^Luuletkos että tuo on muuta kuin hidaste...
^Luuletkos että tuo on muuta kuin hidaste...
10 millin karkaistu ketju pitää satunnaisen kävijän loitolla, mutta kulmahiomakoneella tuokin antautuu. Toki kettinkiä on hankalampi katkaista, kuin U-lukkoa, mutta ei tuokaan mikään 100% varma ratkaisu ole. Kuten ei ole mikään muukaan.
Tänään just näin töissä kuinka näppärästi akkukäyttöinen saksi leikkasi anturan harjateräksen kuin leikkokukan. Astetta isommalla masiinalla ja erilaisella terällä leikkaa käytänössä kaiken mikä leukoihin mahtuu. Kun lisätään aggrekaatti pakun peräloosteriin, voi viedä myös sen mihin se on kiinnitetty.
Siis aivan turhaa kuvitella että ketjut sen kummemmin pitelee, nykyiset akkurälläkät ja terät tehokkaita ja pieni investointi pyöränhankintaan...
Nostetaas vähän aina ajankohtaista keskustelua: Onko kellään kokemusta pyöriin sopivista levyjarrulukoista? Töissä jyrsintä pyöritellessäni sain ajatuksen miksei voisi normaalin järeän u-lukon lisäksi tekaista itse tai tilata takajarruun sopivaa palaa joka tulisi kiinni roottoriin niin että jäisi takakolmion sisäpuolelle. Rälläkkää melkoisesti käyttäneenä järkeilin ettei laikkaa saa sellaiseen kulmaan että lukon saisi irroitettua ilman pyörän ympärikääntöä ja ainakin parin siivun leikkaamista + lukkopultin esiin kaivelua. Jos ensin pitäisi katkaista laadukas u lukko ja sen jälkeen vielä työstää tarkasti takapään kimpussa ennenkun pyörää saa edes talutettua niin saattaisi jäädä herkemmin rauhaan.
Mikä estää tossa tapauksessa vaan sen pyörän kantamista pois?
Juurikin se idea on että julkisella paikalla tulityöt suoritettuaan järeän u lukon katkaissut pitkäkyntinen ei voi ajella rälläkkä kainalossaan naureskellen auringonlaskuun pirin tuoksu jo nenässään. Nyt joutuisi ensin leikkaamaan u- lukon ja sen jälkeen pako jalkapatikassa konkelia kantaen ei onnistuisikaan ihan niin jouhevasti. Suunnittelin lukkoidean pohjiksi koneistettua hyvälaatuista terästä joka laitettaisiin jarrupalan päälle niin ettei takarengas pyörisi, kiinni levyssä se olisi täyskierre pultilla joka menisi jarrun reikien läpi. Pultin kanta olisi ns. Turvatorx tai joku muu eksoottisempi vaihtoehto jota ei saa auki normaaliavaimella ainakaan ilman työstöä. Palaan voisi myös hitsata lenkin lyhyttä ketjua varten jolla pyörän saisi takakulmastaan vielä hidasteeksi kiinni, laskeskelin että koko hoito ei painaisi ihan mahdottomia.
^Yksi seikka myös että vittuuntunut murtomies kuitenkin tuhoaa pyörää ja on niitä pakettiautoon ennenkin heitelty...
^^ Tarkoitus tuossa oli ilmeisesti lisätä kerrointa normaalin U-lukon kanssa. Toisaalta jos rälläkän käyttö ei ole ongelma, niin edes hälyttävä levyjarrulukko tuskin hidastaisi varkautta.
https://www.biker-boarder.de/abus/24...ampaign=idealo
Tällaista miettinyt U-lukon kaveriksi, onko kellään kokemusta tai faktatietoa? Pari yhden tähden kommentoijaa amazon.de :ssä toteaa että teräspunos olisi vain 5-6mm paksu. Vigo Sports Armoured Steel Cable 7mm teräksellä voisi olla parempi ainakin amazon.de arvostelujen mukaan
nakamura10 muokkasi tätä : 21.12.2021 at 21.48 Syy: täydennös
Eikö lähikaupan kryptonite vaijerit käy?
Tuon perusteella Kryptoflexin vaijeri muovikuoren alla ainakin paksumpi kuin Abuksen.
https://www.bikelockwiki.com/krypton...-cable-review/
No niimpäs on eroa kuitenki. On se vaan hyvä selvittää netistä ensin eikä mennä ostamaan kerrotun ulkomitan perusteella. Luulisi teräksen paksuuden kertovan suoraan kumpi hankalampaa katkaista?. Ei vaan tainnut Kryptoflexiä olla Amazonissa yksinään.
https://www.amazon.de/-/en/Sports-Ar.../dp/B07N32P9ZP
Tuostakin voisi kuvitella että on paksumpi vaijeri.
^ Jos tuollaista epätoivoista yrittää niin karkaistu vaijeri ja siihen kunnon dyneemapunos, on yllättävän vaikea leikattavaa... Yhä periaatteella "Lukot vain rehellisiä varten"...
10mm vaijeri: https://www.bikester.fi/hiplok-steel...l?vgid=G766527
Järeä ketju 14mm lenkeillä 1m ptikä: https://www.bikester.fi/hiplok-silmu...?vgid=G1361730
Sepä se, varmaan toikin muovitetun vaijerin ulkomitta kun kuvia katselee vähän tarkemmin.
Kyl se on niin, että perustason U-lukko, hyvä kotivakuutus ja alle 2 vuoden ikäinen pyörä on hyvä kombo pyörävarkauden varalle. Imo turhaa miettiä ainevahvuuksia yms. kun vorot käyttää sähkötyökaluja.
Edit: tai sit vaan käyttää sen hintasta menopeliä, jonka raaskiin menettää ilman kummempaa ketutusta.
Kotona ja töissä pyörä on varastossa mutta lenkillä saattaa tulla tarve jättää pyörä parkkiin ja lukko pitäisi ostaa. Nykyisten akkurälläköiden ja akkuvoimapihtien aikana onko juurikaan väliä millä lukolla pyörä laitetaan tolppaan tms? En tarkoita mitään parinkympin leluja vaan asiallisia mutta järkevän kokoisia tunnetun merkin valmistamia lukkoja.
Taittolukoista ei ole kokemuksia, kannattaako laittaa 60-100€ taittolukkoon vai sama raha ketju- tai vaijerilukkoon? Kevyellä varustuksella lukko pitäisi saada tarvittaessa kulkemaan rungossa jos ei ole vyölaukkua tai reppua mukana.
Kylätason pyöräilijä
Tuossa käytössä voisi hälyttimellä varustettu U-lukko puolustaa paikkaansa? Jos siis kovin kauas pyörältään ei aio kesken lenkin kuitenkaan poistua. https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...-440A-U-lukko/
Tuossa ainakin on mukana teline runkoon kiinnitystä varten. Järeys ei toki ole ihan huippuluokkaa, mutta pitelee rälläkänkäyttäjiä varmaan lähes samoin kuin paremmatkin U-lukot ja muiden välineiden käyttäjät pysäyttänee täysin. Ja vähän kevyemmin kulkee mukana.
Unohdin mainita että U-lukko ei ole vaihtoehtona koska sitä en saa runkoon kiinni.
Kylätason pyöräilijä
Sitten on toki myös tämä Abus Bordo -hälyttimellä varustettu taittolukko: https://shop.bikester.fi/699215?
Hiplockin ketjuille ääni. Voi kantaa vyönä lanteella tai olalla. Ja vaatii vähintään sen sähkötyökalun että saa murrettua. Tosin kannttaa lenkki suunnitella siten, että aina ei tarvisi lukkoa pitää mukana. Tai sitten suunnittelee niin, että pysähdys on hyvin pikainen, johon riittää joku kevyempi ratkaisu, kuin U-lukko tai ketju.
Mites on, kävisikö tälläinen viritys kuin Kryptonite Transit H-Bar Carrier? Tuolla saa sen Kryptoniten vahvimmankin u-lukon ohjaustankoon kiinni.
https://www.bike24.com/p271851.html
Onko porukalla kokemusta eli kannattaako tällainen hankkia satunnaista kaupungilla käyntiä varten?
https://www.bikester.fi/abus-bordo-a...BoCsJQQAvD_BwE
Toisaaltaan täytyy yhä huomauttaa että lukot on rehellisiä ihmisiä varten ja onkos pyöräily hauskaa jos täytyy kuljettaa kilotolkulla moisia mukana?
Samalla ajatuksella lukkoa ostamassa, pyörä viedään jos se halutaan viedä, oli siinä 500g tai parin kilon lukko. Muuten en lukkoa tarvitse paitsi jos lenkillä käy kaupassa tai syömässä, siihen käyttöön en kilojen kantamuksia tai isokokoisia U-lukkoja halua. Varmaan käyn hakemassa järkevän kokoisen ja painoisen taittuvan tai ketjulukon joista jälkimmäisen voi kietaista vaikka satulaputken ympärille jos ei ota vyölaukkua mukaan.
Kylätason pyöräilijä
Kirjanmerkit