Ei juuri pyöräpoluille osu. Muuta toimisi ehkä paremmin jos se olisi pyöräpolku.
![]()
^Veikkaan, että peruspyöräilijä ei tuosta suolasta välitä/tiedä/ymmärrä. Ajaa vaan. Mä en omilla pyörilläni noille suolatuille mene, jos vain voin jotenkin välttää.
Ajaakohan ne "kaikenikäiset ja -kykyiset" talvellakin kesärenkailla ja ainoastaan suolareittejä? Kansantaloudellisesti järkevämpää olisi (vaikka verovaroin, Suomityres) hankkia heille nastarenkaat kuin suolata kelvejä.
Jokaiselle kansalaiselle pitäisi myös taata suolattomat reitit lähiöstään pois. Esim. Lauttasaaresta ei onnistu. Miksei HePo tee mitään![]()
Yritin muokata aiempaa viestiä luettavampaan muotoon mutta onnistuinkin poistamaan sen. Lisään sen nyt kommentilla varustettuna tähän mukaan.
Tämän päivän HS:ssä oli juttu talvipyöräilevästä helsinkiläisestä. Jutussa oli myös kommentti Helsingin kaupungin pyöräilykoordinaattorilta. Juttu luettavissa: https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/...008565354.html
Ote jutusta:
---------------------------------------------------
Pyöräilykoordinaattori muistuttaa, että hyvääkin palautetta tulee. Sitä kaupunki on saanut erityisesti harjasuolausmenetelmästä, jolla pidetään auki esimerkiksi pyöräbaanaa Ruoholahden ja Kansalaistorin välillä.
”Tosin jotkut kalliiden pyörien omistajat valittavat, että suola syövyttää pyörää. Menetelmällä kuitenkin mahdollistetaan kaikenikäisten ja -kykyisten pyörällä liikkuminen.”
---------------------------------------------------
Eivätkö muka halvemmatkin pyörät koe korroosiota suolan vaikutuksesta? Ainakin itsellä halvemmat ja kalliit osat molemmat ruostuvat suolakelissä ajosta.
Lisätty kommentti edellisten viestien jatkoksi:
Mietityttää vain, että keneltä kaupunki tuota positiivista palautetta saa harjasuolauksesta? Ainakin itse olen useamman kerran lähettänyt kaupungille palautetta harjasuolauksen aiheuttamasta kalustotuhosta. Toivottavasti useat muut lähettävät myös tätä palautetta.
^^ Sinun olisi pitänyt ruveta HePo;n talviagentiksi! Harjasuolattu reitti Mellunmäki-Herttoniemi/Vuosaari kuului raportoitaviin.
Minulla ei ole kokemusta kuin sen verran että olen kävellyt Liikuntamyllyltä Itäkeskukseen, mutta havaintoni ovat sikäli samansuuntaisia että pahimmilla jääkeleillä Lallukantien ja Vanhanlinnantien välinen osuus ei ole ollut mitenkään täysin jäätön. Ja silloin kun on sadellut pikkaisen lunta, tie on ollut inhottavan märkä ja kävelijät ovat kulkeneet tien sivussa...
Minä ihmettelen myös tuota positiivista palautetta. Ihminen luonnostaan antaa palautetta pikemminkin silloin kun on aihetta moittia. Pelkäänpä, että taustalla on joku salaliitto ja hepo floodaa positiivista palautetta kanaville agendansa mukaisesti.
Ihmettelen kuka haluaa ajaa kurassa kuivina pakkaspäivinäkin ja aina kun jaksan laitan palautetta. Myös tuo suolalla sulatetun litkun uudestaan jäätyminen tekee alustasta hankalan pyöräilijöille ja taviksillekin.
Täysin samaa mieltä. Viimeksi tänään aamusta "harjasuolattu" reitti oli pehmeää mössöä, jossa pyöräily oli vaikeaa tai mahdotonta. Suolaamattomat AURATUT osuudet olivatkin kivan tiiviiksi pakkautunut lunta, jolla oli mukava ajaa.
Taitavat nuo kaikki talvipyöräilyn osalta Helsingin Kaupungille lähetetyt palautteet olla ihan julkista tietoa eli pitää muistaa keväällä pyytää kooste palautteesta.
Omaan työmatkaan sisältyy sekä harjasuolattuja että perinteisiä. Kumpikaan ei täydellinen, mutta lopulta harjasuolatut kohdat ovat kuitenkin useimmiten lähes jäättömiä. Kun on kunnolliset lokarit ja tietenkin pakolliset nastat, niin ne ovat ihan ok.
Ovatko kaikki harjasuolatut reitit samanlaisia kunnoltaan? Onko ylläpidon tasossa, käytetyssä tekniikassa tai tiheydessä eroja jotka näkyisivät ja tuntuisivat käyttäjille?
Omat kokemukset ovat pyöräilijänä olemattomat ja kävelijänä rajoittuvat aiemmin mainitsemaani pätkään, mutta vain yhden kerran harjasuolattu osuus on ollut parempi - ja se oli silloin kun vesisateen jälkeen hiekoitetulle kelville oli syntynyt kantapään kokoisia liukkaita plänttejä. Silloinkin olisi voinut ajaa nastoilla...
Itse kierrän harjasuolatut reitit kaukaa. Suolassa rämpimisen jälkeen esim pyörän levyjarrut ovat työpäivän sisällä säilyttämisen jälkeen ruosteessa. Tämän talven olen kierrellyt eri reittejä vailla ongelmia
Itse ainaki olen valittanut suolauksesta. Viime talven jälkeen taisi mennä 200-300€ huoltoihin ja osiin. Tänä talvena olen ruvennut käyttämään WD-40 tyyppistä ruosteenestoa mitä sprayaan kerran viikossa joka paikkaan.
Kaupunki kyllä tykkää hehkuttaa tota baanan huoltoa. Se on herranjestas 1.3km pätkä. Kärpänen verrattuna koko verkostoon. Vähän aikaa sitten luin että Helsinki käyttää 600k € talven aikana harjasuolaamiseen ja ylläpitoon.
Omalla reitillä muut pyöräväylät ovat olleet koko talven aivan järkyttävän huonossa kunnossa tai kokonaan hävinneet, koska väylän tilalla on lumikinos auratuista autoteiden lumista.
Äkkiseltään luulisin, että harjasuolauksesta tulee positiivista palautetta lähinnä satunnaistalvipyöräilijöiltä. Useimmat tietämäni säännöllisesti talvipyöräilevät henkilöt eläisivät mieluummin ilman suolausta.
Mä yritän muistaa antaa positiivista palautetta hyvin auratuista väylistä, jotta myös sellaista tulisi. Jostain syystä näissä jutuissa aina vaan harjasuolausta jaksetaan lobata ja suolan aiheuttamia haittoja väheksyä.
Silloin joskus viisi-kuusi vuotta sitten, kun koko harjasuolausidea tuli julki, oli pari lähes lumetonta talvea ja Hesan talviolosuhteita alettiin verrata Tukholmaan ja Köpikseen. No sen jälkeen on ollut monta normaalimpaa talvea ja käytäntö on osoittanut, että Hesasta ei suolaamalla saa tehtyä Köpistä.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Onks Tuusula/Jäke "pääkaupunkiseutua"?
No kysyn silti vaikka offtopic-uhallakin, että onko Tuusulanjärven länsipuolen klv talvisin ajokunnossa keskimäärin?
Jos ajaiskin viikonloppuna helmikuun pakkosatkuna järven ympäri kun ei ole sitä talvella tullut koskaan ajettua. Toiseen suuntaan voisi ajaa vaikka sitä luistinrataakin.
^Jänes heccu tietäisi, pitääkö kysyä?
Tämä mahtuisi uutisointi-topikin allekin
Kommentar: Plogningen i Helsingfors är cykelfientlig – löftena om en cykelstad i världsklass går i kras när ni slungar körfilens slask på cykelbanan
https://svenska.yle.fi/a/7-10012012
Nyt oli meltsin harjasuolattu "baana" jätetty suolaamatta. Loistavassa kunnossa. Sen sijaan Redin ympäristö eli lähinnä Hermannin Rantatie oli läskipyörällekin haastavassa kunnossa paikka-paikoin. Ajoin jalkakäytävällä kostoksi.
Onko muilla kokemuksia että suola vaikuttaisi tubeless renkaiden tiivyiteen? Välillä työpäivän aika mystisesti ilmat lähtenyt renkaista (suomityres routa tlr stanin litkulla) Ikinä tätä ongelmaa ei ole kotona yönyli säilyttäessä. Suolaa hyvin vaikea päättää viimeisen n2-3km matkan töihin ja mitä märempiä tiet ovat olleet suolalitkusta sitä todennäköisemmin/rajummalla vaikutuksella renkaat tyhjenevät päivän aikana.
Pohdiskelin tässä lumikaaoksen keskellä, että millä mittareilla pääkaupunkiseudun pyöräteiden ylläpitoa pitäisi arvioida. Vaikka pyörä onkin minulle päivittäinen kulkuväline kodin ja työpaikan välillä, en silti odota pyöräilyväylien olevan tällaisten lumisateiden jälkeen erinomaisessa kunnossa. Mielestäni paljon tärkeämpää olisi se perusylläpidon taso. Käytännössä se tarkoittaisi riittävän säännöllistä välien aurausta tarpeeksi raskaalla kalustolla, jotta jälki olisi tasalaatuista. Se tarkoittaisi myös pyöräväylien "arvostusta" eli niitä ei käytettäisi väliaikaisena lumenvarastointipaikkana. Näitä samoja toiveita löytyy varmaan useammalta foorumilaiselta?
Pyöräilijät ärähtivät pk-seudun väylien talvikunnossapidosta: "Tämän kokoluokan ongelmia ei ole aiemmin ollut" – Helsingin kaupunki kertoo syyt haasteille
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/...teille/8352198
Hyvä idea tosiaan olisi palvelu, josta voisi tarkistaa väylän kunnon. Ei luulisi olevan mahdoton toteuttaa, kun latujen kunnonkin näkee netistä.
Same the same. Miksiköhän Redin edustaa ei hoideta?
Lupauksista huolimatta Helsingin pyörätiet pysyvät osin lumen ja jään peitossa – Triplan viereistä tietä ei suolata, koska seinä voi kärsiä
https://yle.fi/uutiset/3-12311868
Aivan järkyttävän huonossa kunnossa. Ja kaikki johtuu siitä että ne on aurattu(jos on edes viitsitty) päin persettä jättäen irtolumikerros tielle tamppautumaan, no nyt yllätys yllätys tämä 10-15cm paskakerros muuttuukin loskamössöksi. Tuolla on ihan helvetin vaarallista ajaa kun eturengas meinaa kantata koko ajan.
Jostain resursseista on turha lässyttää kun sitä sepeliä on ollut resursseja kylvää pakkaslumellekin muna pystyssä koko talven, varmaan siksi ettei kukaan vois vetää pulkkaa. Saatanan vähä-älyset
Tänään oli vähän haastava työmatka kun oli vihdoin päätetty Espoossa kelvien aurausvalleja pienentää. No sitten tästä lumen siirtelystä syntynyt irtolumi oli jätetty jään päälle kelville, oli kyllä piikkisikakin ihmeissään ja muljui aika tavalla. Tämä siis Olarinkadun pyöräbaanalla koko pituudelta Ylä-Olari - Piispansilta.
Ei aurakaan olisi tossa auttanut kun alusta muhkuraista jäätä.
Yli kymmenen talven kokemuksella voin sanoa, että koskaan aikaisemmin ei näin paskasti ole pyöräteitä hoidettu kuin tänä talvena. Joka paikassa paksut murenevat polanteet missä saa luikerrella, 1.kunnossapitoluokkaan kuuluvia väyliä ei aurata päiväkausiin ja lumet/loskat ajetaan ajoradalta pyörätielle ja jätetään siihen. Pyöräkaistoilla ei näytä olevan minkäänlaista talvikunnossapitoa. Pitkiä osuuksia täysin veden vallassa, lammikoiden syvyys jopa 20cm. Kesän kolmen vartin työmatkaan menee välillä talvella 1h30min. Täysin räikeää välinpitämättömyyttä ja kunnossapitolaissa määritettyjen vastuiden laiminlyöntiä.
Toiminnan suunnittelu ja johtaminen on täysin säälittävällä tasolla. Jos saisin itse päättää, niin Helsingin kaupungin katujen kunnossapidosta vastaava johtaja saisi samoin tein kenkää.
Pakko kompata Aakoota. Surkein talvi pitkään aikaan monessakin mielessä. Muutaman päivän empiiristen havaintojen perusteella katson, että pääkaupunkiseudun tilanteesta selviää, joko...
1.) ...hipomaantiepyörällä, jossa alla hipokumit - osa väylistä täysin auki vailla sepeliä ja jäätä
2.) ...maasturilla tai cyclolla, jossa on hyvät ja tappajasepelin kestävät nastat alla - osa väylistä on oikeasti luisteluun paremmin soveltuvia
3.) ...läskillä - osa väylistä on niin upottavia, että perusmaasturin nakkikumeille ei tee mitään. Raskasta se on toisaalta loskan siirtäminen viisituumaisilla kumeilla
4.)...veneellä, kajakilla tai kumilautalla - muistakaa liivit!
Nämä kaikki esitetut kulkuvälinetyypit ja alustat mahtuivat esimerkiksi aamun työmatkalleni, jonka selvitin miten selvitin ISPllä. Kohdasta 2 noilla mennään kevyesti, mutta kaikkialla muualla ei hyvää sanottavaa. Jotenkin on järjetöntä, että osa väylistä on kesäkunnossa, mutta sinne päästääkseen pitäisi ottaa nastoilla varustettu läskipyörä, joka taas on baanalle huonosti soveltuva kapistus.
Näin ei tarvisisi olla ja siten esimerkiksi Vanha Tuusulantie Tuomarinkylän kohdilla oli aurattu erinomaisesti. Oli tehty riittävän raskaalla kalustolla ja oikea-aikaisesti. Muuta en ole pyytämässä.
Pannaan tämä nöyryytysnappi-juttu vaikka tänne….
https://www.hs.fi/kaupunki/vantaa/ar...008611988.html
Plussapyörällä (fat freddie 3") on sentään pystynyt ajelemaan kohtuullisesti, aivan järkyttävän huonoa on tänä talvena ollut.
Ehkä se talvihoitokalusto lähtee hommiin vain runsaan lumisateen vuoksi. Nyt kun ei ole pahemmin lunta tullut ja ajoradata ovat sulia, niin luulisi kalustoakin liikenevän kelvien hoitoon. Tänään ajoin pitkän lenkin enkä nähnyt ensimmäistäkään lumiauraa tms. Kuliksestä itään. Lenkin ajoin 90%:sti ajoradalla, missä vain kehtasin. Kelvit tosiaan olivat ihan helvetistä käytännössä kaikkialla.
Kirjanmerkit