HephaFillariGiantElectrobike
Sivu 125 / 139 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 25 75 115 123 124 125 126 127 135 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.721 - 3.750 / 4161

Aihe: Kengät talveksi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    ... Mutta ajaako kaikki talviretkeilijät fläteillä?...
    Lukoilla mennään.

Minulla on periaatteelinen juttu yrittää vältellä kaikkea sähkö/elektroniikka "krääsää" ja nämä sukat ja myös pohjalliset menee siihen kategoriaan.

Silloin tällöin pohdiskelen flätteihin siirtymistä, mutta tekemättä se on jäänyt. Mutta ajaako kaikki talviretkeilijät fläteillä? Eli jos oikein pitkään tarvii lumessa ajaa, niin onko lukot oikeasti unohdettava? Itse en siis retkeile tai pitkiä lenkkejä ajele, mutta kun olen tosi herkkä palelemaan niin retki-puolen kokemukset kiinnostaa.

Eli onko tämä se varmin tyyli?
    https://www.hankkija.fi/Rauta_ja_rak...UaAlKBEALw_wcB
    Ja vaikka näin.
    https://www.bikeshop.fi/Race-Face-Ch...oaAv9AEALw_wcB
    Mulla menee juuri talvisaapas + flättipoljin -yhdistelmä testiin maasturissa. Totesin, ettei välttämättä kannata investoida +300€ talvipyöräilykenkiin, joille tulee käyttöä loppuviimein melko vähän. Olen muutaman varpaan palelluttanut molemmista jaloista, niin tunto lähtee noista melko nopsaan.

Motonetista saa villavuorellisia polyuretaanisaappaita 70 eurolla ja noilla pitäisi tarjeta. Lisäksi (muoviset) flättipedaalit johtavat lämpöä huomattavasti vähemmän kuin metalliset kenkään kiinni tulevat lukkopolkimet.

Voin laittaa kokemuksia kunhan saan pari lenkkiä alle. Pari vuotta on tullut poljettua yksinomaan lukoilla, niin saapa nähdä miten luonnistuu flättien kanssa.

Välillä on tullut ajettua lätyillä, mutta nykyisin vain lukoilla.
    Crank brothers vispilä toimii hyvin lumessa, ei tukkeudu tai jäädy.

Olen havainnut lukoilla polkemisen pitävän varpaat paremmin
    lämpöisinä. Testailin taannoin ajella lukot irti. Vilu alkoi hiipiä
    pohjan läpi. Lukot kiinni ja pyöritystä, niin aika pian taas lämpeni.
    Luulisin johtuvan siitä, että lättytyylillä jalkapohjaan kohdistuu
    kokoajan painetta. Lukoilla paine on pienempi ja hetkittäinen.
    Veri pääsee kiertämään sujuvammin.

Markku Lehikoinen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ViP Katso viesti
    Mulla menee juuri talvisaapas + flättipoljin -yhdistelmä testiin maasturissa... Voin laittaa kokemuksia kunhan saan pari lenkkiä alle. Pari vuotta on tullut poljettua yksinomaan lukoilla, niin saapa nähdä miten luonnistuu flättien kanssa.
    Meikeläisen tilanne aika identtinen. Lukoilla ajettu vuodesta 1995 ja varpaat palellutettu aika pahasti retkiluistelulenkillä joskus 4-5 vuotta sitten. Ja kuten lääkäri silloin sanoi, niin paleltuvat kyllä uudestaan tosi helposti. Sen olen huomannut liki joka lenkillä...
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Meikeläisen tilanne aika identtinen. Lukoilla ajettu vuodesta 1995 ja varpaat palellutettu aika pahasti retkiluistelulenkillä joskus 4-5 vuotta sitten. Ja kuten lääkäri silloin sanoi, niin paleltuvat kyllä uudestaan tosi helposti. Sen olen huomannut liki joka lenkillä...
    Ei muuta kuin huopavuorellista saapasta jalkaan. Tarpeeksi isoa, että väliin mahtuu kolme villasukkaa. Flatti polkimet tietysti. Ei se noiden saappaiden kanssa enää ajoa häiritse.

Viime vuodet tullut rymisteltyä pelkillä fläteillä ympäri vuoden dh- sekä endurofillarilla, eikä ole mitään hinkua siirtyä takas lukkoihin.
    Itsellä ei ole suurta intoa pyörän päälle missään kolmenkympin pakkasessa, mutta itsenäisyyspäivänä tuli heitettyä liki parin tunnin lenkki noin -17 kelissä nuo aiemmin mainostamani 5-10 -nilkkatossut jalassa. Alla pelkät jotkut Cuben vähän talvisemmat sukat ja nilkkojen lumi- ja viimasuojana Icebugin säärystimet, eikä tuntunut yhtään edes viileältä.

Ainakin siis omaan käyttöön todella hyvät tossut ja kun on tehty nimenomaan flättipolkimille, niin pohja on tasainen ja riittävän jäykkä.
    Ja pitohan noissa on mielettömän hyvä minkä tahansa kunnon polkimien kanssa. Eikä halvimmillaan n. 140 € oo mikään tolkuton noista vettäkin pitävistä talvimalleista, kun kesämallin Freeriderit ja etenkin Freerider Pro:t taitavat nekin kaikki olla satasen yläpuolella.

Ennen noita oli jotkut tavalliset talvikengät ruovilla kuviolla ja korkeammalla kantaosalla, niin aika usein joutui haeskelemaan jalalle parasta kohtaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Lehikoinen Katso viesti
    ...
    Olen havainnut lukoilla polkemisen pitävän varpaat paremmin
    lämpöisinä. Testailin taannoin ajella lukot irti. Vilu alkoi hiipiä
    pohjan läpi. Lukot kiinni ja pyöritystä, niin aika pian taas lämpeni.
    ....
    Klossin kohta pohjassa on selkeästi kylmä kohta. On eri asia ajaa flättipolkimilla JA klossittomilla kengillä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Olli L Katso viesti
    Klossin kohta pohjassa on selkeästi kylmä kohta. On eri asia ajaa flättipolkimilla JA klossittomilla kengillä.
    Eipä tuo klossinkohta ole ollut minulla ainakaan missään oikeissa talvikengissä ongelma, missä klossi ei ole ruuvattu suoraan sisäpohjankin läpi.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Luulis näillä taustatiedoilla olevan jo aika valmis sähköistykselle. Melkosen kenkä, sukka ja kengänsuoja rallin kävin läpi aikoinaan + halpis sähköpohjalliset ja ihan suotta. Olis vaan nekin rahat kannattanu pistää kunnon talvilukkokenkiin ja sähköpohjallisiin suoraan ja pelelemiseen kulunut aika olisi vaihtunut ajamisesta nauttimiseen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Olli L Katso viesti
    Tottahan tuokin, ainakin ohutpohjaisilla "talvi" kengillä.
    Tuo pyöritystekniikan ja jatkuvan paineen ero erittäin epätieteellisessä
    testissäni oli selvästi aistein havaittavissa. Ainoa muuttuja oli siis
    lukot auki/kiinni.
    Vaan kuinkas saisi molemmista parhaat puolet?
    Arkistoista vain etsimään varvaskoukkuja...

Markku Lehikoinen

.
    Silloin tällöin pohdiskelen flätteihin siirtymistä, mutta tekemättä se on jäänyt. Mutta ajaako kaikki talviretkeilijät fläteillä?
    Juu ei aja. Mulla on ollut vuosia Lake 303, koossa 43 jotka ovat sen verran tiukat että niihin ei mahdu villasukkia (jalankoko mulla 42-43). Kyllästyin viime talvena kun varpaat aina jäässä tunnin parin jälkeen ja ostin Wölvhammerin NRTH 45 koossa 44. Noissa on leveä lesti jopa suomalaisittain. Nyt mahtuu paksu merinosukka ja päälle villasukka. Pisin lenkki on viime talvelta 6h, pakkasta oli joku -15c. Mulla puutuu jo kesällä varpaat helposti joten pieniä verenkierrätys jalkautumisia piti ottaa mutta varpaat eivät menneet jäähän ja olen todella tyytyväinen kenkiin. Tosin aina vaan pikku pakkasilla ja lyhyillä lenkeillä käytän Lakeja.

Kuvittelin että nuo NRTH 45 ovat kalliit mutta kun katsoo sähkösukkien hintoja niin eipä ne pahan hintaiset ole Varsinkin kun Laket ovat palvelleet hyvin jo 7 vuotta ja eiköhän noille NRTH:kin tule käyttövuosia 10+

Suosittelen.

Niin ja polkimena tietenkin Crankin vispilät. Ikinä eivät ole menneet jäähän tai lumeen niin etteikö parilla potkaisulla ala toimimaan.

^niin sitten olemme vielä me, joille kylmällä kelillä Wölvhammerikaan ei riitä vaan niiden lisäksi on oltava sähkösukat.

Jos ajaisin pidempää lenkkiä talvisin, niin varmaan sähkösukat tulisi hankittua. Vaikuttaa ihan pätevältä ratkaisulta, itselläkin on helposti kylmettyvät jalat. Nyt saa Laket ja karvapäälliset riittää, kun lenkit on max pari tuntia.

Mulla on yhdet sähköpohjalliset alipapalta. Maksoi jotain alle 10 euroa. Myös egologinen valinta koska ei sisällä omaa akkua vaan toimii virtapankilla. Hinta-laatu suhde niissä on kyllä älyttömän kova. En ole kokeillut niitä norttien kanssa. Piuhahässäköinti on niiden heikko puoli mutta hyvin kyllä lämmittää.

On ne lukot vaan mukavat talvellakin. Sähkösukat ovatkin olleet ihan mukava lisä, niin lukoilla saanee ajaa jatkossakin kylmällä.

Näinpä. Se, että voi ajaa niissä ohuemmissa kengissä pakkasillakin on iso plussa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Juu ei aja. Mulla on ollut vuosia Lake 303, koossa 43 jotka ovat sen verran tiukat että niihin ei mahdu villasukkia (jalankoko mulla 42-43). Kyllästyin viime talvena kun varpaat aina jäässä tunnin parin jälkeen ja ostin Wölvhammerin NRTH 45 koossa 44. Noissa on leveä lesti jopa suomalaisittain. Nyt mahtuu paksu merinosukka ja päälle villasukka. Pisin lenkki on viime talvelta 6h, pakkasta oli joku -15c. Mulla puutuu jo kesällä varpaat helposti joten pieniä verenkierrätys jalkautumisia piti ottaa mutta varpaat eivät menneet jäähän ja olen todella tyytyväinen kenkiin. Tosin aina vaan pikku pakkasilla ja lyhyillä lenkeillä käytän Lakeja.

Kuvittelin että nuo NRTH 45 ovat kalliit mutta kun katsoo sähkösukkien hintoja niin eipä ne pahan hintaiset ole Varsinkin kun Laket ovat palvelleet hyvin jo 7 vuotta ja eiköhän noille NRTH:kin tule käyttövuosia 10+

Suosittelen.

Niin ja polkimena tietenkin Crankin vispilät. Ikinä eivät ole menneet jäähän tai lumeen niin etteikö parilla potkaisulla ala toimimaan.
    Mulla liki loppuun ajetut 45 Wide 303 Laket ja useampaa vuosikertaa 45 kokosia Wölvejä kokeillut ja ei ne kyllä leveitä ole ainakaan mun jalkaan. 303 ja muihin aina mahtunut reilusti sukkaa ja ei auta. Wolfgarit olisi ihan mielenkiintoiset koittaa pärjäiskö niillä oikeasti ilman sähköjä mutta epäilen toisaalta sähköillä kivempi, kun ei tarvi ihan mohloja kenkiä.

Mulla 45 se järeämpi, onko se nyt wolfgar. Siinähän on just varpaat ja klossin kohta suojattu supereristeellä. Pari vuotta vanha malli ja muistaakseni valmistajan mainostama käyttöalue oli -35 asti. Koko on reilu ja tuli otettua viel villasukkavara. Voin taata ettei varpaat kyllä jäädy ekana eikä tarvi lisäsuojia. Kohlot ne kyllä on. Lake 404 + karvasuojat jää mennen tullen eristävyydessä, nekin menee pitkillä jonnekin -10 asti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kp63 Katso viesti
    Mulla 45 se järeämpi, onko se nyt wolfgar. Siinähän on just varpaat ja klossin kohta suojattu supereristeellä. Pari vuotta vanha malli ja muistaakseni valmistajan mainostama käyttöalue oli -35 asti. Koko on reilu ja tuli otettua viel villasukkavara. Voin taata ettei varpaat kyllä jäädy ekana eikä tarvi lisäsuojia. Kohlot ne kyllä on. Lake 404 + karvasuojat jää mennen tullen eristävyydessä, nekin menee pitkillä jonnekin -10 asti.
    Näissä on selkeästi panostettu myös varvaskupin lämpösyyteen. Monet kengät suht paksuja, mutta kärkikupin eristys onneton.

Tosin muuan Iti voittajallakin oli Wolfgareihin vielä himo paksut lisä lämpösuojat. Se on varma, että meikäläisellä ei ole toivoakaan muilla ajaa ilman sähköjä vaikka 3h -20 kelissä, kuin Wolfgareilla. Tuo sisäkenkä ajattelu on kyllä hyvä ylipäätään talvikengissä. Siinä on heti selkeä ilmarako ulkokenkään ja tälläselle joka hikoaa kuivatus onnistuu nopeammin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ViP Katso viesti
    Mulla menee juuri talvisaapas + flättipoljin -yhdistelmä testiin maasturissa...

Voin laittaa kokemuksia kunhan saan pari lenkkiä alle. Pari vuotta on tullut poljettua yksinomaan lukoilla, niin saapa nähdä miten luonnistuu flättien kanssa.
    Jäi testit aika vähälle, kun pakkaset väistyvät ainakin etelästä. Ostin halvemmat 25€ versiot, kun ajattelin, ettei näillä kuitenkaan montaa lenkkiä tule ajettua. Hyvin toimivat 15 pakkasasteessa kolmisen tuntia, eikä fläteillä ajaminenkaan niin kauheaa ollut. Ihmeen kevyet noi ovat, painoa varmasti vähemmän kuin uskollisilla Shimamon xc9:llä kenkäsuojien kanssa. Pehmeä ja paksu pohja heikentää poljintuntumaa, mutta kyllä noilla työmatkat ainakin sotkee.

Alle kymmenen asteen pakkasilla pitäydyn silti edelleen lukoissa. Niin paljon parempi niillä on polkea. Paksu kenkäsuoja, foliopohjallinen ja vähän lisäeristettä klossireikien päälle, niin hyvin noillakin välttää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    Eipä tuo klossinkohta ole ollut minulla ainakaan missään oikeissa talvikengissä ongelma, missä klossi ei ole ruuvattu suoraan sisäpohjankin läpi.
    Minä tunnen Shimanon "talvi"-kengissä ja Laken talvikengissäkin klossin kohdasta alkavan kylmettymisen. Noissa molemmissa klossin vastalevy on pohjamateriaalissa, ei kengän sisällä.

Miastore.fi (ennen Urheilu Areena) teki hyviä karvavuorisuojia, mutta taitaa olla lopettamassa pyöräilyasustebisnestä? Noita kengänsuojia ei saa enää isoina (46-48), ja loputkin on alessa.

Varmaan jalan koollakin on väliä.
    Litran termospullokin pitää suhteessa paremmin lämmön kuin puolen litran versio.
    Itse olen klossikenkien kannattaja, ei ole tullut suurempia lämpövuotoja läpi klossien takia.
    Klossit mahdollistaa myös pienen sivuliikkeen, ei rasitu paikat.
    Järeäpohjainen kenkä ja avopoljin piikeillä, jalkaa joutuu nostamaan jos haluaa vähänkin asentoa korjata.
    Testauksessa on nyt myös magneeteilla toimivat "lukkopolkimet", näillä kokeiluilla tuntuu ettei mene jatkoon.
    Tarttuu kiinni, mutta ennalta arvaamattomaan asentoon.
    Oikeaan asentoon pääsy vaatii pientä voimankäyttöä ja loppupeleissä tosipaikan tullen ei tiedä missä vaiheessa lähtee vahingossa irti...

Nämä talvikengät on hyvä esimerkki tarpeen ja hinnan pyörittelystä.

Kuinka paljon talvella ajaa ja kuinka pitkiä lenkkejä? Kuinka paljon kenkiin on järkeä panostaa?

Niin paljon ettei varpaiden takia tartte sisällä ajella. Sama hanskat ja naama. Muuthan on suht helpot.

Kuinka paljon talvella ajaa ja kuinka pitkiä lenkkejä? Kuinka paljon kenkiin on järkeä panostaa?
    No se on just noin. Haluaako ajaa fillarilla, vai eikö halua. Jos ei aja, niin on harvinaisen typerää ostaa varusteitakaan.

F. Kotlerburg Guest
    Kyllä mulla ainakin kunnon varusteet on madaltaneet sitä lähtökynnystä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Kyllä mulla ainakin kunnon varusteet on madaltaneet sitä lähtökynnystä.
    Just noin. Tässä just mietin huomista uloslähtöä, siis että joutuuko ajaa zwiftiä, mutta sitten tajusin, että mullahan on kamaa tuollekkin kelille. Spazin pitkät kengänsuojat välikelinkenkien päälle, alphan takki niskaan ja polkemaan vaan.

Kunnot varusteet itse asiassa kannustavat mennä kokeilemaan niitä.

Pienen pojan isänä ne lenkit on muutenkin harvassa, kun vapaa-aikaa on niukasti.

Ja siksi tämä pohdiskelu. Kun pitäisi vielä hiihtääkkin ja myös luistella.

Ei pyöräilyssä muutenkaan lähestytä asioita tarpeen ja hinnan kautta niin miksi sitten kengissä.

Harrastan pyöräilyä ja jos haluan jotain siihen liittyvää yleensä laitan parasta mitä perse kestää. Sama käytänkö vähän vai paljon. Yleensä laatukamppeet kestää lopun ikää niin jos kerran uhraa 400 euroa (joka nyt ei ole kummoinen raha pyöräilytarvike maailmassa, eikä sillä saa kuin yhdet sukset) hyviin pyöräilykenkiin niin hyvällä pidolla niillä ajelee vielä 2040 vuonna jos omistajalla vaan jalka vielä nousee. Ne 400 euron sukset ovat olleet käyttökelvottomat jo vuosia aikaisemmin.

Ja koska harrastan myös hiihtämistä niin siinäkin ostan yleensä parhaasta päästä monot. Ne vehkeet millä ollaan kiinni siinä harrastusvälineessä on syytä olla just eikä melkein. Suksissa voi sitten jo halutessaan vähän tinkiä kun ne ei loputtomia kausia kestä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •