GiantGarminElectrobike
Sivu 6 / 28 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 5 6 7 8 16 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 151 - 180 / 815

Aihe: Pääkaupunkiseudun pyöräteiden kunto

  1. #151
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.753
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lare Katso viesti
    Vanhan talvitien ja Kyläsaarenkadun kohdalla kelvi tulvii. Keskellä melkein cyclon keskiöön saakka.
    Tämäkö on se aiemmin kehuttu väliaikainen ratkaisu? Hyvinhän tuo näyttää menneen...

  2. #152
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    419
    Ei juuri pyöräpoluille osu. Muuta toimisi ehkä paremmin jos se olisi pyöräpolku.


  3. #153
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.753
    ^Veikkaan, että peruspyöräilijä ei tuosta suolasta välitä/tiedä/ymmärrä. Ajaa vaan. Mä en omilla pyörilläni noille suolatuille mene, jos vain voin jotenkin välttää.

  4. #154
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.195
    Ajaakohan ne "kaikenikäiset ja -kykyiset" talvellakin kesärenkailla ja ainoastaan suolareittejä? Kansantaloudellisesti järkevämpää olisi (vaikka verovaroin, Suomityres) hankkia heille nastarenkaat kuin suolata kelvejä.

    Jokaiselle kansalaiselle pitäisi myös taata suolattomat reitit lähiöstään pois. Esim. Lauttasaaresta ei onnistu. Miksei HePo tee mitään


  5. #155
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.753
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Ajaakohan ne "kaikenikäiset ja -kykyiset" talvellakin kesärenkailla ja ainoastaan suolareittejä? Kansantaloudellisesti järkevämpää olisi (vaikka verovaroin, Suomityres) hankkia heille nastarenkaat kuin suolata kelvejä.
    Olen aika lailla samaa mieltä. Tosiaan kun täällä Mellunmäessä on tuota harjasuolattua, niin suurimman osan aikaa se on vaarallisemmassa kunnossa nastattomalle kuin muut kelvit.

  6. #156
    Yritin muokata aiempaa viestiä luettavampaan muotoon mutta onnistuinkin poistamaan sen. Lisään sen nyt kommentilla varustettuna tähän mukaan.

    Tämän päivän HS:ssä oli juttu talvipyöräilevästä helsinkiläisestä. Jutussa oli myös kommentti Helsingin kaupungin pyöräilykoordinaattorilta. Juttu luettavissa: https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/...008565354.html

    Ote jutusta:
    ---------------------------------------------------
    Pyöräilykoordinaattori muistuttaa, että hyvääkin palautetta tulee. Sitä kaupunki on saanut erityisesti harjasuolausmenetelmästä, jolla pidetään auki esimerkiksi pyöräbaanaa Ruoholahden ja Kansalaistorin välillä.

    ”Tosin jotkut kalliiden pyörien omistajat valittavat, että suola syövyttää pyörää. Menetelmällä kuitenkin mahdollistetaan kaikenikäisten ja -kykyisten pyörällä liikkuminen.”
    ---------------------------------------------------

    Eivätkö muka halvemmatkin pyörät koe korroosiota suolan vaikutuksesta? Ainakin itsellä halvemmat ja kalliit osat molemmat ruostuvat suolakelissä ajosta.

    Lisätty kommentti edellisten viestien jatkoksi:
    Mietityttää vain, että keneltä kaupunki tuota positiivista palautetta saa harjasuolauksesta? Ainakin itse olen useamman kerran lähettänyt kaupungille palautetta harjasuolauksen aiheuttamasta kalustotuhosta. Toivottavasti useat muut lähettävät myös tätä palautetta.

  7. #157
    Liittynyt
    06/2019
    Viestit
    4.310
    ^^ Sinun olisi pitänyt ruveta HePo;n talviagentiksi! Harjasuolattu reitti Mellunmäki-Herttoniemi/Vuosaari kuului raportoitaviin.

    Minulla ei ole kokemusta kuin sen verran että olen kävellyt Liikuntamyllyltä Itäkeskukseen, mutta havaintoni ovat sikäli samansuuntaisia että pahimmilla jääkeleillä Lallukantien ja Vanhanlinnantien välinen osuus ei ole ollut mitenkään täysin jäätön. Ja silloin kun on sadellut pikkaisen lunta, tie on ollut inhottavan märkä ja kävelijät ovat kulkeneet tien sivussa...

  8. #158
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.195
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nakkalajarvi Katso viesti
    Lisätty kommentti edellisten viestien jatkoksi:
    Mietityttää vain, että keneltä kaupunki tuota positiivista palautetta saa harjasuolauksesta? Ainakin itse olen useamman kerran lähettänyt kaupungille palautetta harjasuolauksen aiheuttamasta kalustotuhosta. Toivottavasti useat muut lähettävät myös tätä palautetta.
    Minä ihmettelen myös tuota positiivista palautetta. Ihminen luonnostaan antaa palautetta pikemminkin silloin kun on aihetta moittia. Pelkäänpä, että taustalla on joku salaliitto ja hepo floodaa positiivista palautetta kanaville agendansa mukaisesti.

    Ihmettelen kuka haluaa ajaa kurassa kuivina pakkaspäivinäkin ja aina kun jaksan laitan palautetta. Myös tuo suolalla sulatetun litkun uudestaan jäätyminen tekee alustasta hankalan pyöräilijöille ja taviksillekin.


  9. #159
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Ihmettelen kuka haluaa ajaa kurassa kuivina pakkaspäivinäkin ja aina kun jaksan laitan palautetta. Myös tuo suolalla sulatetun litkun uudestaan jäätyminen tekee alustasta hankalan pyöräilijöille ja taviksillekin.
    Täysin samaa mieltä. Viimeksi tänään aamusta "harjasuolattu" reitti oli pehmeää mössöä, jossa pyöräily oli vaikeaa tai mahdotonta. Suolaamattomat AURATUT osuudet olivatkin kivan tiiviiksi pakkautunut lunta, jolla oli mukava ajaa.

    Taitavat nuo kaikki talvipyöräilyn osalta Helsingin Kaupungille lähetetyt palautteet olla ihan julkista tietoa eli pitää muistaa keväällä pyytää kooste palautteesta.

  10. #160
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Skatta
    Viestit
    1.101
    Omaan työmatkaan sisältyy sekä harjasuolattuja että perinteisiä. Kumpikaan ei täydellinen, mutta lopulta harjasuolatut kohdat ovat kuitenkin useimmiten lähes jäättömiä. Kun on kunnolliset lokarit ja tietenkin pakolliset nastat, niin ne ovat ihan ok.

  11. #161
    Liittynyt
    06/2019
    Viestit
    4.310
    Ovatko kaikki harjasuolatut reitit samanlaisia kunnoltaan? Onko ylläpidon tasossa, käytetyssä tekniikassa tai tiheydessä eroja jotka näkyisivät ja tuntuisivat käyttäjille?

    Omat kokemukset ovat pyöräilijänä olemattomat ja kävelijänä rajoittuvat aiemmin mainitsemaani pätkään, mutta vain yhden kerran harjasuolattu osuus on ollut parempi - ja se oli silloin kun vesisateen jälkeen hiekoitetulle kelville oli syntynyt kantapään kokoisia liukkaita plänttejä. Silloinkin olisi voinut ajaa nastoilla...

  12. #162
    Liittynyt
    01/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    975
    Itse kierrän harjasuolatut reitit kaukaa. Suolassa rämpimisen jälkeen esim pyörän levyjarrut ovat työpäivän sisällä säilyttämisen jälkeen ruosteessa. Tämän talven olen kierrellyt eri reittejä vailla ongelmia

  13. #163
    Itse ainaki olen valittanut suolauksesta. Viime talven jälkeen taisi mennä 200-300€ huoltoihin ja osiin. Tänä talvena olen ruvennut käyttämään WD-40 tyyppistä ruosteenestoa mitä sprayaan kerran viikossa joka paikkaan.

    Kaupunki kyllä tykkää hehkuttaa tota baanan huoltoa. Se on herranjestas 1.3km pätkä. Kärpänen verrattuna koko verkostoon. Vähän aikaa sitten luin että Helsinki käyttää 600k € talven aikana harjasuolaamiseen ja ylläpitoon.

    Omalla reitillä muut pyöräväylät ovat olleet koko talven aivan järkyttävän huonossa kunnossa tai kokonaan hävinneet, koska väylän tilalla on lumikinos auratuista autoteiden lumista.

  14. #164
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.295
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Minä ihmettelen myös tuota positiivista palautetta. Ihminen luonnostaan antaa palautetta pikemminkin silloin kun on aihetta moittia. Pelkäänpä, että taustalla on joku salaliitto ja hepo floodaa positiivista palautetta kanaville agendansa mukaisesti.

    Ihmettelen kuka haluaa ajaa kurassa kuivina pakkaspäivinäkin ja aina kun jaksan laitan palautetta. Myös tuo suolalla sulatetun litkun uudestaan jäätyminen tekee alustasta hankalan pyöräilijöille ja taviksillekin.
    Äkkiseltään luulisin, että harjasuolauksesta tulee positiivista palautetta lähinnä satunnaistalvipyöräilijöiltä. Useimmat tietämäni säännöllisesti talvipyöräilevät henkilöt eläisivät mieluummin ilman suolausta.

    Mä yritän muistaa antaa positiivista palautetta hyvin auratuista väylistä, jotta myös sellaista tulisi. Jostain syystä näissä jutuissa aina vaan harjasuolausta jaksetaan lobata ja suolan aiheuttamia haittoja väheksyä.

    Silloin joskus viisi-kuusi vuotta sitten, kun koko harjasuolausidea tuli julki, oli pari lähes lumetonta talvea ja Hesan talviolosuhteita alettiin verrata Tukholmaan ja Köpikseen. No sen jälkeen on ollut monta normaalimpaa talvea ja käytäntö on osoittanut, että Hesasta ei suolaamalla saa tehtyä Köpistä.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  15. #165
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.195
    Onks Tuusula/Jäke "pääkaupunkiseutua"?

    No kysyn silti vaikka offtopic-uhallakin, että onko Tuusulanjärven länsipuolen klv talvisin ajokunnossa keskimäärin?

    Jos ajaiskin viikonloppuna helmikuun pakkosatkuna järven ympäri kun ei ole sitä talvella tullut koskaan ajettua. Toiseen suuntaan voisi ajaa vaikka sitä luistinrataakin.


  16. #166
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.556
    ^Jänes heccu tietäisi, pitääkö kysyä?

    Tämä mahtuisi uutisointi-topikin allekin

    Kommentar: Plogningen i Helsingfors är cykelfientlig – löftena om en cykelstad i världsklass går i kras när ni slungar körfilens slask på cykelbanan

    https://svenska.yle.fi/a/7-10012012

  17. #167
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.753
    Nyt oli meltsin harjasuolattu "baana" jätetty suolaamatta. Loistavassa kunnossa. Sen sijaan Redin ympäristö eli lähinnä Hermannin Rantatie oli läskipyörällekin haastavassa kunnossa paikka-paikoin. Ajoin jalkakäytävällä kostoksi.

  18. #168
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Onks Tuusula/Jäke "pääkaupunkiseutua"?

    No kysyn silti vaikka offtopic-uhallakin, että onko Tuusulanjärven länsipuolen klv talvisin ajokunnossa keskimäärin?

    Jos ajaiskin viikonloppuna helmikuun pakkosatkuna järven ympäri kun ei ole sitä talvella tullut koskaan ajettua. Toiseen suuntaan voisi ajaa vaikka sitä luistinrataakin.
    On hyvässä ajokunnossa.

  19. #169
    Onko muilla kokemuksia että suola vaikuttaisi tubeless renkaiden tiivyiteen? Välillä työpäivän aika mystisesti ilmat lähtenyt renkaista (suomityres routa tlr stanin litkulla) Ikinä tätä ongelmaa ei ole kotona yönyli säilyttäessä. Suolaa hyvin vaikea päättää viimeisen n2-3km matkan töihin ja mitä märempiä tiet ovat olleet suolalitkusta sitä todennäköisemmin/rajummalla vaikutuksella renkaat tyhjenevät päivän aikana.

  20. #170
    Pohdiskelin tässä lumikaaoksen keskellä, että millä mittareilla pääkaupunkiseudun pyöräteiden ylläpitoa pitäisi arvioida. Vaikka pyörä onkin minulle päivittäinen kulkuväline kodin ja työpaikan välillä, en silti odota pyöräilyväylien olevan tällaisten lumisateiden jälkeen erinomaisessa kunnossa. Mielestäni paljon tärkeämpää olisi se perusylläpidon taso. Käytännössä se tarkoittaisi riittävän säännöllistä välien aurausta tarpeeksi raskaalla kalustolla, jotta jälki olisi tasalaatuista. Se tarkoittaisi myös pyöräväylien "arvostusta" eli niitä ei käytettäisi väliaikaisena lumenvarastointipaikkana. Näitä samoja toiveita löytyy varmaan useammalta foorumilaiselta?

  21. #171
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.195
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Peesi Katso viesti
    On hyvässä ajokunnossa.
    Oikeassa olet. Aivan mahtava talvibaana. Ei suotta läträtty tyhmää sepeliä eikä vielä tyhmempää suolaa. Muutenkin Jäkessä ja Tuusulassa asiat kunnossa. HKI, Espoo ja Vantaa voisivat tulla hakemaan oppia.


  22. #172
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.753

    Pääkaupunkiseudun pyöräteiden kunto

    Pyöräilijät ärähtivät pk-seudun väylien talvikunnossapidosta: "Tämän kokoluokan ongelmia ei ole aiemmin ollut" – Helsingin kaupunki kertoo syyt haasteille

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/...teille/8352198

    Hyvä idea tosiaan olisi palvelu, josta voisi tarkistaa väylän kunnon. Ei luulisi olevan mahdoton toteuttaa, kun latujen kunnonkin näkee netistä.

  23. #173
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.753
    Same the same. Miksiköhän Redin edustaa ei hoideta?

    Lupauksista huolimatta Helsingin pyörätiet pysyvät osin lumen ja jään peitossa – Triplan viereistä tietä ei suolata, koska seinä voi kärsiä

    https://yle.fi/uutiset/3-12311868

  24. #174
    Aivan järkyttävän huonossa kunnossa. Ja kaikki johtuu siitä että ne on aurattu(jos on edes viitsitty) päin persettä jättäen irtolumikerros tielle tamppautumaan, no nyt yllätys yllätys tämä 10-15cm paskakerros muuttuukin loskamössöksi. Tuolla on ihan helvetin vaarallista ajaa kun eturengas meinaa kantata koko ajan.
    Jostain resursseista on turha lässyttää kun sitä sepeliä on ollut resursseja kylvää pakkaslumellekin muna pystyssä koko talven, varmaan siksi ettei kukaan vois vetää pulkkaa. Saatanan vähä-älyset

  25. #175
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.217
    Tänään oli vähän haastava työmatka kun oli vihdoin päätetty Espoossa kelvien aurausvalleja pienentää. No sitten tästä lumen siirtelystä syntynyt irtolumi oli jätetty jään päälle kelville, oli kyllä piikkisikakin ihmeissään ja muljui aika tavalla. Tämä siis Olarinkadun pyöräbaanalla koko pituudelta Ylä-Olari - Piispansilta.

    Ei aurakaan olisi tossa auttanut kun alusta muhkuraista jäätä.

  26. #176
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.933
    Yli kymmenen talven kokemuksella voin sanoa, että koskaan aikaisemmin ei näin paskasti ole pyöräteitä hoidettu kuin tänä talvena. Joka paikassa paksut murenevat polanteet missä saa luikerrella, 1.kunnossapitoluokkaan kuuluvia väyliä ei aurata päiväkausiin ja lumet/loskat ajetaan ajoradalta pyörätielle ja jätetään siihen. Pyöräkaistoilla ei näytä olevan minkäänlaista talvikunnossapitoa. Pitkiä osuuksia täysin veden vallassa, lammikoiden syvyys jopa 20cm. Kesän kolmen vartin työmatkaan menee välillä talvella 1h30min. Täysin räikeää välinpitämättömyyttä ja kunnossapitolaissa määritettyjen vastuiden laiminlyöntiä.

    Toiminnan suunnittelu ja johtaminen on täysin säälittävällä tasolla. Jos saisin itse päättää, niin Helsingin kaupungin katujen kunnossapidosta vastaava johtaja saisi samoin tein kenkää.

  27. #177
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478
    Pakko kompata Aakoota. Surkein talvi pitkään aikaan monessakin mielessä. Muutaman päivän empiiristen havaintojen perusteella katson, että pääkaupunkiseudun tilanteesta selviää, joko...

    1.) ...hipomaantiepyörällä, jossa alla hipokumit - osa väylistä täysin auki vailla sepeliä ja jäätä
    2.) ...maasturilla tai cyclolla, jossa on hyvät ja tappajasepelin kestävät nastat alla - osa väylistä on oikeasti luisteluun paremmin soveltuvia
    3.) ...läskillä - osa väylistä on niin upottavia, että perusmaasturin nakkikumeille ei tee mitään. Raskasta se on toisaalta loskan siirtäminen viisituumaisilla kumeilla
    4.)...veneellä, kajakilla tai kumilautalla - muistakaa liivit!

    Nämä kaikki esitetut kulkuvälinetyypit ja alustat mahtuivat esimerkiksi aamun työmatkalleni, jonka selvitin miten selvitin ISPllä. Kohdasta 2 noilla mennään kevyesti, mutta kaikkialla muualla ei hyvää sanottavaa. Jotenkin on järjetöntä, että osa väylistä on kesäkunnossa, mutta sinne päästääkseen pitäisi ottaa nastoilla varustettu läskipyörä, joka taas on baanalle huonosti soveltuva kapistus.

    Näin ei tarvisisi olla ja siten esimerkiksi Vanha Tuusulantie Tuomarinkylän kohdilla oli aurattu erinomaisesti. Oli tehty riittävän raskaalla kalustolla ja oikea-aikaisesti. Muuta en ole pyytämässä.

  28. #178
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.753
    Pannaan tämä nöyryytysnappi-juttu vaikka tänne….

    https://www.hs.fi/kaupunki/vantaa/ar...008611988.html

  29. #179
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Skatta
    Viestit
    1.101
    Plussapyörällä (fat freddie 3") on sentään pystynyt ajelemaan kohtuullisesti, aivan järkyttävän huonoa on tänä talvena ollut.

  30. #180
    Liittynyt
    03/2011
    Paikkakunta
    hki
    Viestit
    629
    Ehkä se talvihoitokalusto lähtee hommiin vain runsaan lumisateen vuoksi. Nyt kun ei ole pahemmin lunta tullut ja ajoradata ovat sulia, niin luulisi kalustoakin liikenevän kelvien hoitoon. Tänään ajoin pitkän lenkin enkä nähnyt ensimmäistäkään lumiauraa tms. Kuliksestä itään. Lenkin ajoin 90%:sti ajoradalla, missä vain kehtasin. Kelvit tosiaan olivat ihan helvetistä käytännössä kaikkialla.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •