Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
Tuossa on Bear Pawls teräksinen kuusihampainen vapaaratas, jokaisessa kynnessä on kaksi kynttä. MRTB 36t HFH-0014. Myyntiargumentti kestävä ja huollettavissa. No, tämä ei ainakaan enää ole kestävä laakeriensas osalta eikä se oikein huollettavissakaan ole. Runko sinänsä on kuin ase, sekä teräksen laadultaan että koneistukseltaan. Harmi että laakereiden vaihto ei ole oikein mahdollista.

Navan runkoon on työnnetty kaikki laakerit ja holkit ulkopuolelta (siis pakan puolelta) rungon sisään ja viimeiseksi on ulkokierteellä oleva alumiininen rengas kierretty tulpaksi. Ilmeisesti ne kuusi kynttä vievät sen verran tilaa että reikä laakereille ei mahdu molempiin päihin.

Alumiininen lukitusrengas on ehkä 35 mm ulkomitaltaan, sisäreikä 32, paksuus 2x2. Senhän arvaa että tuollainen jämähtää melko hyvin runkoon kiinni. Porasin renkaan poikki, ja sain sen irti mutta laakerit niin tuusan nuuskana ~3000 km jälkeen että sisäkoolia lyömällä menee vain laakeri rikki eikä se tule sieltä kokonaisena vaan ulkokooli jää paikalleen. Pahin oli se perimmäinen eli sisin laakeri jonka ulkokooli jäi reikään.

Pitää käydä hakemassa uusi vapaaratas. Harmi, sillä tuo on muuten todella kestävän oloinen. Todella vaikea löytää jotain fiksua tietoa näistä vapaarattaista netissä, tuntuu siltä että fillarifoorumissa on maailman tasollakin paljon tietoa vapaasti jaettuna.
Hiukan jälkijunassa vastaus, kun nyt satuin ketjua selatessani bongaamaan tämän.

Eli itselläni oli sama projekti viime syksynä ja sain mainitsemasi lukitusrenkaan auki modifioidulla 19mm pultilla. Sain vinkin tuohon valmistajan euroopan edustajalta, kun kysyin, että tarviiko erikoistyökalua. Myös 19 mm kuusiokoloavaimen pitäisi toimia ihan yhtälailla.
Ulompi laakeri lähti helposti tuurnalla ja sisemmän taisin muistaakseni naputella tapilla, jonka koko täsmäsi laakerin sisäkooliin. Mulla laakerit olivat tosin ilman välystä, mutta karkean tuntuiset, joten siinä mielessä paremmassa kunnossa purkamisen kannalta.

Laakerit mallia 15267, jos joku haluaa ennakkoon hommata hyllyyn.

]

Edit, mulla saattaakin olla eri mallia napa, vaikka valmistaja sama. Jostain katalogista selaamalla olen tulkinnut mallin: BFB-004. Pyöräni on Gzr:n eMax vastine 2019 vuosimalla.
Edit2, se lukkorengas saattoi olla oikealle kiertämällä aukeava (?), jos en nyt sotke ajatuksiani viimeisimpään Shimanon vaparin laakerikupin purkuun. Pitänee seuraavalla kerralla tekasta muistiinpanot, kun muutenkin on tapana kopioida omien pyörien osasarjojen korjausmanuaalit pilveen.