HephaGarminGiantElectrobike
Sivu 175 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 75 125 165 173 174 175 176 177 185 225 275 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.221 - 5.250 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #5221
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    1.209
    Pyöräilyseuralle hankittu DT:n virallinen kynsivaparin irroitukseen tarkoitettu työkalu murtui vaihdon yhteydessä. Takuusta uusi. Sen sijaan murtumisen myötä vääntynyt akseli meni omaan piikkiin, että kyllä siinä omat riskinsä aina on. Tokalla työkalulla sitten irtosikin kohtuudella kun ensin lämmitti napaa.

    Fun fact: kynsivapariin voi vaihtaa laakerit irroittamatta ring nuttia mutta ratchetillä varustetusta pitää ring nut irroittaa välillä. Tässä myös syy miksi kynsivaparille tarkoitettua työkalua on huonommin tarjolla kolmansien osapuolien toimesta.
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

  2. #5222
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    Mulla myös pyörii ylimääräsenä muutama setti 18T ratchet kittejä (renkaat+jouset) mikäli joku tarvii.

  3. #5223
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647
    10-15e on paikallisen hinta työlle.
    Vanhan kehän irroitus ja uuden asennus.

  4. #5224
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laars Katso viesti
    Ymmärtääkseni tämä on teräksinen ja pitäisi käydä tuohon napaan: HWRAAMWSS0342S
    https://www.worldwidecyclery.com/pro...p-not-included
    Jos joku tietoa kaipaa niin tämä varmistettu DT-Swissiltä; tämä käy.

  5. #5225
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TheMiklu Katso viesti
    Pyöräilyseuralle hankittu DT:n virallinen kynsivaparin irroitukseen tarkoitettu työkalu murtui vaihdon yhteydessä. Takuusta uusi. Sen sijaan murtumisen myötä vääntynyt akseli meni omaan piikkiin, että kyllä siinä omat riskinsä aina on.
    DT Swissin ohjevideolla poistetaan akseli työn ajaksi, selvisi ilmeisesti nyt miksi.

  6. #5226
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    1.209
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ruuduntakaa Katso viesti
    DT Swissin ohjevideolla poistetaan akseli työn ajaksi, selvisi ilmeisesti nyt miksi.
    DT:n videolla taidetaan vaihtaa laakerit. Samalla nimittöin tietysti menee menee laakerit uusiksi jommalta kummalta puolelta kun akselin iroittamiseksi lyödään laakeri irti akselin avulla.
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

  7. #5227
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647

  8. #5228
    K.Kuronen Guest
    ^tuossa vaihdetaan myös laakerit, koska toimenpide tehdään oletetusti jo ajettuun kiekkoon.

  9. #5229
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Totta juu.
    Joskohan pitäis itsekin vaihtaa laakerit samalla.
    Taitaa olla reilut 2000km takana noilla orkkislaakereilla nyt.

    Ei niissä tosin mitään vikaa ole, mutta nehän levähtää tunnetusti heti upgreidauksen jälkeen jos niitä ei vaihda!

    Muoks:
    Mitä laakereita olette napoihin pukanneet? Dt:ssä taitaa olla Enduron tavaraa, punaiset tiivisteet.
    Bike Components kyllä myy ihan DT:n omia laakereitakin näemmä.
    Kenen tekemiä sitten lie.

    https://www.bike-components.de/en/DT...550-Hub-p7854/

  10. #5230
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    1.209
    No niinhän siinä tietysti käy vaikka eipä tuo 2000km ole mikään määrä niille lakruille.
    Siinä työkalussa on tilaa akselille, että ei sitä tarvi arastella sikäli.
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

  11. #5231
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ruuduntakaa Katso viesti
    IJK lukee linkin pölysuojassa. Inoue Jikuuke Kogyo is a well-known Japanese manufacturer of angular ball bearings

  12. #5232
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647
    Melkoisia kauhutarinoita on netti täynnä siitä miten mahdoton homma on saada irti toi dt swissin ring nut.
    Joskohan on viisainta teettää irroitustyö paikallisessa pyörähuollossa.

    Kun(tai jos) Ratchetin sitten lopulta asentaa, saako tulevalle irroitukselle(laakerin vaihto) helpotusta millään kierteeseen laitettavalla mönjällä? Kuparitahna?

    Vai mennäänkö taas lakki kourassa pyörähuoltoon?

    Melkoisen kökkö suunnittelu on tuossa etten sanois.

  13. #5233
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Viilapenkin se saattaa vaatia, eli kotona voi olla paha rasti. En usko että mikään mönjä tuohon kamalasti auttaa. Sehän kirii, kun fillarilla poljetaan.
    Viet huoltoon vaan ja vaihdatat samalla laakerit.

  14. #5234
    Liittynyt
    02/2021
    Paikkakunta
    Pohjoinen
    Viestit
    289
    ^^Kerran oon nutringin saanut auki ja kerran jääny aukaisematta. Tilanne siis 1-1. Kyllä se pirun tiukkaan kirii. Vieläkin mietinnässä miten sen aukos...
    “It never gets easier, you just go faster” – Greg LeMond
    -J.Kani

  15. #5235
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Auttaisko rinkulan jäähdyttäminen kylmäsprayllä?

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Viet huoltoon vaan ja vaihdatat samalla laakerit.
    Ihan järkevä vaihtoehto tämä.

  16. #5236
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    1.209
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ruuduntakaa Katso viesti
    Auttaisko rinkulan jäähdyttäminen kylmäsprayllä?
    Kuumaa napaan. Siis siihen alumiiniseen ulkopintaan kuumailmapuhaltimella. Ring nut on terästä.
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

  17. #5237
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TheMiklu Katso viesti
    Kuumaa napaan. Siis siihen alumiiniseen ulkopintaan kuumailmapuhaltimella. Ring nut on terästä.
    No kutistuuhan se teräskin kylmällä=sama lopputulos?

  18. #5238
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ruuduntakaa Katso viesti
    No kutistuuhan se teräskin kylmällä=sama lopputulos?
    Alumiinin lämpölaajenemiskerroin on vaan suurempi joten alumiinia tarvitsee lämmittää vähemmän kuin terästä jäähdyttää saman lopputuloksen saavuttamiseksi.

  19. #5239
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    1.209
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ruuduntakaa Katso viesti
    No kutistuuhan se teräskin kylmällä=sama lopputulos?
    Alumiini reagoi nopeammin lämpöön joten järkevämpi manipuloida sen lämpötilaa. Lisäksi ulkopinnan lämmitys on huomattavasti helpompi operaationa vrt. spray tarkasti rinkulaan.

    Tämä oli myös suositus netin foorumeilla kun tietoa rinkulan irroituksesta hain katastrofaalisen epäonnistumisen jälkeen.

    Edit: noniin olin hidas
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

  20. #5240
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647
    ^ja ^^Ok, kiitokset selvennyksistä.

    Oishan tähän(kin) kannattanu perehtyä vähän perusteellisemmin.

    100e muunnossetti, lähes 100e työkaluihin. Hiukka lisää ja kaupasta H1900-kiekko. Ja olis varakiekkokin.
    Eikä tarttis pelätä rikkovansa jotain.

    Toki H1900:sta liikkuu ristiriitaista infoa kauppiaiden sivulla. valmistajan mukaan on ratchet ja HG-vapari terästä.
    Myyjien sivuilla speksit on mitä milloinkin.

  21. #5241
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    1.209
    Olisko muka H1900 rätsetti? Muut 1900 sarjalaiset on 370 navalla. 1700 sarjassa 350.

    Meikällä hyviä kokemuksia 370 navoista. En tiedä onko noissa DT:n kynsivapareissa ollut ongelmia sitten? Rätsetti on varma ja helppo mutta sen suurin etu maastokäyttöä ajatellen on ne tiheämmät kytkennät 36t&54t. Kynsivaparissa pienempi kitka rullatessa joten vähemmän teknisessä maastossa puolustaa paikkaansa
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

  22. #5242
    K.Kuronen Guest
    ^jos joku uudempi olisi 370-navalla ratchet LN-vaparilla.

  23. #5243
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TheMiklu Katso viesti
    Olisko muka H1900 rätsetti? Muut 1900 sarjalaiset on 370 navalla. 1700 sarjassa 350.

    Meikällä hyviä kokemuksia 370 navoista. En tiedä onko noissa DT:n kynsivapareissa ollut ongelmia sitten? Rätsetti on varma ja helppo mutta sen suurin etu maastokäyttöä ajatellen on ne tiheämmät kytkennät 36t&54t. Kynsivaparissa pienempi kitka rullatessa joten vähemmän teknisessä maastossa puolustaa paikkaansa

    https://www.dtswiss.com/en/wheels/wh.../h-1900-spline

    Ratchet LN18 kerrotaan tuolla.

    Mullahan vaihtoajatus lähti vaan siitä alumiinivaparista. Sen vaihdosta teräksiseen, sit lähti keulimaan.
    2500km about nyt ajettu kynsivaparilla ja ei ongelmia. Paitsi että tuskin saan pakkaa enää irti tuosta toistamiseen.

    Muutoin vapari on ok, kyllä tässä vähän miettii jo että lähdenkö edes ratchettiin vaihtamaan.
    Ehkä myyn "upgreidaus"-setin ja menen vanhalla. Etsin 3 pawl teräsvaparin. Yksi ajamaton aluvaparikin on jemmassa.



  24. #5244
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    1.209
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ruuduntakaa Katso viesti
    Kato perhana! Jossain tuli tämä LN vastaan ja ajattelin sen olevan vain virhe kun speksissä puhuttiin rätsetistä.
    Mitäpä jos EXP rätsetin myötä pidetään vanha painavampi mutta luotettava kaksijousinen systeemi edelleen tuotannossa LN nimellä! Ja järkeväähän se olisi.
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

  25. #5245
    K.Kuronen Guest
    ^jotta soppa olisi sakea, niin mun 1600-gravelikiekoissa on 350-napa tuolla vanhemmalla rätsetillä. Vapaarattaan runko tietenkin on eri, kuin 370-pohjaisella LN:llä.

    Ajattelin, että päivittäisi itselle kokeeksi tiheämmillä hampailla varustetut sisuskalut, mutta tilausnappi jäi vielä painamatta, sillä sopivuus arvelutti.

  26. #5246
    K.Kuronen Guest
    Tuota kun lueskelin, niin erehtymisen mahdollisuutta ei pitäisi olla: https://www.dtswiss.com/en/wheels/wh...ogies-overview

  27. #5247
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Tuota kun lueskelin, niin erehtymisen mahdollisuutta ei pitäisi olla: https://www.dtswiss.com/en/wheels/wh...ogies-overview
    Ja työkalujen määrä sen kun kasvaa! Vielä vois muutaman version keksiä lisää?
    EXP:t jää sitten metässä korjaamatta jos kunnolla kilahtaa, mikä oli mielestäni yksi suurimmista Ratchetin eduista; vararinkulat mukana niin remontti onnistuu ilman työkaluja.

  28. #5248
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    1.209
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Tuota kun lueskelin, niin erehtymisen mahdollisuutta ei pitäisi olla: https://www.dtswiss.com/en/wheels/wh...ogies-overview
    Nonni, nythän tällä tää selviski.
    Eli kertauksena LN = 370 kynsivaparillisen navan runko plus sisuskalut ratchet upgradekitti. 350 vs. 370 rungolla on tosiaan erona tiivisteen paikka. Siksi ei käy ristiin vaparit.
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

  29. #5249
    Liittynyt
    03/2014
    Viestit
    2.122
    Työmatkapyörän päivitys mielessäni pohdin Apex 1 -osasarjan siirtoa toiseen runkoon. Vanha pyörä ja mainitun osasarjan hydrauliset jarrut ovat mallia "post mount". Uusi runko on mallia "flat mount". Väliin on olemassa jos jonkunlaista adapteria esim. https://www.bike24.com/p2142082.html.

    Onko tässä nyt riskinä ostaa jotenkin vääränlainen adapteri? Saatavuus näillä tuntuu olevan kehnohkoa ja mm. Bikeshop lupailee takahaarukan adaptereita saataville jo helmikuussa 2022. Ei siis välttämättä onnistu adapterin hankinta lähimmästä huollosta.

  30. #5250
    K.Kuronen Guest
    ^riippuu uudesta rungosta ja haarukasta: pienin sopiva jarrulevy voi olla joko 140, tai 160 millinen. Mä kuvitelisin noiden Shimanojen olevan sellaiset, jotka sopivat runkoon ja haarukkaan, joiden pienin levy on 140 mm.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •