GiantHephaFillariElectrobike
Sivu 205 / 237 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 105 155 195 203 204 205 206 207 215 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.121 - 6.150 / 7087

Aihe: Hiihtojutut

Alpinan Action Skate olisi noissa hinnoissa ja omiin hiihtoihin, (tai siis pääasiassa retkiluisteluun) varmaan täysin riittävä, niitä oli parissa paikassa kokojakin, jos tässä joku ilta hermo pettää ja vedän ostoliipasinta.

Se siro 49 kokovaatimuksena tosiaan rajaa noita aika paljon. Fischerin 48 kokoja vois kokeilla jos niitä jossain olisi, se niiden jalan skanneri-sovellus toimi vaan niin huonosti että periaatteesta voisi jättää väliin.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Kävin sunnuntaina huhkimassa stadikan lenkkiä eli Helsinki ski weeks rataa. Olihan se hauskaa tosin pelkän ratakierroksen kiertäminen pidemmän päälle tylsää. Eilen sitten perinteistä Helsingin keskuspuistossa. Auroran sairaalalta kun lähtee niin ensimmäiset 2-3 km vastaan voi tulla mitä vaan. Koirapuiston kohdalla ladulla (keskellä voi kävellä) tuli vastaan koiria, kävelijöitä ja fillaristeja. Puuttui vain wolt kuski niin helsingin koko katukuva olisi ollut ladulla. Mitään raivoa ei ollut nähtävissä. Kai se löytyy Paloheinstä. Rusan tallien tasalta kohti Paloheinää olikin jo rauhallista ja välillä oikein nättiä kun puut täynnä lunta. Onhan se hienoa et lähes "keskustasta" pääsee Haltialaan ja Kehä III taakse ja jopa Solvallaan. Ja perjantaina sekä lauantaina tulee vielä lisää lunta..niin ja Pikkolassa peura juoksi ladun yli.

F. Kotlerburg Guest
    Näkemystä miten Alpina Comp Skaten koko suhtautuu Salomoneihin? Harkinnassa kyseinen kenkä ja XXL:ssä olisi verkkokaupan varastossa 46 numeroista. Salomonit on juuri tuon 46.

Nyt kävi niin, että hain tänään kaupasta Rossignol R-Skin Delta Comp karvapohjasukset, joiden painosuositus on välillä 60-80 kg. Oma nettopaino nyt n.76-77 kg. Sopivia monoja ei löytynyt samasta kaupasta, joten ne täytyy yrittää jostain löytää. En ole ollenkaan varma suksivalintani onnistumisesta, mutta ne voi vaihtaa toisiin 30 päivän aikana, jos eivät tunnu hyviltä. Valikoima oli tosin jo aika vähissä.
    Epävarmuutta lisää myös pitkä aika edellisestä hiihtolenkistäni, siitä on aikaa muistaakseni 30-35 vuotta. Ajattelin hiihdon tuovan vähän vaihtelua ulkoiluun, talvisin kun kävelylenkit on ainoa ulkoliikunta. Fillari pysyy talvet tallissa. Hiihto ei koskaan ole kuulunut suosikkilajeihini, nuorempana luistelu ja lätkänpeluu luonnistui paremmin. Katotaan nyt...

Hiihtojutut

Lainaus Alkujaan tämän lähetti sinse Katso viesti
    Nyt kävi niin, että hain tänään kaupasta Rossignol R-Skin Delta Comp karvapohjasukset, joiden painosuositus on välillä 60-80 kg. Oma nettopaino nyt n.76-77 kg. Sopivia monoja ei löytynyt samasta kaupasta, joten ne täytyy yrittää jostain löytää. En ole ollenkaan varma suksivalintani onnistumisesta, mutta ne voi vaihtaa toisiin 30 päivän aikana, jos eivät tunnu hyviltä. Valikoima oli tosin jo aika vähissä.
    Epävarmuutta lisää myös pitkä aika edellisestä hiihtolenkistäni, siitä on aikaa muistaakseni 30-35 vuotta. Ajattelin hiihdon tuovan vähän vaihtelua ulkoiluun, talvisin kun kävelylenkit on ainoa ulkoliikunta. Fillari pysyy talvet tallissa. Hiihto ei koskaan ole kuulunut suosikkilajeihini, nuorempana luistelu ja lätkänpeluu luonnistui paremmin. Katotaan nyt...
    Vuosi sitten olin täsmälleen samassa tilassa..

Jotta vältät pyörän keksimisen uudestaan, tässä apuja, että homma on mukavaa + että saat pitoa… ite tappelin viime talven pidon vähyydestä kun yritin potkia varpailla taakse. Kun ois joku kertonu, että pitoalue isketään lumeen kantapäällä alaspäin ja siittä rullaten varpaille…

+ toki perusteet voitelusta lisää nautintoa entisestään. Tänäänkin olisin ollut yksi niistä, joka kirosi kun ei liu millään….

Näistä videoista saa kaiken tarpeellisen. Yksiköän video yksistään ei kerro mielestäni kaikkea tarpeellista.

Erinomanen video kattaen lähes kaiken: https://youtu.be/nHDGX2Xvg9o

Potkun ajoitus ja kantapää mainittu: https://youtu.be/3FOsefkLJJU

Kuvakaappauksena vielä tuo kantapään paino.Ei pitäs potkii tyhjää, kunhan suksi on oikean jäykkynen..

Sent from my iPhone using Tapatalk
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

Lainaus Alkujaan tämän lähetti sinse Katso viesti
    Rossareissa on melkein aina tuo 20kg painohaitari. Yläpään suosituspaino taitaa olla Englantilaishiitäjille. Jos tuntuu että pidot haraa vastaan voi siteistä ottaa 0-kohdasta yhden napsun taakse. Voihan noita testata lumisella latu-uralla ja vetää tasatyöntöä siten että nousee varpaille. Jos lentää nenälleen tai tökkii on varmaan liian löysät sukset.

^^ ja ^ Kiitos paljon! Näistä on varmasti hyötyä.

Nyt tosiaan täytyisi vielä löytää sopivat sauvat ja monot. Kahta mallia monoja sovitin, toiset oli Fischerin ja toisia en muista. Kummassakaan kantapää ei istunut kovin hyvin. Sauvoissa on aika paljon valinnanvaraa, oikea pituus varmaankin 145 tai 150 cm, oma pituus on 177 cm.

^0,85x oma pituus
    Pahoin pelkään että karvat tökkii.
    Itellä varaston jämä karvasukset 60-80kg. Ite 72.
    Tasuria kyl vetää mut vuorohiihdosta ei meinaa tulla mitää ku tökkäilee. Riippuu tiete olosuhteista kuinka paljon

[QUOTE=hcf;3126835]^0,85x oma pituus
    EIkä ainakaan vähemmän, eli omaan makuun 0.87 tai jotain sinnepäin on hyvä. Liian lyhyt sauva on ankea hiihtää - pieni ylipitkyys ei ole niin haitallista.

Tässä on ihan youtuben paras hiihtokoulu https://www.renta.fi/hiihtokoulu/ Laura Jarva ja Anssi Pentsinen opastavat. Laura ei pelkästään näytä mallia, vaan kertoo myös miksi tehdään mitenkin. Itse kävin Suomen Ladun hiihdonohjaajakurssin, jossa Laura oli opettajana. Olen käynyt myös pari viikonloppukurssia, joissa on ollut hiihdon ammattilainen opettajana, mutta eivät ole Lauran tasoisia. Hän hallitsee myös pedagogiikan ja on itse myös hiihtänyt kilpaa. 30 vuotta sitten kävin myös hiihtoliiton kaikki hiitovalmentajakurssit ja täytyy sanoa, että siellä opittu tekniikka on lähes täysin muuttunut.
    Jos et aja et voi ottaa!

En ole hiihdonohjaajakurssia käynyt, mutta olen joitain hiihtotekniikkavideoita katsellut ja on myönnettävä että tämä on yksi parhaista ellei paras näkemäni. Jopa niin hyvä että luulee sen kerran katseltuaan osaavansa enemmän kuin osaakaan, mutta luulen että parhaan oppimistuloksen saavuttaa kun katsoo videon uudelleen käytyään pari kertaa hiihtämässä.

PS Esimerkiksi minulle itselleni ei olisi ollut haitaksi katsoa se tammikuun alussa ennen hiihtokauden avaamista, nyt meni taas jokunen hiihtokerta siihen että haki jostain muistista sen tekniikan minkä jotenkin hallitsee ja sai hiihdon sujumaan jollain tavalla luontevasti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    Tässä on ihan youtuben paras hiihtokoulu https://www.renta.fi/hiihtokoulu/ Laura Jarva ja Anssi Pentsinen opastavat. Laura ei pelkästään näytä mallia, vaan kertoo myös miksi tehdään mitenkin. Itse kävin Suomen Ladun hiihdonohjaajakurssin, jossa Laura oli opettajana. Olen käynyt myös pari viikonloppukurssia, joissa on ollut hiihdon ammattilainen opettajana, mutta eivät ole Lauran tasoisia. Hän hallitsee myös pedagogiikan ja on itse myös hiihtänyt kilpaa. 30 vuotta sitten kävin myös hiihtoliiton kaikki hiitovalmentajakurssit ja täytyy sanoa, että siellä opittu tekniikka on lähes täysin muuttunut.
    Laura on loistava opettaja kyllä ja nämä Rentan videot on kyllä parhaasta päästä. Olen ollut muutaman kerran Lauran yksityistunneilla ja suosittelen ihan jokaiselle, joka kerta saa timanttisia vinkkejä omaan tekniikkaan.

Tänään on kyllä Tampereella aika haastava voitelu keli. Välillä ihan seinäpito ja välillä mentiin pelkästään käsien varassa. Ite laitoin ihan sinistä purkkia ja lumi ei ollut vielä lähes lainkaan suojalunta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti klas86 Katso viesti
    Tänään on kyllä Tampereella aika haastava voitelu keli. Välillä ihan seinäpito ja välillä mentiin pelkästään käsien varassa. Ite laitoin ihan sinistä purkkia ja lumi ei ollut vielä lähes lainkaan suojalunta.
    Kannattaa aina katsoa forecan sivulta ilman suhteellinen kosteus paikkakunnalla. https://www.foreca.fi/Finland/Tampere Nytkin näyttää Tampereelle suhteellista kosteutta 95%. Veikkaan että vetää liipalle aika nopeasti paljon hiihdetyillä laduilla. Aamulla täällä Poris toimi hyvin violetti liisteri jossa Rex sininen purkki päällä. Lumisissa kohdissa ei jäätynyt ja pitää liippakohdissa melko hyvin.

[QUOTE=tikola;3126841]
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hcf Katso viesti
    ^0,85x oma pituus
    EIkä ainakaan vähemmän, eli omaan makuun 0.87 tai jotain sinnepäin on hyvä. Liian lyhyt sauva on ankea hiihtää - pieni ylipitkyys ei ole niin haitallista.
    Kaikki yli 0,85 on kyllä liikaa perinteiseen. Itse olen varsin lihaksikas ja tasatyönnöllä tietysti pitkä tuntuu hyvältä, mutta vuorohiihdossa joku 0,83xpituus on aika sopiva. Itse hiihdän FIS-maksimilla, eli 0,83x pituus monot jalassa ja se on selkeästi liikaa vuorohiihtoon... Jos tuohon pitäisi lisätä vielä noin 4 senttiä pituutta, niin ei ne olisi hyvät edes yksi potkuisessa tasatyönnössä. Ja itselläni on kuitenkin numeroitu paikka ensivuoden Finlandia hiihtoon, joten luulen tietäväni edes vähän, mikä sopii...

Itselleni 179 senttisenä joku 147-148 senttiä voisi olla paras pituus yleiseen nautiskeluhiihtoon, mutta verenmaku suussa hiihtoon, jossa enimmäkseen tasatyönnetään, niin 150-151 on aika sopiva. Vuorohiihdossahan se pituus on kyllä huono.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti klas86 Katso viesti
    Tänään Tampereella hiihtäneenä, ei tosin pertsaa, luulisin että Swixin violetti VR50/VR45 sekoitettuna olisi ollut sopiva. Ilma 0- +1 astetta ja lumi aika kuivaa.

Tampereesta tuli mieleen, että ladulle.fi merkattu tyyliin lähes kaikki ladut vaikeiksi ja hiihtotapa pertsa.
    Onko Tampereella parempia palveluita kuin ladulle.fi?

Hakusessa helppoa tai keskivaikeeta luistelubaanaa.

Sent from my YAL-L21 using Tapatalk

O! mski.fi, siltä kun katselee. Ja ei muuta ku hiihtään

Lainaus Alkujaan tämän lähetti juntikka Katso viesti
    O! mski.fi, siltä kun katselee. Ja ei muuta ku hiihtään
    Lisäyksenä vielä tähän, että mski.fi/tampere löytyy latuprofiilit melkein kaikille laduille.

Tykkipari amatöörille

Tuo ylle linkattu Rentan hiihtokoulu oli kyllä mahtava setti videoita. Niissä vähän avattiin sitä, että miksi. Vähän jäi aukkojakin, mutta ei ehkä oppimiselle, mutta asioihin nörtähtävästi suhtautuvan ymmärryksen kannalta merkityksellisiä.

Samoin aiemmissa viesteissä joku oli avannut sitä kantapäällä potkaisua pertsassa. Monissa ohjevideoissa on tuotu esiin, että liukuvaa jalkaa vähän eteen ennen potkua. Aina tullut mietittyä et miksi, mutta ehkä tuo olisi se syy. No mun pertsat on kyllä siksi harvinaista, et mennään vuorkavehkein.

Vaan luisttelusuksista voisin kysellä. Tää on sopivan anonyymi paikka, niin en vaikuta hiihtoniilolta, mitä en edes oikeasti ole.

Mut mistä tietää, mikä on hyvä yleissuksi kellekin? Onko niissä eroa? Olen koittanut ymmärtää painealuejuttuja, jäykkyyksiä jne., mutta en tullut sen viisaammaksi kuin että nykyiset sukseni ovat auttamatta liian löysät. No ihan kiva niilläkin on mennä, mutta mietin, että olisiko kunnollisemmin mitoitetut paremmat, jolloin nuo vanhat voisi jäädä huonompien ja pehmeämmän alustan kelien suksiksi tai kenties kiertoon.

Muita vaihtoehtoja kuin monien testisuksien kokeileminen? Ja mistä tietää, mikä olisi riittävän, mutta ei turhan hyvä? Tarkoitus kun ei olisi hevostella, jos sellainen nyt fillaria fillaroinnin ohella harrastavalta mitenkään voi onnistua. Mutta ei vaan tuntuisi kotoisalta, jos suksessa lukee isolla "KILPASUKSI" "MAAILMANKUPPI" tms., kun taidot ovat kuitenkin kuin harakalla.

Mitä ongelmia minun pitäisi nykyisissä liian löysissä suksissa tuntea? Ilmeisesti ne jossain keleissä lipsuvat enemmän kuin jokin muu, mutta toisaalta pehmeällä saattaisivat jopa mennä ehkä paremmin kuin jokin muu? Joskus on tullut mietittyä, että jospa saisi laskettelusuksista tutun kantin sisäkulmaan, että saisi potkuihin pitoa. Mistä se kertoo?

Muuttuuko mikään, jos hankin uudet sukset? Toki saatan mennä vähän lujempaa tai näyttää niilommalta, mutta kummallakaan ei ole mulle suurta merkitystä. Muuttuuko mikään oleellinen? Ei edes kellossa, mut sanooko persdyno, et nyt on kapulassa voimaa tai kyvykkyyttä siirtää jättimäisien ratareisieni voima alustaan ja pyöräyttää maapalloa allani 10 cm pidemmälle joka polkaisulla kuin normaalisti tai tähän asti?
    vauhtikorjaavirheet muokkasi tätä : 08.02.2022 at 14.00 Syy: Tilasin aiheen, en löytänyt muuta reittiä, ei muokkausta

^Paljon kysymyksiä mutta kannatan suksien kokeilua, oli ne sitten kaverien tai merkin testihiihdot tms. Kokeile eri vauhdeilla, puristele suksea joka toimii sillä kelillä hyvin jotta tulee tuntumaa.

Nyt vähän kiistanalaisempi väite tähän: Harrasteleva suksija pärjää usein vähän sinnepäin olevalla suksellakin, paitsi kovilla alustoilla. Niitä kovia alustoja täällä rannikolla riittää, vaihtelevista keleistä johtuva kivikova alusta vaatii paitsi (ensisijaisesti) hyvää hiihtotekniikkaa ja myös tarpeeksi jäykän suksen jotta pystyy hiihtämään rennosti.
    marco1 muokkasi tätä : 09.02.2022 at 12.22

Lainaus Alkujaan tämän lähetti vauhtikorjaavirheet Katso viesti
    Vaan luisttelusuksista voisin kysellä. Tää on sopivan anonyymi paikka, niin en vaikuta hiihtoniilolta, mitä en edes oikeasti ole.

Mut mistä tietää, mikä on hyvä yleissuksi kellekin? Onko niissä eroa? Olen koittanut ymmärtää painealuejuttuja, jäykkyyksiä jne., mutta en tullut sen viisaammaksi kuin että nykyiset sukseni ovat auttamatta liian löysät. No ihan kiva niilläkin on mennä, mutta mietin, että olisiko kunnollisemmin mitoitetut paremmat, jolloin nuo vanhat voisi jäädä huonompien ja pehmeämmän alustan kelien suksiksi tai kenties kiertoon.

Muita vaihtoehtoja kuin monien testisuksien kokeileminen? Ja mistä tietää, mikä olisi riittävän, mutta ei turhan hyvä? Tarkoitus kun ei olisi hevostella, jos sellainen nyt fillaria fillaroinnin ohella harrastavalta mitenkään voi onnistua. Mutta ei vaan tuntuisi kotoisalta, jos suksessa lukee isolla "KILPASUKSI" "MAAILMANKUPPI" tms., kun taidot ovat kuitenkin kuin harakalla.

Mitä ongelmia minun pitäisi nykyisissä liian löysissä suksissa tuntea? Ilmeisesti ne jossain keleissä lipsuvat enemmän kuin jokin muu, mutta toisaalta pehmeällä saattaisivat jopa mennä ehkä paremmin kuin jokin muu? Joskus on tullut mietittyä, että jospa saisi laskettelusuksista tutun kantin sisäkulmaan, että saisi potkuihin pitoa. Mistä se kertoo?

Muuttuuko mikään, jos hankin uudet sukset? Toki saatan mennä vähän lujempaa tai näyttää niilommalta, mutta kummallakaan ei ole mulle suurta merkitystä. Muuttuuko mikään oleellinen? Ei edes kellossa, mut sanooko persdyno, et nyt on kapulassa voimaa tai kyvykkyyttä siirtää jättimäisien ratareisieni voima alustaan ja pyöräyttää maapalloa allani 10 cm pidemmälle joka polkaisulla kuin normaalisti tai tähän asti?
    Sen vähän mitä minä näistä tiedän, niin jos sinulla on tuttu kaveri tai useampi, niin vaihdelkaa suksia niin saatte tuntumaa miltä erilaiset sukset tuntuu. Vielä parempi jos kaverillesi on kerrottu mille alustalle ja mille painolle sukset on hommattu. Jos taas tällaista mahdollisuutta ei ole, niin hankkiuidu jonnekin missä on suksia ladun varressa myynnissä ja testaa useampaa vaihtoehtoa. Jos ei tämäkään onnistu, niin osta mitoillesi katsottu yleiskelin suksi sellaisesta kaupasta mihin voit palauttaa jos et ole tyytyväinen. Kaikkien valtamerkkien toiseksi tai kolmanneksi "paras" malli riittää, kunhan profiili on oikea ja pohja ei ole ämpärimuovia.

Jos tuntuu, että pitäisi olla teräskantti, niin panosta hiihtotuntiin vapaalla. Vapaan hiihdossa ei ole tarkoitus "potkaista" vauhtia suksella, niin kun luistimilla luistellessa, vaan suksea on tarkoitus painaa maata vasten.

Viitaten marco1:n ja Jakke74:n vastauksiin, taidanpa lähteä metsästelemään jotain koeajomahiksia. Varsinaisia hiihtäjiä, varsinkaan sellaisia, joiden kanssa järkevästi vaihdella suksia päikseen, en tunne.

Jakke74:n arvelut teknisestä huonoudesta ovat varmasti kohdillaan, unohdinko mainita, et menen kuin harakka. Katselin just nuoita Rentan hiihtokoulun Lauran opetusvideoita sillä, että pitää koittaa hahmottaa se potku ihan uusiksi. Ja hiihtokoulukin on ollut aikomuksena, joskaan ei vaan ole ehtinyt. Tai no olisi, jos olisi, mutta ei ole viitsinyt tai jaksanut tai on ehtinyt jotain muuta enemmän, kuten löhötä koronaa.

Mut selkeesti siis välineen valinnallakin voisin koittaa saada muutosta. Onneksi on vaan kaupat ihan tyhjillään mulle sopivia tai sitten myyjillä vähäisemmin intoa myyntiin. Mut pistelenpä pariin paikkaan sähköpostia, josko löytyisi sopivaa kokeiltavaksi/vuokralle ja sitten ehkä ostettavaksi.

Kiitokset nopsista vinkeistä ja vastauksista.

^^^ Löysät sukset toimivat pehmeillä alustoilla . Alemmissa vastauksissa hyviä vinkkejä hiihtotekniikkaan ja sopivien suksien hankintaan liittyen. Jos mahdollista niin testaa kavereiden / eri suksimerkkien testauspäivillä joita järjestetään ajoittain "latujen varrella".

Nyt tosiaan täytyisi vielä löytää sopivat sauvat ja monot. Kahta mallia monoja sovitin, toiset oli Fischerin ja toisia en muista. Kummassakaan kantapää ei istunut kovin hyvin. Sauvoissa on aika paljon valinnanvaraa, oikea pituus varmaankin 145 tai 150 cm, oma pituus on 177 cm.

Monot löysin, käytetyt sellaiset. Sauvoja vielä haeskelen, mutta käytettyjä ei nyt osunut silmään 150cm mittaisena. Kun pituuteni on monojen kanssa 179cm, niin 150cm sauvat ovat varmaan lähellä oikeaa mittaa perinteisen hiihtoon.
    Uusia sauvoja silmäillessä huomasin hintaskaalan olevan aika laaja. Kovin paljon en olisi niihin valmis uhraamaan, niin mitäpä mieltä olette esim. Leki xc450 ja Swix Vasa sauvoista? Hintaa niillä n. 60€.

Sauvat on helppo lyhentää, jos vain viitsii puuhaan ryhtyä, joten voi napata itselleen vaikka 160-senttiset jos sellaiset sattuvat kohdalle. Itse olen 178 cm ja pertsasauvat ovat myyjän suosituksesta 147,5 cm. Sain kokeilla 150-senttisiä ja vuorohiihtoon (jota meikä käyttää loivissakin ylämäissä) ne tosiaan tuntuivat sopivan aavistuksen huonommin, vaikken mitään kovin radikaalia eroa kyennyt huomaamaankaan...

Voin kyllä uskoa että sauvoissa on eroa, mutta tavishiihtäjänä joka ei kato tarvitsevansa kisatason välineitä kaikki sauvat ovat riittävän jäykkiä ja tarpeeksi kevyitä. Tärkeintä on että hihna istuu käteen, tuntuu mukavalta, on helppo ja nopea säätää ja toimii niin kuin pitääkin eli palauttaa sauvan käteen heilahduksen jälkeen. Jos valintaan vaikuttaa myös se miten kätevästi sauvan saa hetkeksi pois kädestä, Leki vie kehutun pikakiinnityksensä ansiosta voiton.

sauvoja voi yleensä myös hieman pidentää kahvoista.

Viitaten marco1:n ja Jakke74:n vastauksiin, taidanpa lähteä metsästelemään jotain koeajomahiksia. Varsinaisia hiihtäjiä, varsinkaan sellaisia, joiden kanssa järkevästi vaihdella suksia päikseen, en tunne.

Jakke74:n arvelut teknisestä huonoudesta ovat varmasti kohdillaan, unohdinko mainita, et menen kuin harakka. Katselin just nuoita Rentan hiihtokoulun Lauran opetusvideoita sillä, että pitää koittaa hahmottaa se potku ihan uusiksi. Ja hiihtokoulukin on ollut aikomuksena, joskaan ei vaan ole ehtinyt. Tai no olisi, jos olisi, mutta ei ole viitsinyt tai jaksanut tai on ehtinyt jotain muuta enemmän, kuten löhötä koronaa.

Mut selkeesti siis välineen valinnallakin voisin koittaa saada muutosta. Onneksi on vaan kaupat ihan tyhjillään mulle sopivia tai sitten myyjillä vähäisemmin intoa myyntiin. Mut pistelenpä pariin paikkaan sähköpostia, josko löytyisi sopivaa kokeiltavaksi/vuokralle ja sitten ehkä ostettavaksi.

Kiitokset nopsista vinkeistä ja vastauksista.
    Mistä päin suomea asustelet? Ainakin Lahdessa pääsee suoraan ladunvarressa ostoksille http://www.pitokarva.fi/customski/ tai jos olet facebookissa, niin https://www.facebook.com/pitokarva/. Pääkaupunkiseudulla hyvä ostopaikkoja on Kallesport.fi, Hiihtocenter.fi, https://www.suksihionta.fi/ ja varauksella varuste.net (varuste.netissä ainakin yksi hyvä suksi myyjä, olikohan Patrik nimi). Tuolta https://www.electrofit.fi/suksiliikkeet-1/ löytyy aika kattavasti suositeltuja liikkeitä ympäri suomen, sitä en osaa sanoa kuinka ajan tasalla tuo lista on.

T
    Muuttuuko mikään, jos hankin uudet sukset? Toki saatan mennä vähän lujempaa tai näyttää niilommalta, mutta kummallakaan ei ole mulle suurta merkitystä. Muuttuuko mikään oleellinen?
    Luiston lisäksi ja oikeastaan harrastajalle tärkeintä on suksen vakaus. Löysä suksi ei mene suoraan. Painealueiden tulee olla riittävän kaukana toisistaan ja sitä lyhyemmät, mitä lämpimämmälle keleille mennään. Liian lyhyt painealue tekee taas suksesta epävakaat. Hiihdosta suurin osa tehdään kovalla alustalla, joten kannattaa valita sille sopivat sukset. Painealueet eivät saa olla liian jyrkät vaan melko pyöreät ja takapainealueen vähän etupainealuetta pidempi ja alkaa selkeästi monon kannan takaa. Etupainealueen tulee olla riittävän kaukana monon etupuolella. Kuntoilijan ei kannata ottaa liian korkeaa(jäykkää) suksea kovallekaan alustalle. Itsellä on neljät vapaan sukset. Yhdet pluskelille, yhdet lumikelille, yhdet kovalle pohjalle ja yhdet vanhan ns. yleiskelin sukset. Testasin niitä rinnakkain kovahkolla pohjalla puolen kilsan matkalla, jossa oli loivaa nousua, lyhyt jyrkähkö ylämäki ja tasaista. Otin ajan ja kaikki olivat 10 sekunnin sisällä. Parhaalta tuntui hiihtää lumikelin suksilla, joissa painealueiden etäisyys on kauimpana toisiaan ja noin 20 senttiä pitkät. Eli vauhti ei parantanut minulla suksia vaihtamalla, mutta hiihdettävyys on erilainen. Toissapäivänä taas testasin kolmen kilsan matkalla noita pluskelin suksia ja lumikelin suksia. 0 keli, mutta lumi ei ollut märkää ja taas tuo lumikelin suksi oli nopein, mutta pluskelin suksi vakain.
    Jos et aja et voi ottaa!

Jos tähän aikaa kaudesta pitäisi saada hommattua luistelutyyliln kisa- tai aktiiviharrastajan suksi ja ostaa se vielä käymättä liikkeessä niin minne soittaisit?

t etätöissä Lapissa ja tarve medium-jäykälle pikkupakkasen sukselle.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •