ElectrobikeGiantGarminHepha
Sivu 350 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 250 300 340 348 349 350 351 352 360 400 450 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 10.471 - 10.500 / 15444

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #10471
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.031
    Olipas vaikea päätös. Aerot ja flaret toivat lisämausteen viime metreille. Palasin sitten lähtökohtaan ja ajattelin että PRO:n valikoimista se tanko tulee.

    Vaihtoehdot oli:
    - Aero Pursuit, löytyi oikeana kokona Mantelilta 112 eur; en omassa hölkkäajossa sitten tuota flarea (ja aeroa) osannut pitää niin merkittävänä ja pieni grammanviilajakin tuli esille 330 g:lla
    -Pro Vibe aerolla tai ilman, hinta oli +250 eur, extralight 200 g ja muut n. 250 g
    -PLT Carbon Ergo; n. 190 eur oikeaa kokoa ei ollut saatavilla, 215 g
    -PLT Carbon Mantelilla 133 eur, n. 230 g

    Valinta olisi saattanut olla tuo PLT Ergo jos sitä olisi ollut, mutta halusin tämän nyt päätökseen ja tilasin perus PLT:n. Road.cc on tehnyt noista molemmista hyvät arviot.

  2. #10472
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Eli tilasit just nolla flarella olevan tangon, jos.en väärin katsonut. Jo tuo 2cm levityskin on paljon kivempi ajaa, joka on useammassa modernissa stongassa.

  3. #10473
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.031
    On siinä flarea, 2 astetta

    Tämä on vähän sellaista että ei osaa kaivata jos ei tiedä. Voi olla että tanko vaihtuu kun pääsen kokeilemaan "flarellista "tankoa

    No joo, tilasin minä sellaisen alumiinisenkin pro:n

  4. #10474
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    savo
    Viestit
    1.104
    Nyt on sitten koeajettu Grail CF koossa XL. Vaikea muodostaa mitään sen kummempaa mielipidettä, kun ajaa nastoilla lumisia kelvejä. Pyörä tuntui kyllä herkältä, ketterältä ja samalla vakaalta. Koko XL saattaa olla itselleni pieni, koska satulan joutui nostamaan ylämerkkiin saakka. Omat mitat on 195 ja inseam 98,5 eli juuri XL:n ja 2XL rajalla. Mitäs mieltä raati on koon valinnan suhteen? Pitäisikö tilata 2XL, jolloin olisi enemmän tilaa ohjaamossa ja satula-handlebar droppia ei tulisi ihan niin rajusti? Muutoin varsin näppärän oloinen pyörä millä ajelisi kaikki muuta pl. maastohommat Pivotilla.

  5. #10475
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.031
    Hyvä kun olet koeajanut. Vaikeaa on arvioida mutta lukujen perusteella kaikissa pyörissä taitaa tuota droppia tulla sulle aika paljon
    Paljonko tuota droppia tuli 15 cm tjsp ?
    Koon/inseamin puolesta taidat olla 2xl:nkin ylärajalla.

  6. #10476
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    savo
    Viestit
    1.104
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti
    Hyvä kun olet koeajanut. Vaikeaa on arvioida mutta lukujen perusteella kaikissa pyörissä taitaa tuota droppia tulla sulle aika paljon
    Paljonko tuota droppia tuli 15 cm tjsp ?
    Koon/inseamin puolesta taidat olla 2xl:nkin ylärajalla.
    Käsivaralla mitattuna taisi olla 13cm. Bikefit mukaan 10cm olisi optimi. Satula -BB on mulla 87cm maantiepyörässä.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  7. #10477
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti
    On siinä flarea, 2 astetta

    Tämä on vähän sellaista että ei osaa kaivata jos ei tiedä. Voi olla että tanko vaihtuu kun pääsen kokeilemaan "flarellista "tankoa

    No joo, tilasin minä sellaisen alumiinisenkin pro:n
    Se on just noin. En itsekkään osannut tuota kaivata, ennenkuin gravelliin tuli nolla-flarella oleva superleggera. Muut tangot ovat easton ja 3t, joissa näyttää tuo 2cm levitys olevan. Kyllä sen joka kerta huomaa, kun alaotteelle siirtyy. Ei nyt mitään haittaa, mutta leveämpi olisi mukavampi.

    Eastonin vanhempi ea90SLX tanko on itseasiassa tosi kiva. Tuossa on vähän enemmän droppia ja taivutus on tilavampi mitä nykyisissä compacteissa. Voisikin irroitella tuon vanhasta cayosta ja vaihtaa gravelliin.

  8. #10478
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.031
    ^^ 2xl, droppi 11 cm (ja varaa vielä laskeakin 1,6 cm, oletuksella että koeajetussa pyörässä spacerit oli paikallaan/runko-ohjaamolinja suora).

    ^ tilasin myös sen pro viben aero pursuitin, otin sen koossa 38 c-c ylhäällä ja noin 42 alhaalla, kokeiluun maantielle ja graveliin

  9. #10479
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti
    ^ tilasin myös sen pro viben aero pursuitin, otin sen koossa 38 c-c ylhäällä ja noin 42 alhaalla, kokeiluun maantielle ja graveliin
    Minun tekisi mieleni vaihta tuohon itsekkin roadissa. Pron tanko olisi ainoa malli, josta löytyy lähes samen verran reachia. Tuohan sinun kannattaa ottaa huomioon, eli saman stemmin kanssa noita tankoja on aika turha vertailla.

  10. #10480
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.031
    Jep. Maantiepyörään tuota ajattelin, tarkoituksena pari senttiä reachiä lisää ja hoodseja vähän kapeammalle.
    Graveliin/cx:ään tulee melkoisella varmuudella Pro:n tanko ja stemmi.

  11. #10481
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.691
    Flare-tangoissa on hyvä, jos pääsee kokeilemaan ennen ostamista, koska niitä on erilaisia. Vaihdoin yhdestä pyörästä flare-tangon tavalliseen, koska tuossa tangossa flare alkoi sen verran ylhäältä, että kahvat tulivat kallelleen sisäänpäin. Tämä puolestaan aiheutti ranteiden kiertymisen minulle täysin epäluonnolliseen asentoon putkelta ajettaessa. Neljä tuhatta kilometriä yritin sopeutua, mutta kun ei niin ei. Niitäkin tankoja on, jossa flare alkaa vasta vaihdevalitsimen kiinnityksen alapuolelta, joten niissä kahvan saa pystympään ja sitten vasta tanko alkaa levetä. Alaotehan oli toki tukeva ajettava. Sellaista flare-tankoa, jossa kahvat voi asentaa suoraan ja tangon alaote on myös pyörän pituussuuntainen (outsweep on nollan asteen tienoilla), voisin harkita.

  12. #10482
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.691
    Iltalukemista: Velonutin artikkeli gravel-ohjaustangon vaikutuksista pyörässä

    The Effect Gravel Handlebars Have On A Bike
    https://velonut.com/blog/the-effect-...have-on-a-bike

  13. #10483
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Flare-tangoissa on hyvä, jos pääsee kokeilemaan ennen ostamista, koska niitä on erilaisia. Vaihdoin yhdestä pyörästä flare-tangon tavalliseen, koska tuossa tangossa flare alkoi sen verran ylhäältä, että kahvat tulivat kallelleen sisäänpäin. Tämä puolestaan aiheutti ranteiden kiertymisen minulle täysin epäluonnolliseen asentoon putkelta ajettaessa. Neljä tuhatta kilometriä yritin sopeutua, mutta kun ei niin ei. Niitäkin tankoja on, jossa flare alkaa vasta vaihdevalitsimen kiinnityksen alapuolelta, joten niissä kahvan saa pystympään ja sitten vasta tanko alkaa levetä. Alaotehan oli toki tukeva ajettava. Sellaista flare-tankoa, jossa kahvat voi asentaa suoraan ja tangon alaote on myös pyörän pituussuuntainen (outsweep on nollan asteen tienoilla), voisin harkita.
    Niin siis tuollainen maltillinen flare on itsellänikin tarkoitus saada. 2cm levitystähän tuskin edes huomaa, muuta kuin ajaessa. Suurin osa normi tangoista alkaa olla jo näitä. 4cm tuohon lisää ei vielä paljoa muuta.

    Mutta joo, esimerkikis 3t taisi tehdä juurikin tuollaista kuvamaasi stongaa, jossa flarea reilusti, mutta kahvat oikeassa asennossa.

  14. #10484
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti leecher Katso viesti
    Nyt on sitten koeajettu Grail CF koossa XL. Vaikea muodostaa mitään sen kummempaa mielipidettä, kun ajaa nastoilla lumisia kelvejä. Pyörä tuntui kyllä herkältä, ketterältä ja samalla vakaalta. Koko XL saattaa olla itselleni pieni, koska satulan joutui nostamaan ylämerkkiin saakka. Omat mitat on 195 ja inseam 98,5 eli juuri XL:n ja 2XL rajalla. Mitäs mieltä raati on koon valinnan suhteen? Pitäisikö tilata 2XL, jolloin olisi enemmän tilaa ohjaamossa ja satula-handlebar droppia ei tulisi ihan niin rajusti? Muutoin varsin näppärän oloinen pyörä millä ajelisi kaikki muuta pl. maastohommat Pivotilla.
    Miltä se tuntui? Ootko siis XL ja 2XL rajalla ja canyon tarjoaa molempia? Onkohan se satulatolppakin jo liian löysä kun on min insert merkissä? Niitä kun tuskin tehdään eri seinämävahvuuksilla eri runkokokoja ajatellen. Ite olin kans S ja M kokojen välissä, koeajamatta olisin ottanu isomman, mut onneks pääsin kokeilemaan S kokoa ja sen tilasin.

  15. #10485
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    savo
    Viestit
    1.104
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Miltä se tuntui? Ootko siis XL ja 2XL rajalla ja canyon tarjoaa molempia? Onkohan se satulatolppakin jo liian löysä kun on min insert merkissä? Niitä kun tuskin tehdään eri seinämävahvuuksilla eri runkokokoja ajatellen. Ite olin kans S ja M kokojen välissä, koeajamatta olisin ottanu isomman, mut onneks pääsin kokeilemaan S kokoa ja sen tilasin.
    Tuntui koon puolesta aikalailla samalta kuin Spessun Tarmac 61 koossa, joka minulla oli aiemmin. Se oli inasen pieni. Lyhyellä koeajolla väärässä ympäristössä ei oikein päässyt pyörää kunnolla testaamaan. Tolppa ylärajassa ei ole kyllä omasta mielestä optimi geon suhteen.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  16. #10486
    Liittynyt
    07/2020
    Viestit
    370
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Flare-tangoissa on hyvä, jos pääsee kokeilemaan ennen ostamista, koska niitä on erilaisia. Vaihdoin yhdestä pyörästä flare-tangon tavalliseen, koska tuossa tangossa flare alkoi sen verran ylhäältä, että kahvat tulivat kallelleen sisäänpäin. Tämä puolestaan aiheutti ranteiden kiertymisen minulle täysin epäluonnolliseen asentoon putkelta ajettaessa. Neljä tuhatta kilometriä yritin sopeutua, mutta kun ei niin ei. Niitäkin tankoja on, jossa flare alkaa vasta vaihdevalitsimen kiinnityksen alapuolelta, joten niissä kahvan saa pystympään ja sitten vasta tanko alkaa levetä. Alaotehan oli toki tukeva ajettava. Sellaista flare-tankoa, jossa kahvat voi asentaa suoraan ja tangon alaote on myös pyörän pituussuuntainen (outsweep on nollan asteen tienoilla), voisin harkita.
    Mulla oli maantiepyörässä samaa ongelmaa ja ratkaisu löytyi Profile designin drv/gmr -tangosta. Tossa flare on toteutettu siten, että kahvat pysyvät "normaalissa" asennossa samoin kuin alaotteen vaakasuora osa. Siinä alaotteen pystysuorassa osassa on s-mutka, mikä antaa alaotteeseen lisää leveyttä.

    Oma tanko on 36cm (hoodeilta luokkaa 32cm) ja alaote taisi olla 44cm.

  17. #10487
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ViP Katso viesti
    Mulla oli maantiepyörässä samaa ongelmaa ja ratkaisu löytyi Profile designin drv/gmr -tangosta. Tossa flare on toteutettu siten, että kahvat pysyvät "normaalissa" asennossa samoin kuin alaotteen vaakasuora osa. Siinä alaotteen pystysuorassa osassa on s-mutka, mikä antaa alaotteeseen lisää leveyttä.

    Oma tanko on 36cm (hoodeilta luokkaa 32cm) ja alaote taisi olla 44cm.
    Näyttää aika suoralta kopiolta 3t aeroghiaiasta, josta aiemmin mainitsin, tiedä sitten kumpiko on ollut ensin myynnissä.
    Tosin profilea saa maantielle järkevemmissä leveyksissä.

    Ovatko nuo profilen mitat ulko-ulko, vai oletko tiltannut hoodeja vielä sisäänpäin? Itsekkin koetin tilttausta viime kesänä, mutten oikein tykännyt tuosta.
    Tosi monihan noin nykyään ajaa.

  18. #10488
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    170
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti leecher Katso viesti
    Tuntui koon puolesta aikalailla samalta kuin Spessun Tarmac 61 koossa, joka minulla oli aiemmin. Se oli inasen pieni. Lyhyellä koeajolla väärässä ympäristössä ei oikein päässyt pyörää kunnolla testaamaan. Tolppa ylärajassa ei ole kyllä omasta mielestä optimi geon suhteen.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Ootko tuumannu notta 2XL:ssä kasvaa reachi myös vähän. Itse aikoinaan mietin oaljon spessun 61 vai 64 mutta sitten kun suomesta kun ei saanut kuin 61:stä ja bike fit tehtynä näytti siltä että 61 vois olla reachin suhteen parempi niin suostuin ottamaan sen. Oli hyvä päätös silloin. Sen seurauksena olen oppinut tykkäämään lyhyemmästä ohjaamosta. Selkä ja niska on kiittäneet kun ei oo tarvinnu kurkottaa superman asennossa. Toisaalta toi droppi pysyi vielä maltillisena. En myöskään kykene noihin yli 8cm droppeihin samoista syistä. Onko sitten harjoituksen puutetta tai jotain muuta mutta ajattelin kuitenkin mainita notta pienempi runko voi olla parempi jos muuten mitat riittää juurikin lyhyemmän ohjaamon takia. Mut noihan on maku ja kroppa kohtaisia asioita.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  19. #10489
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    3T Superergo LTD on ihan kelpo tanko myös graveliin, omaan makuun yläosan muotoilu varsinkin tangon mutkan tienoolla on ihan älyttömän hyvä. Pienehkö flare myös miellyttää, mutta ei ole liioiteltu samalla tavalla kuin "oikeissa" gravel tangoissa. Pyörässä oli alun perin Ritcheyn Evomax, joka oli jo aivan liian leveä ja alaote levitti asennon purjeeksi. Itse kun ajan aika hyväpintaisilla teillä enkä ryskytä mitään juurakkopolkuja, niin en tarvitse myöskään leveän tangon tuomaa vipuvartta mihinkään.

  20. #10490
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.031
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti leecher Katso viesti
    Tuntui koon puolesta aikalailla samalta kuin Spessun Tarmac 61 koossa, joka minulla oli aiemmin. Se oli inasen pieni. Lyhyellä koeajolla väärässä ympäristössä ei oikein päässyt pyörää kunnolla testaamaan. Tolppa ylärajassa ei ole kyllä omasta mielestä optimi geon suhteen.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Muutama huomio tuohon kokoasiaan
    - bikefittingin mukaan 10 cm droppi on sinulle optimi, xl:ssä se on 13 ja sitä ei pysty grailin tankoratkaisun johdosta pienentään
    - jalkasi ovat poikkeukselisen pitkät, todennäköisesti 5 cm yli keskimääräisen, jolloin luonnolisesti droppia tulee aika paljon
    - normaalisti kahden koon rajalla suositellaan pienenpää, sun jalan mitalla olet jalan puolesta aivan selkeästi siellä 2xl:n puolella (ja sielläkin ihan ylärajoissa), 2xl:ssä sinulla on myös tolppa lähes ylämerkissä, paria senttiä vajaa

  21. #10491
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    savo
    Viestit
    1.104
    Kyllä tuo 2XL on varmastikin oikea koko itselle. Ennen Tarmacia oli Super six koossa 63, joka oli passelin kokoinen. Reach kasvaa hiukan mutta en usko että se on ongelma.
    Suurin ongelma taitaa olla tällä hetkellä pyörien saatavuus! Tuota kerman väristä ei vaan pysty tilaamaan.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  22. #10492
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    ^^klossia taaksepäin niin saa satulaakin alemmas, eikä turhaan kiusaa pikkusia lihaksia pohkeissa.

  23. #10493
    Liittynyt
    08/2021
    Viestit
    52
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Osta ne nastat vaan, talvi on pitkä.
    Ja niinhän siinä kävi että sorruin. 120 nastanen Continental 37mm leveenä. Ajoin vähän alta 100km ilman ja hyvin selvis lipsumatta, mutta kyllähän noilla saa varmuutta. Tänään eka testi ja reilu 50km meni oikein hyvillä mielin oikeita paineita hakiessa. Pyörä on kyllä todella hyvä.
    Säädöt alkaa olla hyvin kohdallaan ja kelpaako nyt oranssikylkisten renkaiden kammoksujille?


  24. #10494
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sape87 Katso viesti
    Ja niinhän siinä kävi että sorruin. 120 nastanen Continental 37mm leveenä. Ajoin vähän alta 100km ilman ja hyvin selvis lipsumatta, mutta kyllähän noilla saa varmuutta. Tänään eka testi ja reilu 50km meni oikein hyvillä mielin oikeita paineita hakiessa. Pyörä on kyllä todella hyvä.
    Säädöt alkaa olla hyvin kohdallaan ja kelpaako nyt oranssikylkisten renkaiden kammoksujille?

    Ja nastoilla ei tarvii jännittää sepeliäkään. Lisäks kesällä tuntuu että lentäis kun saa oikeat renkaat alle

  25. #10495
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.031
    Canyonilta tullut kohtuullisen laaja kattaus graveleita myyntiin.

    Ja pari etap Ultimateakin koossa M ja L on myynnissä, ei varmaan kovinkaan pitkään

  26. #10496
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    savo
    Viestit
    1.104
    https://www.canyon.com/fi-fi/gravel-...reen/3102.html
    Uudella värityksellä varastossa kaikkia kokoja pl. sitä 2XL mitä olisin tarvinnut...

  27. #10497
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Ja nuokaan ei varmaan kauaa myynnissä happane.

  28. #10498
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.266
    Onko kukaan nähnyt tutkittavan missään, että mitä pakkanen vaikuttaa komposiittirakenteisiin? Tai onko jollakin mutua validimpaa tietämystä? Tuntuu, että mitä kylmempi on, sitä pökkelömmäksi toi Stigmata muuttuu. Tuntuu, että se takapään designin tuoma pieni joustokin katoaa, vaikka mulla on kuitutolppakin siinä.

    Aattelin, että se olisi hyvä talvipyöränä, kun on ne levarit jne. Mutta on se vaan aika ankea ajaa, kun alla on suht jäykkäkylkiset nastarenkaat jotka on lisäksi pyörän orginaalikiekoilla, joissa 28 Sapim Sprintiä per kiekko.

    Stravan mukaan olen jo pari tonnia ehtinyt ajaa Sigmatallakin. DT CR 1400 -kiekoilla ja Hurricane Ridgeillä aloin jo pikkuhiljaa tulemaan sinuiksi sen kanssa ja kuitukeulan kovuuden kanssa pystyi elämään ja joissain tilanteessa keulan jäykkyydestä on ollut selkeästi hyötyäkin. Eilen kuitenkin noilla möykkysiksi kävellyillä ulkoiluväylillä meni hermo täristelyyn ja siirsin nastat vanhan pyörän alle. CR 1400:ssa on alumiininippelit, enkä viitsi niitä tuolla suoloissa paskoa.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  29. #10499
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Uraisella jäällä noi on vaan pskoja ajaa. Itse vaihdan 29" noilla keleillä. Sitä tärinää ja kiemurtelua ei vaan jaksa pk ajossa.

  30. #10500
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.266
    No on kyllä isompi ero kuin olisin osannut kuvitella. Tuntuu, että se tärinä syö sekä vauhdin että voimat.

    Mulla on ollut viitisen talvea ISP:t varastossa hätävarana, mutta vanha pyörä on ollut vannejarruistakin huolimatta ihan hyvä pyörä talven pk-lenkeille. Ajoin sillä äsken duuniin ja on kyllä ihan eri tuntuista menoa. Sen talvikiekoissa on matalat aluvanteet ja 32/32 Revoa eli ihan pelkästään etuhaarukasta (ja rungosta?) ero ei tule, mutta suurimmaksi osaksi. Kiekkojen vaikutus ei voi olla suuren suuri.

    Maasturilla olen ajellut oikeastaan vaan Kepu-polkulenkkejä sellasilla keleillä, kun siellä pärjännyt ilman nastoja, mutta pitää harkita, josko vääntäisi ne ISP:t siihen alle.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •