sivu 195 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 95 145 185 193 194 195 196 197 205 245 295 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.821 - 5.850 / 10550

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #5821
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti korhone Katso viesti
    Cyclon (~10 vuotta vanha Focus Mares Ax 3, 2x9, V-jarruilla) vasen vaihtaja ei halua tiputtaa pienemmälle eturattaalle. Siis nimenomaan se vaihtajan vipu, tuntuu että se ei ota kiinni siihen johonkin, mihin sen pitäisi. Aikansa kun räpeltää, niin jostain reunalta se lopulta tarttuu ja saa vaihteen vaihdettua. Jotkut Tiagrat ne vissiin on. Onkohan moisille jotain tehtävissä itse/huollossa, vai meneekö vaihtohommiksi? Ja jos menee, niin mikä siihen menee? Toimiiko tämän päivän Tiagra 2x10 kahva (vasen) tai Sora 2x9?
    Kuulostaa rikkonaiselta vaijerilta. Tai sitten kahva on täynnä moskaa.

    Tsekkaat ensin vaijerin. Jos on ehjä, niin sen jälkeen kahvakumit pois, keula alaspäin ja vuorotellen koneiston sisään brake-cleaneria ja paineilmaa. Ehkä painevesikin toimii, mutta kahva pitää tietysti saada täysin kuivaksi vesipesun jälkeen. Sitten perään jotain ohutta sprayvoitelua ja rasvaa vielä päälle.

  2. #5822
    Liittynyt
    11/2021
    Viestit
    120
    Onko nuille nykyajan flat polkimien välyksille jotain ite tehtävissä? Uudelleen rasvaaminen ja kiristäminen ei ole auttanut kuin hetkeksi.

  3. #5823
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Varmaan täysin merkki- ja mallikohtaista. Välyksen säädöstä en ole kyllä kuullut polkimien kohdalla mutta osaan saattaa saada varaosina jotain tilalle. Luultavasti uuden ostoksi kuitenkin menee. Ja ehkä kannattaa vaihtaa merkkiä jos ei mahdottoman pitkään kestäneet.

  4. #5824
    K.Kuronen Guest
    Jos valmistajalla on tarjota huolto-ohje, niin ehkä siitä selviää. Shimanolta löytyy ainakin ja laakerivälykset ovat kohtuu helposti säädetttävissä, vaikka ei välttämättä kaikissa malleissa.

  5. #5825
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.161
    Nyt pitäisi ensin määrittää "nykyajan flat poljin". Ei ne kaikki ole samanlaisia. Yksinkertaisinta olisi kertoa kyseessä olevan polkimen merkki ja malli.


  6. #5826
    Liittynyt
    11/2021
    Viestit
    120
    Pari eri merkkiä testannu, tarkotan sitä sisempää muovista/nailon liukulaakeria, taitaa suurimmasa osasa olla tuo laakeri malli?

  7. #5827
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.286
    ^Merkki vois olla poikaa. Vähemmän flättien kanssa touhunnut mutta hyvin simppeliä ainakin Shimanon säätö ja pitänyt säädöt.

  8. #5828
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.437
    Puslan väljyyttä ei voi säätää kuin vaihtamalla pusla.
    Rasvan ahtaminen väliin hieman hillitsee kolinaa.
    Liukulaakereita käytetään etenkin halvemmissa polkimissa niiden yksinkertaisuuden vuoksi. Keraamiset kestävät muovisia paremmin. Kuulalaakerit kantavat päittäistäkin kuormaa ja ovat säädettävissä, haittana kova kuorma pieneen laakeriin.

  9. #5829
    Olisin laittanut "mistä näitä saa... "-ketjuun mutta en ole keksinyt tarvikkeelle nimeä.
    Eli tarkoitus olisi vaihtaa cyclocrossiin vaihdevaijerit kun edellisillä ei oikein pelitä, mutta paksun vaijerikuoren lisäksi tarvitsisi ohutta muovikuorta muutamaan paikkaan. Vaijerit on ennen olleet ohuen kirkkaan muovikuoren sisässä rungon sisällä ja rungon alaosan kiinnikkeen kohdilla, mutta tuollaista kuorta ei tullut Shimanon vaijerisetissä. Millään en Googlaamalla löytänyt tuolle ohuelle muoville nimeä, osaisiko joku vinkata mistä sellaista kannattaa etsiä? Ja jos saisi ihan Suomesta nettipuljusta niin olisi plussaa.

  10. #5830
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.437
    Tuollaistako tarkoitit, mikä se nyt olisikaan suomeksi?

    https://r2-bike.com/SHIMANO-Cable-Li...-Wires-1800-mm
    Edit: Bikesterissä "suojus"
    https://www.bikester.fi/capgo-bl-vai...m-M123752.html

  11. #5831
    Kiitokset, pistin tilaukseen tuota ekaa!
    Itseasiassa tilasin aiemmin itse tuota Bikesterin "suojusta" luullen että se on oikeaa tavaraa ja se oli kyllä ihan vastaavaa Shimanon setin perus ulkokuoren kanssa, eli metallikuori jonka päällä muovi... Mutta ompahan nyt sinistä sellaista niin sopii pyörän väreihin.

  12. #5832
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Teflon-Cable Liner for Schift-/Brake Wires 1800mm
    I väntan på ännu dåligare tidet

  13. #5833
    Meni ketjut poikki Insera X-Cross pyörästä.

    Olen tässä Pk-seudulla. Kannattaako ostaa suoraan uudet ketjut vai saisiko noi vain uudella liitospalalla kiinni jos vie huoltoliikkeeseen?

  14. #5834
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Uutta liitospalaa vaan, jos ei monia tuhansia ajettu.
    Pakka menee myös vaihtoon uudella kettingilla, jos monia tuhansia ajetu.
    KMC liitintä ja ajo jatkuu.

  15. #5835
    Ok, kiitos nopeasta vastauksesta.

    Tuota takapakka asiaa en miettinyt, onkohan vähän myyntimiesten keksimä juttu lisämyynniksi vai onko tosiaan niin että uusilla ketjuilla ei voi vanhaa takapakkaa käyttää?

    Kannattaako kokeilla pelkät ketjut ensin? Tarkoitus minimoida kulut kun tuo pyörä ihan kauppareissuihin vain.

  16. #5836
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    792
    Uusi ketju hyppii pakan hampaiden yli kun pistää reilusti painetta pedaaleihin. Siis jos pakka liian kulunut.
    Itellä roadlitessä panin 15000km kohdalla taas uuden ketjun ja hyppi yli niin ajellut sitten vanhoilla venyneillä ketjuilla voimansiirtoa loppuun. Nyt mittarissa 28000km.
    Pelaa vielä ok mutta kesällä ajattelin uusia kaikki rattaat. Dura acen rattaat kyseessä.

  17. #5837
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.161
    Eturatta(iss)akin voi esiintyä luistoa uudella ketjulla jos on paljon ajettu.


  18. #5838
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.727
    Ex:lle hommattiin kevättalvella ihan asiallinen (hintaansa nähden) jäykkäperä maastosähkis joka on muuten aivan pätevä peli komponenteiltaan, mutta jarruina nuo Shimanon halvimmat MT-200 jarrut jotka ei maastossa kyllä tunnu toimivan muun pyörän tasolla. Onko noiden toimintaa mahdollista parantaa mitenkään helposti (uudet palat + levyt yms.) vai onko ainoa vaihtoehto vaihtaa vain kokonaan paremmat tilalle?

  19. #5839
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.286
    ^Jos Shimanossa haluaa pysyä niin SLX oiva vaihtoehto. Kaverin pyörään juuri vastaavan vaihdon tein ja selkeästi parani. Toisaaltaan nuo halpikset meni vanhaan teräs täysjäykkään kaupunki käyttöön eikä nekään aivan surkeat ole.

  20. #5840
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.727
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Jos Shimanossa haluaa pysyä niin SLX oiva vaihtoehto. Kaverin pyörään juuri vastaavan vaihdon tein ja selkeästi parani. Toisaaltaan nuo halpikset meni vanhaan teräs täysjäykkään kaupunki käyttöön eikä nekään aivan surkeat ole.
    Itsellä vaihtuu (sähkö)täpäriin viikon sisällä nuo SLX:n nelimäntäiset varsiot (alkuperäisissä Shimanon 420:ssä on nuo jarrun männät takellellut sen verran usein että hermot meni, enkä niihin ehan täysin tyytyväinen ole ollut muutenkaan...), luotto siihen että on hyvät, on korkealla...

    Mutta nuo SLX:t olisivat "helmiä sioille" tuossa tapauksessa mistä kyselin, kun ei kyseinen kuski tuli ikinä "niin hyviä" jarruja omalla ajollaan tarvitsemaan. Ja saattaa olla että minua harmittaa noiden MT-200:n toiminta enemmän kuin kuskin/pyörän omistajan, niin saattaa olla että häntä ei innosta laittaa 300€:a (kun levyt varmasti vaihtuisi myös) jarrujen vaihtoon...
    Siksi meinasin voisiko nuo MT-200:t saada hieman parannettua vaikkapa uusilla paloilla ja levyillä (itseltäni esim. löytyisi melkein uudet SM-RT64 levyt mitkä voisin tuohon käyttää).
    Eli kyseessä siis tosiaan EX-naisystäväni pyörä joka on "minun vastuullani", mutta en nyt kuitenkaan viitsisi itse siihen kauheita summia laittaa ja omistajalle saattaa olla vaikea perustella miksi pitäisi muutama satanen laittaa osiin rahaa kiinni kun hän niin niin tyytyväinen uuteen (alle 2kk. ollut käytössä) pyöräänsä...
    Levyinähän tuossa pyörässä on Shimanon SM-RT10 180mm levyt, jotka käsittääkseni ovat myöskin ne Shimanon halvimmat jarrulevy versioit.

