ElectrobikeGarminGiantHepha
Sivu 185 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 85 135 175 183 184 185 186 187 195 235 285 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.521 - 5.550 / 10539

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #5521
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti M A Katso viesti
    xt onkin jo ihan eri kuin nuo halvimmat.
    XT ei eroa SLX:stä juuri lainkaan. Paitsi hinnan osalta.

  2. #5522
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.154
    Juu eikös se raja mene deoressa. Toki SLX ja XT on kivemman näköisiä ja kahvasta löytyy enemmän säätöjä, muuten ei teknisesti muuta eroa kuin banjoliitin ja kalliimmat palat. Halvimmilla tarkoitin noita hinnat-alkaen malleja, joita jostain syystä mm. Orbea työntää (halvimpiin) pyöriinsä. 1,5 k€ pyörässä soisi olevan yli 20€ jarrut suoraan kaupasta...

  3. #5523
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.242
    Nyt olen kyllästynyt jatkuvaan ulinaan noilla 0 asteen keleillä. Jarrulevyt/palat kastuvat vaikka ei oikein edes vesi roisku, ilmeisesti ilmankosteus rittää. Eli mitkä olisi äänettömät jarrupalat myös märällle kelille Shimano resin B30S tilalle. Varsinkin kun palat ovat jo jonkun verran kuluneet, ulina on kova. Kuivalla kelillä ei pihaustakaan.

  4. #5524
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.272
    Marco, ei nykyisestä mutta aikoinaan liki vastaava vannejarruilla. Alamäkiäkin tiputeltiin moisilla...

    MA, juuri SLX:t asensin ja omiin XT:hen verrattuna taitaa olla eroa vain ulkonäössä... On muuten jarrujen hinnatkin noussu ja saatavuus tosi vaikeaa...

  5. #5525
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.331
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Marco, ei nykyisestä mutta aikoinaan liki vastaava vannejarruilla. Alamäkiäkin tiputeltiin moisilla...
    Niin ajettiin vannejarruilla mutta nämä nykyhommat on ihan eri kaliiperin touhuja, pyörät ja kuskit on parempia ja vauhdit on kovempia ja sitä kautta vaatimukset jarruille on ihan toista luokkaa.

  6. #5526
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.207
    Deore - kahvan etäisyyden säätö kuusikololla
    SLX - kahvan etäisyyden säätö ilman työkalua
    XT - kahvan etäisyyden säätö ilman työkalua, bite pointin säätö, uritettu kahvan pinta lisäpidon toivossa

  7. #5527
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.272
    Marco, tai sitten nykyään pyörät parempia ja kuskit huonompia, eos...

  8. #5528
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuminauha Katso viesti
    Ja jarrujen tehossa painaa myös se, että pitää pystyä yhdellä sormella operoimaan ja jyrkissä alamäissä sekä kovissa vauhdeissa. Kerran päädyin huonon harkinnan tuloksena siihen tilanteeseen että vauhtia oli jyrkässä alamäessä noin 40kmh ja tuli vastaan arviota tiukempi mutka. Siinä kohtaa jouduin kyseisen mutkan ajamaan paljon kovempaa kuin olisin halunnut koska vaikka puristin niin kovaa kuin pystyin, ei se riittänyt hidastamaan vauhtia tarpeeksi. Ja siis renkaat eivät lukkiutuneet vaikka puristin jarrua "täysiä", eli lisää tehoakin oli jarruista saatavissa. Tämä siis 4 mäntäsillä satuloilla, orgaanisilla paloilla ja 203 levyillä.

    Sittemmin olen vakuutuksena vaihtanut metallipalat jos vastaavaan tilanteeseen joskus päädyn.
    Ny olisi kyllä kiva tietää,mitkä nelimäntäiset on noin heikot olleet.Onkos ollu käyttäjä häiriö vai . . .
    Suht pienelläkin j-satulan ja levyn epäkeskeisyydellä saa uskomattoman paljon hukattua jarru voimaa.Kontaktialan pieneneminen syynä . . . vai väärät palat ja sisään ajo unohtunut . . .

  9. #5529
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.207
    Shimano 7120, palat ihan oikeat ja ei oo mitenkään kaltoin kohdeltu sisäänajon aikana. Jarrutus siis todella myöhään johtuen siitä, että tuntemattomassa paikassa päästelin vähän turhan kovaa ja näkyvyys huono. Ihan niinkuin sanoinkin, että huonon harkinnan tulosta toi oli osaksi, mutta siis jarruvoimaa oli vähemmän kuin renkaissa pitoa tossa kohdassa.

    Eihän sitä toki voi kiistattomasti todeta, että painoin kahvaa 100% teholla, mutta siltä se kuitenkin tuntui. Kahvat ei siis painunu tankoa vasten.

  10. #5530
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.976
    Tuota tapahtuu pelottavan usein, vettä tai jäätä levyllä. Minulla Magurat MT7+MT5, mutta sama ilmiö sattuu varmaan kaikissa. Audissakin on ollut tuollaisia ongelmia ison lätäkön jälkeen, eniten A4 B6 ja B7 malleissa mutta nykyisessä A4 B8 ei vaikka ajan isoistakin läpi kuin päiväkotilapsi.

  11. #5531
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Marco, tai sitten nykyään pyörät parempia ja kuskit huonompia, eos...
    Mä olen ainakin parempi kuski nyt kuin vannejarrujen aikaan. Omasta mielestäni.

  12. #5532
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.272
    ^ Niin minäkin, ehkä en niin rämäpäinen, omasta mielestäni kuten usea muukin... Nuorempana jarruttaminen oli pyöräilyssä se epäolennaisin seikka...

  13. #5533
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.155
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ... Nuorempana jarruttaminen oli pyöräilyssä se epäolennaisin seikka...
    Kai sinäkin sentään joskus jouduit/joudit pysähtymään?


  14. #5534
    Liittynyt
    02/2022
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    40
    Mites noi halvat perus Shimanon jarrut eroaa toisista (esim. MT200 vs MT400)? Tuossa kun katsellut pyöriä, niin näkyy noita olevan yleisesti tuommosissa alle 1500e maastofillareissa. Nykyisessä Trekissä myös tuo MT200, niin onko merkittävää kumpi sieltä lopulta löytyy, jarrutehon tai huollettavuuden suhteen?

  15. #5535
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.207
    Mitä tossa noita tutkin niin en kyllä nää noissa juuri mitään eroa. Kahvan osalta näyttäs ulkonäön perusteella, että 400:ssa olis shimanon servo wave, joka parantaisi jarrujen tuntumaa, mutta tästä ei ole mainintaa missään, joten mutuilun puolelle menee tämä spekulointi.

    200:ssa on vähän vähemmän jarruvoimaa ottaen huomioon aloittelevat pyöräilijät


    • Braking power adjusted for entry level riders
    • 90% of MT400 kit

  16. #5536
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.154
    Ei oo kyllä 400-sarjassa vielä servoa. 200 sarjan satulassa on pienemmät männät, ei varmaan muuten suurempaa eroa. Pitkät kahvat ei omaan ajoon sopineet ollenkaan, mutta jollekin toiselle voi toki sopia. Se servowave työntää enemmän öljyä sinne letkuun puristuksen alkuvaiheessa, eli poweria on enemmän pienemmällä voimalla alussa.

    Tästä itse opiskelin shimano-jarrujen alkeet kun shoppailin uusia jarruja. Vähän vanha mutta eri sarjojen erot tulee selkeästi. Omat on 501/520 eli uudelleen nimetty 6000-sarjan deore. Jouduin takuuseen vaihtamaan takajarrusatulan ja tilalle tullut deore 6120 on logoja lukuunottamatta täysin identtinen 520 satulan kanssa. 501 vs 6100 kahvan erona on eri sukupolven i-spec kiinnitys ja x100 sarjassa on päivitetty servowave. I-spec ii oli itselle ratkaiseva, koska sain 11-vaihteisen xt-vivun samaan kiinnitykseen.

    XT-vaihdevipu on muuten kiva päivitys. Takavaihtajissa on vähän sama juttu kuin jarruissa, eli deoresta ylöspäin ei tule merkittäviä parannuksia, mutta xt-liipasimessa on ihan eri tuntuma kuin halvemmissa. Lisäksi voi vaihtaa kaksi pykälää kerralla ylöspäin. Tavallaan turha päivitys, mutta ehdottomasti kaikkien 40€ arvoinen.

  17. #5537
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Kannattaa huomioida myös se, että halvemmissa jarruissa (halvemmissa pyörissä) on vakiona huonommat jarrulevyt. Ainakin Shimanolla halvimmat levyt ovat todella huonoja. Niiden vaihto parempiin mahdollisesti jarrupalojen lisäksi saa monet halvemmat / keskihintaiset jarrut toimimaan selvästi paremmin. Eli samoin jos pyörään jossa oli huonot jarrut vaihtaa paremmat ei se siis yksin välttämättä tee autuaaksi, vaan jarrulevyt kannattaa vaihtaa myös. Tai tosiaan jopa pelkkien levyjen vaihtaminen voi auttaa.
    Shimanolta rt66-sarja (deore / slx) on sitä parempaa jäykempää ja pitävämpää laatua ja joille käy myös metalliset jarrupalat.
    https://www.rosebikes.fi/shimano-sm-...-6-hole-591915

    Ja tästä metalliset palat mm Shimanon 520-sarjan tai zee-jarruihin. Itse ainakin tykkään. Eivät lasitu niin herkästi kuin orgaaniset. ja jarruteho hyvä. Mulla jarrutehot nimittäin ainakin välillä joskus aikanaan vei myös se, että jarrupaljojen pinta kiillottui (lasittui) sileäksi eikä jarru enää pitänytkään. Sen voi toki hetkellisesti taas korjata hiomalla uuden puhtaan karkean pinnan jarrupalaan.
    https://www.bike24.com/p233534.html
    toki siis valittava se omaan jarruun sopiva pala, tässä bike24 valikoimaa esimerkkinä:
    https://www.bike24.com/search?search...lic+brake+pads

  18. #5538
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Oman kokemuksen mukaan kalliitkin metallipalat lasittuu jos ei välillä jarruttele kunnolla, ainakin Shimanon. Vähenee myös vinkumisominaisuus kun välillä antaa runtua. Maastoajossa sitä tulee tietty aika itsestään.

  19. #5539
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Joiden ohjeiden mukaan lasittuminen johtuu huonosta sisäänajosta. En allekirjoita sitä vaan lasittumista on tapahtunut vaikka kuinka huolellisesti ja ohjeiden mukaan tekisi niitä sisäänajojarrutuksia. Talvella jos palat hioo tai vaihtaa niin ei sisäänajo edes taida oikein onnistua yhtä hyvin.

    Mutta joo, parhaana pysyy jarrut pyörässä jolla käy ajamassa myös alamäkiajoa. Pojan pyörässä joka kevyessä ajossa on jarruteho välillä kateissa metallipaloista huolimatta. Varmaan sitä lasittumista jossain määrin siis siinä myös tullut.
    Ja joskus kun ei metalliset palat lasittui kunnolla niin ei niitä saanut jarruttelemalla enää kuntoon. Luistavat vain liukkaan kiiltävän pinnan vuoksi. Melko liukkaan näköiseksi hioutuu jopa ne jarrulevytkin. Hienolla hiekkapaperilla olen niitäkin joskus karhentanut samalla kun olen fiksannut jarrupalat. Ja toki aina huollon yhteydessä lopuksi puhdistus isopropanolilla tai vastaavalla.

  20. #5540
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    737
    Missähän hinnoissa muutaman vuoden käytetty 105 5800 osasarja pyörii? Siis kahvat, etu- ja takavaihtaja. Etuvaihtaja on r7000 muut osat 5800. Päivitän pyörän di2 vaihteisiin pitää myydä 105 setti jossain vaiheessa.

  21. #5541
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.270
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hubba Katso viesti
    Missähän hinnoissa muutaman vuoden käytetty 105 5800 osasarja pyörii? Siis kahvat, etu- ja takavaihtaja. Etuvaihtaja on r7000 muut osat 5800. Päivitän pyörän di2 vaihteisiin pitää myydä 105 setti jossain vaiheessa.
    Tuo on varmaankin vannejarrullinen, tai sitten levyjarrullisena niillä mölkerökahvoilla?
    R7000 disc setistä voisi pyytää vielä paljonkin. Vannejarrullisesta ei varmaan paria sataa enempää, tai ainakaan itse en kehtaisi.

  22. #5542
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    737
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Tuo on varmaankin vannejarrullinen, tai sitten levyjarrullisena niillä mölkerökahvoilla?
    R7000 disc setistä voisi pyytää vielä paljonkin. Vannejarrullisesta ei varmaan paria sataa enempää, tai ainakaan itse en kehtaisi.
    Joo vannejarrullinen. Parisataa kuulostaisi hyvältä ajattelin jopa vähempää.

  23. #5543
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.272
    ^Ja jos pyykkinaru versiot niin ei edes sitäkään...

  24. #5544
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.331
    Myyjän markkinat nyt, halvimmat osasarjat nyt taitaa olla 500€ tienoilla (Saksan hinnoilla 105, Rival, Centaur). Nuo 5700:set taisi maksaa koko sarjana aikoinaan 300€ tienoilla niin nyt voi silti pyytää mitä kehtaa.

  25. #5545
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.270
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Myyjän markkinat nyt, halvimmat osasarjat nyt taitaa olla 500€ tienoilla (Saksan hinnoilla 105, Rival, Centaur). Nuo 5700:set taisi maksaa koko sarjana aikoinaan 300€ tienoilla niin nyt voi silti pyytää mitä kehtaa.
    Noin se on. Kspäät tekevät nyt tiliä vanhoillakin osilla. Itse lupaan kyllä kuittailla tuollaisille kauppiaille ihan livenäkin tavatessa.

  26. #5546
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Kannattaa huomioida myös se, että halvemmissa jarruissa (halvemmissa pyörissä) on vakiona huonommat jarrulevyt. Ainakin Shimanolla halvimmat levyt ovat todella huonoja. Niiden vaihto parempiin mahdollisesti jarrupalojen lisäksi saa monet halvemmat / keskihintaiset jarrut toimimaan selvästi paremmin.
    Onko oikeasti noin? Mulla on läskissä MT 400 ja 420 jarrut 180mm RT10 laikoilla. Ja 29:ssä tosi vanhat SLX:t 160mm levyillä. Niin kyllä ne SLX:t tuntuu paljon paremmilta. Joskus miettinyt palojen vaihtoa toisenlaisiin, mutta ajellaan nuo nyt ekana loppuun. Vaikka siihen menee varmaan 5 vuotta.

  27. #5547
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Joo, ei tämä ole pelkästään oma mielipiteeni. Ja on niissä jotain oikeastikin eroa ihan materiaalissa/valmistuksessakin, koska ne halvat levyt ei kelpuuta metallipaloja. Ne paremmat hyväksyy kaikki laadut. Lisäksi ne halvat levyt on jotenkin heppoiset, peltisen oloiset. Paremmat jämäkämpiä. En tiedä onko fyysisesti paksumpia vai onko se metallilaatu eri.

  28. #5548
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Peltinen fiilis on kyllä totta. Pitääkin miettiä jos vaihtaisikin ne levyt jossain vaiheessa.

  29. #5549
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Ja tästä metalliset palat mm Shimanon 520-sarjan tai zee-jarruihin. Itse ainakin tykkään. Eivät lasitu niin herkästi kuin orgaaniset. ja jarruteho hyvä. Mulla jarrutehot nimittäin ainakin välillä joskus aikanaan vei myös se, että jarrupaljojen pinta kiillottui (lasittui) sileäksi eikä jarru enää pitänytkään. Sen voi toki hetkellisesti taas korjata hiomalla uuden puhtaan karkean pinnan jarrupalaan.
    https://www.bike24.com/p233534.html
    Mulla näyttää nämä olevan Levossa tehdasasennettuina SLX7120-jarruhin, on hyvät palat. Toki vinkuu ne nämäkin. Tai siis karjuu.
    Just hain paikallisesta taakse uudet, vajaat 4000km meni orkkiksilla.
    Suomihinta noille on muuten 24,90e.

  30. #5550
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.207
    Yritin tässä muutama päivä sitten saada 7120 takajarrun bite pointtia paremmaksi. Jostai syystä takajarrussa on enemmän vapaata liikettä kuin etujarrussa.

    Kaikenlaista kikkaa koitin mutta en millään saanut. Ilmaa ei enää perusteellisen ilmauksen jälkeen pitäisi olla missään, se verran monta keraa painoin ruiskulla läpi. Satulasta myös poistin ilmat erään ohjeet mukaan. Outo juttu. Ihan hyvin se jarru sinänsä toimii, hieman vaan ärsyttää kun jarruissa on eri bite point.

    Männät myös liikkuvat tasaisesti.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •