Jarin ollessa estynyt tarjotaan Lepuskista lähtijöille tänään vaikka tällaista n.40 km reittiä:
https://ridewithgps.com/routes/38148580
Jarin ollessa estynyt tarjotaan Lepuskista lähtijöille tänään vaikka tällaista n.40 km reittiä:
https://ridewithgps.com/routes/38148580
Illaksi on tulossa jäävesisadetta. Jätän Lepuskin iltalenkin tänään väliin ettei tule kylmetettyä itseäni puolikuntoisena.
Jätän huomisen lepuskin lenkin taas väliin. Tänään kävin ajamassa pyöräteitä ja niilläkin oli paikoin peilijäätä. Illaksi on tulossa lumisateita jolloin ajokeli on turhan hankala.
Himppusen liikaa pakkasta taas tänään Lepuskin lenkille
Jari tänään estynyt vetämään sellon lenkkiä joten tänään tarjolla n.40km lenkki suurinpiirtein tuota muutama viesti ylempänä näkyvää reittiä. Soveltaen tarpeen mukaan riippuen kunnossapitotilanteesta ja/tai upottavuudesta. Lähtö siis sellon pyörältä klo 18.
Huomenna olisi tarkoitus aloitella taas maantielenkkejä tuvalta. Lähtö siis Bembölen kahvitupa (Bellinmäki 1, Espoo) klo 18. Viikonloppuisin sama paikka klo 10. https://ik-32.org/toiminta/harjoitukset/yhteislenkit/
Onko nämä lenkit vain ik32 jäsenille vai ovatko muutkin tervetulleita?
Kyllä ne on tarkoitettu kaikille, koska ihan julkisesti siitä ilmoitetaan eikä IK:n sivuillakaan sanota mitään.
Kaikki ovat tervetulleita, toivomme tietysti että taajaan lenkeillä käyvät liittyisivät myös jäseniksi.
Sunnuntaina 8.5. ajetaan Pre-Giro -lenkki, eli tutustutaan Giro d' Espoon reittiin.
Lähtö Tapiolanaukiolta klo 11 ja Giron reittihän on tuo: https://ridewithgps.com/routes/33010103
Jos porukkaa on riittävästi, niin ajetaan useassa nopeusryhmässä: 24, 27 ja 30, mutta voidaan säätää ryhmiä lähtöpaikalla.
Taukopaikka Siuntiossa Naapurissa-kahvilassa (Lappersintie 48, 02570 Siuntio), jonne pitää siis ajaa 1 km reitin ohi.
Olisin toki voinut näistä sanoa jo tuvalla, mutta koska tämä to lenkki on julkisesti tuotu esiin täällä foorumilla, että lenkkejä ajetaan ja jonkinlainen speksihaarukka on laitettu niin tuon nyt julki sitten muutaman asian tämän päiväisestä lenkistä. Ihan alkuun paluumatkakaveri totesi että oli vähän kohellusta. Niin oli.
Ylämäen jälkeen, mutkien jälkeen tai kaikkien hidasteiden jälkeen ei lähdetä heti kiihdyttää. Pitää odottaa, että kaikki on päässeet sen hidasteen ohi ja sitten tehdään se kiihdytys rauhassa. Korostan, rauhassa.
Ylämäet pitäs vetää 30-32 speksiinkin aika rauhassa, emme ole kisailijoita. (huom! nopeuspekseistä ei ollut mielestäni puhetta tuvalla, ja koska en käytä nopeusmittaria niin em. on arvio nopeudesta)
Tasasellakin sais sitä nopeutta vähän pudottaa. Tänään vedettiin, vetovuorossa olevista riippuen välillä turhan kovaa, josta syntyi sitten haitariliikettä. Välillä huudeltiin watteja välillä perä jää.
Käännökset pitää sanoa riittävän aikaisin ja lujaa, että kaikki tietää mihin mennään. Osa kuskeista ei ole IK:n jäseniä, joten he eivät tiedä reittiä. Tänään oli yksi aika hasardi käännös Lahnuksessa. Siinä oikeasti osa porukasta oli ihan pihalla mitä tapahtuu.
Viiskorvessa kärki ajoi suoraan, kun loput kääntyi vasemmalle. Jotain huutoa kyllä kuului, mutta koska se ei ollut selkeä, ja ennen kaikkea se tuli aivan liian myöhään se huuto mihin suuntaan niin ei paljoa ollut tehtävissä käännöksen suhteen. Ja sitten te toopet ette ees oottanet meitä, jotka teki pikku kiekan, vaan piti tempoo teidät kiinni.
Kuoppien merkkaamisessakin oli petrattavaa.
Eli suomeksi, kun olet vetämässä mieti miten ajat, jotta kanssapolkijat tuntevat olonsa mukavaksi ja turvalliseksi siellä takana. Minä en välttämättä lopeta to lenkkeilyä, mutta uudet kasvot ei välttämättä tule toista kertaa. Ja kyllä, tiedän, että tämä kirjoitus voi joitakin karkottaa, mutta sen riskin olen valmis ottamaan, ja jotta to lenkit jatkossa rullaisivat suopeammissa merkeissä.
Kaikesta huolimatta 48-16 rules again...
Kiitos Tassu raportista. Piti tulla lenkille pitkästä aikaa, mutta en ehtinut, eikä nyt harmita. Aikanaan liityin Iikoo:hon koska kuulin, että siellä ajetaan "takuuvarmasti" speksien mukaan ja turvallisesti. Nykymeno kuulostaa ihan muulta. Ehkä näitä ei kannata mainostaa IK-lenkkeinä, jos ajokulttuuri on kerrotun kaltaista?
Niin, vetomiehen, näillä non-pro -lenkeillä, päätarkoitus ei ole pitää keskaritavoitteesta kiinni vaan johtaa ajoa niin että se on takana tuleville turvallista ja ennakoitavaa.
--
Murphy elää!
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
^^^ Ehkä keskinopeusspeksi olisi hyvä käydä ennen lähtöä läpi jos uusia kavereita mukana. PK-lenkki voi olla mitä vaan 20km/h - 35+km/h välistä riippuen ketä siellä ajamassa.
IKn sivuilla toki mainitaan speksiksi 27-30km/h, mutta tuskin kaikki sieltä sitä löytää.
Semmoinen parannusehdotus että saattaisi myös olla hyvä ennen lähtöä kysyä onko mukana ensikertalaisia ja varsinkin jos on, kerrata pikaisesti myös ihan perusjutut ryhmässä ajamiseen liittyen.
Ja mm. muistuttaa että ajaessa täytyy koko ajan pitää mielessä miten oma tekeminen mahdollisesti vaikuttaa muihin ryhmässä ajaviin.
Eikä kertaaminen ehkä ole turhaa vaikka ensikertalaisia ei olisikaan, tuskin se haittaa että pelisäännöt on varmasti kaikille selvät.
Lisäksi kannattaa muistaa mm. että kun tiellä liikkuu muitakin kun pyöräilijöitä niin hyvä ryhmäkuri ja
nätissä muodostelmassa ajaminen antaa oman turvallisuuden lisäksi myös heille ihan eri kuvan lajista ja sen harrastajista kuin epämääräisesti poukkoileva häröpallo ja vaikuttaa
taatusti myös suhtautumiseen ja käyttäytymiseen meitä kohtaan liikenteessä. Tulipahan
mieleen siinä kohtaa kun jossain ylämäessä keulassa oli vähän epämääräisesti koko kaistan leveydeltä kolme rinnakkain limittäin ja perästä kuuluu auto takana....
Oli vähän säätöä paikka paikoin ja ylipäänsä tahti turhan reipas. Tämä aiheutti sitten sitä että kärki painaa pää märkänä vaikka ei oikeastaan tiedä mihin ollaan edes menossa. Ite lähinnä roikuin perässä niin en ehtinyt joka välissä huudella kääntymisiä. Vähän samaa ilmiötä havaitsin viime kesänä kun muu porukka vain jatkoi matkaansa rengasrikkoni jälkeen.
Yllä mainittu käytös ei kuulu IK-32:n lenkkikulttuuriin. Kaikkien lenkeillä käyvien kannattaa kerrata Jari Kulmalan Turvallinen ryhmäajo -artikkeli. IK:n sivuilla on myös hyvää perustietoa asiasta vaikka onkin aikoinaan kirjoitettu lähinnä pitkiä lenkkejä silmällä pitäen https://ik-32.org/toiminta/harjoituk...t/animal-trip/
Tassulla hyviä pointteja - onhan ollut hyvässä opissa. Häröily johtuu porukasta, yleensä, mutta mielellään palaute kohdistetaan vetäjiin. Tästä on jo nyt seurannut se, ettei vetäjiä löydy. itse olen elänyt hepo ja espoo lenkkien kulta-ajan, jolloin vkoskelta tuupattiin kovaa Kalevin komennossa ti ja to, espoosta la ja vkoskelta taas su. Joskus laskin, että olen ollut vastuuvetäjä yli 100 lenkillä. Itse olin kovasanainen ja huusin kuria, mutta meitä vmäisiä tyyppejä on harvassa - onneksi. Siksi jokaisen, joka lähtee kimppalenkille pitäisi miettiä tarkasti miksi lähtee ja mitkä ovat omat velvollisuudet. Yhteislenkillä tärkein on takana tulevien turvallisuus. Kun se on kerrottu miljoonalla, sitten tulee hyvä huumori jne. Ja ihan lopuksi, pahnan pohjimmilla tulee se, kuinka kova vetomies minä olen. Olen itse ajanut IK32 pitkiä siivuja aika monta ja siellä lenkkikuri kyllä toimii edelleen. Kimppalenkit on kyllä lajin suola.
Lauantaina 21.5. Bembölen klo 10:n lenkin suunta Järvenpää-Nikkilä-Kulloo tai jotain. Lenkille tulee pituutta vajaa 150 km.
Road-Bemböle-Järvenpää-Söderkulla-116km
https://ridewithgps.com/routes/39507395
Ajetaanko IK-32:n viikonloppulenkeillä jotain vakioreittejä vai miten ajettava lenkki päätetään? Olisi mukava välillä tulla mukaan, jos vain aikatauluihin sopii. Omien aikataulujen lisäksi osallistumisintoon vaikuttaa myös onko lenkin pituus 150 km vai 116 km + siirtymät, ja mikä on päivän kunto ja sää. Tai harrastetaanko sellaista, että porukka jakaantuu ja ajetaan eri lenkit? Entä kuinka paljon porukkaa lenkeillä keskimäärin käy?
Onko huomenna (su 22.5.) lenkki myös Tuvalta ja tietoa mikä on lenkin pituus?
jatkuu: ennen ei kyselty onko lenkkiä ja millä spekseillä, vaan ite kerrottiin että tuun tuvalle klo 10 ja 150km ajetaan. no mää tykkäsin miettiä reitin ennakkoon, osalle se oli just se pointti että ajaessa säädettiin. fillaroitsijoita n kertaa enempi kuin aiemmin, ihme juttu kun yhteislln lenkkeihin ei löydy porukkaa, rohkeasti vaan framille. itellä oli aikoinaan palauttavana treeninä ns kp-takuulenkki (löytynee arkistoista) speksi, 25-30, jossa ajoin aina keulilla ja niin tarkasti kuin sovittu.
Tänään Bembölen kahvituvalta klo 18 tällainen reitti:
https://ridewithgps.com/routes/39838283
Lähtijöiden määrästä ja vauhtihaluista riippuen jakaudutaan tarpeen mukaan useampaan ryhmään.
Perusideana vauhti n.28-30 ja keskitytään siihen että ajetaan siististi ryhmässä muut huomioiden eikä ketään jätetä.
Onko tänä vuonna juhannuslenkkiä (yölenkkiä) suunnitteilla?
Perinteinen yöttömän yön iltalenkki ajetaan taas juhannusaatonaattona, eli torstaina 23.6.2021.
Lähtö klo 18 Bembölen kahvituvalta (Bellinmäki 1, 02740 Espoo).
Nopeus 28-29 km/h takuutasainen ryhmä (lisäksi nopeampia ryhmiä muodostetaan tarvittaessa)
Säävaraus, eli sateen sattuessa lenkki siirretään johonkin kesän perjantaihin tai mahdollisesti juhannuspäivään (ilmoittelen viimeistään torstaina puoleen päivään mennessä mitä tehdään)
Jätetään tänä vuonna Velskolan ja Moksin reikäinen asfaltti ajamatta ja ajetaan Ojakkalan ja Vihdin kautta:
https://ridewithgps.com/routes/39887206 Juhannuslenkki-2022-165km
Tauot:
59 km ABC Masuuni
116 km K-market Laurinkatu (suljetaan klo 23, eli sitten viereinen 24h Prisma jos aikatalu venyy)
Ilman valojakin näkee ajaa, mutta vähintään lain mukainen takavalo pitää olla.
Irtohihaa, -punttia ja tuuliliiviä mukaan viilenevän ilman varalta.
Juhannuslenkki kiinnostaa, vaikka rimakauhu iskee ja kunto epäilyttää. Minkä kokoisella porukalla tämä on yleensä ajettu ja katsotaanko pahalla, jos viihtyy yksinomaan aurinkokannella?![]()
Muistiin mukavana jääneellä lenkillä kerran mukana olleena en epäröi huutaa sivusta: sopivan iso, ehkä jopa optimaalinen eli ei liian iso ja ei katsota.
PS Sen olen kyllä ehtinyt unohtaa miten vetovuorot vaihtuivat eli mentiinkö hidasta telaketjua vai vaihtuiko keulassa ajanut pari, mutta joka tapauksessa homma toimii kaikkien kannalta parhaiten kun aurinkokantelainen on muiden lailla mukana kierrossa eli käy vuorollaan keulassa, Hän vain tekee olemattoman lyhyen vetovuoron eli ilmoittaa heti "Vaihto!"
(Tosin jos vetotöistä huolehtii muutaman ajajan ryhmä, niin silloin tehdään niin ja muut eli peesaajat pysyvät omalla paikallaan tai toimivat muuten porukan kapteenin ohjeiten mukaan.)
Kirjanmerkit