  21. #5841
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    ^Joko jarrujen kunnollinen sisäänajo, palojen vaihto, levyjen vaihto (isompiin), ilmaus…
    Mikä on ongelmana? Tehoa uupuu, kahva painuu pohjaan, tuntuma, männät liian kaukana levystä,…?
    Kyllä nuo Shimpan halvimmatkin pitäisi saada tarpeeksi hyvin toimimaan (aloittelevalle kuskille (?) riittäväksi)

  22. #5842
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.208
    Isompien levyjen laittaminen pitäisi vähän parantaa tehoja. Samalla voisi ehkä metallipaloilla saavuttaa vähän lisää. Noitten halvimpien levyjen kanssa ei voi metallipaloja käyttää shimanon ohjeem mukaan.

    Lisäksi shimanolta ei saa omaa metallipalaa noihin satuloihin (B01S palat) mutta on kolmannen osapuolen valmistajia joilta niitä on saatavilla, esim https://www.bike-discount.de/en/quax...isc-brake-pads

    Kohtuu halpa kokeilu olisi nuo RT64 levyt ja vaikka jotkut metallipalat....

  23. #5843
    Etunapa HB-M510. Täristää ja jurnuttaa joten ilmeisesti laakerit entiset. Mitä tarvitsen? Uudet kuulat ja kartiot? Löytyykö sopivat suunnilleen joka pyöräkaupasta vai onko erikoistavaraa?

  24. #5844
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    586
    https://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-HB-M510-1894.pdf

    Kuulia varmasti löytyy kaupasta, mutta noiden kartioiden(kin) kohdalla Shimano on tehnyt elämän vaikeaksi, niitä löytyy tsiljoona erilaista, yhteensopivaa tai -sopimatonta. Auki vain ja ihmettelemään.

  25. #5845
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.727
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    ^Joko jarrujen kunnollinen sisäänajo, palojen vaihto, levyjen vaihto (isompiin), ilmaus…
    Mikä on ongelmana? Tehoa uupuu, kahva painuu pohjaan, tuntuma, männät liian kaukana levystä,…?
    Kyllä nuo Shimpan halvimmatkin pitäisi saada tarpeeksi hyvin toimimaan (aloittelevalle kuskille (?) riittäväksi)
    Ongelma on omasta mielestäni tehon puute (ja tietty tunnottomuus). Kahva ei painu pohjaan vaan siinä tuntuu ihan asiallinen "vaste" kun sitä alkaa puristamaan eli sinänsä toiminta vaikuttaisi olevan ihan ok. Mutta ei vain tunnu kunnolla pysähtyvän.
    Sisäänajo tehty minun ohjeilla mutta ei itseni toimesta, eikä jarruja ole ilmattu kun tehdasuusi pyörä (eikä itsellä ilmausvehkeitä).

    Pitää miettiä josko testaisi metallipaloja ja noita itselleni turhia RT64 levyjä (ja tekisi hyvän sisäänajan niille itse), jos niistä löytyisi hieman lisätehoa jarruihin.

  26. #5846
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jarppiii Katso viesti
    Etunapa HB-M510. Täristää ja jurnuttaa joten ilmeisesti laakerit entiset. Mitä tarvitsen? Uudet kuulat ja kartiot? Löytyykö sopivat suunnilleen joka pyöräkaupasta vai onko erikoistavaraa?
    Ekaka voisi katsoa miltä nykyiset näyttävät ja kenties putsaus ja uudet rasvat?

    Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla

  27. #5847
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.286
    ^^Kannattaa tarkistaa että useilla keuloilla levyn maksimikoko, siis 200millistä ei välttämättä suositella.

  28. #5848
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuminauha Katso viesti
    Isompien levyjen laittaminen pitäisi vähän parantaa tehoja. Samalla voisi ehkä metallipaloilla saavuttaa vähän lisää. Noitten halvimpien levyjen kanssa ei voi metallipaloja käyttää shimanon ohjeem mukaan.

    Lisäksi shimanolta ei saa omaa metallipalaa noihin satuloihin (B01S palat) mutta on kolmannen osapuolen valmistajia joilta niitä on saatavilla, esim https://www.bike-discount.de/en/quax...isc-brake-pads

    Kohtuu halpa kokeilu olisi nuo RT64 levyt ja vaikka jotkut metallipalat....
    Saa shimanoltaki. E01S.

  29. #5849
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.208
    ^Aivan, I stand corrected...

    Hämäs kun ei ollu listattu Mt200 satulan jarrupalanlistaan....

  30. #5850
    Liittynyt
    09/2019
    Viestit
    160
    missähän vika kun 60km ajettu shimano deore m5100:sta ei meinaa saada säädöille? isoimmilla vaihteilla tuntuu että pitäisi kiristää vaijeria, mutta sitten taas 1-->2 vaihto tökkii niin että tuntuu että vaijeria pitäisi löysätä. Alkuun laitoin tuo sisäänajon puutteen piikkiin enkä älynnyt ettää fiksuinta olisi ollut viedä pyörä takaisin liikkeeseen, kun ei tuota ollut selvästi säädetty ajokuntoon loppuun asti, mutta nyt kun tuolla on hetki ajettu niin eihän tuohon kehtaa vaatia säätöä liikkeen piikkiin

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7217
    Viimeinen viesti: 22.10.2025, 19.30

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •