Suora lainaus Ibiksen geometriataulukosta "100MM FORK (503.7MM AXLE TO CROWN)"...
Suora lainaus Ibiksen geometriataulukosta "100MM FORK (503.7MM AXLE TO CROWN)"...
Voihan 9mm pikalinkku.
Kun katselee uusia kiekkoja tai uusia runkoja, niin läpiakseli on kyllä lyönyt itsensä läpi. Mutta kun katselee jäykkiä kuitukeuloja, niin suurin osa on vanhalla 9mm pikalinkulla.
Miksi ihmeessä keulojen tarjonta on tuollaista?
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
4130 tilasi tuon MRP:n 490millisen jenkeistä ja ei ollut edes kallis... Ei taida löytyä kylläkään boostia...
No juurikin näin ja sitä suuremmalla syyllä, jos on tarkoituksena väsätä gravel-pyörä eikä släckiä maasturia. 100 mm joustavan 29” joustokeulan korvaajaksi noin 470-480 mm jäykkä ja jos keskiön korkeus antaa myöten, saattaisin laittaa jopa lyhyemmänkin. Ylipitkällä jäykällä keulalla ajaminen on ihan pöllön tuntuista.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
^Makuasia, itse kyllä pidän matalasta ajoasennosta ja tuollainen lyhyt keula modernissa rungossa vasta pöllön näköinen on. Edellinen Pace alkujaan 470mm:n keulalla ja koko ajan olo että menisi nokilleen, tuo 490millinen oli jo selkeä parannus ajoasentoon.
Samat sanat, en huolisi alle 490 mm keulaa.
No jotta saataisiin muunlaisiakin mielipiteitä, niin mä olen huolinut. 470 mm on ihan täydellinen mitta!
Speksasin viime syksynä Krampukseen kuitukeulaa ja tuo Kinesis oli väkevä ehdokas. Päädyin kuitenkin Traversen haarukkaan, jonka muotoilu miellytti enempi. A-C on muistaakseni 493mm, mikä omien tutkimusteni mukaan vastasi aika jämptisti 100mm keulan sägitettyä mittaa. Oli ihan hemmetin hyvä Krampukseen, mutta ihmekös tuo, kun mitat olivat samat kuin Krampuksen teräskeulassa, painoa toki vajaa kilo vähempi. Sittemmin runko vaihtui Chameleoniin ja toimii tuo keula siinäkin, vaikka runko onkin suunniteltu 120mm keulalla.
Eikös kuitenkin olennaista että jokaisella toimii oman maun mukaan ilman insinöörejä?
Joo mä arvoin vähän väärin. Sägittämättömänä 100 mm 29” Foxien ja Roxpoxien pituudet näyttää olevan ~505 mm, jolloin 20% sägillä mitaksi tulee 485 mm. Kauheen mittainen keula ”gravel”-pyörään tommonen kyllä on ja voisin kuvitella, että näyttää koomiselta joillain graveljärkevillä renkailla.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Ehkäjoo. Gravel-pyörän kyseessä ollessa vähän miettisin myös sitä, että 100+ mm joustokeulan korvaajaksi tarkoitettujen nykystandardien mtb-kuituhaarukoiden pitää olla todella jäykkiä.
Kun suoralla (tai riser-) tangolla ajaminen käy muutenkin kyynärpäiden päälle enemmän kuin droppitangolla ajaminen, niin mun jossain määrin kuluneet kyynärpäät ei sietäisi kovin pitkiä ajoja ylijäykän mtb-haarukan ja soralle sopivien paineiden kanssa.
Melko pätkänä (1,8 m) mun on vaikea myös hahmottaa, että miten 50-senttisen keulan kanssa saa mitenkään järkevää sora-ajoasentoa aikaiseksi, mutta pidemmillä ei tietty ole samaa ongelmaa ainakaan niin korostuneesti.
Mun FGFBGG () on reppuselkäpyöräilyyn just hyvä a-c 395 mm keulan ja matalan riserin kanssa. Tanko on joku 5-6 cm satulaa alempana. Lenkkipyöräilyä varten tanko vois olla vähän alempanakin. Tossa ei ole bb-droppia kuin jotain vähän reilu 60 mm ton cx-pituisen keulan kanssa. Sekin pitää kuitenkin huomioida.
Maasturissa mulla on a-c 468 mm keula, 95 mm emäputki (+ulkoiset laakerit), slämmätty stemmi, suora tanko ja bb droppia 70 mm ja siinä on selkeästi pystympi ajoasento kuin tuossa. Tanko on siinä suunnilleen samalla korkeudella satulan kanssa.
![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Miten tämä flatbar gravel nyt sitten eroaa normi täysjäykästä? Geometrian vai minkä osalta?
Mulla on Trekin MY2016 Superfly 9.6:ssa keulana ENVEn kuitukeula. Orkkiksena tuossa kai on ollut 100-millinen pomppukeppi.
^Ookoo, vähän tätä ajattelinkin.
Mutta olishan tuo. Flatbar gravel 2.2" renkailla ja 80-millisellä keulalla. Siihen 150-millinen stemmi ja 350-millinen stonga, niin ei puutu kuin neonväriset ajovehkeet ja styroksikypärä. Ja 3x9 voimansiirto.
^ eiköhän kehityksen suunta oo ennemmin tämä. Aerorunko, aerokiekot, spacerstack ja riseri sekä sähkömoottori avittamassa, niin ei epäaero ajoasentokaan haittaa![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Normaalisti täysjäykät maasturit on tehty joustohaarukkamahdollisuutta silmälläpitäen ainakin. Eli jos tekee puhtaasti graveliin, niin geometrian voinee suunnitella kompromissittomammin. Keulajuttujen lisäksi se bb droppi varmaan toinen seikka.
Miten flatbar gravel eroaa sitten hybridistä, niin varmaan valtaosa hybrideistä on paskoja tuohon tarkoitukseen vaihtelevista syistä. Mut jokin hybridi voi olla oikein hyväkin.
Ketjun ihan ekan postauksen Spessu on muuten varmaan mun silmissä yhä suunnilleen onnistunein esimerkki siitä mitä tässä ehkä pitäis hakea.
![]()
Liekö väliä miten eroaa, tavallaan sama kysymys on että miten gravel eroaa cyclosta/maantiepyörästä? Ennen vanhaan myytiin "harjoituskilpapyöriä" ja ne muistutti lähinnä tämän päivän graveleita... Suuri osa nimityksistä on markkinamiesten ja insinöörien keksintöjä ja määritelmiä, mielestäni pyörää voi kutsua miksi kukin haluaa.
Stenu, se mikä ei sinulle sovi niin sopii toiselle ja päinvastoin...
Minulla on tuo linkin Kinesis XC Maxlight. Ja välillä se on 100mm Foxin keulalla ja 2.4" Ardenteilla modattu maastopyöräksi. Ja sitten välillä Carbon Cyclesin jäykällä alukeulalla ja Rekon Race renkailla se on mun gravel-pyörä. Eli ei mikään superpyörä kumpaankaan rooliin, mutta ihan välttävä mun käytössä. Kun en halua lisää pyöriä nurkkiin pyörimään.
Nyt vaan hiukan "häiritsee" kun runko on 148 mm boost ja tuo vanha 490 mm keula on 9mm pikalinkuilla. Ja haluaisin keulankin boostiksi, että olisi samaa tekniikkaa sitten molemmissa päissä. Mutta toisaalta, onko sillä mitään väliä. Ajamiseen se ei vaikuta, ei sitä ulospäinkään huomaa... (Kiekot voisi tietysti ostaa parina kun olisi boost molemmin päin.)
https://www.kinesisbikes.co.uk/Catal...ive/X-HARDTAIL
Tämä olisi budjettiversio jos siihen Ritcheyn keulaan vertaa.
https://r2-bike.com/NORTON-SHORES-Ri...red-BOOST-QR15
Ohiampuja muokkasi tätä : 17.11.2021 at 16.37 Syy: Tyyli korvattu sanalla tekniikka.
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Korjattu sanat paremmin ajatuksiani vastaaviksi.
Ja toki sen huomaa kun osaa katsoa, mutta ei se siitä loista "kilometrin päähän".
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
FlatBar itsellä selkeästi rennompi kuin maantiepyörä, monasti valinnan vaikeus vaikka lähtee asvalttilenkillekin. Lienee ikä mikä moisen aiheuttaa. Kun saa tuon uuden version kasaan niin painokin jää alle 9kilon niin 1.5kilon tiputus vaikuttaa jonkin verrankin, saas nähdä...
Mielenkiinnolla odotan sen valmistumista.![]()
Ja kuvia...
^ Miten tänne saa kuvia...? Toisaaltaan en mitenkään innokkain jakamaan...
^^Ohiampuja, ei mitään taivaallista tulossa, pelkkä hauska käyttökapistus...
Diverge Evostahan tuli juur arvostelu:
https://cyclingtips.com/2021/11/spec...e5-evo-review/
Ja aiemmin Dsx:stä
https://cyclingtips.com/2021/11/mari...g-extra-tubes/
Lataat jonnekin kuvanjakopalveluun, kuten imgur ja sitten sen kuvan osoitteen laitat [IMG]tämmöisten väliin[/IMG]. Tapatalkia ei kannata käyttää, kun tulee ihan mössöä.^ Miten tänne saa kuvia...?
Kirjanmerkit