GarminElectrobikeGiantHepha
Sivu 65 / 67 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 15 55 63 64 65 66 67 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.921 - 1.950 / 1987

Aihe: 29" kiekot ja vanteet - kokemuksia ja kysymyksiä

  1. #1921
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.329
    "141mm hubs are 148mm hubs with qr ends"

  2. #1922
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    190
    Boost 141 QR:ää ei usein valmiskiekoista löydy, vaan vaatii yleensä erilliset QR-adapterit asennettavaksi normi Boost 148 läpiakselinapaan. Noita löytyy joiltain valmistajilta (esim. DT Swiss, Mavic, Nukeproof, Hunt) mutta vaatii enemmän selvittelyä kuin normi boost 148:n kanssa. Tuo myös nostaa hieman kustannuksia, kun valinnanvaraa on vähemmän.

    Esim. tähän Nukeproofin halvemman pään kiekkoon on olemassa nuo adapterit:

    https://www.wiggle.co.uk/nukeproof-n...rear-wheel-36t
    https://www.wiggle.co.uk/nukeproof-neutron-v2-end-caps

    En tiedä oisko jotain halvempaa mutta siltikin kelvollista kiekkoa Boost 141 QR:lle nyt saatavilla.

    Neutron etukiekkoa ei 110mm sovitukselle just nyt ole saatavilla Wigglessä, parempi ja hieman kalliimpi Horizon löytyy: https://www.wiggle.co.uk/nukeproof-h...-front-wheel-1

  3. #1923
    Kiitos vastauksista ja linkeistä, nämä tiedot valaisi asiaa paljon varsinkin tuon takakiekon osalta joka on outo.
    30T

  4. #1924
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    Tuo 141QR on yleensä Trekin pyörissä nähty kirous. Pitäisi kieltää lailla.

  5. #1925
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.667
    Ei ole mitenkään pelkästään trekin. Muissakin halvemman pään toteuksissa ollut, itsellä oli esim norcossa.

  6. #1926
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    Ok, eli on niitä muillakin, Trekillä vielä semmonen miina, että esim Roscoessa on vain halvimmassa mallissa tuo 141, kun taas muut 3 tai 4 mallia on 148 perällä. Nykypäivänä kun yhtä pyörämallia ostaa niin luulisi että runko edes samalla mitoituksella kuin saman mallin sisarukset, mutta ei näköjään.

  7. #1927
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    ^Onhan se sama mitoitus, mutta 141 on pikalinkku ja 148 läpiakseli. Tuohan on siis "boost" -pikalinkku. Sitä en tosin ymmärrä, miten se pikalinkkurungon tekeminen on ns. halvempaa?

  8. #1928
    Minulla on Trek X-Caliber 9 jossa tuo Boost 141 pikalinkku, näistä taitaa päästä vasta kun ostaa hiilarirungon.

    lis. Eipä tästä taida muuta haittaa olla kuin vannekaupoilla.
    30T

  9. #1929
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.667
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Pitäis takakehä uusia ja mietin vaihtoehtoja.
    A) mcarbonilta kuitunen dh kehä. Hinta 349e paino 550g
    B) DT FR 560, hinta 75e paino 635g
    C) DT EX 511, hinta 82e paino 570g

    Tulossa enska henkisee ajoo/bike park. Lähtökohtaisesti kestävyys edellä. DT:t vaikuttaa hinnan ja painon puolesta järkevämmiltä, sais usean kehän kuitusen hinnalla. Ilmeisesti maailmallakin enskassakin suosittuja. Kuitusessa crash replacementtiä taas ja sietää eniten painolastia(180kg, DT 140/130kg). Vois kuvitella tuota kuituista erittäin kestäväksi ja olisi samalla marginaalisesti kevein. Kuitusen hinnalla töineen sais dt:ltä myös ihan kokonaisena kiekon jolloin nykyinen voisi jäädä varalle. Kuitenkin kiinnostaisi kokeila kuituhype, reserveihin ei valitettavasti budjetti tai järki taivu.

    Mietteitä tai muita vaihtoehtoja?
    Pitkää tätä pohdiskelin ja pallottelin ja päädyin lopulta kuitukehään mcarbonilta. Jos vaikuttaa hyvältä, niin voisi eteen päivittää saman.

  10. #1930
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 30 hampainen Katso viesti
    Minulla on Trek X-Caliber 9 jossa tuo Boost 141 pikalinkku, näistä taitaa päästä vasta kun ostaa hiilarirungon.

    lis. Eipä tästä taida muuta haittaa olla kuin vannekaupoilla.

    Kusinen veto Trekiltä valita kusinen 141 kiekko taakse noihin X-Caliperin eniten myydyimpiin malleihin.
    Itseltäni on jäänyt tämän takia Trek kauppaan. Ja nimenomaan vain tämän takia. Spedet.

  11. #1931
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.238
    Ostin Trekin muutama vuosi sitten tietämättä mitään mistään boosteista. Vähän opiskelin ja huomasin sen 141 olevan harvinainen (onko Trek ainoa?). Sitten halusin toiset kiekot talvirenkaille. Menin kauppaan joka myy Trek pyöriä ja sanoin takakiekon olevan boost 141 johon myyjä sanoi, ettei sellaista ole olemassakaan. Mentiin katsomaan ja navassa lukee selvästi 141. Kyllä on hankalaa.

  12. #1932
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xubu Katso viesti
    Ostin Trekin muutama vuosi sitten tietämättä mitään mistään boosteista. Vähän opiskelin ja huomasin sen 141 olevan harvinainen (onko Trek ainoa?). Sitten halusin toiset kiekot talvirenkaille. Menin kauppaan joka myy Trek pyöriä ja sanoin takakiekon olevan boost 141 johon myyjä sanoi, ettei sellaista ole olemassakaan. Mentiin katsomaan ja navassa lukee selvästi 141. Kyllä on hankalaa.
    Ompas siinä pyörä liike mikä ei tämmöisestä tiedä jos myy semmosta. Ammattitaidon puute

    Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

  13. #1933
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.667
    Kuulostaa todella arveluttavalta liikkeeltä. Kiekoiksi käy sellaiset boost 148 navalliset joihin saa pikalinkkupäädyt hommattua, esim dtswiss, muitakin on.

  14. #1934
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.238
    Kun en paljon vieläkään ymmärrä, niin ihmettelen miten 148:sta saa 141:n. Toisin päin ymmärtäisin. 148:sta pitää viilata monta milliä pois.

  15. #1935
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.433
    ^Vaihdetaan päätysovittimet lyhyempiin.
    https://www.youtube.com/watch?v=d7abIQ0zcfU
    Love the Ride!

  16. #1936
    Olisi mielenkiintoista kuulla paljonko Trek säästää tämmöisellä omiin muroihin kusemisella.

  17. #1937
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.152
    Onko pikalinkkurungon valmistaminen halvempaa? Vai onko siellä profiloitu joku asiakassegmentti jolle pikalinkku olisi plussaa?

  18. #1938
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.238
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    ^Vaihdetaan päätysovittimet lyhyempiin.
    https://www.youtube.com/watch?v=d7abIQ0zcfU
    Kiitos linkistä. Siis tuo boost 148 ei olekkaan oikeasti 148 mm leveä, vaan päätykorkeilla muutettu navan leveyttä. Onko DTSwissin navat laadukkaita? Pitäisi ostaa varalle, jotta on olemassa kun edelliset navat menevät paskaksi.

  19. #1939
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.152
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jokkepappa Katso viesti
    Kaks kaveria sieltä tilannut ja ongelmia heti ekalla ajolla.
    Minkälaista ongelmaa näissä on ollut?

    Onneksi itse jätin tilaamatta. Fitwheels kiekot on toimineet hyvin talven kevyissä ajoissa. Todellinen testi on vasta alkamassa. Teipit jouduin uusimaan, kun alkuperäinen lähti talvirenkaan mukana takarenkaasta.

  20. #1940
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti M A Katso viesti
    Minkälaista ongelmaa näissä on ollut?

    Onneksi itse jätin tilaamatta. Fitwheels kiekot on toimineet hyvin talven kevyissä ajoissa. Todellinen testi on vasta alkamassa. Teipit jouduin uusimaan, kun alkuperäinen lähti talvirenkaan mukana takarenkaasta.
    Molemmilla pinnat löystyneet heti ensimmäisen ajon jälkeen. Ongelma oli taka kiekoissa. Pinnat oli vissiin väärän mittaiset

    Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

  21. #1941
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti KampiGorilla Katso viesti
    Olisi mielenkiintoista kuulla paljonko Trek säästää tämmöisellä omiin muroihin kusemisella.
    Cannondalella käytössä myös samoja qr BOOST 141 takakiekkoja. Osaksi juuri tästä syystä vaihdoin ko. rungosta pois.

    Sent from my AC2003 using Tapatalk

  22. #1942
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xubu Katso viesti
    Kiitos linkistä. Siis tuo boost 148 ei olekkaan oikeasti 148 mm leveä, vaan päätykorkeilla muutettu navan leveyttä. Onko DTSwissin navat laadukkaita? Pitäisi ostaa varalle, jotta on olemassa kun edelliset navat menevät paskaksi.
    Periaatteessa ovat. Niitäkin on toki eri hintaluokkiin. Esim dt swissin 350 napa on ollut pitkään ns. hyvän referenssinavan maineessa muihin verrattaessa.

  23. #1943
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    Kyllä DT:t on laadukkaita. Lisäksi varaosia ja muuta sälää todella hyvin saatavilla ympäri maapalloa.

  24. #1944
    Liittynyt
    09/2007
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    1.135
    DT Swissin navat on hyviä. Varaosia saatavilla kaikkiin napoihin, ja ainoa mikä ne tappaa on navan halkeaminen tai laippojen murtuminen pinnareikien kohdalta. Itsellä käytössä työmatka kommuutterissa 240 napojen edeltäjät DT swiss hugi navat, nyt menossa neljäs v-jarruvanne samassa navassa.
    Vastustan tyranniaa viimeiseen asti
    Ei lähde saatana Moskovasta, njet

  25. #1945
    Päätykorkeista tai niiden puuttumisesta myös huolta. Ostin talvella Mavic E-Deemax S30 29" boost 110/148 kiekot kesää varten ja viikonloppuna tippa suupielessä sitten asentamaan.

    Etukiekko on thruaxlen kohdalta 106 mm ja takakiekko 144,5 mm. Etunavassa on toispuoleisesti hassu cappi tarjolla, jonka kanssa leveys kasvaa jo lähes oikeaksi eli 108mm.

    Takana ei ole tarjolla mitään lisäkilkkeitä, paitsi että jarrun puolella on thruaxlen päässä sisäpuoliset jengat ikään kuin odottamassa jotain päätykorkkia, jota ei uusien kiekkojen mukana kyllä tullut. Ihan näillä puolen sentin toleransseilla kiekot eivät asentuneet Meta Poweriin.

    Pidättelen tässä hengitystä kolmatta päivää ja odottelen Mavicin vastausta, joten jos jollain on kokemusta, niin kiitollisena otan vastaan.

  26. #1946
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.238
    Kiitoksia DT Swiss kehuista. Täytyy sitten sellainen napa ostaa varalle ja ehkä ajan kanssa kokeilisi jopa kasata itse koko kiekon valmiiksi.

  27. #1947
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    Kannattaa harkita myös koko kiekon ostamista. Pelkkä 350 napa vähä mallista riippuen noin 150-170€, koko kiekko esim XM1700 noin 350€ mallista riippuen. Noihin vielä pikalinkku päätytulpat joku +20-30€

  28. #1948
    Liittynyt
    09/2007
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    1.135
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuminauha Katso viesti
    Kannattaa harkita myös koko kiekon ostamista. Pelkkä 350 napa vähä mallista riippuen noin 150-170€,
    RCZ myy usein tarjouksessa DT:n kiekkosettejä niin halvalla, että pinnat ja vanteet tulee kaupanpäälle. Täältäkin ääni valmiille kiekkosetille.
    Vastustan tyranniaa viimeiseen asti
    Ei lähde saatana Moskovasta, njet

  29. #1949
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.862
    RCZ on kuitenkin ärsyttävimmästä päästä kauppoja etkä edes viikkojen päästä voi olla ihan varma onko niitä ostoksia edes tulossa.

    Viimeksi ostin sieltä väärät kiekot kun mitään speksejä ei ollut, eikä kuvistakaan oikein selvää saanut. Toki möin ne parissa päivässä enemmällä kuin olin maksanut, mutta pari kuukautta odottelua tarkoitti että pääsin ajamaan uusilla kiekoilla vasta seuraavalla kaudella.

  30. #1950
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.667
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Pitkää tätä pohdiskelin ja pallottelin ja päädyin lopulta kuitukehään mcarbonilta. Jos vaikuttaa hyvältä, niin voisi eteen päivittää saman.
    Ensityypit tänään paloheinässä. En ainakaan ton perusteella osaa sanoa eroa alukiekkoihin. Pikkasen painoa lähti pois, öpaut 200g kai. Yks miinuspuoli, renkaan asennus oli yhtä helvettiä, pari tuntia joutu ähertää, ikinä ollu noin tiukkaa ennen, joutu varpaatkin ottaa apuun. Loppu olikin sit iisiä, ilmat sisään ja ajamaan. Lopullinen summa lähempänä 400e kuin 500e. Toivottavasti kestää, se on tärkeintä. Toivottavasti kestä myös rengas

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •