Onpa makeen näköinen skaba!
Rengashommaa on tullut mietittyä ja tutkittua, ja muutaman oleellisen muuttujan olen mielestäni tunnistanut.
1. Ajatko aerotangoilla? Jos niiden käyttö on sallittua ja arviosi mukaan peesailua tulee vähemmän, niin tämä puoltaa leveämpää rengasta: suurempi mukavuus ja pito mahdollistavat aeroasennossa pysymisen suuremman osan ajasta. Nojatankojen mahdollistama ajoasento on kuitenkin mennen tullen nopeampi kuin mitään mitä vierintävastuksella, aerokiekoilla tai muulla voisi hifistellä.
2. Jos kuitenkin ajat ryhmässä, niin et voi samalla tavalla valita ajolinjaasi, joten renkaan täytyy kestää paljon enemmän kovia tällejä. Silloin olisi hyvä olla kestävämpi runko renkaassa, kuten Rene Hersen Endurance.
3. (Etu)renkaan leveys vaikuttaa siihen ilmanvastukseen varsinkin kun käytössä aerokiekot (aerohyötyjen optimi saavutetaan, kun vanne on 5% leveämpi ja 1,5 - 2 x syvempi kuin rengas, minkä voi kyllä gravelissa unohtaa). Etua on ainakin sen verran että sillä on väliä kun taistellaan kärkiporukassa pysymisestä kun nopeudet ovat korkeat: erään kisaajan testailun mukaan kun vauhtia on 45km/h, niin 38mm leveällä renkaalla säästää 30 wattia verrattuna 56mm leveään renkaaseen. 30km/h vauhdissa soralla tuollainen maasturileveäkin rengas on aikalailla yhtä nopea kuin se kapeakin, koska leveän kumin vierintävastus on epätasaisella alustalla aina matalampi.
Jos siis kapealla renkaalla pystyy ajamaan, ja vauhdit on korkealla, niin ratkaisevalla hetkellä voi kapoisa kumi tuoda sijoituksia. Toisaalta renkaan kaventuessa myös rengasrikon riski kasvaa ja ajomukavuus laskee, mikä 200km reissulla voi syödä voimia kisan loppupäästä.
4. Takarenkaan leveydellä on käsittääkseni paljon vähemmän merkitystä aerodynamiikan kannalta, mutta mukavuuden kannalta (joka siis itselläni on tosi oleellinen pitkillä ajoilla ihan voimantuoton kannalta) takarenkaalla on paljon isompi merkitys. Taakse voi siis laittaa leveämpää kuin eteen ja se on lähes pelkkää plussaa.
5. Nappuloita vai ei riippuu ihan alustasta. Oman kokemukseni pidosta on, että jos pinnalla on jotain löysää, josta voi purra läpi johonkin tukevaan, niin nappulat rokkaa. Jos taas alusta on löysää löysän päällä tai kivikovaa, niin ei se nappula mitään auta. Pistosuojauksen kannalta nappulat taas on kova juttu, melkein yhtä kova kuin pehmeä ja leveä runko. Tuo Islannin vulkaaninen näyttää aika jänskältä, varmaan ottaisin varmuuden vuoksi nappulakumit mukaan, vaikken ole erityisen vakuuttunut että olisivat pakolliset.
Millä itse lähtisin:
Eteen Rene Herse 42mm leveänä, sliksinä ja extralight-rungolla.
Taakse Rene Herse 48mm leveänä, sliksinä ja extralight-rungolla.
Kappas, mullahan on itsellä juuri noi kumit fillarissa kesäkiekoilla!
Myönnän olevani RH fanboy, mutta minkäs teet kun ne vaan on niin kivoja kumeja. Halvimpia renkaita per km mitä minulla on ollut, eikä toistaiseksi ole ollut ongelmia paperinohuiden Extralight-runkojen kanssa. Toki kisaamaan lähtiessä varmaan jänistäisin kuitenkin viime hetkellä, ja vaihtaisin Endurance-runkoisiin, ihan varmuuden vuoksi.
Kirjanmerkit