GiantGarminHephaElectrobike
Sivu 69 / 91 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 19 59 67 68 69 70 71 79 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.041 - 2.070 / 2719

Aihe: Ketjujen voitelu

  1. #2041
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.826
    Onkos ZFC tehnyt kulumistestiä eri tehoilla? Vaikuttaako merkittävästi tai mitenkään eri voiteluaineilla?

  2. #2042
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Joskus vain miettii että onkos niin simppeli juttu kuin ketjujen voitelu näin monen jutun aiheinen? Kunhaan rasvaa niin homma toimii, siis melko Hifistelyä.
    Mikä fillareissa tai fillaroinnissa ei olisi simppeliä? Kyllä minullekin tuupahtaa joskus sensuuntaiisia ajatuksia mieleen, mutta en ole nähnyt oikein mielekkääksi postata niitä kommentiksi johonkiin ketjuun missä aiheesta hifistellään kuten asian ilmaisit.

    Vaikka koen kaikenlaisen hifistelyn itselleni vieraaksi, minun on pakko myöntää että hifistely voi tuottaa tuloksia jotka vaikuttavat - sen lisäksi että fillari ehkä kulkee aavistuksen kovemmin niillä jotka todella ajavat paljon ja kovaa - siihen miten kivaa ajaminen ja siihen liittyvä tai sen vuoksi tarvittava puuhastelu on.

    Jos ei aja paljon eikä koskaan aja kilpaa tai kovaa yhtä kovien tai itseään kovempien kuskien kanssa ja jos viihtyy pyöränsä kanssa muunkin kuin ajamisen merkeissä, niin ehkä se todella on sama millä voitelee ja miten voitelee, etenkin jos hifistelemällä kenties saavutettava suoranainen rahan- ja vaivankin säästö ei mitenkään kiinnosta.

  3. #2043
    Välttämättä ei tarvitse ajaa kilpaa tai ei olla etsimässä sitä pienintä kitkaa tuottavaa voiteluainetta. Kurapyöräilijänä kiinnostaa enemmän miten ketjun saa pidettyä ajon aikana parhaiten puhtaana pölystä ja hiekasta, ja tässä on paljon eroja eri voiteluaineiden ja menetelmien kesken. Tilanne on sama poljettavien kuin bensamoottoristen kurapyörien kanssa ketjun voitelun, lian tarttumisen sekä niiden kulumisen kanssa.

    Tästä syystä haluan joidenkin käyttämän termin mukaan, "hifistellä" ketjun voitelun kanssa, ei ole sama millä ne voidellaan jos halutaan voimansiirrolle pitkää elinkaarta mahdollisimman vähällä nysväämisellä.
    Kylätason pyöräilijä

  4. #2044
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.267
    Juu, ja niinkuin firlefanz asian ilmaisi, niin se puuhastelu on melkein itselleni osa sitä koko juttua. Valmistaudutaan siihen lauantain pitkään lenkkiin. On kiva ajaa kun laitteet toimii hyvin.

    Voisin jopa pitää tuota kaluston huoltamista paljon fiksumpana, mitä sen venttiilinhatun painon miettimistä.

  5. #2045
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Juu, voimansiirron puhtaus ilman muuta moninkertaistaa käyttömatkan.
    Itsellä vaikkapa samantasoisen ketjun kesto 800-7000 km.
    Toinen ajettu kurassa ja hiekassa, toinen maantiellä ja todella harvoin edes märällä kelillä, squirtti voiteluaineena.

    Silti suhtaudun kovasti skeptisesti siihen, että voiteluainetta vaihtamalla tuo maantiepyörän ketju olisi kestänyt 49000 km.
    Labrassa voi laskeskella mitä kertoimia vaan, mutta käytännön elämässä en usko tuollaisia lukemia nähtävän.

    Muuten ei mitään epäilyjä että ei olisi hyvä tai peräti erinomainen aine kyseessä, mutta nämä kertoimet on vähän samaa kuin lupaus 70% tuuheammista ripsistä toisilla aineilla.

    Vahoissahan on älyttömän kiva vielä se minimaalinen sotkeminen. Nyt oli vuokrapyörän ketjuissa jotain normiöljyä, ai että oli kiva nostella niitä ketjuja (kiitos huonosti säädetyn axs:n) sormet paskassa takaisin ja hieroa se liukas tahma sitten tankoon ja kahvoihin. Eikä ollut mistään älyttömästä uittamisesta tai likaisesta ketjusta kyse. Puhtaat ja kiiltävät oli.

  6. #2046
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Mä peräänkuulutan (valmistajan mukaan) oikeanlaista aineen käyttöä näissä testeissä. Jos voiteluväli on 1000km, niin sillä mennään, tai sit 250km tjsp. Siitä sitten kulumaa mittaamaan. Sen jälkeen voi arvioida käyttömukavuutta (voidellako kerran vaiko kolmesti, kuin tökötti kestää eri olosuhteissa, puhdisttavuus jne) ja sit vaikka laskea käytön hintaa.

  7. #2047
    Onko tuo BD kannattavampi ostos kuin Domestique?

  8. #2048
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miz Katso viesti
    ...
    Vahoissahan on älyttömän kiva vielä se minimaalinen sotkeminen. Nyt oli vuokrapyörän ketjuissa jotain normiöljyä, ai että oli kiva nostella niitä ketjuja (kiitos huonosti säädetyn axs:n) sormet paskassa takaisin ja hieroa se liukas tahma sitten tankoon ja kahvoihin. Eikä ollut mistään älyttömästä uittamisesta tai likaisesta ketjusta kyse. Puhtaat ja kiiltävät oli.
    Tämä on syy miksi mä olen tavallaan jämähtänyt Squirtin käyttäjäksi: nykyään missään olosuhteissa lopputuloksena ei ole ollut hankalasti puhdistettavaa ketjua. Tarkemmin ottaen ainoa säännöllinen puhdistus ketjulle on vesipesu ilman mitään pesuaineita.

    Oma proseduuri lenkin jälkeen:

    1. Vesipesu, ei pesuaineita
    2. Pyyhkäsi nukkaamattomalla kertakäytöliinalla puhtaaksi, myöhemmin
    3. Squirtia tippa niveleen
    4. Ketjun kevyttä pyöritystä ja ketjun, rattaiden ja rissojen pyyhkäisy puhtaaksi
    (Mikäli ketju rahisee, palaan kohtaan 3.)
    5. Tippa Squirtia niveleen
    6. Kevyt pyöritys ja rattaiden ja rissojen pyyhkäisy puhtaaksi
    5. Ketju saa kuivua lämpimässä

    Eli Squirt on sekä pesuaine, että varsinainen voiteluaine. Itse olen sillä kannalla, että Squirtin parhaat ominaisuudet tulevat esiin vasta useiden voitelukertojen jälkeen.

    Uuden ketjun pesen mineraalitärpätillä.

    Domestique oli joskus koekäytössä, enkä voitelutehosta mitään huonoa mielikuvaa kuraisissa oluhteissa jäänyt. Hylkäsin tökötin ketjujen vaikean puhdistamisen vuoksi, tai tarkemmin syntyneen lian sotkevuuden tähden: kuin keskuslämmityskattilan nokea^2. Oma havaintoni on, että mitä hypetetympi tökötti, sitä ilkeämmin ketju sotkeenttuu (kaikki nanot ja ceramicit ja vastaavat). Tilanne voisi olla toinen, mikäli puhdistaisin ketjun vaikka ulträänipesurilla jokaisen käytön (kisan) jälkeen.

  9. #2049
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.068
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Tämä on syy miksi mä olen tavallaan jämähtänyt Squirtin käyttäjäksi
    Kuin myös.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Itse olen sillä kannalla, että Squirtin parhaat ominaisuudet tulevat esiin vasta useiden voitelukertojen jälkeen.
    Samat havainnot, kahden käyttökerran jälkeen olin antaa periksi. Onneksi annoin vielä mahdollisuuden. Erittäin tyytyväinen Squirtin tarjoamaan kokonaisuuteen.


    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Domestique oli joskus koekäytössä, enkä voitelutehosta mitään huonoa mielikuvaa kuraisissa oluhteissa jäänyt. Hylkäsin tökötin ketjujen vaikean puhdistamisen vuoksi, tai tarkemmin syntyneen lian sotkevuuden tähden: kuin keskuslämmityskattilan nokea^2. Oma havaintoni on, että mitä hypetetympi tökötti, sitä ilkeämmin ketju sotkeenttuu (kaikki nanot ja ceramicit ja vastaavat). Tilanne voisi olla toinen, mikäli puhdistaisin ketjun vaikka ulträänipesurilla jokaisen käytön (kisan) jälkeen.
    Molemmat Rexit voiteli sinänsä ihan hyvin, mutta myös sotkee kuin pahimmatkin muk offit.

