GarminElectrobikeGiant
Sivu 5 / 28 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 4 5 6 7 15 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 121 - 150 / 815

Aihe: Pääkaupunkiseudun pyöräteiden kunto

  1. #121
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.109
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jagge_ Katso viesti
    Pellolla on suksimassa niin paljon porukaa, myös pimeässä, siellä sattuu myös kaikenlaisia haavereita. Kuninkaantammentie kannattaisi olla aurattu jo ihan sen takia että sinne pääsisi ambulanssilla hätiin.

    Tosiaan, jos tuon X X X merkityn latuyhteyden katkaisee, niin vaihtoehtoista latureittiä ei oikein ole. Pitkäkoskelta pellolle pitäisi hiihtää jostain haltiavuoren takaa. Ja tuota lähintä latua eli 5km kisalatua ei voi heti koukata takasinpäin vastakarvaan tuota seinänousua alaspäin, pakko kiertää jostain kauempaa "horisontin" takaa. Käytännössä siis kävellä kunikaantammentietä sukset kädessä. Pellolta majalle pääsee helpommin, vitosen seinänousun ja sieltä haltiavuoren jälkeen koukkaus oikealle majalle vievälle ladulle.

    Uuden latupohjan raivaamisella on kyllä perusteensa, siis jos haluaa että sinne voi hiihtää, päästä tavallisella lanssilla ja bonuksena myös fillaroida läpi.



    tuo drone video ei ole minun kuvaama, joku sen joskus postasi jonnekin ja selain sattumalta yhä muisti osoitteen.

    Tuo x x x voisi hyvin olla se siirtymälatu majalta/parkkikselta pellolle ja ilman suksia liikkuvat voisi kulkea kuvan alaosassa olevan metsikön läpi. Tai sitten alkupätkälle tehtäisiin sellainen 50/50 kompromissi, joka ei luulisi olevan mahdotonta järjestää?

    Tuolloin olisi hiihtäjillä pääsy paloheinän ja haltialan laduille suksilla ja tuo loppuosa kuninkaantammentiestä olisi suksettomien käytössä

  2. #122
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.109
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Moni mun vakiolenkkeily- ja ihan suosikkkireittikin on talvisin latuna, mutta en mä siitä kimpaannu tai ala poraamaan. Ajelen muualla ja toisia reittejä. Hiihtokausi on aika lyhyt kuitenkin.
    En minäkään latuja vihaa ja pystyn suunnittelemaan reitit niin, että ei tarvitse sellaisella pyörällä ajaa. Hyvä vaan että niihin panostetaan, koska kysyntää pk-seudulla löytyy.

    Tuo kyseinen pätkä vain on mielestäni hölmösti suunniteltu koska turhaan rajoitetaan noin merkittävästi muiden kuin hiihtäjien liikkumista alueella

  3. #123
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.340
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Benny Katso viesti
    Tuo kyseinen pätkä vain on mielestäni hölmösti suunniteltu…
    Veikkaan ettei ole sen kummemmin suunniteltu kokonaisuutena vaan pikkuhiljaa on päädytty nykytilanteeseen. 15v sitten oli esim talvipyöräily vähemmän suosittua tuolla mutta myös hiihdon määrä on kasvanut merkittävästi noista ajoista ollen valtavan paljon pyöräilyä suurempi laji.

  4. #124
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.753
    ^Lisäksi luisteluhiihdon yleistyminen on aiheuttanut sen, ettei sinne normilevyiselle ulkoilureitille enää mahdu muita. Samoin koneellinen latujen ylläpito, kun siellä pitää mahtua ajamaan rinnekoneella.

    Mutta oma syynsä on myös pyöräilyn yleistymisellä. 15 vuotta sitten ei vielä kepussakaan ollut muuta ongelmaa kuin polkujen umpeenkasvaminen.

  5. #125
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.195
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ...15 vuotta sitten ei vielä kepussakaan ollut muuta ongelmaa kuin polkujen umpeenkasvaminen.
    2007? Kävitkö siellä silloin? Pitää ehkä mennä kauemmas menneisyyteen, ainakaan minä en tunnista tuota ongelmaa.


  6. #126
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.753
    ^Voi olla, että se oli 25 vuotta sitten. Enemmän taisin kepussa ajella silloin -90 -luvulla. Sitten sen jälkeen oli pidempi tauko maastopyöräilystä ja 2000-luvulla tullut ajeltua lähinnä täällä idässä. Mutta esimerkiksi Mustavuoren ympärilenkki oli vuosituhannen alussa välillä aika tuuheassa kunnossa.

  7. #127
    Liittynyt
    06/2019
    Viestit
    4.310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Benny Katso viesti
    Tuo x x x voisi hyvin olla se siirtymälatu majalta/parkkikselta pellolle ja ilman suksia liikkuvat voisi kulkea kuvan alaosassa olevan metsikön läpi. Tai sitten alkupätkälle tehtäisiin sellainen 50/50 kompromissi, joka ei luulisi olevan mahdotonta järjestää?
    Aiemmin mainittu jyrkkä mäki, jonka heikommat ja vähemmän tottuneet hiihtäjät kuulemma tapaavat nousta haarakäynnillä ja laskea auraamalla osuu juuri tuolle xxx-merkitylle osuudelle. Kun tämän lisäksi pitäisi jättää latua pitkin nouseville ja laskevillekin oma tilansa, on melko leveänkin tien koko leveys äkkiä käytetty. Jo kerrotuista luonnonsuojelusyistä tien leventäminen on ilmeisen mahdotonta.

    Näyttäisikin siltä että ainoa tapa avata solmu olisi sivaltaa miekalla ja tehdä kuten täällä on jo ehdotettu: Pitkäkosken majan suunnasta tulevat saisivat luvan lähteä hiihtämään oikealle menevää latua - tai vaihtoehtoisesti kantaa suksiaan peltoladun alkuun. Onhan muuallakin aivan yhtä pitkiä tai jopa pitempiä suksenkantotaipaleita, kun niin sanottu yhdyslatu yhtäkkiä loppuukin tai jatkuu aurattuna ja hiekoitettuna ulkoilutienä...

    Mutta mahdoton tietysti tämäkin, joten jäädään mielenkiinnolla odottamaan sitä talvea kun uusi opastekylttisysteemi on vihdoin toteutettu!

  8. #128
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.753
    ^Tämä on kyllä yksi Gordionin solmu tämä "kuninkaantammenpolku-kepun kyltitys-mtb reitti-suomen natojäsenyys-koronarokotukset-42". Kyltityksiä ei voi tehdä, ennen kuin on ratkaistu jokaisen kulkeminen koko kepun alueella kaikissa mahdollisissa käyttötapauksissa. Ja kun ei kyltityksiä voi tehdä, ei voi merkitä mtb-reittiä, jota ei siis virallisesti sitten ole. Ja, ja ja. Ja.

  9. #129
    Liittynyt
    01/2005
    Viestit
    275
    Koko Kuninkaantammi on myös aika uusi juttu. Kun sen tien päissä on aikanaan ollut katsastusasema ja joku maatila, se on ollut ihan ok hiihtolatuna. Nyt on pistetty Kuppilat kuntoonissa Wanha Pehtoori kuosiin ja rakennettu kerrostaloja toinen puoli täyteen, se voisi olla ihan toimiva kulkureitti muillekin kuin pyöräilijöille.
    https://www.uuttahelsinkia.fi/fi/kuninkaantammi

  10. #130
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.109
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Aiemmin mainittu jyrkkä mäki, jonka heikommat ja vähemmän tottuneet hiihtäjät kuulemma tapaavat nousta haarakäynnillä ja laskea auraamalla osuu juuri tuolle xxx-merkitylle osuudelle. Kun tämän lisäksi pitäisi jättää latua pitkin nouseville ja laskevillekin oma tilansa, on melko leveänkin tien koko leveys äkkiä käytetty. Jo kerrotuista luonnonsuojelusyistä tien leventäminen on ilmeisen mahdotonta.

    Näyttäisikin siltä että ainoa tapa avata solmu olisi sivaltaa miekalla ja tehdä kuten täällä on jo ehdotettu: Pitkäkosken majan suunnasta tulevat saisivat luvan lähteä hiihtämään oikealle menevää latua - tai vaihtoehtoisesti kantaa suksiaan peltoladun alkuun. Onhan muuallakin aivan yhtä pitkiä tai jopa pitempiä suksenkantotaipaleita, kun niin sanottu yhdyslatu yhtäkkiä loppuukin tai jatkuu aurattuna ja hiekoitettuna ulkoilutienä...

    Mutta mahdoton tietysti tämäkin, joten jäädään mielenkiinnolla odottamaan sitä talvea kun uusi opastekylttisysteemi on vihdoin toteutettu!
    Kai tuo mäki ongelma olisi ratkastavissa jos tahtotilaa ja ymmärrystä kaikilta käyttäjiltä löytyy. Päättää sen siirtymäladun sitten vaikka tuohon mäen päälle/pohjalle ja siitä jalkamiehenä tuo pikku pätkä pellolle. Mutta totta on, että kaikkia miellyttävä ratkaisu on aina vaikea löytää!

  11. #131
    Liittynyt
    01/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    975
    Itse olen temunnut tuolla 90-luvulta asti ja esim silloin ei paljoa puhuttu työmatkapyöräilystä tai talvipyöräilystä (ehkä osittain siksi että internetsi oli aika olematon) mutta nyt kun talvet lämpenee niin tilanne muuttuu. Jos ajat vaikka KOnalasta töihin Tammistoon joka ikinen päivä niin kyllä mua ahistais kiertää esim alakautta Paloheinän kautta

  12. #132
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Ei jumalauta, nyt jotain rajaa! Haltialan peltopolusta kivituhkainen ulkoilureitti???!!! Ei kaikkialle missä ihmiset kulkee tarvii "rakentaa"!

    Kohta 7 tuolla linkissä.
    Jep, ton reitin viehätys on se että siinä EI ole kivituhkaa, asfalttia tahi tietulleja.

    No, talvella on tietullit kun se on latuna ja turpaansa tai muuten vaan palautetta jos menee fillarilla edes lähelle.

    Joku talvi takaperin siinä ei ollut latua, olisko sitten ollut lunta sen verran vähemmän että eivät pohjustaneet latukoneella.

  13. #133
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.753
    Teurastin kutun, joikhasin joikuja ja juoksin kolme kertaa talon ympäri mulkkusillaan. Ja katso, sehän tepsi...

    Onko Helsingin talvi jo ohi? Päivystävä meteorologi ei anna minkäänlaista toivonkipinää

    Lähiaikojen sää vaikuttaa pääkaupunkiseudulla lauhalta. Onko talvi pääkaupunkiseudulla siis ohi?
    https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/...008539430.html

    ---
    Tosin lapsi meni pesuveden mukana, kun nyt ei kai sitten pääse jäällekään nautiskelemaan.

  14. #134
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti djambo Katso viesti
    Jep suora reitti menee ikään kuin diagonaalisesti tuosta, vaihtoehdoilla tuppaa tulemaan 1-2 km lisää matkaa. Pääsipä siitä joen pohjoispuolelta kuitenkin Ylästöntielle ja taas eteenpäin, vaikka epäselväksi jäi, kuinka monella varsinaisella hiihtoladulla onnistuin unisena polkemaan
    Joo, ylästöntielle pääsee kunhan menee Silvaston tekojärven länsipuolelta. Se suorin reitti toispual jokkee on latua.
    Tosin nyt on jäässä kaikki paikat niin eipä siellä paljon hiihtäjiä taida näkyä eikä latujakaan saa fillarilla tuhottua.

  15. #135
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.753
    Meltsis oli hyvä kävellä muuten, mutta harjasuolatulla parasta a-luokkaa olevalla kelvillä ei olisi pysynyt pystyssä ilman nastakenkiä.

    Onkohan tuo nyt varmasti ihan loppuun mietitty strategia?

  16. #136
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.443
    Ylästöntielle pääsee nyt myös itäsuuntaan kun käyttää sähkölinjalla kulkevaa ulkoilureittiä.
    Puhdistamon sillalta yli ja linjan kohdalta oikealle.

  17. #137
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Ylästöntielle pääsee nyt myös itäsuuntaan kun käyttää sähkölinjalla kulkevaa ulkoilureittiä.
    Puhdistamon sillalta yli ja linjan kohdalta oikealle.
    Ai siitä pääsee nyt, annoin itseni ymmärtää viimeksi että se tökkää latuun. Hyvähyvä että pääsee kaikki kulkemaan kulkupelistä riippumatta!

    Toi keskuspuiston pyöräilylle auki pidettävä reitistö (siis talvikunnossapidon piirissä oleva) on kyllä hienosti hoidettu. Ihan sama mikä päivä niin seiskan jälkeen aamulla on täydellisessä kunnossa läpi talven.

  18. #138
    Liittynyt
    01/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    975
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miz Katso viesti
    Toi keskuspuiston pyöräilylle auki pidettävä reitistö (siis talvikunnossapidon piirissä oleva) on kyllä hienosti hoidettu. Ihan sama mikä päivä niin seiskan jälkeen aamulla on täydellisessä kunnossa läpi talven.
    Saman huomasin eilen. Aivan mintissä kunnossa vaikka ranteenpaksuista koivunoksaa tuli taivaalta. Auraajalle mitä suurin kiitos, "meillä" espoossa taasen keskityttiin normaalisti autojen kulkemisen helpottamiseen mikä ei tullut itselleni millään lailla yllätyksenä..

  19. #139
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.753
    Nyt oli kelvit mintissä, paitsi harjasuolattu osuus, mikä kiiltävässä jäässä...

  20. #140
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.340
    https://kerrokantasi.hel.fi/keskuspuistonladut2022

    No niin, lisää kierroksia koneeseen, tässä on uutta latua Pitkäkoskelle ja Paloheinään.

  21. #141
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.978
    "Hiihtäjien turvallisuuden takia välttämätön valaistus". Huoh tätä nykyaikaa.

    MTB-reitti olisi ollut hyvä laittaa siihen karttaan myös. Tuo uusi latu ei näytä menevän sen päälle kuitenkaan.

  22. #142
    Liittynyt
    01/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    975
    Mutta siis eikös tuo nyt tarkoita nimenomaan sitä että tuo tie pysyisi myös talven pyöräily-kävelykäytössä ensi talvesta alkaen?

  23. #143
    Liittynyt
    06/2019
    Viestit
    4.310
    Pyöräilijänä ratkaisut näyttävät hyviltä ja toimivilta. Hiihtäjän näkövinkkelistä on kiistatonta että nyt viedään luisteluhiihtäjiltä suora yhteys Pitkäkosken ja peltoladun väliltä. Tosin jos ajattelee että luisteluhiihto on sen verran vauhdikas etenemistapa ja sen harrastajat nuorempia ja hyväkuntoisempia kuin keskiverto peltoladulla viihtyvä pertsahiihtäjä, voi kysyä tuleeko kiertolenkistä kohtuuttoman pitkä vapaan tyylin menijöille.


    Kiusasin itseäni silmäilemällä tähänastiset kommentit. En niitä kommentoi sen enempää.

  24. #144
    Liittynyt
    06/2019
    Viestit
    4.310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Takamisakari Katso viesti
    Mutta siis eikös tuo nyt tarkoita nimenomaan sitä että tuo tie pysyisi myös talven pyöräily-kävelykäytössä ensi talvesta alkaen?
    Juu juu. Olisikin ollut parempi sanoa että uusia talviväyliä kävelijöille ja pyöräilijöille (vaikka niiden mahdollistamiseksi tehdäänkin kaksi uutta latupätkää nykyisiä korvaamaan).

  25. #145
    Liittynyt
    01/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    975
    ^^Olen samaa mieltä. Jos katsoo asiaa siitä vinkkelistä että pitäisi päästä ajamaan esim Pitkäkoskelta Tammistoon töihin fillarilla ympäri vuoden, en voi olla tuota suunnitelmaa vastaan edes hiihtäjänä. Vaihtoehtoja hiihtoon löytyy kyllä ja ainakin omasta mielestäni "kepussa" on menty vuosikymmenet pelkästään hiihtäjien etu edellä, mikä kaikessa hienoudessaan on kuitenkin "vain" harrastus vs päästötön työpaikkaliikkuminen

  26. #146
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.978
    Mielestäni jonkun kommentissa oli hyvin perusteltu että uusi kapeampi väylä metsikön reunassa voisi olla itse asiassa sopivampi kävelijöille ja pyöräilijöille. Liikennemäärät ovat varmaan sellaiset että kovin leveätä uraa ei tarvitse raivata, ja kapea ura estää muutenkin lumen tippumisen uralle. Hiihtäjät voisivat jatkaa luistelujaan leveällä väylällä, ainakin kunnes risteyskohta tulee ja latu jatkuu pellolla.

  27. #147
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    419
    Hassua että varsin lyhyestä nimimerkistä ehkä arvasin mikä toinen nimimerkki sitä mun rautalankavääntöä kommentoi?

  28. #148
    Liittynyt
    01/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    975
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Mielestäni jonkun kommentissa oli hyvin perusteltu että uusi kapeampi väylä metsikön reunassa voisi olla itse asiassa sopivampi kävelijöille ja pyöräilijöille. Liikennemäärät ovat varmaan sellaiset että kovin leveätä uraa ei tarvitse raivata, ja kapea ura estää muutenkin lumen tippumisen uralle. Hiihtäjät voisivat jatkaa luistelujaan leveällä väylällä, ainakin kunnes risteyskohta tulee ja latu jatkuu pellolla.
    Hyvä idea, aina ei tarvitsisi tehdä "yli".

  29. #149
    Liittynyt
    02/2000
    Paikkakunta
    HKI
    Viestit
    1.887
    Vanhan talvitien ja Kyläsaarenkadun kohdalla kelvi tulvii. Keskellä melkein cyclon keskiöön saakka.

  30. #150
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.753
    Onhan toi kuninkaantammen juttu "ookoo", mutta eniten ehkä kummastuttaa se, kuinka järeitä ratkaisuja joudutaan tekemään tai halutaan tehdä. Tuntuu, että kaikki pitää nykyään olla valaistua, viisi metriä leveätä, kumirouheella päällystettyä ja erikseen valvottua.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •