ElectrobikeGiantMPMessutGarmin
Sivu 45 / 54 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 35 43 44 45 46 47 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.321 - 1.350 / 1602

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä hiihtoladulla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Facebookin Latutilanne-ryhmästä bongattu:

HAKUNILA - BISAN LENKKI oli myöhään illalla vielä paikoitellen hyvää hiihdettävää/.../Jotkut älypäät olivat maastopyörillä sotkeneet luistelu-uran koko matkalta (pertsan ura ok)
    En kysy "Kuka ajoi silloin siellä?", onhan täysin selvää ettei kukaan fillarifoorumilainen ole ollut mukana messissä.
    Tästä syystä vastustan yhteiskäyttöreittejä. Täydellisessä maailmassa homma toimii, on yhteisreittejä siltojen yli jne, joiden jälkeen väylät eriytyvät hiihtäjät vs. kävelijät/pyöräilijät. Oikeassa maailmassa osa pyöräilijöistä ja kävelijöistä jatkaa latuja pitkin kuten Bisan lenkillä tapahtuu. Joten parempi, ettei ole ainakaan bisamaisesti suunniteltuja yhteisreittejä

Pian käsillä klassikkokelit Keskuspuistossa!
    „Quäl dich, du Sau!“ (Udo Böltz)

Hakunla-Bisa ladulla, jossa itse liikun voisi tämän talven tiivistää seuraavasti hiihtäjän vinkkelistä. Kuusijärven uudelta sillalta kilometri eteenpäin - kaikenlaista hortoilijaa laduilla miten sattuu. Siitä eteenpäin jokseenkin pelkkä hiihtoparatiisi. Talven mittaan yhdet tai kahdet pyöränjäljet, jotka molemmat ajettu sellaisella kelillä, että eivät haitanneet mitään. Toki itsemielessäni sekakäyttäjänä ajattelin, että miksi ihmeessä tänne pitää tulla pyöräilemään, kun muuallakin voi pyöräillä? Se kaasulinja ja Viirilän suo ei kuitenkaan ole mikään pyöräilyparatiisi.

Jos nyt viimepäivinä on ajettu enemmän sen ei pitäisi ketään haitata, koska todennäköisesti myös ladun ylläpito on loppunut. Eli Bisan latujen kunnostus Hakunilan suunnasta loppuu aika varhain ja minusta sen jälkeen on turha hiihtäjien enää raivota - se ei ole kunnossapidetty latu enää ja siten sen kunto on siitä eteenpäin arpapeliä.

Ulkoliikuntakartasta voi todeta, että Bisan latuja on kunnostettu viime viikonlopuksi ja sen jälkeen kunnostus on lopetettu:
    https://ulkoliikunta.fi

Pelisilmäähän tuo yhteiskäyttö vaatii ja sitä toki kaikilla ei ole. Ehkä hiihto(suunnistus)miehenä itseä häiritsee, että mikä on kelvottoman ladun määritelmä. Pyörän jälki luisteluralla ei tee siitä hiihtokelvotonta - se on vain vähän huonompaa, jossa sitten pitää tehdä vähän kompromissia käytettävän tekniikan kanssa. Kaikkien maailman hiihtoladuksi merkattujen urien ei tarvitse olla postimerkkisommalla hiihdettävää virheetöntä baanaa vaan monenlaisia uria on ja kukin valitsee niistä itseään miellyyttävän. Itselleni Bisajärvi on usein miellyttävin vaihtoehto, joskin nyt keväällä Tikkurila-Simonkylä-Mätäkivenmäki on usein se parempi vaihtoehto itävantaalla.

ps. En ajanut siellä - ei tulisi mieleenikään ja muutenkin maastopyörällä suuntaan Sipoonkorpea mielummin sinne Mätäkivenmäen neulaspoluille
    tikola muokkasi tätä : 28.03.2021 at 14.10

Positiivista avautumista kauden loppuun. Pyhän yhteiskäyttölatuja kävin lykkimäs talvilomalla ja siellä se pelas mainiosti. Tosin vissiin vain pyöräily on sallittu hiihdon lisäksi. (tunturilatu)
    Pertsanlatu on vedetty vähä keskemmäs ja fillarit kulkee reunassa. Ja siellä tuntu myös kaikki ajavanki.
    Onhan tuossa kyllä vaara että joku sauvalla vahingossa tökkää renkaaseen. Joten kannattaa ajaa vastaan tulevaa puolta että hiihtäjä näkee eikä takaa hivuttautua.

Kauden ekat lipat ku viimetingas hokasin että kivet paistaa
    Osu suksen kärjet seinäänki. Ihme ku ei hajonnu.

Tampattu oli joo lampivaaraan asti mutta ei koneella.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hcf Katso viesti
    Kauden ekat lipat ku viimetingas hokasin että kivet paistaa
    Osu suksen kärjet seinäänki. Ihme ku ei hajonnu.

Ranuantien alikulku?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Ranuantien alikulku?
    Eiku tuo oli luostolla. Alikulku oresokkaan päi

Oma muistinvarainen arvioni on että epämiellyttäviä kohtaamisia hiihtoladulla on sattunut kerran tai kaksi vuodessa. Tässä tarkoitan epämiellyttävällä jo sellaista että joku avautuu kovaan ääneen jostain.
    Lähdin eilen hiihtämään pari tuntia sen jälkeen kun olin postannut ylläolevan. Koska hiihtämiseni ovat tänä talvena sujuneet kahnauksitta oli kai vääjäämätöntä että heti saman päivän lenkillä kohtasin tietynasteista laturaivoa.

Tapahtumapaikka oli sellainen vähän pitempi ylämäki jonka lopussa on jyrkkyyttä juuri sen verran ettei tavishiihtäjä sitä suorilla suksilla nouse jos pito ei meinaa riittää vaan astuu mieluummin ladun sivuun. Edelläni ollut keski-ikäinen naispuolinen hiihtäjä oli vaihtanut kävelyyn jo puolessa välissä ja tavoitinkin hänet juuri ennen mäen harjaa. Olin huikannut kohteliaani varoituksen, mutta se oli ilmeisesti mennyt ohi hänen korviensa tai en ollut huutanut tarpeeksi kovaa. Joka tapauksessa kun olin ohittamassa häntä, hän kääntyi sivulleen vilkaisematta luistelupotkulla takaisin ladulle aivan eteeni.

Onnistuin välttämään törmäyksen väistämällä oikealle mutta minulta pääsi yllättynyt "Hups!" ja jouduin tietysti pysähtymään. Eihän sekään minun hiihtopäivääni olisi pilannut enkä olisi viitsinyt esittää hänelle käsitystäni siitä mikä olisi ollut tilanteessa latuetiketin mukaista, mutta hänpä ei voinut olla avautumatta. Hän valisti minua kovaan ääneen siitä että takaa tulevan pitää väistää ja että hitaammilla hiihtäjillä on ihan sama oikeus olla ladulla kuin nopeammilla ja että minun pitäisi mennä Hakunilaan jos haluan hiihtää kilpaa.

Jotain hän vielä jatkoi, mutten jaksanut kuunnella vaan myönsin että nopeampi kyllä väistää ja hitaampi saa rauhassa edetä ladulla, mutta huomautin ettei se suinkaan tarkoita sitä että olisi hyvien hiihtotapojen mukaista astua suinpäin ladulle aivan toisen eteen.

Fillaristit näyttävät palanneen hiihtoladuille, Pitkäkosken majalle Paloheinästä menevää latua tuli vastaan kokeneempi ketjunpyörittäjä maasturilla......

F. Kotlerburg Guest
    Joku latovahinko oli kävellyt ladulla koko lenkin ympäri. Kunnon kolot kun viikon sisään tullut 30cm lunta niin ei ole järin kova pinta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti sianluca Katso viesti
    Fillaristit näyttävät palanneen hiihtoladuille, Pitkäkosken majalle Paloheinästä menevää latua tuli vastaan kokeneempi ketjunpyörittäjä maasturilla......
    Ei kai se sentään ladulla ajanu? Latupohjalla ainakin Keski-Suomessa on pakko ajaa välistä, jos mielii metsästä nauttia.
    Yleensä ajan samoja rinkuloita missä selviää ilman latupohjasiirtymiä, mutta välistä kaipaa vaihtelua.

Maksaako hiihtäjät enemmän veroja, kun metsät on heidän talvisin?

Muoks: ja ajan tietty latupohjalla vain silloin kun sään puolesta tiedän sen kantavan, en mä rikkoa sitä halua.
    Tänä talvena olen ajanut hyvin vähän latupohjilla, ja ne kerrat mitä olen ajanut pääasiassa aamuyöllä.
    En häiritse muiden menoa, ja ei tarvitse kuulla sitä typerää vittuilua.

Jaa sielä keski-suomessako ei ole kävelypolkuja?
    Taitaa vaan olla mukavaa ku ei tärryytä.

Avautumista vaikeasta elämästä hiihtoladulla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hcf Katso viesti
    Jaa sielä keski-suomessako ei ole kävelypolkuja?
    Taitaa vaan olla mukavaa ku ei tärryytä.
    On, mutta hyvin monet niistä risteää latujen kanssa jossain kohdin. Päästäkseen polulta toiselle on ajettava sitä latupohjaa.

Tietty mä ajan mieluummin polulla, latupohjalla ajaminen on kokolailla tylsää ja haasteetonta.

Kuten kirjoitin ajan pääasiassa samoja polkuja joista selviää ilman latupohjia.
    Mutta vaihtelu on joskus hyvästä.

Joku läskipyöräilijä oli käynyt tekemässä pr-hommia Vantaalla Kuusijärvi-Bisa ladulla. Sankari oli ajellut keskellä vapaan uraa ja renkaat oli uponneet aika syvälle. En ymmärrä miksi oli pitänyt ajaa pehmeällä ladulla. Vieressä menevä merkattu retkeilyreitti näytti olevan tosi hyvässä ajokunnossa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lare Katso viesti
    ....En ymmärrä miksi oli pitänyt ajaa pehmeällä ladulla. Vieressä menevä merkattu retkeilyreitti näytti olevan tosi hyvässä ajokunnossa.
    Juurihan ruuduntakaa sellaisen tuossa perusteli: vaihtelun halu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Juurihan ruuduntakaa sellaisen tuossa perusteli: vaihtelun halu.
    Ja kerroin myös: ”ja ajan tietty latupohjalla vain silloin kun sään puolesta tiedän sen kantavan, en mä rikkoa sitä halua.”

Ja ei kai mun tartte samaa polkua hinkata sen takia että hiihtoladut on vallaneet metsät?

Itellä tänä talvena tullu kohdalle kerran "latumutinaa" kun tulin metsäpolulta pois ja siinä on latu ensimmäisena vastassa. En halunnut ajaa kohsuoraan ladun yli, kun käveliöiden ylistyspaikka on noin 50m päässä siitä, mihin polku tuli. Noh, ajoin sitten koko latu-uran ulkopuolella reunaa pitkin, eli siis siinä, mihin perinteisen hiihtäjien sauvat tökkivät. Juuri kun pääsin siihen paikkaan, missä kävelijöiden reitti muutenkin ylittää ladun ja menin siitä yli, niin eikö joku hiihtäjäsetä siinä mutissut ohi mennnen että "ei taida tämä mikään pyörätie olla". Menin myös ladun oikeaa reunaa, eli vastaan ei ketään päässyt tulemaan. Varmaan mielensä pahoitti, kun ladun ulkopuolelle ojaan tuli renkaan jäljet.

Ei vaan aina voi säätää ketään mielen pahoitukselta, vaikka kuinka yrittää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ruuduntakaa Katso viesti
    Ei kai se sentään ladulla ajanu? Latupohjalla ainakin Keski-Suomessa on pakko ajaa välistä, jos mielii metsästä nauttia.
    Yleensä ajan samoja rinkuloita missä selviää ilman latupohjasiirtymiä, mutta välistä kaipaa vaihtelua.

Maksaako hiihtäjät enemmän veroja, kun metsät on heidän talvisin?

Muoks: ja ajan tietty latupohjalla vain silloin kun sään puolesta tiedän sen kantavan, en mä rikkoa sitä halua.
    Tänä talvena olen ajanut hyvin vähän latupohjilla, ja ne kerrat mitä olen ajanut pääasiassa aamuyöllä.
    En häiritse muiden menoa, ja ei tarvitse kuulla sitä typerää vittuilua.
    Tässä taas yksi, joka itse jakaa verovarojen käyttöä omien tarpeittensa mukaisesti. Jos reitti on merkitty laduksi, se on yhteisön määrittelemänä hiihtäjien käytössä....

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ruuduntakaa Katso viesti
    Ja ei kai mun tartte samaa polkua hinkata sen takia että hiihtoladut on vallaneet metsät?
    Siinähän se polku tamppautuu hyväksi. Ainaki läskillä.

En ole kyllä ikinä törmänny maastopyöräilijään ladulla.
    Rovaniemellä on kyllä reitit fillarillekki. Tosin normimaasturilla ei ole niillekkään asiaa

Uskallan väittää että Kuminauhan yllä kuvaamanlaisissa tapauksissa voi olla kyse siitäkin että suhteellisen viaton ja täysin harmiton pyöräilijä joutuu sijaiskärsijäksi kun jollekin hiihtäjällä on edellisellä lenkillä tullut mitta täyteen eikä hän voi olla purkamatta sitä harmia ja kiukkua jota oikeasti typerät tai kusipäiset fillaristi ovat hänelle tuottaneet aiheuttamalla pertsa- tai yleisemmin skeittiladulle vahinkoa ja ehkä vaaratilanteitakin.

Mä voisin periaatteessa avautua siitä innokkaasta sähköfatpyöräilijästä jota mikään ei tunnu pitävän poissa omalta lenkkiladultani - mutta en avaudu

(1) sillä vaikka latu oli vasta-ajettu, ei sen pehmeimmälläkään osuudella nyt syntynyt kuin (jonkin aikaa) näkyvät jäljet, ei uria jotka hankaloittaisivat luisteluhiihtoa, ja

(2) koska tyyppi on jollain tavalla niin hauska, ikään kuin karikatyyrihahmo sähköläskimaastopyöräilijästä joka ei käykään maastossa ja ajaa "kuin istuisi pöntöllä" (erään spandexin käyttämä mutta minustakin kieltämättä joskus oikein osuva ilmaus), jalat leveässä asennossa jota hieman ulospäin sojottavat polvet korostavat, mutta kuitenkin jollain tapaa niin innokkaan ja tyytyväisen näköinen, ikään kuin joka päivä olisi new bike day tai mikään ei voisi olla hauskempaa kuin ajaa sähköfatilla helppoa latupohjaa.

Mutta taidan siltikin avautua aiheesta joka menee hieman päällekäin kevyen liikenteen väylillä avautumisen kanssa. Kelvillä on tietysti pyöräilijän aina hyvä muistaa että Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne, mutta erityisesti on syytä noudattaa oikeaa kulkusuuntaa silloin kun pyöräkaista on yhdensuuntainen.

Sama juttu ladulla, silloin kun sillä on merkitty hiihtosuunta. Kylttiäkään siihen ei joka väliin tarvita, sillä jo sen että vain oikeassa reunassa kulkee pertsalatu pitäisi antaa riittävä informaatio jokaiselle joka kykenee itse laittamaan sukset jalkaansa. Kuitenkin aina silloin tällöin vastaan tulee kokonaisia perheitä tai pieniä seurueita joille ei ilmeisesti ole selvää miksi oikeaa hiihtosuuntaa pitäisi noudattaa vaikka menisi väärään suuntaan "vain ihan lyhyen matkaa".

Miltei aina on olemassa toinen latu tai reitti joka vie sinne minne on menossa ilman kohtuutonta lisämatkaa. Tai voisi hiihtää koko kierroksen sen sijaan että lyhentää matkaa kilometrillä. Siitä ei voi lähteä että jos ladulla ei näytä olevan kovinkaan paljon hiihtäjiä, ei ketään kuitenkaan tule vastaan tai jos tulee, ehtii kyllä hyvin nähdä ja väistää. Voi olla että kohdataan mutkassa tai notkossa ja että vastassa saattaa silloin olla pertsahiihtäjää ohittava luistelija.

Tänään näitä tilanteita sattui kohdalleni kaksi: toinen oli toki vaaraton eikä aiheuttanut muuta kuin sen että oikeaan suuntaan luistellut joutui vetämään liinat kiinni, mutta toisesta ensimmäinen havaintoni oli jonkinlainen älämölö ja seuraava niin sanotusti metsähallituksen puolella oleva vanhempi mieshiihtäjä ja nuorempi naishiihtäjä joka oli lähtenyt nousemaan haarakäynnillä mutkan tekevää mäkeä ihmettelemättä sitä miksi mäessä ei näkynyt haarakäynnin tai samaan suuntaan luistelun jälkiä.

Joo en nyt juuri edes noteerannut kyseisen henkilön mutinaa, toivotin vain hyvät päiväjatkot ja jatkoin matkaani.

En itsekään juuri näe suurta vahinkoa luistelu-uralla, jos siinä läski on mennyt. Enemmän sitä uraa pilaa alamäissä auraajat tehden alamäistä sellasia ojia. Tämä siis Espoon keskuspuistossa jossa latujen pohjakuntoon nähden on todella paljon hiihtäjiä.

Kova tarve väellä on todistella, että luisteluhiihtoon tarkoitetulla ladulla voi pyöräillä. Vaikka sääntöjen mukaan kyse on hiihtoon tarkoitetusta ladusta, ja tämän takana ovat kaupungin järjestyssäännöt. "Musta tuntuu"- periaatteella voi yrittää todistella kaikenlaisia asioita.

F. Kotlerburg Guest
    "Musta tuntuu"- periaatteella voi yrittää todistella kaikenlaisia asioita.
    Kyllä se on tässä tapauksessa "minä itse" - periaate millä näitä todistellaan.

Kova tarve väellä on todistella, että luisteluhiihtoon tarkoitetulla ladulla voi pyöräillä. Vaikka sääntöjen mukaan kyse on hiihtoon tarkoitetusta ladusta, ja tämän takana ovat kaupungin järjestyssäännöt. "Musta tuntuu"- periaatteella voi yrittää todistella kaikenlaisia asioita.
    Toisaalta jos sisäministeriä myöten on ok sulkea Mannerheimintie, koska ahdistaa, niin eiköhän ladulla pyöräilykin saa maan ylimmän johdon siunauksen, kunhan kyseessä on statement jonkun hyväksi koetun asian puolesta. Kuten esimerkiksi sen, että poljen, koska voin. Mulla se on kansalaistottelemattomuutta sitä vastaan, että lumiaikaan parhaat reitit on varattu hiihdolle. Ei niin voi olla. Taidan laittaa vielä lätkän maajoukkuepaidan päälle, siinähän on lippu ja leijona.

Minua ahdistaa se ettei enää voi hiihtää vaikkapa Herttoniemestä Kontulan kautta Mustavuoreen ja edelleen Talosaareen tai Hakunilaan ja sieltä edelleen aina Keinukallioon asti. Siis ottamatta suksia jalasta kuin tienylitysten vuoksi eli ilman että joutuu kävelemään pitkiä pätkiä aurattuja ja useimmiten hiekoitettujakin ulkoiluteitä, joilla ennen kulki latu.

Olenkin pohtinut sellaista kansalaistottelemattomuutta, että ottaisin yhteyttä oikeanhenkisiin maakunnan miehiin ja toteuttaisimme yhdessä eräänlaisen kuorma-autojen yön ja kävisimme kippaamassa kaksisataa kuormallista lunta tarvittaviin paikkoihin. Oma tehtäväni olisi avata latu - ja sen tehtävän hoitaisin kyllä pelkäämättä vaikka joku ihmeaikaan fillaroimaan lähtenyt tulisi jotain selittämään tai uhkaisi katkoa sauvani ja pestä naaamani lumella!

No ei se nyt noin mustavalkoista ole.

Tässä meidän seudulla on aika iso asutusalue, josta on ainoastaan yksi valaistu kevyenliikenteen kulkuväylä tuonne koillisen suuntaan. Ja näin talvisin se pätkä kuuluu hoidettuun latuverkkoon, eli eihän siitä kävellä tai pyöräillä saa. Tai siis ei saisi. Mutta on epärealistista odottaa että ihmiset lähtee kiertämään kilometritolkulla ylimääräistä, kun tuota samaa pätkää on kävelty ja pyöräilty koko vuosi. Koska siellä koillisen suunnassa on kuitenkin kauppoja ja työpaikkoja jonne ihmisillä on asiaa.

Minusta siinä ulkoilureittien laduksi "kaappaamisessa" pitäisi ottaa huomioon ihmisten normaali liikkuminen asutusalueiden, koulujen ja kauppakeskusten välillä. Paljon vähemmän tulisi tappelua ihmisten välillä. Koko ajan kuitenkin kannustetaan kulkemaan pyörällä töihin ja muuta vastaavaa, niin hullua jos ne suorat ja järkevät kulkureitit talveksi kielletään.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Minua ahdistaa se ettei enää voi hiihtää vaikkapa Herttoniemestä Kontulan kautta Mustavuoreen ja edelleen Talosaareen tai Hakunilaan ja sieltä edelleen aina Keinukallioon asti.
    Onko tällainen reitti joskus ollut kaupungin ylläpitämänä?

Olenkin pohtinut sellaista kansalaistottelemattomuutta, että ottaisin yhteyttä oikeanhenkisiin maakunnan miehiin ja toteuttaisimme yhdessä eräänlaisen kuorma-autojen yön ja kävisimme kippaamassa kaksisataa kuormallista lunta tarvittaviin paikkoihin. Oma tehtäväni olisi avata latu - ja sen tehtävän hoitaisin kyllä pelkäämättä vaikka joku ihmeaikaan fillaroimaan lähtenyt tulisi jotain selittämään tai uhkaisi katkoa sauvani ja pestä naaamani lumella!
    Tämä on toki yksi mahdollisuus, eikä se kyllä minua haittaisi. Läskipyörällähän tuolla reitillä voisi vielä mainiosti ajaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Minusta siinä ulkoilureittien laduksi "kaappaamisessa" pitäisi ottaa huomioon ihmisten normaali liikkuminen asutusalueiden, koulujen ja kauppakeskusten välillä. Paljon vähemmän tulisi tappelua ihmisten välillä. Koko ajan kuitenkin kannustetaan kulkemaan pyörällä töihin ja muuta vastaavaa, niin hullua jos ne suorat ja järkevät kulkureitit talveksi kielletään.
    Tämä. Nyt ainakin tuntuu siltä, että laduiksi vedetään (lähes) kaikki, missä latukone vain pääsee kulkemaan. Latukonekuskeilla tuntuu riittävän aikaa, tupakkaa ja naftaa ajaa noita latuja myös paikkoihin, joita ei ole merkitty Helsingin latukarttaan. Yksi esimerkki on reitti Linnanpellonpolun viertä HYL:iin.

Sen sijaan usein vaihtoehtoiset reitit on merkitty "ei talvikunnossapitoa" ja sen mukaisessa kunnossa. Ei mun mielestä kovinkaan reilua. Siksi kansalaistottelemattomuus.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    No ei se nyt noin mustavalkoista ole.
    ...aloittaa hän ja jatkaa sitten esimerkkitapauksella joka ei ole erityisen edustava ja jota voisin pitää sangen poikkeuksellisena.

En ainakaan kovin helposti saa mieleeni ainuttakaan sellaita ihmisten normaalisti käyttämää reittiä asutusalueiden, koulujen ja kauppakeskusten välillä, jonka latu katkaisisi ja jolle ainoa vaihtoehto olisi kilometritolkulla pitempi. Ei edes se paljon parjattu Kuninkaantammen (pian katoava) latu taida aiheuttaa kenellekään kilometrien lisämatkaa?

Elävässä elämässä se menee niin että hiihtoa harrastamattomien on ihan pakko päästä harrastamaan sitä mitä harrastavatkin - kävelyä, sauvakävelyä, koiran kanssa liikkumista, juoksemista, pyöräilyä - nimenomaan siellä missä he sitä harrastavat hiihtokauden ulkopuolella. Vaikka alueella olisi vaihtoehtoisia ja talvikunnossapidettyjä ulkoiluteitä, ne eivät kaikille kelpaa. Huvittavimmillaan tilanne on sellainen että aurattu ulkoilutie ja latu kulkevat rinnakkain, mutta ladulla kävellään silti. Eikä edes kilometrin tai parin rinkulalta tyyppiä pururata malteta tai osata pysyä poissa...

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •