En usko, että palstalta löytyy sulle vastaajaa, joka on ajanut noilla kaikilla kolmella tai edes kahdella, jotta osaisi niiden ajotuntumaa ja käytännön toimivuutta vertailla. Ulkomaisia arvosteluja sen sijaan tuosta cubesta ja radonista luulisi löytyvän jos googlaat. Endurace sen sijaan on ollut mukana vuosien varrella useissa testeissä ja pärjännyt aina hienosti. Eli runko pyörässä on hyvä, osat vastaavat hintaansa. Canyon ei ole nykyään niin törkyhalpa kuin 5-10 vuotta sitten mutta edelleen ihan hyvällä mallilla hinta-laatu-suhde. Radonilla tai Cubella saattaa saada vielä vähän paremmat osat samaan hintaan mutta jos jommankumman niistä ostaisin, pyrkisin löytämään siitä muutamia luotettavalta tuntuvia arvosteluja varmuudeksi ensin.
Levyt vs. vannejarrut asiasta vielä. Vannejarrut ovat siis hiljalleen katoamassa maantiepyöristä ja siksi niihin on jatkossa saatavilla huonommin varaosia ja kiekkoja. Kiekolla tarkoitan vanteen, pinnojen ja navan kokonaisuutta. Lisäksi jos mietit, että saattaisit myydä pyörän eteenpäin jonkun vuoden päästä, menee levyjarrullinen pyörä ehkä helpommin kaupaksi. Käytännön ajossa vannejarruillakin pärjää erityisesti jos ajaa vain kesäkaudella ja lähinnä kuivalla ja kurattomalla säällä. Talvella, sateella, kurakelissä levyjarrut ovat ehdottomasti suositeltavampi vaihtoehto. Jarrupito on parempi ja vannejarruissa kura kuluttaa jarrupaloja ja vanteen pinnan vastaavasta kohdasta nopeammin huonoksi.
Itse odottelisin muutamia kuukausia jos tarvii ja ottaisin levyjarrullisen enduracen. Ajokokemusta mulla ei itsellä siitä ole mutta olen lukenut siitä vain hyvää ja kaveri jolla kuituinen endurace on varsin tyytyväinen pyöräänsä. On muuten vannejarruilla se pyörä

Kuten oma nykyinen maantiepyöränikin (Cannondale Caad 12) ja toki sitä edeltävät maantiepyöräni.
Kirjanmerkit