GiantElectrobikeGarminHepha
Sivu 11 / 29 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 9 10 11 12 13 21 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 301 - 330 / 865

Aihe: Shimano moottoreiden kokemukset viat ja korjaukset

  1. #301
    Liittynyt
    02/2012
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    117
    Onko se haaste Shimanon akku vai erillinen käynnistysnappi ? Täällä on shimano akku ja systeemi toimii normaalisti ainakin -15 lämpötilaan asti ja siinä on käynnistysnappi suoraan näytön yhteydessä eikä erillinen. Sitä kylmemmällä en ole vielä viitsinyt polkea työmatkaa, kun silloin voi jäädä etätöihin. Pyörää säilytetään kylmässä autotallissa ja työpaikalla ulkona katoksessa. Akku säilytetään tietysti sisällä.

  2. #302
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.703
    ^Niin, siis onko sulla se 6100-sarjan näyttö? Ja säilytätkö sitä lämpöisessä?

  3. #303
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.208
    Kyse tuo SW300 nappi, joka ei aina suostu alle -10C lämpötilassa lähettämään herätevirtaa akulle.

  4. #304
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.703
    ^Herätevirran tarve, pakkanen ja pieni akku on se yhdistelmä, mikä ei toimi. Ottaa hden kolmesta pois ja kaikki toimii.

  5. #305
    Liittynyt
    02/2012
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    117
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^Niin, siis onko sulla se 6100-sarjan näyttö? Ja säilytätkö sitä lämpöisessä?
    On kyllä ja näyttö on ollut koko ajan kylmässä, vain itse akku sisällä. Meillä on kaksi pyörää samalla tekniikalla ja molemmat ovat toimineet (tähän asti :-) ). Nyt kyllä vaimo suunnitteli, että ottaisi työpaikalla näytönkin irti ja sisään, mutta ei lämpötilan vaan varkaiden vuoksi. Näytötkin kelpaavat varkaille, kun siinähän on vain sellainen salpalukitus. En tiedä onko niillä jotain rahallista arvoa, vai onko varkaudet vain kiusantekoa. Tai kyllähän näyttö maksaa kaupassa 150e, mutta onko "lainatuille" näytöille kysyntää.

  6. #306
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647
    Onko tässä tuo surullisen kuuluisa virtanappi?

    https://www.vitalmtb.com/news/press-...ro-E-Bike,4883


  7. #307
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.208
    Ei. Kyseessä siis EW-SW100 tai EW-SW300.

  8. #308
    Liittynyt
    12/2019
    Viestit
    217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ruuduntakaa Katso viesti
    Onko tässä tuo surullisen kuuluisa virtanappi?

    https://www.vitalmtb.com/news/press-...ro-E-Bike,4883


    Mahtaa tuosta napista tulla vielä kuuluisa, sijoituspaikka on sen verran alttiina vedelle ja kuralle?

  9. #309
    Liittynyt
    10/2020
    Viestit
    89
    ^No on kyllä erikoinen sijoitus napille, joka on kuitenkin hyvin kriittinen koko vekottimen käytön kannalta. Mikäköhän itu tuossa Shimanon "isossa"virtanapissa edes on, vai onko ajatus, että pyörällä voi ajaa ilman näyttöä pelkästään pääkatkaisijasta kääntämällä?

  10. #310
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.703
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti dbster Katso viesti
    Mikäköhän itu tuossa Shimanon "isossa"virtanapissa edes on, vai onko ajatus, että pyörällä voi ajaa ilman näyttöä pelkästään pääkatkaisijasta kääntämällä?
    Mihin mahdat tällä viitata? Kuten todettu, tuo ylläolevassa kuvassa oleva nappi ei ole Shimanon. Erillisessä napissa on järkeä siinä vaiheessa, kun akku on upotettu runkoon. Rungon päälle tulevassa akussa ei erillistä virtakytkintä tietenkään tarvita.

    Pyörän näytöllä ei ole tämän kanssa mitään tekemistä. e7000, e8000 ja EP8 -järjestelmissä näytössä ei ole mitään virtakatkaisinta eikä sieltä käsin pyörään saa sähköjä päälle.

  11. #311
    Liittynyt
    10/2020
    Viestit
    89
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Mihin mahdat tällä viitata? Kuten todettu, tuo ylläolevassa kuvassa oleva nappi ei ole Shimanon. Erillisessä napissa on järkeä siinä vaiheessa, kun akku on upotettu runkoon. Rungon päälle tulevassa akussa ei erillistä virtakytkintä tietenkään tarvita.

    Pyörän näytöllä ei ole tämän kanssa mitään tekemistä. e7000, e8000 ja EP8 -järjestelmissä näytössä ei ole mitään virtakatkaisinta eikä sieltä käsin pyörään saa sähköjä päälle.
    Kysyin, koska itsellä ei ole kokemusta Shimanosta ja mietin mikä juju tuossa erillisessä napissa edes on vs. esim Boschin virtapainike näytössä?

  12. #312
    Liittynyt
    11/2018
    Paikkakunta
    Seinäjoki
    Viestit
    579
    Tätä asiaa en itsekään oikein ymmärrä. Luontevin paikka käynnistyskytkimellä olisi tietenkin näytössä, niinkuin monessa muussakin syteemissä on. Välttyisi em. ongelmilta. Shimanolla on tässä oma politiikkaansa jostain syystä.

  13. #313
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.703
    ^En ymmärrä miten se näytön yhteydessä oleva kytkin poistaisi ongelman, kun ongelma varsinaisesti on ihan muualla? Toki näytön yhteyteen on mahdollista toteuttaa ehkä isompi ja näin ollen paremmin kylmää sietävä akku. Shimanon järjestelmä on loistava, kun sen voi halutessaan toteuttaa ilman näyttöä, jos haluaa ns. clean cockpit-ratkaisun.

  14. #314
    Liittynyt
    11/2018
    Paikkakunta
    Seinäjoki
    Viestit
    579
    ^Tottakai poistais. Silloin sille napille ei tarvitse järjestää sähköjä millään erllisellä konkalla tai paristolla, koska näytölle tulee sähköt akulta kuitenkin.

    Edit; tai voi olla ettei tulekaan, ennenkuin järjestelmä käynnistyy.

  15. #315
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.703
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jpuu Katso viesti
    Edit; tai voi olla ettei tulekaan, ennenkuin järjestelmä käynnistyy.
    Niin. Ei tule. Koittakaa nyt ymmärtää ja muistaa, että Shimanon akulle tarvitaan heräte, jos käytetään satelliittikytkintä. Tuskin se kytkin kuitenkaan mitään avaruustekniikkaa pitää sisällään, joten kaipa sen voisi itse ranettaa vaikka auton akulla toimivaksi.

  16. #316
    Liittynyt
    11/2018
    Paikkakunta
    Seinäjoki
    Viestit
    579
    Eli runkoakun kytkimen rinnalle pitäis vetää liittimen kautta erillinen nappi, mistä järjestelmän saa luotettavasti käyntiin. Siten se pitäisi rakentaa, eikä mitään kylmälle arkoja pikkuparistoja tai konkkia. Onneksi itsellä on vielä putken päällä oleva oldskool hailong akku, minkä nappulasta shimano käynnistyy aina.

  17. #317
    Liittynyt
    04/2016
    Viestit
    297
    Norjan Knuutti on tutkinut asiaa tällä videolla: https://www.youtube.com/watch?v=h8sLG_ipTms Jospa tuosta jollekin shimanon omistajalle olisi hyötyä ja näkyypä joissakin Boscheissakin olevan samanlainen käynnnistysmahdolllisuus.

  18. #318
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.703
    ^Joo, no mullekin selvisi tuon Meridan rungossa olevan reiän tarkoitus vasta tässä parisen viikkoa sitten, kun joku mainitsi siitä facessa.

  19. #319
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.208
    Joo tosiaan näytöstä en ainakaan sitä virran kytkentää haluaisi, kun omakin pyörä muunnettu niin, ettei mitään näyttöä ole, pelkästään EW-EN100 palikka. Garmini kuiteski aina tossa pyörässä kiinni ja en erillisellä näytöllä tee yhtään mitään.

    Shimanon satelliittikytkin on turvallisuus edellä suunniteltu, eli akun päänapoihi ei tule jännitettä, ennenkuin akku laitetaan päälle, joko akun napista tai satelliittinapista. Kylmäkestossa tässä toki parannettavaa.

  20. #320
    Liittynyt
    09/2021
    Viestit
    44
    Onkohan Spectral On akun virtanappi toisen pullotelineen pultin alla? En nyt pääse itse tarkistaan, kun pyörä on remonttilomalla Haagassa.

  21. #321
    Liittynyt
    07/2019
    Viestit
    87
    ^ muistelisin että on.

  22. #322
    Liittynyt
    06/2015
    Paikkakunta
    Kouvostoliitto
    Viestit
    116
    Oma YT Decoy oli tänään tunnin mittaisessa testissä, ulkona oli pakkasta -15. Napista lähti käyntiin heti. E8000 tekniikka. Eli jos haluaa talvesta suoriutuvan sähköpyörän, suosittelen Decoyta.
    YT Decoy comp, Salsa Blackborow GX 2016

  23. #323
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Ajelin viime talvena omalla Decoylla 25 asteen pakkasessa reilun tunnin lenkkejä eikä kyllä ikinä mitään ongelmia. Kuten ei ole ollut muutoinkaan yli parivuotisen omistuksen aikana.

  24. #324
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    447
    Eihän laadukkaissa ja hyvin tehdyissä sähköpyörissä olekaan ongelmia talven suhteen. Vain tuollaisissa surkeissa räpistyksissä, joissa ei ole ajeltu asiaa ollenkaan suunniteltaessa. Saisi jäädä kauppaan tuollaiset, mut jostain syystä ihmiset noita kuitenkin ostaa. Ehkä ovat masokisteja tai muuten vain tyhmiä.

  25. #325
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.208
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marcelo Katso viesti
    Onkohan Spectral On akun virtanappi toisen pullotelineen pultin alla? En nyt pääse itse tarkistaan, kun pyörä on remonttilomalla Haagassa.
    Pitääpi tänään tarkistaa asia. Voi osua lähelle.

  26. #326
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.703
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nixuu Katso viesti
    Eihän laadukkaissa ja hyvin tehdyissä sähköpyörissä olekaan ongelmia talven suhteen. Vain tuollaisissa surkeissa räpistyksissä, joissa ei ole ajeltu asiaa ollenkaan suunniteltaessa. Saisi jäädä kauppaan tuollaiset, mut jostain syystä ihmiset noita kuitenkin ostaa. Ehkä ovat masokisteja tai muuten vain tyhmiä.
    Ehkä vaan tykätään ajaa tarkoitukseen tehdyllä enskapyörällä, eikä millään laittomalla panssarivaunulla. Mulla tuo ei ole ollut ongelma sinä aikana kun olen sähköpyörän omistanut. Toki voi siitä ongelma tulla, mutta ei nyt kuitenkaan niin suuri, että se aiheuttaisi pyörän jättämisen kauppaan. Jos toistuvasti joutuu säilyttämään pyöräänsä ulkona pakkasessa, ei Shimanon satelliittikytkimellä varustettu pyörä ole varmaan se paras valinta tai sitten ranettaa siihen sen mekaanisen kytkimen. Meridan kohdalla melko helposti tehty. Helpommin kuin joku 50kg painava 10kW norsu.

  27. #327
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    447
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Ehkä vaan tykätään ajaa tarkoitukseen tehdyllä enskapyörällä, eikä millään laittomalla panssarivaunulla. Mulla tuo ei ole ollut ongelma sinä aikana kun olen sähköpyörän omistanut. Toki voi siitä ongelma tulla, mutta ei nyt kuitenkaan niin suuri, että se aiheuttaisi pyörän jättämisen kauppaan. Jos toistuvasti joutuu säilyttämään pyöräänsä ulkona pakkasessa, ei Shimanon satelliittikytkimellä varustettu pyörä ole varmaan se paras valinta tai sitten ranettaa siihen sen mekaanisen kytkimen. Meridan kohdalla melko helposti tehty. Helpommin kuin joku 50kg painava 10kW norsu.
    Se nyt vain on surkeaa toimintaa valmistajalta tehdä pyöriä, jotka eivät toimi kylmässä maassa kuten Suomi. Ja vielä surkeampää myyjältä myydä sellaisia tälläisessä maassa. Tuo ettei pyörä lähde käyntiin pakkasessa oltuaan on yhtä surkea suoritus jos herätyskello ei herätä aamuisin, tai auton ilmastointi toimii vain talvisin, eikä kesällä. Ja taas webasto lähtee päälle vain kesähelteillä, eikä pakkasella jne. Vie koko idean siltä laitteelta. Jostain kumman syystä noita silti pyöriä silti ihmiset ostaa, eivätkä reklamoi / vaadi kaupanpurkua jne. Jolloin vähintään myyjät jättäisi nuo pois valikoimistaan kunnes korjattu.

    Tuossa on sopivasti uutinen Ruotsista (toki sähköautoista ei pyöristä, mutta periaate on sama), jossa mainitaan, että auton (kuten myös siis pyörän) pitää kestää käyttöä talvella tai sitten sitä ei pidä myydä tai myydään vain kesäkäyttöön sopivana. Kuinkahan monelle tälläisen pyörän ostaneelle on myyjä kertonut pyörän olevan viallinen. Väittäisin, että lukema on laskettavissa yhden käden sormilla.

    ”Ruotsin sääolot huomioiden myyjän on kerrottava asiakkaalle näistä vioista ennen kaupantekoa, muuten auto on viallinen. Asiakkaiden on luotettava siihen, että auton voi pysäköidä ulkotiloihin myös kylmällä säällä”

    ”Kehotamme olemaan ostamatta autoja, joiden yläpitoon liittyviä ehtoja on mahdoton noudattaa. Ehtoihin tyytymättömien asiakkaiden on lisäksi syytä valittaa asiasta ja vaatia vikaan korjausta.”

    ”Jos auto ei pärjää markkina-alueella vallitsevissa alhaisissa lämpötiloissa, sitä ei pidä myydä. Vaihtoehtoisesti sitä voi kaupata kesäoloihin soveltuvana sähköautona”

    Tuosta viimeisestä lainatusta virkkeestä tuon auto sanan voi korvata suoraan sähköpyörällä ja pätee aivan loistavasti.

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/m...8-a2d19d196e54

  28. #328
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.703
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nixuu Katso viesti
    Se nyt vain on surkeaa toimintaa valmistajalta tehdä pyöriä, jotka eivät toimi kylmässä maassa kuten Suomi. Ja vielä surkeampää myyjältä myydä sellaisia tälläisessä maassa. Tuo ettei pyörä lähde käyntiin pakkasessa oltuaan on yhtä surkea suoritus jos herätyskello ei herätä aamuisin, tai auton ilmastointi toimii vain talvisin, eikä kesällä. Ja taas webasto lähtee päälle vain kesähelteillä, eikä pakkasella jne. Vie koko idean siltä laitteelta. Jostain kumman syystä noita silti pyöriä silti ihmiset ostaa, eivätkä reklamoi / vaadi kaupanpurkua jne. Jolloin vähintään myyjät jättäisi nuo pois valikoimistaan kunnes korjattu.
    Tuota, tässä yhteydessä vertaus toimisi, jos pyörällä ei voisi ajaa. Webastolla ei ole muuta hommaa kuin lämmittää, herätyskellolla ei muuta hommaa kuin herättää (tai itse asiassa soittaa merkkiääntä määrättynä ajanhetkenä). Pyörän käyttöohjekirjasta voi lukea käyttölämpötilat ja jos laite ei noissa lämpötiloissa toimi, niin sitten voi toki reklamoida.

    Tuo Ruotsin uutinen on aika yhtä tyhjän kanssa. Kamerafoorumit on täynnä keskustelua siitä, kun kamera ei toimi -30 asteessa seitsemää tuntia. Kaikki nykykameratko pitäisi vetää pois markkinoilta?

    Ja noin ylipäätään: sinä et edes ole näiden kohderyhmässä. Miksi asia jaksaa nyt noin painaa mieltä? Kun sitten taas pyörän omistavat ovat pääosin tyytyväisiä. Shimano voisi ratkaista tuon ongelman suurelta osin sillä, että akun aikakatkaisun saisi pois päältä. Nythän se menee pois päältä 10 minuutin seisoskelun jälkeen. Tosin pakkasessa säilyttämisen ongelmaa se ei ratkaise.

  29. #329
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.208
    Muutenkin maastopöyrän säilyttäminen jossain -20C pakkasessa vähän heikentää ominaisuuksia, esim jousituksen osalta.

    Ja autokin sitten siinä -30C pakkasessa pari viikkoa niin lähteekö käyntiin ilman esilämmitystä? En ainakaan itse luottaisi, että lähtee.

    Joissain autossa muutenkin pakkanen ja talvikelit aiheuttaa ongelmia, esim adatiivisten kruiserien tutkat menee sokeeksi kun se jäätyy umpeen. Pitäisikö nämä esim VAG konsernin autot vetää siitä syystä markkinoilta?

  30. #330
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.703
    ^Joo, jos asuu leveysasteilla, missä merkittävä osa vuodesta on reilusti pakkasta ja pyörällä on "pakko" päästä liikkumaan, niin ehkä sähkötäpäri ei ole sitten se fiksuin valinta. Kuten ei soutuvenekään. Suosittelen täysjäykkää läskiä.

Samanlaisia aiheita

  1. Yamaha moottoreiden kokemukset viat ja korjaukset
    By Canno in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 35
    Viimeinen viesti: 08.09.2025, 19.13
  2. Moottoreiden (Shimano, Bosch, Steps jne.) luotettavuus ja huollon tarve
    By Speedgoat in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 26
    Viimeinen viesti: 02.08.2023, 11.29
  3. Kokemukset www.motocard.com/en/
    By Odottakaa in forum Kaupat
    Vastaukset: 2
    Viimeinen viesti: 13.07.2019, 14.25
  4. Moottoreiden tehot?
    By Fat Boy in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 19
    Viimeinen viesti: 04.06.2018, 19.39

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •