kurkkaahan netistä...
kurkkaahan netistä...
"tasamaiden suuri yksinäinen"
www.mtb-lohja.com
Kona Hahanna: Vanhat pyörät on hienoja ja tähän oli vaihdettu moderni vaihteisto, oli myös mielestäni kohtuu halpa.
Monark Sportracer: Vanha eli hieno mutta oli vielä halvempipuhutaan siis kympeistä.
Taittopyörä a.k.a "Goofy": Ei ollut pyörään nähden halpa mutta hauskan näköinen, heräteostos.
Kuvastaa varmaan minua pyöräilijänä aika hyvin kun yhtään pyörää en ole ostanut geometrian mukaan, ihan vaan fiilispohjalla on menty, ei ne ole täydellisiä tai välttämättä edes hyviä tarkoitukseensa mutta jokin niissä on että en hennoisi luopua.
Jep, paljon enemmän on Sramin kanssa joutunut säätämään ja noitumaan. GX Eagle esimerkiksi on ihan täyttä paskaa vs. XT.
GX Eagle. Takavaihtaja pysyy säädöissään sen 200-300km. Pienikin risu sekoittaa sen. Pakan isosta rattaasta katkesi pari hammasta 500km ajettuna, ketju oli 0.70 venymässä saman verran ajettuna. Katkesi sitten 650km kohdalla tasaisella pienessä satulasta suoritetussa kiihdytyksessä. Sen sijaan tuo läskipyörän XT on surutta ajettu vaan menemään kaikista paskimmissa keleissä, vaijeria piti kerran kiristää. Ketjut on vaihdettu kolmesti ja pakka kerran, rissat kerran. Kilsoja on viisnumeroinen määrä. Vaijerin vois ehkä kohta vaihtaa.
Kuuleehan sen jo äänestäkin. Sramia et ikinä saa edes uutena säädetty siten etteikö se rusahtele kun oikein tosissaan aletaan ajamaan. Shimano ei pidä taas ikinä samanlaisia äännähdyksiä vaikka mitä tapahtuisi.
Jos minulta kysytään niin Shimanon XT 1x10 on huoltovapainta mitä ikinä voi maastopyörään laittaa. Ei edes kehtaa kertoa kuinka huonolla huollolla se minulla on semiläskissä ja toimii aina vaan kuin japanilainen laatukello...
Jep, mutta ainahan sitä voi kaivautua poteroonsa ja haukkua sen ulkopuolella olevia ilman kokemusta.
Itsellä viimeisissä pyörissä ollut SRAM:a, tällä hetkellä XO1 ja Force enkä kyllä tunnista oireita. Eihän Shimanossakaan mitään olennaista vikaa ole ja D-A:n pakan ja XT:n jarrutkin olen kelpuutanut voimansiirtoon, itse mennyt periaattella "Voittanutta joukuetta ei vaihdeta"...
Molempia osavalmistajia on tullut käytettyä 8-11 vaihteisissa, eikä ole huomannut että viimeisissä olisi enää eroja toimivuudessa.
Shimanokin oli pitkään heikoilla epämääräisen vaihteiden säädön kanssa kunnes siirtyi direct pull Shadow -malleihin.
Enemmän vaan on mieltymyksiä, kuten gripparien "kuin junan vessa" toiminta. Oli iloinen yllätys kun 11v XT takavaihtaja toimii loistavasti GX gripparilla.
Nykyiset Shimano XT jarrutkin toimivat hyvin, vaikka hiljaisilla SRAM Centerline -levyillä.
12v Eaglesta on kuulunut noita kommentteja, mutta ilman tarkempaa analyysiä ei kannata haukkua yhden mallin perusteella valmistaja pa$kaksi.
Enemmän kyllä 12v:ssä arveluttaa tarve siirtyä XD-vapaarattaisiin tai Microsplineen pitkään saatavilla olleista lähes standardiksi muodostuneesta Shimano HG -vapaarattaasta.
Pizzan kokoista takaratasta en osaa kaivata, koska ryömintävaihde on tällöin kävelyvauhtia hitaampi ja kävellen jalat saavat paremmin happea.
jopo. ei oo muita.
Mie haluisin seuraavaksi kokeilla Campagnolon Recordia, pitäisi hommata joku vanha italialainen kilpapyörä ja vaihella pakka ja ketju. Oon antanut itselleni kertoa että toisi nautintoa.
Ei ole omissa srameissa vikaa ollu. No nx vaihtajassa yks pultti löysty ni pääs jousi paikoiltaan, helppo fiksaa. Vähän väliä kyl viimeaikoina ollu juttua hajonneista shimanon vaihtajista, liekö laatu laskenu ongelmien myötä. Kitkalukot niissä myös taitaa hajota. Kaverin xtr ruksuttaa vaik miten koitettu säätää jne. Kai nää on yksilökohtaisia juttuja eikä merkki? Välillä osuus maanantaikappaleita. Itellä ollu ongelmia shimanon jarruissa, vuotanu jo paketissa uutena ja bite pointin vaeltelua.
^^Toinen "oikea" maantiepyörä oli Cinelli SuperCorsa joskus aikoinaan täydellä SuperRecordilla, on tod.näk. ainoa pyörä jota olen jäkeen ikävöinyt, hieman...
^Jokaisella valmistajalla huonot päivät, SRAM:n SX eika perus mutta itsellä ainakin GX toimi aivan mainioisti kunnes vaihtui...
Juuri muutamia päiviä sitten eksyin Cinellin sivuille ja kuolasin SuperCorsaa. Perusteluita hankinnalle en onneksi keksinyt tarpeeksi.
^Tuollain "Blu China" oli väritys, ei ole runko paljoa vuosikymmenien aikana muuttunut...
^Muista noita... Vaihtuvasta tavaraa...
Canyon tuli viimemmäksi ostettua kun sai hinnallaan enemmän pyörää kuin mitä kilpailijoilla olisi ollut tarjolla useamman satasen kalliimmalla.
Noista Shimano/SRAM väännöistä tuli mieleeni, että mulla on ollut sama fillari kummankin valmistajan vaihteistoilla. Vertailu ei perustu kummoiseen otantaan, mutta onpahan sentään samanlaisesta fillarista. Ensin oli Feltissä Apex edessä ja Rival takana, ja sitten varastetun pyörän tilalle tulleessa uudemmassa vastaavassa 105 R5800. Kumpikin pysyi mielestäni hyvin säädöissään, mutta 105:ssä etuvaihtaja toimi hieman paremmin ja yleensäkin vaihteet vaihtuivat hieman pehmeämmin. Kun uusi pyörä tuli, 105 tuntui heti hieman paremmalta. En ole myöskään SRAM:in douple tap -vipujen fani ja mielestäni sen väitetyt hyödyt ovat jokseenkin olemattomat mutta haittoja tulee senkin edestä.
Joo sen verran Shimano Sram väännöstä että pidän Shimanoa parempana mutta Sram ei ole oston este. Viimeinen hankinta maastopyörä tuli Sramilla. Sitä edellisen hankinnan 1x11 systeemin graveliin ostin Sramina koska hinta. Sitä edellinen maantiepyörä tuli Shimanolla.
Että onhan näitä eikä kumpikaan ole ehdoton no-no.
Mulla on trail-pyörä nyt kolmatta kautta ajossa ja siinä GX Eagle -voimansiirto. Ei minkäänlaista ongelmaa tähän asti. Ketju vaihdettu kahdesti vuosihuoltojen yhteydessä. Ketjun katkeamista en oo oikein hiffannut, että miten jengi siinä onnistuu. Kertaakaan ei ole millään pyörällä käynyt, mut ehkä ei oo vaan tarpeeks reittä
Itse vierastin double tapia alkuun, mutta nyt en muuta haluakaan vaikka molempia löytyy, vähän hassulta tuntuu Shimanon kahvat sen takia miten molemmat kahvat heiluu.
Haitaksi keksin vain sen, että kieltämättä vaati käytön opettelua. Ei niinkään se double tap, vaan millaisella liikkeellä pitää käyttää, jotta vaihtaminen on tarkkaa ja nopeaa. Shimanosta totuttu kahvan paimennus ei oikein Sramin kanssa tuottanut parasta lopputulosta. Napakat, nopeat liikkeet niin vaihtuu todella hyvin.
Mutta aika molempi parempi. Vääntää asiasta voi tietty loputtomiin.
Puuttuu GZR Forzar. Ostin 2020 kesällä ja olen ajellut 7500 km ja hyvin toimii. Akun kapasiteetti ei ole kummoinen mutta sillä pärjää.
Mulla on yksi pyörä recordilla ja on ollut aika monta myös niillä recordeilla mistä varmaan haaveilet. En nyt sanoisi että noi viistoputken vivut (tai ajossa löystyvä runko) mitään nautintoa toisi, mut toi nykyinen mekaaninen on ollut todella suoritusvarma ja vähähuoltoinen. Ei sille ole tarvinnut tehdä oikein mitään reilussa kymmenessä vuodessa, ketjut toki joutuu ajoittain uusimaan ja takavaihtajan säätöäkin olen suorittanut pari kertaa. Jos tota vertaa esmes SRAMin tarjontaan maantie tai maastopuolella, niin harrastajan pitää todella tykätä huollosta et ajelee noilla. Kuka esim on keksinyt jumittavat jarrusatulan männät, kuka helvetti niitä kaipaa.
Ai niin. Mulla oli kans works-spessu, enkä sijoittaisi sitä laadun puolesta ykköskoriin. Cannondale muistetaan myös BB30-saagasta, josta voisi tehdä jonku vikisevien keskiöiden ja ei toleranssissa olevien b-luokan hylkyrunkojen sinfonian. Eli sekin pois sieltä pallilta.
^ Ei sentään vipuvaihtajia, vaan ihan 10 -vaihteista Recordia jollain Columbusrunkoisella olisi kiva kokeilla. Ultegra 10 on oikeesti ihan hyvä nykysessä alumiinikonkelossa..
https://products.roadbikereview.com/...-10-speed.html
Listalta puuttuu ehdottomasti Fantic
https://www.fantic.fi/fantic-sahkopyora-mallit/
https://www.kvr.fi/Fantic-Sahkopyorat.html
Mulla on yhdet 10-vaihteiset recordit. Nykyään vaimon pyörässä. Ovat kyllä erinomaiset. Itsellä ne palveli Colnagon ensin osin kuituisessa, osin alumiinisessa active plus rungossa ja sen jälkeen kuituisessa Colnago cx rungossa. Ei se Colnagon kuiturunkokaan virheetön ollut. Keskiöratkaisu hieman haastava siinäkin ja yksi sisäisen vaijerinvedon ulostuloaukko keskiön tienoilla etuvaihtajalle hieman väärässä kohdassa jotta vaijeri olisi kulkenut sujuvasti vaihtajalle. Recordien kahvoihin jouduin kerran vaihtamaan palautusjousen mutta sen sai Velosportista varaosana parilla eurolla.
Kirjanmerkit