Modasin vielä lisäosan kohdilleen.
![]()
Modasin vielä lisäosan kohdilleen.
![]()
Paskon nyt tätä spessuketjua, kun tämä on Se Virallinen Sähköpyörälokariketju…
Eli tämmösen rakensin mun Meridaan tänään. Vähän on ahdas sovitus, mutta aika näyttää jos tuota pitää modata.
![]()
^no toi mudguarz on sellaista materiaalia, ettei siihen oikein käynyt puukko eikä sakset. Voimapihdeillä sitten muotoilinveikkaan, ettei kauheasti vatkaa.
^onkos nuo siis tätä kamaa?
https://rockguardz.com/category/mudguardz/
^ noni ja taas puhun läpiä päähäni… eli siis mudhuggerit…
https://www.themudhugger.co.uk/produ...31177427648594
^Ahas.
Noiden osto on kai kanaalin ja veromuurin takana. Vannoin jo että en osta sieltä mitään enää koskaan.
Saakos EU:sta jostain (joo, sorry, kvg varmaan kertoisi mutta jos on viiden näpytyksen tieto näpsäsätä ostopaikasti niin auttaa)
Edit: löytyi germaaniasta.
Tai sitten Suomenmaalta Ridemoresta.
No vielä parempi, sieltä sattui silmään vain jotkut "gravelit" mutta katsoin varmaan huonosti.
Tässä näyttäisi olevan ideaa etulokariksi:
https://www.zefal.com/en/front-mudguards/431-deflector-fm30.html
https://www.ridemore.fi/zfal-mudguard-deflector-fm30-front-275-29-black
Tuo pokkaus iskarin kaarelle antanee sen verran lisätilaa että muhkumpikin nasta mahtuu.
Mun tuli Bikesteristä parissa päivässä. Laitoin tuon largen myös läskiin. Ei se nyt 100% siinä suojaa, mutta paremmin kuin ass-saverit.
Kertokaahan sit kokemuksia Mudhuggerista kun pääsette kunnolla pommittamaan?
Että pysyykö jämäkkänä.
Jos mun diy-tuet ei kestä niin voi kokeilla sitten Mudhuggeria.
Kindernay VII:
https://cycletronic.net/2021/11/21/k...tro-test-ride/
"The Kindernay VII is about 1.900 grams, all included. In comparison, the new ebike-specific Shimano XT M8130 Linkglide system is about 1.700 grams."
Häviäis myös vaihdevaijerit. Ja ei tarvitse koneistaa Levon haarukkaa. Erittäin kiinnostavaa.
Mistä tollasen lisätuen sais tehtyä helpoiten? Sulla kuvasta päätellen eristetyt putkipitimet rungossa mutta mistä toi tukikaari on? Onko jostain toisesta SKS lokarista?
EDIT: Tommoset nyt ite tilasin lisäkannakkeeks saman lokarin lerppuvalle perälle. Saa nähä miten sopii.
https://www.bikester.fi/sks-veloflex...tml?cgid=84833
Juu tukirauta löyty sieltä romuista(mitä ei koskaan kannata hävittää, taas se nähtiin!), SKS Bluemellsin tukirauta. Tossa on vielä se plussa että noista muovisista kohdista voi säätää tukikaaren pituutta.
Mulla toi kaari on vaan yhdellä nippusiteellä kiinni nyt mut alkuperäinen SKS:n kaaren kiinnityspalakin löytyy, jos joskus Dremelöis sille paikan tuohon nippusiteen tilalle.
Jeps, aattelin kanssa yhellä tai kahella nipparilla kiinnittää lokariin vastaavan tyyppisen kaaren.
Levo menehtyi.
Täysin kuollut.
Tuon ledin saa vilkkumaan kun käyttää laturia kiinni.
3000km se kesti. Ei vakuuta.
Kestää kai vaan Californian olosuhteet.
![]()
Mitä jos ottaa akun irti ja koittaa ladata pöydällä?
Siis akku on ladattu eilen täyteen ja Levo toimi erinäisten vaiheiden jälkeen.
Akku on täynnä.
Tää kaikkihan alkoi siitä häiriöstä mikä tuli lumessa ajamisesta.
Netti kertoo että tuon valon vilkkuminen tarkoittaa uutta takuuparistoa.
Jonka saa varmaan heti hyllystä, right?![]()
Ei se akku ole sen herkempi sille lumelle kuin vedellekään. Tuonne akun pohjamuoviin on nykyään suositeltu porata pari reikää sen takia ettei akku kastu. Löytyykö niitä sinulta? Taisin laittaa tänne joskus kuvatkin aiheesta.
Akun elektroniikka vahtii vuotovirtoja tms ja ja olen huomannut että jo kuivin sormin noiden akun nastojen koskeminen saa jotkut akun valoista syttymään. Melko herkkää tekniikkaa siis joka reagoi jo pieneenkin vuotovirtaan. Ymmärrettäväähän tuo on että valmistaja haluaa ettei pyörän takia syty mitään paloja. Sen takia peli vedetään poikki jos kontakti on huono tai virta kulkee väärään paikkaan.
Mullakin jotain noista valoista on joskus vilkkunut mutta ongelma on poistunut kun olen putsannut vanutupolla ja elektroniikka sprayllä nuo nastat ja antanut tuon kuivaa hyvin. Mulla tuo johtui siitä että pesin pyörän ja latausliitin oli jäänyt raolleen vahingossa. Nykyään painan sen kiinni käsin että se tulee varmasti kunnolla kiinni pohjaan saakka. Usein pesun jälkeen avaan tuon liittimen ja annan sen kuivua varmuuden vuoksi niin että töpseli on auki.
Ei ole reikiä. Itse en pyörään reikiä poraile koska takuu.
Jahka saat homman kuosiin niin kannattaa sitten käyttää akkua tai sen pohjamuovia jossain liikkeessä sitten kairattavana ellet halua tehdä sitä itse. Mulle asia esitettiin liikkeessä mutta halusin kuitenkin porata ne itse.
Itse laittaisin tuo koko akun lämpöiseen tilaan suljetussa muovipussissa ja tuonne pussiin muutama säkki silicageliä ja antaisin tuon kuivaa rauhassa. Toki vaihtoehto on myös kiikuttaa se akku sellaisenaan liikkeeseen ja varautua henkisesti siihen että ajamiseen tulee ehkä pieni tauko jos akkujen saatavuus on heikko.
^silicageeliä, riisinjyviä tai kissanhiekkaa. Muistaakseni joku pirkkahiekka on lähes puhdasta silicageeliä. Tai tosta, riittää hetkeksi: https://www.tokmanni.fi/kissanhiekka...-6438114229422
Itse ehkä ottaisin joka ajon jälkeen tuon kannen auki, jos pyörää säilytetään lämpimässä. Omassa pyörässä (Merida) lataan akun aina irrotettuna.
Ei näissä silicapusseja käytetä, pyörän pitää kestää ajo lumihangessa ilman taikatemppuja.
Pyörää säilytetään aina yön yli lämpimässä, nyt ollut sisällä perjantaista lähtien. Ei vaikutusta.
Putsasin liittimet Etaxilla, ei vaikutusta.
Vielä kerran akku irti ja sisälle laturiin.
Yksi ledi vilkkuu edelleen, laturin valo palaa vihreänä.
Kyllä toi on vissiin kaput toi akku.
Avasin vielä moottorinsuojan, rutikuivaa eikä edes likaista.
Ja akku on ladattu nyt viimeiset pari kk aina irrallaan.
Kyllä mulla on vähän semmoinen kuitina että tässä on nyt vaan kyse siitä että akku sattumoisin kuoli.
Ei välttämättä liity mitenkään lumeen tai kosteuteen.
Tästä ei kyllä varmaan ole mitään iloa, mutta jos nyt jotain haluaisi spekuloida, en voi välttyä ajatukselta että tässä voisi olla käynyt niin, että jossain vaiheessa liittimiin on käynyt ESD-purkaus, ja jotain on mennyt rikki elektroniikasta. Se ei korjaannu vaihtamatta komponentteja. Tämä ei ole ihan mahdoton ajatus, koska pakkasella ilma kuivaa ja ESD-purkaukset yleistyvät. Pitäsihän noissa suojat olla ja EMC-testeihin kuuluu ampua kaikkiin mahdollisiin purkauskohtiin useampikin testipurkaus. Mutta tiedän että se ei takaa mitään, koska testipulssien määrä on testissä rajallinen mutta käytännössä ESD-purkaus voi tapahtua joka kerta kun akun kiinnittää johonkin, joko laturiin tai pyörään, tai muuten vie esim. sormet liittimen lähelle. Suojakomponenttien kestävyys on sekin rajallinen ja olen suojakomponentteja itsekin rikkonut testatessa. Vikaantumismoodi on yleensä oikosulku.
t. Janne
Kirjanmerkit