GiantHephaGarminElectrobike
Sivu 356 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 256 306 346 354 355 356 357 358 366 406 456 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 10.651 - 10.680 / 15442

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #10651
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.256
    No ilmankos Ja totta, sittenpä vierintäwattienkin lukematkin vaikuttaa järkevämmiltä.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  2. #10652
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Minkä kokoiselle kuskille noi taulukon watit on esitetty ja millaisessa ajoasennossa? En varmaan voi vetää johtopäätöstä, että jos mä ajan 25 km/h keskareilla gg-lenkkiä, niin mun tuottamat keskiwatit n. 345W? Ja siitä mä pystyisin siis niillä Swissiden aerokiekoilla tiputtamaan sen 1,8W vai mitä se nyt olikaan?
    Joo, näin mustavalkoista se on.

    Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

  3. #10653
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Mutta aerot on hienommat, sama vaikka olisi hitaammat.

  4. #10654
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti
    Nopeus taitaa olla mph, joka muuttaa tilannetta jonkin verran
    Luvut/watit lienevät maantiepyörän watteja, mutta ei se isoa kuvaa muuta miksikään. Itsellä tuo 20 mph/32 kmh vaatii jotakuinkin 220 wattia maantiellä, kohtuu tasaisella

    Swissiden testissä perinteisen gravelvanteen ja 42 mm korkean aerogravelvanteen ero oli 1,8 w 30 kmh vauhdissa. Eli ollaan 0,7-0,8 % hujakoilla kokonaistehon (ehkä vähän yli 200 w ?) tarpeesta tai nopeudeksi muutettuna 0,1 kmh, jotakuinkin ja sinnepäin tasolla.

    Eli vaikka aerodynamiikka on tärkeintä kokonaisvastuksen kannalta, niin ainakin 30 kmh vauhdissa noiden edellä mainittujen vanteiden ero on käytännössä pienempi kuin monien eri renkaiden väliset erot
    Nuo erot oli fillareineen. Eli cervelo asperossa ero oli tuollainen. FLO tehnyt vastaavan testin pelkällä kiekolla niin aeron ja perinteisen gravelkiekon ero 32kmh oli 9W

    No oli miten oli

    Edit. Huntin testissä tuo 9w, mut tosiaan vain kiekko ja rengas.

    https://eu.huntbikewheels.com/blogs/...es-aero-matter

    Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

  5. #10655
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Mutta aerot on hienommat, sama vaikka olisi hitaammat.
    No tämän pitäs riittää. Eivätkä kerää mutaa

    Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

  6. #10656
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Sekin on hyvä muistaa että yleensä aina tuulee ja 3m/s on jo 10kmh. Eli 20kmh, 3ms vastatuulessa on sama kun 30kmh nolla tuulessa.

    Ja mitä hitaammin ajat, sitä kauemmin nautit tuulesta.

    Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

  7. #10657
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Mutta aerot on hienommat, sama vaikka olisi hitaammat.
    No ei. Meinasin sanoa että ne on yhtä rumat kuin moderni aerorunko, mutta ei sentään. Kyllä ne rungot on vielä rumemmat.

  8. #10658
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.256
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Nuo erot oli fillareineen. Eli cervelo asperossa ero oli tuollainen. FLO tehnyt vastaavan testin pelkällä kiekolla niin aeron ja perinteisen gravelkiekon ero 32kmh oli 9W

    No oli miten oli

    Edit. Huntin testissä tuo 9w, mut tosiaan vain kiekko ja rengas.

    https://eu.huntbikewheels.com/blogs/...es-aero-matter

    Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
    Kannattaa siis ajaa fillarilla eikä pelkillä kiekoilla, niin hukkuu vähemmän watteja tuuleen.

    (Olisko jossain jonkun riippumattoman tahon tuottamaa aerowattidataa Rolling Resistancen tyyliin?)
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  9. #10659
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Kannattaa siis ajaa fillarilla eikä pelkillä kiekoilla, niin hukkuu vähemmän watteja tuuleen.

    (Olisko jossain jonkun riippumattoman tahon tuottamaa aerowattidataa Rolling Resistancen tyyliin?)
    Ykspyörällä

    Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

  10. #10660
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Tossa ihan real world testi, tosin maantiepyörällä.

    https://www.cyclingweekly.com/videos...o-wheels-video

    Onhan se aerokiekon hyöty hirveesti kiinni renkaan leveydestä, mut kyllä mä ainakin sen valitsisin aina matalan kehän sijaan, mut se johtuu kyllä siitäkin että mun mielestä ne vaan näyttää paremmalta. Ja kun niillä on ajanu niin en ole huomannut että olisi yhtään epämukavemmat kun edellinen fillari 650x2.1" thunderburteilla.

    Edit. Enemmän kiinnostais tollanen ajettu testi gravelilla, mukavuuskiekot vs aerokiekot. Tuulitunnelissa kun tuuli on "virheetöntä", eikä edes oikeestaan tuulta vaan imua

    Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

  11. #10661
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Sekin on hyvä muistaa että yleensä aina tuulee ja 3m/s on jo 10kmh. Eli 20kmh, 3ms vastatuulessa on sama kun 30kmh nolla tuulessa.

    Ja mitä hitaammin ajat, sitä kauemmin nautit tuulesta.

    Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
    Jotenkin nämä tasawatit ovat luonnottomia pyöräilyssä ja erityisesti gravelissa: myötätuuleen luukutetaan, kun kerrankin pääsee kovaa, tyvenellä nautiskellaan ja vastatuuleen painetaan voimalla, että matka taittuisi -toki navakassa vastatuulessa kädet hakeutuvat alaotteelle ja otsa painuu lähemmäs stemmiä.

    --------------------------
    Eilen polkaisin töistä kotiin puolenyön aikaan hyvään myötätuuleen, eikä tullut mieleenkään jarrutella tasawateille. Aamulla töihin mennessäni tinttasin pöperössä reisi kireänä, eikä silloinkaan käynyt tasawatit ajatuksissa.

  12. #10662
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Jotenkin nämä tasawatit ovat luonnottomia pyöräilyssä ja erityisesti gravelissa: myötätuuleen luukutetaan, kun kerrankin pääsee kovaa, tyvenellä nautiskellaan ja vastatuuleen painetaan voimalla, että matka taittuisi -toki navakassa vastatuulessa kädet hakeutuvat alaotteelle ja otsa painuu lähemmäs stemmiä.

    --------------------------
    Eilen polkaisin töistä kotiin puolenyön aikaan hyvään myötätuuleen, eikä tullut mieleenkään jarrutella tasawateille. Aamulla töihin mennessäni tinttasin pöperössä reisi kireänä, eikä silloinkaan käynyt tasawatit ajatuksissa.
    Juu, kunnes siellä alaotteella vastatuulessa huomaa että paskat tämä silti minkää kulje. Takas hoodeille ja toivoo että tuuli loppuu tai tie siirtyy metsään

    Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

  13. #10663
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Jos ajopäivään ei liity reittisuunnittelua niin pyrin lähtemään aina vastatuuleen ajamaan. Siinä kerkeää ukko lämpenemään sopivasti. Täällä Oulun seuduilla kun tuulen ja sen suunta on vuoden ja vuorokauden aika sidonnainen jossain määrin niin nuo seikat huomioon ottaen saattaa päästä joskus vähemmällä.

  14. #10664
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Föhn Katso viesti
    Jos ajopäivään ei liity reittisuunnittelua niin pyrin lähtemään aina vastatuuleen ajamaan. Siinä kerkeää ukko lämpenemään sopivasti. Täällä Oulun seuduilla kun tuulen ja sen suunta on vuoden ja vuorokauden aika sidonnainen jossain määrin niin nuo seikat huomioon ottaen saattaa päästä joskus vähemmällä.
    Mä olen toivonu että muistaisin/oppisin tän kanssa kun reittiä piirtää. Mut ei.

    Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

  15. #10665
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.256
    Mä mietin eilen lenkillä sellaista, että laskennallisesti aerokiekoista tai aeromistävaan hyötyy eniten alamäissä, koska vauhti on niissä kovin, mutta miten se menee tosielämässä? Jos alamäet rullaa vapaalla, polkemistehot on 0W. Siitä ei pysty säästämään. Ainakin Etelä-Suomen graveleilla alamäissä saattaa joutua jopa jarruttelemaan, viimeistään siihen mäen pohjalla odottavaan mutkaan. Silloin käytännössä alamäessä hukkaa ylämäessä ”tienattuja” watteja.

    Tulee mieleen, että onkohan esim. se Swisssiden laskelmien 8 minuutin ajansäästö Unboundin 200 maililla laskettu sen mukaan, että ajetaan tasaisella tasaista vauhtia se 200 mailia vai onkohan siinä edes jotenkin yritetty huomioida reaalimaailma.

    Maastot on tietenkin erilaisia riippuen siitä, missä ajaa, ja prioriteetit Pohjanmaan tasangoilla on varmuudella erilaiset kuin vaikkapa täällä Etelä-Suomen jyrkissä töppyröissä. Esimerkiksi se ainoa gravelkisa, jonka mä olen ajanut ratkottiin mun viiteryhmässä pääasiassa wateilla ylämäkiin ja reikäpäisyydellä alamäkiin. Sellaisessa kisassa loogisesti ajatellen nopein olisi sellainen speksaus, joka on kevyin polkea ylämäkiin ja jolla alamäkiin uskaltaa päästellä mahdollisimman vähillä jarrutteluilla.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  16. #10666
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    No taatusti jos reittiprofiili sisältää paljon nousua ja laskuja. En edes valitsisi muutakuin mahdollisemman kevyttä ja matalaa profiilia kiekkoihin. Alamäkeen polkematta kierrostakaan näkisin korkealaippaiset kiekot palautumishyötynä. Mutta tuokin seikka on kiinni ajajan omista preferensseistä miten sen mäen menee.

  17. #10667
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Mä mietin eilen lenkillä sellaista, että laskennallisesti aerokiekoista tai aeromistävaan hyötyy eniten alamäissä, koska vauhti on niissä kovin, mutta miten se menee tosielämässä? Jos alamäet rullaa vapaalla, polkemistehot on 0W. Siitä ei pysty säästämään. Ainakin Etelä-Suomen graveleilla alamäissä saattaa joutua jopa jarruttelemaan, viimeistään siihen mäen pohjalla odottavaan mutkaan. Silloin käytännössä alamäessä hukkaa ylämäessä ”tienattuja” watteja.

    Tulee mieleen, että onkohan esim. se Swisssiden laskelmien 8 minuutin ajansäästö Unboundin 200 maililla laskettu sen mukaan, että ajetaan tasaisella tasaista vauhtia se 200 mailia vai onkohan siinä edes jotenkin yritetty huomioida reaalimaailma.

    Maastot on tietenkin erilaisia riippuen siitä, missä ajaa, ja prioriteetit Pohjanmaan tasangoilla on varmuudella erilaiset kuin vaikkapa täällä Etelä-Suomen jyrkissä töppyröissä. Esimerkiksi se ainoa gravelkisa, jonka mä olen ajanut ratkottiin mun viiteryhmässä pääasiassa wateilla ylämäkiin ja reikäpäisyydellä alamäkiin. Sellaisessa kisassa loogisesti ajatellen nopein olisi sellainen speksaus, joka on kevyin polkea ylämäkiin ja jolla alamäkiin uskaltaa päästellä mahdollisimman vähillä jarrutteluilla.
    Jos katot tota Flon taulukkoa tuolla ylempänä missä on vierintävastuksen ja ilmanvastuksen pyytämät watit eri vauhdeissa, niin 10mph ne on aika tasoissa ~18W. Mutta 20mph mikä tais olla jotain karvan yli 30kmh(ihan perus matkakyyti ainakin omilla lenkeillä), niin ero on 120W. Eli kyllä se aeromikävaan taitaa kuitenkin olla melko kärkipäässä niissä tärkeissä asioissa. Ajat sileellä kovempaa niin on aikaa jarrutella alamäessä jos pelottaa. Se aero kun ei ole niin riippuvainen siitä kovasta vauhdista vaan se on suurin vastustava voima jo alle 20kmh vauhdissa

    Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

  18. #10668
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.256
    Gravelkisahommiin liittyen vielä sellainen kysymys, että kuinka paljon peesissä ajaminen vähentää aerospeksaamisesta saatavaa hyötyä?
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  19. #10669
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.256
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Se aero kun ei ole niin riippuvainen siitä kovasta vauhdista vaan se on suurin vastustava voima jo alle 20kmh vauhdissa.
    Jep ja siitä vastustavasta voimasta yksiselitteisesti isoin osa tulee kuskista ja ne potentiaaliset suhteelliset säästöt lasketaan kokonaiswateista, jolloin se kiekkojen laskennallinen 1-2W vaikuttavuus on marginaalinen, varsinkin jos huomioi noi käytännön muuttujat. Sama säästö on saavutettavissa muistakin asioista ilman, että tarvitsee tehdä kompromisseja ajomukavuuden (tai painon) suhteen. Mutta tämä on siis mun logiikkaan perustuva mielipide. Sen vääräksi osoittamiseksi ei vaan pelkät tuulitunnelilaskelmat riitä.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  20. #10670
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Niin mielellään näihin keskusteluihin osallistuisi enemmänkin jos sen loogisen ajattelun lisäksi löytyisi edes jokusen sata tuntia perstuntumaakeskusteluun osallistujilta. Mutta toki tällainen spekulointi on ihan paikallaan. Ja hyvä niin.

    Renkaiden (ja kiekkojen) kans puljailu pitäisi olla niin peruskauraa jokaiselle himofillaristille ilman internet taulukkojakin. Kun käy jokusenkaan rengassetin läpi selvittääkseen millä pääsee sitä mitä hakee niin on jo hyvällä mallilla.

  21. #10671
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.256
    Sellasessa nykyajan keskimääräisessä gravelpyörässä (esim. Stigmata), jossa on korkea etupää, flare-tanko, paksut renkaat ja ehkä vielä 1x-vaihteistokin, ne aerokiekot on käytännön syistä ehkä ennemminkin hupaisan näköiset kuin hienot. Varsinkin jos niiden hankkimisen motiivina on se, että internet sanoo sinun olevan nopea niitten kanssa. Toki placebon vaikutusta ei kannata väheksyä ja todellisuudessa suurin hyöty voikin tulla sitä kautta
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  22. #10672
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Sellasessa nykyajan keskimääräisessä gravelpyörässä (esim. Stigmata), jossa on korkea etupää, flare-tanko, paksut renkaat ja ehkä vielä 1x-vaihteistokin, ne aerokiekot on käytännön syistä ehkä ennemminkin hupaisan näköiset kuin hienot. Varsinkin jos niiden hankkimisen motiivina on se, että internet sanoo sinun olevan nopea niitten kanssa. Toki placebon vaikutusta ei kannata väheksyä ja todellisuudessa suurin hyöty voikin tulla sitä kautta
    No nyt kun näin muotoilit, niin joo, ei ne kyllä kaikkiin sovi. Mutta mun mielestä se Canyon Grizlin suspension versio aerokiekoilla näyttää ihan hyvältä. Ja sit taas kuitu Grail näyttää mun mielestä hirveältä matalilla kiekoilla.

    Ja mähän en tarkoittanutkaan pelkästään kiekkoja(sanoit aeromitävaan) tossa aerossa vaan ihan kaikkea, lepattavia takkeja, 50cm flaretankoja, ym. Tossa kohtaa ne kiekot on turhat, ainakin sen aero-ominaisuuden puolesta. Jossain on jopa sanottu että aerostongalla on suurempi vaikutus kun runkolla tai kiekoilla. Mutta tosiaan kuski sen suurimman purjeen tekee.

    Muutenkin se kiekkojen hyöty voi olla pieni, mutta jos hypoteettisesti ne syvät saisi samaan rahaan kuin matalat niin en ite miettisi hetkeäkään. Eikä niiden hinnoissa paljoa järkeä kyllä ole

    Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

  23. #10673
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Gravelkisahommiin liittyen vielä sellainen kysymys, että kuinka paljon peesissä ajaminen vähentää aerospeksaamisesta saatavaa hyötyä?
    Kyllä se kai aika paljon vähentää. Mutta onko pakko kisata että on hyötyä? Kyllä mulle kelpaa ihan pk-lenkille korkeempi keskari=samassa ajassa pidempi lenkki=näkee enemmän.

    Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

  24. #10674
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.148
    Mää korvaan aeron puuttumisen ja hitauteni sillä, että ajelen kauemmin.
    Tosin kai noi LB:n hiilarikiekot oli sellaiset semi-aerot (35 mm), eli hyvänä päivänä voin hetkittäin olla alamäkeen puoliksi nopea?

    EDIT: löytyi tälläinen, LB:lta tulossa kolmepuolainen aerokiekko. Olisko siitä vauhtihirmuille kampe?
    https://www.lightbicycle.com/newslet...ming-Soon.html


  25. #10675
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.432
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Kyllä se kai aika paljon vähentää. Mutta onko pakko kisata että on hyötyä? Kyllä mulle kelpaa ihan pk-lenkille korkeempi keskari=samassa ajassa pidempi lenkki=näkee enemmän.
    Jossain vaiheessa huomasin että hitaammin ajamalla näkee enemmän kun näkösektori ei kapene liikaa ja pää ole aero-asennossa.
    Ja muillekin aisteille on enemmän aikaa havainnoida ympäristöä.
    Tylsät siirtymävälit retkikohteiden välillä nopeasti ajamalla on kylläkin paremmin aikaa itse kohteisiin tutustua.

  26. #10676
    Hitto aero?gravel pyöräilyssä?eikös pitänyt olla rennon letkeää menoa.

  27. #10677
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    1.999
    Täältä myös vahva karsastus gravel-kisoille. Itselle gravel on mukavaa ajelua hienoja maisemia (ei siis mitään pikateiden varsia!) ihaillen/nauttien yksin tai hyvin pienessä ryhmässä. Tärkeää on sujuva ajo itselle mieleisellä fillarilla.
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  28. #10678
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Jossain vaiheessa huomasin että hitaammin ajamalla näkee enemmän kun näkösektori ei kapene liikaa ja pää ole aero-asennossa.
    Ja muillekin aisteille on enemmän aikaa havainnoida ympäristöä.
    Tylsät siirtymävälit retkikohteiden välillä nopeasti ajamalla on kylläkin paremmin aikaa itse kohteisiin tutustua.
    Näin just, eli vaihtoehtoisesti jää aikaa uusille maisemille, ne lähimaisemat kun kuitenkin on jo nähty. Ja pystyy niillä aeroromuilla ajaan hiljaakin ja jopa poluilla

    Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

  29. #10679
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Näin just, eli vaihtoehtoisesti jää aikaa uusille maisemille, ne lähimaisemat kun kuitenkin on jo nähty. Ja pystyy niillä aeroromuilla ajaan hiljaakin ja jopa poluilla

    Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
    Tätä kun harrastaa riittävästi, niin on vain ajettuja, eikä uutta ole tarjolla, tai olisi jos romunsa ensin hoitaisi toiselle paikkakunnalle. Sitten on kaivettava uusi syy lähteä ajamaan gravelia tai yleensä ajamaan: että viihtyy satulassa.

    Toisaalta matkavauhdin ollessa kovempi laajenee ajettavissa oleva, kunhan ei ns. häntä alkaisi heiluttaa koiraa.

  30. #10680
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    966
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hääppönen Katso viesti
    Täältä myös vahva karsastus gravel-kisoille. Itselle gravel on mukavaa ajelua hienoja maisemia (ei siis mitään pikateiden varsia!) ihaillen/nauttien yksin tai hyvin pienessä ryhmässä. Tärkeää on sujuva ajo itselle mieleisellä fillarilla.
    Toisaalta eikö koko gravel-genre ole kisaamista ja sitä kautta nopeutta ja speksaamista varten luotu. Saadaan myytyä jotain uutta.
    Kuvailemaasi rauhallista etenemistä voi harrastaa hiekkateillä lähes kalustolla kuin toisellakin (mikä ei tietenkään vähennä speksaamisen ja spekuloinnin tarvetta)

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •