Pointti varmaankin oli se, että ne ostajat, jotka ostavat oikean kokoisia ja itselleen tarpeellisia tuotteita käyttämättä ikinä tai juuri koskaan ilmaista palautusta, joutuvat ainakin teoriassa maksamaan tuotteistaan lopulta kokonaisuutena enemmän sen takia, että ilmainen palautus on käytössä ja siitä aiheutuvat kulut on hinnoiteltu tuotteiden hinnoissa. Yksittäisen palautustilanteen kannalta varmasti on niin, että ostajalle on halvempi maksaa tuotteesta sen kerran hieman enemmän ja palauttaa ilmaiseksi, koska ilmaisten palautusten osuus on sen verran pieni, että ilmainen palautusoikeus ei nosta hintoja niin paljoa kuin mitä yksittäinen tuotteen palautus kerralla maksaa.
Tämä on kuitenkin teoriaa, koska emme tiedä, pulverisoidaanko palautuskulut hintoihin vai tyytyykö omistaja viime kädessä pienempään katteeseen, ja katsoo ilmaisen palautuskulun olevan hintansa arvoinen keino saada enemmän asiakkaita, liikevaihtoa ja lopulta rahana laskettavaa voittoa vaikka kate per tuote olisikin pienempi ilmaisen palautusoikeuden takia.
Kirjanmerkit