Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
Mun kysymys liittyi nyt vain tähän Aerobic decoupling hommaan. Kun en täysin ymmärrä että pitääkö sitä katsoa reenistä joka on ajettu Aerk yläpuolella, mutta Anaerk alapuolella(tälläisiä ei juuri omalla kohdalla kyllä ole). Vai riittääkö että Anakynnystä ei olla ylitetty, tai edes Aerobista kynnystä, esim Pk-lenkki.

https://tailwind-coaching.com/2017/0...ic-decoupling/
"Note that aerobic decoupling is completely ruined by anaerobic efforts: measuring aerobic decoupling requires a completely aerobic effort"


No uudessa pyörässä ei vielä ole tehomittaria niin eipä tuota pääse katselemaankaan.
Minä ajaisin aerobisella kynnyksellä, eli sillä pk2 rajalla nuo testit. Aerokynnystähän tuossa on tarkoitus kehittää. Muistaakseni luin jostain, että kehitys on parasta, kun decouplingia tapahtuu jonkin verran, eli syke karkaa. Olisiko ollut juurkin tuo 5%. Eli käytännössä ajetaan vähän liian kovaa, tai vähän liian pitkään aerokynnystä.

Tuossa yllä tarkoitin tosiaan ajaneeni aerobisella teholla. Eli ehkä kaikkea alle anaerobisen. Kuitenkin niin, ettei anakapasiteettia ole kehitetty lainkaan.

Käsittääkseni anakapasiteettia voi kehittää myös aerobisella teholla ajaessa. Eli jos ajaa vaikka vo2max vetoja tosi lyhyillä palautuksilla, niin kyllähän siinä viimein anakapa tyhjenee. Itse ajoin viime talvena suht paljon 4x10 vetoja kovalla teholla. Pari viimeistä oli aina all-outteja. Noilla tuli kehitystä rajusti, mutta luultavasti suurin kehitys tuli tosiaan anakapasiteettiin?

Edit: Ja tosiaan tuon decouplingin tsekkaus tarvitsee oikeastaan ihan spesifin ajon. Ei sitä oikein pysty jälkikäteen katselemaan. Sykkeeseen vaikuttaa niin moni juttu. Esimerkiksi sisällä ajaessa minulle tulee monasti negatiivisia arvoja pitkilläkin lenkeillä, koska huone viilenee ovea avatessa. Talvella vaatteet, hikoilu ja kylmettyminen sotkee tuon totaalisesti. Eli kesän juttuja.