Palataas vielä Rohloon, kiitos viimeaikaisten tapahtumien.
Osaako joku kertoa/hahmottaa mitä toimenpiteitä edellyttää Rohlon "Axle platen" modaaminen, Levon rungon sijasta?
Sekin on kuulemma vaihtoehto. Ei tarvitse kajota runkoon.
![]()
Palataas vielä Rohloon, kiitos viimeaikaisten tapahtumien.
Osaako joku kertoa/hahmottaa mitä toimenpiteitä edellyttää Rohlon "Axle platen" modaaminen, Levon rungon sijasta?
Sekin on kuulemma vaihtoehto. Ei tarvitse kajota runkoon.
![]()
Mitä jos ostaisi vain toisen takahaarukan ja modaisi sen sopivaksi?
^Sekin olisi vaihtoehto kyllä.
Rahamiehille olis sitten valmiskin vaihtoehto. Ai että.
https://en.nicolai-bicycles.com/bike/g1-eboxx-e14-2021/
Kyllä. Mutta ei huoltovapautta. Eikä täsmällistä toimintaa kelissä kuin kelissä.
Juuri vaihdoin ketjun 600km jälkeen, eilen pakan 2000km jälkeen.
Uuden vaihtajan koska oksa ja väärin ajettu.
Ketju siis kesti 1,5kk. Pakka on jo toinen.
Toki väärin ajettu, ehkä ratkaisu olis siinä?![]()
Paljos toi Rohloff lisää jousitettua massaa verrattuna pois jääviin X01 Eagle -kamoihin? SRAM sais kyllä tuoda ulos uuden sähköpyöriin suunnitellun pitkäikäisemmän voimansiirron, joka olis siitä huolimatta keveys mielessä suunniteltu.
Miksi? Mitä merkitystä/järkeä?
Eihän nää nykyisetkään kestä kunnon ajoa.
Muoks:
Mä sain ton oksa-episodin avustuksella nyt koko voimansiirron päivitettyä Sramiin. GX Eagle vaihtaja, GX-ketju, GX-vipu ja NX-pakka.
En mä tiedä miten voi voimansiirron tuota paremmin saada pelaamaan. Paitsi Rohloffilla.![]()
Kestävyyttä tietty varmaan saa ylemmän pään komponenteilla.
Ketjuna kokeilen ehkä X01:tä seuraavaksi.
Levossahan oli uutena SLX-voimansiirto, melkoista kuraa vs. tämä nykyinen Sram-setti.
Enkä mä aio tuon kalliimpia laittaakaan(jos ei Rohloa), kun en näemmä osaa valita ajolinjojakaan siten että vaihtaja ei jää matkalle.
No jos SRAM:lta tulisi uusi sähköpyöriin tehty voimansiirto (en nyt laske wanhaa EX1:stä), joka kestäisi vaikka 300% paremmin kuin normi X01 Eagle painon lisäyksen ollessa silti maltillinen, niin voimansiirron nopean kulumisen ongelma olisi aika pitkälti ratkaistu.
^Offariks menee mutta:
Itse odottelen moottorin ja vaihdelaatikon yhdistelmää. Pieni takkiinotto painossa ei mua haittaisi yhtään tuossa tapauksessa.
Tällä hetkellä Rohloff yhdistettynä Boschin moottoriin olis itselle SE vaihtoehto. Vain rahoitus uupuu.
https://www.rohloff.de/en/service/ha...osch-operation
GX ketju on kyllä heikko lenkki. Itsellä siis kokemusta vain luomupyöristä, mutta kertaakaan ei ole edes 1000km päässyt tuolla ennenkuin on venynyt vaihtokuntoon. Kerran on ehtinyt jo venyä niin että meni pakkakin uusiksi ekalla ketjulla. X01 ja XX1 on kestänyt vähintään 3x pidempään.
Tää on niin tapauskohtaista ja olosuhderiippuvaista kuin vaan voi olla. Edellinen GX-ketju kesti 1700km. Tämä viimeisin 600km. GX:iä on vielä 2kpl varastossa, ehkä nappaan sen X01:n jos tulee hyvällä hinnalla vastaan.
Mietityttää vain että onko hollow pin-ketju sähkössä edes järkevä? Painonsäästö on naurettava ajatus kun ketjusta puhutaan.
Eikö hollow pin tee ketjusta periaatteessa heikomman? Korjatkaa jos olen väärässä.
Muoks:
Ja kyllähän sähköllä kohdistuu voimansiirtoon rasitettakin, tältä aamulta:
![]()
Jotta ketjujen kestoa voisi verrata, pitäisi ensin määrittää, milloin ketju on entinen. Onko se silloin, kun ketju päätetään vaihtaa? Yhtä tyhjän kanssa vertailla edes omassa ajossa ketjun kestävyyttä.
Jos sama henkilö ajaa kymmenet ketjut vaikka 1% venymään, voi alkaa sanoa paljonko tunteja ja kilometrejä kyseinen ketju kestää tällä kyseisellä henkilöllä. Muihin vertailu ei silti tuo mitään lisäarvoa.
^Mulle ketju on entinen kun venymä on 0,5. Mittaan aina samalla Park Toolin kalulla.
^ Mikä ei tietona kerro mitään ketjujen kestävyydestä. Itse harvoin edes mittaan ketjujen venymää, tai pätää venymän perusteella milloin ketju on entinen.
^No milläs perusteella ketjun vaihdat?![]()
Kierrätän kolmet ketjut loppuun ja vaihdan kerralla ketjut ja rattaat. Nyt tokalla setillä olen kierrättänyt ketjuja noin 700 km ja 40 h välein. Kun ketjut alkaa hyppiä takaa yli, niin koko roska vaihtoon. Venymästä ei ole tietoa. Reilu 7 tonnia ja 2 vuotta kesti ensimmäinen setti. Sram XX1 ketjua ja XG1199 11sp pakkaa käytössä. En osaa sanoa kestikö hyvin vai huonosti. Kulutusosia.
Tuo tiheämpi ketjujen vaihtelu vaikuttaa hyvältä taktiikalta. Itellä vastaavat palikat ja vaihdoin uuden ketjun aina kun venymä oli lähellä 0.5%. Tällä tavoin kesti 7kk ja reilut 2000km kunnes uusikin ketju alkoi hyppiä takaa yli ja joutui laittamaan uuden X01 Eagle -voimansiirron (~450e). Tosin luulen et ois kestäny jonkin verran pidempään mikäli edessä ois 34t sijasta 36t eturatas niin, että yleisemmin käytetty osa takapakasta osuis vähän isompikokoisille rattaille. Ei vaan haluis pienentää maavaraa...
Itsellä sama taktiikka kuin grebellä. Kolme ketjua käytössä ja ajan aina palttiarallaa 700km ja vaihdan ketjun. Nyt takana jotain 2100 kilometriä ja kiertoon lähtee alkuperäinen pyörän mukana tullut ketju jolla on jo siis ajettu ensimmäiset 700km. Voimansiirto toimii moitteetta. Tällä konstilla säästää ihan selvää rahaa. Läskissä aikoinaan tein tuon virheen että rullasin alkuperäisellä ketjulla 2000km ja meni koko voimansiirto vaihtoon....
Edit: Mulla ei edes ole venymämittaria.
Niin kun käyttää sitä venymämittaria niin omassa setissä tietää koska on vaihdon aika.
3xGX-ketju on 90-100e. Paljonko tuolla kolmen setillä ajaa kokonaiskilometrejä? Yhdellä GX-ketjulla siis pääsee otollisissa olosuhteissa lähelle 2000km.
Yhden ketjun taktiikalla NX-pakka kesti 2000km, kunnes yksi ratas alkoi hyppyttämään ketjua. Muut rattaat toimii ok. Pikkurattaita saa erikseen ostettua.
Nyttenhän mulla ois uusi NX-pakka alla ja kohta kolmet GX-ketjut, tätähän voisi kokeilla. :P
^ aivan totta tuon venymämittarin käyttö, pitää hankkia itellekin. Tieto vaan tietysti lisää tuskaa.
Suosittelen kyllä kokeilemaan kierrätystä, tulet yllättymään positiivisesti.
Kierrättämällä ei ole väliä, vaikka venymä olisi prosentti tai kaksi. Kunhan rattaat on riittävän synkassa ketjujen venymään nähden. Maalaisjärjellä ajatellen kolmet prosenttiin ajetut ketjut tulee edullisemmaksi kuin kolmet puoleen prosenttiin ajetut ketjut. Pakka menee silti molemmilla tavoilla ajettuna joskus vaihtoon. Kierrättämällä ketjuja, luulisin, että pakkakin kestää pidempää. On se silti mahdollista, että käytäntö on jotain muuta.
Mitä mieltä olette. Onko järkeä odottaa -22 mallin Levot uudelle geolla ja 2.2 Brosella kauppoihin vai ostaako suosiolla -21 mallin sopivalla alennuksella? Hintaero lienee tonnin luokkaa. Jos spessuun päädyn, niin joudun tyytymään tavalliseen malliin budjettirajoitusten takia, mutta keula siihen on "pakko" vaihtaa. Ja olenko nyt käsittänyt oikein, että Brosen neljän vuoden moottoritakuu koskee myös Suomea?
Onko muilla hajonnut se kaapeli joka menee akulta moottorille? Itellä vikaantui kyseinen kaapeli, eikä pyörä enää lähtenyt käytiin. Akun valot vaan vilahti ku koitti päälle. Kaapelin kun irrotin niin näytti ihan hyvältä, mutta mittaamalla paljastu että plus ja miinus puoli johdossa ei toiminut oikein. Aika suolaisen hintainen kaapeli 120€
Noita on vaihdettu jo takuuseenkin kohtuu tuoreisiinkin pyöriin. Tuosta on ainakin kolmas kehitysversio menossa. Liian tiukka mutka johdossa moottorin päässä särkee myös sen moottorinliittimen pään kumin. Sieltä pääsee sitten vesi sisään. Täällä ketjussakin on jossain aikaisemmin juttua noista.
Minulla on joku maanantaiversio siitä huonosta johdosta. 2019 mallia ja tunteja noin 450 eikä vieläkään ole matka katkennut tai tullut häiriöitä. On se kumi ollut moottorin päästä rikki jo lähes uudesta asti, mutta ei tuonne kosteutta ole ilmeisesti kummemmin siunaantunut. Tai kostaus ei pääse johtimiin ja liittimiin asti kumin halkeamasta huolimatta.
Tässä vaiheessa suosittelen puun koputtamista ym. vanhan kansan onnea tuovia rituaaleja sillä noilla lähtökohdilla se kosteus/vesi sinne kyllä jossain vaiheessa tiensä löytää.Kai olet avannut ja katsonut, onko ne liittimet saaneet korroosiota pintaan tms.?
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
Kirjanmerkit