  10. #2050
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Alkaa myyntimiesten puheet olevan jo sitä luokkaa, että kohta katkenneenkin ketjun saa muuttumaan uudeksi kun käyttää tuotetta x. Oma kokemus Squirtin ja Rex Domestiquen kanssa on se, että kuivalla toimii hyvin mutta ei tarvitse kuin näyttää vettä pyörälle, niin kitinä alkaa. Kuivalla kelillä Rex voitelee n. tuplasti Squirtiin nähden (400-500km vs. 200-250k kesto), mutta tosiaan Rex sottaa enemmän ketjua. Squirt taas kerää töhnää rissoihin ja rattaisiin: suo siellä, vetelä täällä. Ketjun kulumisen osalta en näissä mitään eroa havainnut.

    Etelä-Suomen talven vaihtelevissa märissä keleissä ylivoimainen ykkönen voitelun ja voimansiirron puhtauden osalta oli Holmenkollen Lube Extreme, jonka valmistuksen päätyttyä olen käyttänyt Dynamicin All-Round öljyä. Tällä ajelee kertavoitelulla viikon ajot (200-300km) vesi- ja suolasuihkussa, eikä sotkukaan ihan kauhea ole varsinkin jos pyyhkäisee rätillä välilla ketjua.
    Aakoo muokkasi tätä : 04.04.2022 at 21.22

  11. #2051
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.328
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Etelä-Suomen talven vaihtelevissa märissä keleissä ylivoimainen ykkönen voitelun ja voimansiirron puhtauden osalta oli Holmenkollen Lube Extreme, jonka valmistuksen päätyttyä olen käyttänyt Dynamicin All-Round öljyä. Tällä ajelee kertavoitelulla viikon ajot (200-300km) vesi- ja suolasuihkussa, eikä sotkukaan ihan kauhea ole varsinkin jos pyyhkäisee rätillä välilla ketjua.
    Tallissa ehkä puolitoista pulloa Holmenkollenin Extremeä jäljellä ja sitten pitää keksiä uudet tökötit. Ympäri vuoden tullut käytettyä hyvällä menestyksellä, harmi että loppui.

  12. #2052
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Mitähän ootte tehneet väärin jos Rex sotkee?

    Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

  13. #2053
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Lähdetty ajamaan pian voitelun jälkeen, koska Rex siihen kehotti tuodessaan Domestiquensa markkinoille?

    Yhden miehen kokemuksena voin kertoa etten huomannut Squirtin ja Domestiquen välillä eroa ketjun likaisuudessa. Aakoon huomion tahnan kerääntymisestä jaan kyllä. Putsaushommat alkoivat Squirtiä käyttäessä aina rissoista.


    Mutta laitetaan tänne mainos josta ei ole maksettu tuotteista joita en ole kokeillut:

    Tanskasta löytyy UltiProducts-niminen varsin uusi yritys joka on tuonut tuotenimellä Optiwax markkinoille valikoiman tuotteita joille on yhteistä se että ne ovat kasviperäisistä raaka-aineista Tanskassa valmistettuja ja 100-prosenttisesti biohajoavia.

    Ketjujen voiteluun on kaksi tuotetta, Performance ja Race Paste. Edellinen on juokseva öljy jonka luvataan kestävän "tanskalaisissa oloissa vaihtelevassa säässä" 300 km ja jälkimmäinen kiinteämpi aine jonka kuivumista ei tarvitse odottaa ja jonka luvataan tarjoavan pienemmät wattihäviöt ja kestävän 200 km.
    (Lainaus itseltäni toisesta ketjusta.)

    https://ultiwax.com/

  14. #2054
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    pönde
    Viestit
    1.957
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Mitähän ootte tehneet väärin jos Rex sotkee?
    Rex sotkee jos sitä laittaa liikaa, tai laittaa uuden voitelun vanhan päälle pyyhkimättä välissä liinalla kunnolla puhtaaksi. Olen nähnyt tuttavalla aivan kaamean näköiset ketjut joissa oli käytetty pelkkää Rexiä, joten se on aika paljon laitosta kiinni.


  15. #2055
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.267
    Niin minusta rexin kanssa on vaan se ongelma, ettei tiedä onko siellä linkin sisällä vanhaa rexiä vai ei. Tuon vuoksi tulee laitettua suht reilusti pitkien märkien lenkien jälkeen. Kun pinnalle laittaa enemmän ainetta, niin ainakin osa menee sinne sisällekkin. Juurikin tämän vuoksi käyttäisin mielelläni uppovahaa+lisäykseen bd.

    Squirt on paljon halvempaa ja juoksevampaa. Tuota on helppo lotrata sen verran, että voitelu menee takuulla oikeaankin paikkaan. Eikä kertakaan ole jäänyt epäilystä onko voitelua jäljellä pitkän sateisen lenkin jälkeen

  16. #2056
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.068
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Mitähän ootte tehneet väärin jos Rex sotkee?
    Ensin huolellinen ketjun (uusi), pakan, rattaan ja rissojen puhdistus liuottimella kaikista entisistä aineista. Huuhtelu lämpimällä vedellä ja kunnollinen kuivaus. Sitten yksi tippa per linkki, muutama pyöritys ja rätillä "ylimääräiset" pois ketjun päältä, pakasta, rissoista ja rattaasta. Sitten asettumaan yön yli ja vielä ennen lenkkiä rätillä pyyhintä. Paremmin en osaa ja enempää ei ole intoa värkätä. Ennemmin vaihdan tuotetta sellaiseksi jonka kanssa pärjään.

    Ja sanottakoon nyt vielä kerran, Rexissä ei ole minusta muuta vikaa kuin tuo sotkuisuus. Edelleen sitä heidän vahaa odotellessa.
    misopa muokkasi tätä : 04.04.2022 at 21.16 Syy: Korvattu rulla linkillä

  17. #2057
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Mitähän ootte tehneet väärin jos Rex sotkee?

    Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
    Laittaneet sitä ketjuihin?

    Piti katsoa, mitä aiemmin olin Rexistä kokenut ja tämän keskustelun sivuilla 49-50 on jotakin: ilmeisesti olin sotkenut vaaleiden teryleenihousujen lahkeen baarista kotiin polkaistessani ja siitä suuttuneena paiskannut purnukat menemään.

  18. #2058
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti misopa Katso viesti
    Sitten yksi tippa per rulla
    Jätätkö linkin tapin ja holkin voitelematta?
    Kylätason pyöräilijä

  19. #2059
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Rissojen tahma on luultavasti vaseliinia sieltä laakereista. Sitä tuntuu olevan meinaan myös uppovahattujen ketjujen kanssa.

    Kyllä mulla on Rex domestiquen kanssa pysynyt voimansiirto puhtaana, jos kaikki on kunnolla pesty ennen rexiin siirtymistä, ketjut/kasetti/eturatas. Sit kun noista jää joku putsaamatta niin sotkee.

    Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

  20. #2060
    K.Kuronen Guest
    ^Mä en tarkoita tahmaa, enkä kertymää, vaan kattilanoen kaltaista, ei välttämättä runsasta, vaan erittäin sotkevaa ja pesuaineita vastustavaa.

  21. #2061
    Jos nyt lähtee tähän hifistelyyn mukaan niin mitäs tököttiä se pitäis olla johon ei pjaska tartu? Vai pitääkö se siirtyä tohon viereiseen "vahaketjun"

  22. #2062
    Se kattilanoki tulee öljyyn tarttuvasta pölystä, yhdessä öljyn kanssa toimii hioma aineena joka syö tehokkaasti metallia.
    Kylätason pyöräilijä

  23. #2063
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Vääntäkää mielummin rautalangasta kuinka Rexillä ketjun saa pysymään puhtaana. Ehkä tässä on vain mieltymyseroja mitä kukin pitää puhtaana?

    Oon tämän talven ajanu trainerilla Rexin DO:lla ja siinä ketju pysyykin puhtaana ilman tiepölyä.

    Oma menetelmä uudelle tai vanhalle ketjulle:
    - Pinta puhtaaksi rätillä ja harjalla, hieman jotakin liuotinpohjaista ketjunpesuainetta
    - Ketju tärpätillä täytettyyn minigrip-pussiin ja ultraäänipesuriin missä lämmintä vettä. 10-15 min säännöllisesti pussia heilutellen. Tärpätti muuttunut yleensä täysin mustaksi sisältä irtoavan paskan takia
    - Vedellä huuhtelu, tarkistus ketjun puhtaudesta ja rahiseeko, kuivuun yön yli
    - YKSI tippa Rexiä per linkki, pyörittelyä hetken aikaa
    - Kevyt pyyhintä kauttaaltaan parin pyörityksen ajan

    Ihan selkeähän tuo musta tahma on et sitä öljyä puskee ketjusta, mutta yksi tippa tekee tuollaista jälkeä. Vai pitäisikö tuo yksi tippa korvata sellaisella olemattomalla kevyellä annostelunokan pyyhkäsyllä linkkiä vasten ettei synny edes tippaa? Nyt puristanut purkkia sen verran et nokkaan muodostuu tippa ja sillä koskettanut jokaista linkkiä. Tässä kirjoittaessa tuli myös mieleen testata pyyhkiä ketjua lenkkien jälkeen ilman uuden öljyn lisäämistä.

    DO voitelee paremmin kuin Squirt ja pitää voimansiirron pidempään hiljaisena eli mielellään sitä käyttäisi ja kotimaisuus plussaa. Tuollaiset "käytät väärin" kommentit on vaan aivan turhia.

  24. #2064
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti #78 Katso viesti
    Jos nyt lähtee tähän hifistelyyn mukaan niin mitäs tököttiä se pitäis olla johon ei pjaska tartu? Vai pitääkö se siirtyä tohon viereiseen "vahaketjun"
    Ketjut/rattaat pesty ja seuraavaksi parafiini/mos2 uppovahaus ketjuihin, jos sen kanssa pääsisi maasturin ketjuissa helpommalla.
    Kylätason pyöräilijä

  25. #2065
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.030
    Tällaista tuli vastaan kun yritin itselle selvittää ja yksinkertaistaa tätä voiteluasiaa


    ZFC:llä on oma youtube-kanava jossa ihan mielenkiintoisia videoita mm. eri voitelumenetelmistä, huollosta ja tuotteista.

    Silca on tehnyt myös yksinkertaisen vertailun omista tuotteista; kuumavaha, "pullovaha" ja wet lube. Kun tästä suodattaa tuotemarkkinoinnin pois, niin se selkeyttää monille aloittelijoille noiden voiteluaineiden ja menetelmien eroja ja parhaita käyttötarkoituksia.



    ZFC jakaa nämä tuotteet periaatteessa 4 eri tuoteperheeseen (kun jätetään vanhat dry-lubet pois, joita ei kannata käyttää vissiin missään olosuhteissa,. ymmärsin niin että näissä voiteluaineen osuus erittäin pieni)
    - wet lubet; öljypohjaiset (esim. rex), tämän ryhmän sisällä on sitten ceramicia, nanoa yms.
    - wax emulsionit; (esim. squirt ja smoothe), pullosta tekee hyvin suojaavan pinnan, muttei kovetu samoin kuin jälkimmäiset
    -wax coating tyyppiset; (esim. ufo drip ja silca super secret) pullosta ja tekee kovan pinnan, näiden voitaisiin ajatella olevan uudistettuja versioita edellisistä ja voitelun lopputulos lähellä hot waxia
    -hot wax (esim. molten)





    ZFC (eri voiteluaineet)
    https://www.youtube.com/channel/UC6d...HENe_pw/videos



    Silca: kuinka valita paras voitelumenetelmä (omat Silcan tuotteet)
    https://www.youtube.com/watch?v=BioDifO22uE

  26. #2066
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohannesP Katso viesti
    Vääntäkää mielummin rautalangasta kuinka Rexillä ketjun saa pysymään puhtaana. Ehkä tässä on vain mieltymyseroja mitä kukin pitää puhtaana?

    Oon tämän talven ajanu trainerilla Rexin DO:lla ja siinä ketju pysyykin puhtaana ilman tiepölyä.

    Oma menetelmä uudelle tai vanhalle ketjulle:
    - Pinta puhtaaksi rätillä ja harjalla, hieman jotakin liuotinpohjaista ketjunpesuainetta
    - Ketju tärpätillä täytettyyn minigrip-pussiin ja ultraäänipesuriin missä lämmintä vettä. 10-15 min säännöllisesti pussia heilutellen. Tärpätti muuttunut yleensä täysin mustaksi sisältä irtoavan paskan takia
    - Vedellä huuhtelu, tarkistus ketjun puhtaudesta ja rahiseeko, kuivuun yön yli
    - YKSI tippa Rexiä per linkki, pyörittelyä hetken aikaa
    - Kevyt pyyhintä kauttaaltaan parin pyörityksen ajan

    Ihan selkeähän tuo musta tahma on et sitä öljyä puskee ketjusta, mutta yksi tippa tekee tuollaista jälkeä. Vai pitäisikö tuo yksi tippa korvata sellaisella olemattomalla kevyellä annostelunokan pyyhkäsyllä linkkiä vasten ettei synny edes tippaa? Nyt puristanut purkkia sen verran et nokkaan muodostuu tippa ja sillä koskettanut jokaista linkkiä. Tässä kirjoittaessa tuli myös mieleen testata pyyhkiä ketjua lenkkien jälkeen ilman uuden öljyn lisäämistä.

    DO voitelee paremmin kuin Squirt ja pitää voimansiirron pidempään hiljaisena eli mielellään sitä käyttäisi ja kotimaisuus plussaa. Tuollaiset "käytät väärin" kommentit on vaan aivan turhia.
    Toi kerta pesu tärpätissä ei varmaan riitä. Ja mitä se vesipesu auttaa tärpätin jälkeen? Tärpätti kun ei taida veteen liueta.

    Ketjut tinneriastiaan ja ravistelua, antaa välillä liota ja uudestaan. Tuota kun toistaa niin kauan että tinneri ei enää muutu mustaksi niin todnäk ketjut on puhtaat. Yleensä vielä puhallan paineilmalla ketjut kuiviksi. Ja tähän ei sisälly mitään vuorokauden odotteluja.

    Jos olen pessyt koko voimansiirron noin niin kyllä ne on pysynyt rexillä puhtaana tai ainakin ihan normaalin pyörän pesun yhteydessä ne ketjutkin on taas kirkkaat. Jos taas olen lintsannut esim eturattaan tai kasetin pesussa niin vähän vähemmän puhtaana pysyy

    Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

  27. #2067
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Mun mielestä tota parafiinissa keittelyä ja rexillä jatkamista helpompaa ei oikeestaan voi olla. Kerran kun jaksaa ne ketjut pestä rasvoista ja uppovahata, niin sen jälkeen ei tarviikkaan kun hanan alla kuumalla vedellä ja heittää kattilaan.

    Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

  28. #2068
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.267
    Juu, ei se noin puhdistu. Tärpättiä 2-3x ja niim, ettei tärpätti enää vauhda väriä. Sen jälkeen alkoholilla tärpätti pois ketjusta.

  29. #2069
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.030
    Tietämättönä kyselen, että miksi vahapohjaista jatketaan rexillä eikä vahapohjaisella. Tämä kombinaatio ollut monesti esillä

  30. #2070
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Toi kerta pesu tärpätissä ei varmaan riitä. Ja mitä se vesipesu auttaa tärpätin jälkeen? Tärpätti kun ei taida veteen liueta.

    Ketjut tinneriastiaan ja ravistelua, antaa välillä liota ja uudestaan. Tuota kun toistaa niin kauan että tinneri ei enää muutu mustaksi niin todnäk ketjut on puhtaat. Yleensä vielä puhallan paineilmalla ketjut kuiviksi. Ja tähän ei sisälly mitään vuorokauden odotteluja.

    Jos olen pessyt koko voimansiirron noin niin kyllä ne on pysynyt rexillä puhtaana tai ainakin ihan normaalin pyörän pesun yhteydessä ne ketjutkin on taas kirkkaat. Jos taas olen lintsannut esim eturattaan tai kasetin pesussa niin vähän vähemmän puhtaana pysyy

    Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
    jep mäntyöljytisle eli tärpätti ei liukene veteen ellei siinä ole jotain muuta seassa. Ja tuo on siitä viheliäistä ainetta että pinnasta riippuen jättää rasvaisen tuntuman.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •