Jos sais valita minkä vaan pyörän enduro-tyyliseen ajoo ja siitä joutuis maksaa silti vain saman siedettävän summan esim 3500 euroa, saattaisin tällä hetkellä valita aika kiinnostavalta vaikuttavan uuden Norco Rangen. C1 mallin siinä tapauksessa tietty.
https://m.pinkbike.com/news/first-ri...-goodness.html
Vanha vm. 2015 ION 15 XL ja uus G1 L koossa.
Lähetetty minun SM-A202F laitteesta Tapatalkilla
"Yrittäminen on ensimmäinen askel kohti epäonnistumista." - Homer J. Simpson
Norco kyllä kuumottelee huolella. Merkillä muutenkin hyvä meno.
Laatukin on ilmeisesti parantunu. Kaverin opticista piti laakerit vaihtaa aikanaan kuukauden ajojen jälkeen.
Lähetetty minun SM-A202F laitteesta Tapatalkilla
"Yrittäminen on ensimmäinen askel kohti epäonnistumista." - Homer J. Simpson
Devincin high pivot proto oli kyllä todella hyvän ja valmiin näköinen, ehkä vähän seat tube oli kyllä loiva. https://www.pinkbike.com/news/bike-c...prototype.html
Fuji Rakan 29 LT 1.5 rantautui paikalliseen pari viikkoa sitten ja viime viikonloppuna tuli koeajettua vähän paremmin. Hintalapussa oli C$2900, eli alle 2000 euron fillarista kyse.
Mulla ei ole kummempaa kokemusta muista enduro-fillareista, eli en oikein voi vertailla muihin. Ajoin sekä hissipyoräilyä, että XC ajoa rakennetuilla poluilla ja tietty hyppyjä piti testailla. Ekana "silmään pisti" ton laitteen paino. Henkilovaa'alla punnattuna painoa on melko täyteläiset 17kg. Painoa ei kyllä huomaa kun hyppää satulaan. XC ajossa tietty akseliväli ja kulmat huomaa aika selvästi kun keulakulma on yli 2 astetta XC spessua loivempi, mutta vauhti korjaa noi ongelmat (harmi vaan ettei kuskilla riitä jalat kuin hetkeksi). Mäkeä Fuji nousee yllättävän hyvin, ei tietty putkelta runnomalla pääse mihinkään kun iskarit on jatkuvasti auki ja turha hotkyili menee harakoille, mutta siksi tossa onkin vaihteet.
Hissipyoräilyä tuli ajettua lyhyillä 600-700 metrin vaihtelevilla pätkillä, missä sai polkea ainakin vähän. Rengaspaineet ja iskarin asetukset olivat vähän hakusessa, tai ovat edelleen, eli ei ihan parasta ajoa saanut aikaan. Aika hyvin saa tällainen maantiesucciskin itsevarmuutta kun fillari on vähän kykenevämpi. Taitoahan mulla ei ole yhtään, eli tasapainoiset hypyt laitan aika pitkälle fillarin piikkiin. Kunhan saan säädot kohdalleen, niin ainakin alamäen pitäisi kulkea paremmin.
Laitoin Yarin keulaan aluksi 95 psi painetta ja jousen pikasääto auki. Toi oli liikaa ja laskin paineen 90 psi, joka sekin tuntui liian kovalta eikä pohjaaminen ollut lähelläkään. Pitää kokeilla 85 psi ja jämäkkyyttä tarvittaessa säätää jousen esijännitystä. Naksut RS:n ohjeiden mukaan, olikohan 8 naksua tms. Takaiskarin jousen säädin neljä kierrosta sisään. En ole ihan varma onko RS:n 5 kierroksen raja siitä 2 kierrosta sisään perusasetuksesta vai täysin auki asennosta. Sägi on ehkä 26-27%, mutta iskarin koko matka oli käytossä melko iississä ajossa. En kuitenkaan huomannut, että iskari olisi pohjannut pahemmin. Ehkä ruuvaan kierroksen lisää esijännitystä ennen uuden jousen ostamista. Mutulla tuntuu ettei ehkä uutta jousta tarvii lähteä hankkimaan.
Ainoa miinus tähän mennessä on Tektron jarrut, jotka ovat "hikoilleet" joko ilmausruuvista tai jarrusatulan saumasta.
Ei tietty paljon voorumilaisia jeesaa, koska Fujia ei taida saada Euroopasta, mutta suht edullisesti voi näkojään saada ihan hauskan pyorän. Katellaan miten kestää, varsinkin jos oppii vähän ajamaan ja pääsen isompiin mäkiin.
EDIT: korjauksia
6.7 WTF/kg
Mä oon ymmärtäny et coilia ei säädetä esijousitusta kiristämällä, pilaa alkuherkkyyden jne.
Seurasin rokkarin ohjetta, mut esijännityksen ruuvaamisen sijaan on varmaan parempi ostaa vaikka 50 paunaa jäykempi jousi.
6.7 WTF/kg
Tai ajat nykyisellä jos se ei kerran häiritsevästi kolahda pohjaan ja kun sagi kuulostaa tuolla jousella varsin kohtuulliselta. Toki jos valmistaja suosittelee pienempää sägiä kuin tuo ihan hyvältä kuulostava 26-27 % niin sitten vaihda 50 lbs jäykempään.
Tuo uusi norco on kyllä kirkaasti siistein pyörä mitä näitä uusia on tullut markkinoille.. olis siisti testaa tommosta high pivottii miten se perä toimii siinä käytännössä.
Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla
Range pinkbiken field testissä. https://m.pinkbike.com/news/field-te...-range-c1.html
Hauskalla tavalla lohduttavaa, että oma 190/180 joustava alumiinirunkoinen 3500 euroa maksanut Propain Spindrift ei ole yhtään painavampi kuin tämä kuiturunkoinen Range hipoimpana mallina. Tuo siis painaa 16,8 kg ilman polkimia kun oma pyörä oli 17,2 kg polkimien ja pullotelineen kanssa ja vielä hieman painavemmilla Schwalbeilla. Norcon C2 ja C3 menevätkin sitten polkimien kanssa jo jopa 18+ kg tienoille.
Huomattavan painavia toki kaikki oma mukaan lukien muttei ole haitannut. Mitä nyt epätodellinen fiilis tulee kun Propainin jälkeen nostaakin tauon jälkeen varastoon 10,5 kg takajäykkää maasturia joka ei tunnu painavan mitään![]()
Juu Rangea suunnitellessa tuskin on paljoa painoa mietitty. Norcon rungot on nykyään vissiin aika pomminkestäviä ja varsinkin tuo Rangen iskarin ympäristö vaatii paljon materiaalia.
Uusi rallon ihan mielenkiintoinen. https://www.orbea.com/fi-en/bicycles/mountain/rallon
Hyvän näköinen pyörähän tuo Orbea on mutta nopealla vilkaisulla saman näköinen kuin vanha, onko koko pyörä kuitenkin uusi?
Mitä nyt geoa vertailin niin 2020 enduro magazine 1/2020 arvostelun geotaulukkoon verrattuna keulakulma 0,5 astetta släkimpi ja satulaputken kulma 1,5 astetta jyrkempi. Reach pidentynyt L koossa 455->485. Satulaputki myös lyhentyny 444->435.
Satulaputki on toteutettu tosiaan hyvin. Paitsi ettei ole korkealla keskiöön nähden yläpinnastaan niin putki on suora mikä mahdollistaa satulatolpan työntämisen koko matkaltaan satulaputken sisään. Näin vähän lyhytjalkaisemmatkin voivat laittaa parisataamillisen hissitolpan halutessaan.
Pyörät näyttävät edelleen olevan kiven alla mutta bike discount kertoo että Cube Stereo ONE77 Pro 29 ja Cube Stereo ONE77 Race 29 olisi joulukuussa saatavilla. Olen tuota Pro malli pyöritellyt kun vaikuttaisi että siinä on saatu sopivaan hintaan ihan hyviä osia alle. Nykyinen Orbea Occam H30 on 140 joutolla ja vähän kaipaisi lisää joustua. Toisaalta onko 170 joustoa jo liikaa kun Oulun mäet ovat tunnetusti aika pieniä. Toisaalta syötteelle ei ole kuin reilun tunnin matka. Koitin etsiä noista Cuben pyöristä arvosteluja mutta ei ainakaan itsellä vielä osunut silmään.
No esim hi5bikessä mondrakereita hyvällä alella nyt. Foxya ja superfoxya esim.
https://www.ridemore.fi/devinci-spar...x-12s-charcoal tommosta ridemorella ainakin olis kanssa. Tossa tosin vähän outo superboost perä.
Ensi kauden pyörän joutuu näemmä tilaamaan ilman että oikeaa kokoa pääsee sovittamaan, vaan täytyy arvioita suhteessa eri merkkiseen melkein samalla teolla olevaan ja saman pyörään eri kokoisena. Kohtuullinen ongelma meille aina kahden koon välillä oleville.
Olenko nyt ihan hukassa ajatukseni kanssa että jos pyörän A reach on 470 ja stack 615 ja vastaavasti B:n 485 ja 645 niin käytännössä nuo tuntuvat samanpituisilta? Eli B:n korkeampi stack kompensoi melkein kokonaan sen pidemmän reachin A:n nähden?
edit: korjattu ajatusvirhe.
Menikö nuo mitat nyt sekaisin, eikä vaihtoehto B:ssä ole pidempi reach?
Ja ehdottomasti ETT pituus jos ajat joskus satulaltakin.
Mikä on tämän hetkinen mielenkiintoisin enduro? Mua kiinnostaa vieläkin tuo rocky mountain altidude. Mutta eihän sitä saa mistään tällä hetkellä runko settinä
Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla
En tiiä meneekö iha enska kategoriaa, mut itteä kiinostaa esim uusi Bronson ja nyt julkaistu uusi canyon torquekin numeroiden perusteella ihan mielenkiintoinen. Stamina 160 myös.
Nojoo tuo uusi torque yllätti. Uusi strive voi olla myös mielenkiintoinen kun julkaistaan.
Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla
Onko kellään kokemuksia miten suomessa toimii Canyonin takuut? Pinkbiken jutun kommenttikentässä aika hirveää myllytystä. Ei saa varaosia, kaikki feilailut pistetään käyttäjän piikkiin jne.
Itse pyörähän vaikuttaa kyllä todella asialliselta hintaansa nähden. Melkein kiinnostaisi jos tulee jossain vaiheessa työsuhdepyörällä täydennettyä omaa pyörätallia.
Torque al5 olis kyllä härski. Ja varsin pätevät osat hintaisekseen mielestäni. Suomen bikepark käyttöön valmis paketti, myös renkaat tarkoitusta vastaavat valmiiksi (DD takana, exo+ edessä).
Itsellä on keskinkertaiset kokemukset asiakaspalvelusta. Ei tosi huonot mutta ei mitenkään täydellisetkään. Edelliset asioinnit kylläkin ajalta ennen koronaa.
Kirjanmerkit