ElectrobikeGarminGiantHepha
Sivu 337 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 237 287 327 335 336 337 338 339 347 387 437 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 10.081 - 10.110 / 15440

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #10081
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    1x46T ja takana 10-28. Olin pitkään kahden eturattaan miehiä. Tuo kombinaatio on saanut aikaan sen että rospuuttopyörän 50/34 saa väistyä joko tohon 46 tai 44 tai 40. Samalla takapakalla. Oulun seudulla ei edes jyrkinkään mäki ole kaivannu isompaa pakkaa. Polut on asia erikseen ja niillähän ei tuolla fillarilla seikkailla. Joten neulaspolkua ja metsätienpohjaa tuolla kyllä vielä pääsee.

  2. #10082
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    ^ Lähes sama välitysala, mutta kuitenkin kaksi ratasta kammissa, yhdessä jopa 46/38, koska molemmat eturattaat haluan pitää ajettavina samoilla Oulun ympäristön tasangoilla, aavoja tuulisiakin ovat, Äärimmäiset olosuhteet vaativat äärimmäiset välitykset. Tiiviit pitää olla täällä tieajoon.

  3. #10083
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.068
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sape87 Katso viesti
    Onkos näihin jotain sivua mitä kautta sais omien mittojen mukaan vertailtua pyörien istuvuutta.
    Vaikkapa tämä.

    https://geometrygeeks.bike

  4. #10084
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.068
    Jos tiivistä välitystä haluaa, niin ei kannata laittaa 11-34t pakkaa. Noita näkee usein 2x systeemeissä. Kahden hampaan nousut juuri siellä, missä saisi olla yhden. 11-30t ratkaisee tuon ongelman.

    Ja mitä tulee huutoäänestykseen, niin täällä gravelissa 1x11, 46t Garbarukin ovaalilla ja 11-40 XTR pakalla. Menisi 11-30t pakkakin näillä tasamailla, mutta en tiedä saanko tuota GRX Di2 1x vaihtajaa pelaamaan optimaalisesti tuon pakan kanssa. Voisi ottaa trainerista tuon pakan ja kokeilla joskus.

  5. #10085
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.030
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sape87 Katso viesti
    Osittain siltä se vaikuttas että olis pienempi.
    Onkos näihin jotain sivua mitä kautta sais omien mittojen mukaan vertailtua pyörien istuvuutta. Kun ei oo ajoasennoista ja muista kokemusta viel sen kummemmin ni sekasinhan tässä menee ku yrittää puhtaalta pöydältä lähtee vertailua tekemään.
    Valmistajan suositukset on ihan hyvä lähtökohta ja ne osuvat suurella todennäköisyydellä kohdilleen, jos rakenteesi ja liikkuvuutesi on jotakuinkin normaali.
    Checkpointin ja Grizlin geometria- ja suosituserot erot johtuvat ennen kaikkea siitä mitä noilla pyörillä, ajoasennoilla ja niiden suunnittelulla ylipäätään on ajettu takaa.
    Pyörää pystyy säätämään helposti aika paljonkin omiin mittoihin sopivaksi, eli noita geometriataulukoita ei ainakaan millimetripelillä kannata katsoa.
    Kun olet tottunut ajamaan hybridillä aika pystyssä ajoasennossa, niin jotain perusteita tai varmuutta olisi hyvä saada itselle jos ajattelet mennä pienempään kokoon ja/tai pyörään joka on valmiiksi suunniteltu matalaksi (ja pitkäksi).

  6. #10086
    Liittynyt
    08/2021
    Viestit
    52
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti misopa Katso viesti
    Tämän avulla nyt vertailtu monelta kantilta ja kävin tuon Stevensin hybridinkin sivuja kattelemassa joka nyt on ajossa, että mitä mittoja se antaa. Sais jotain vertailukohtaa ees johonkin, vaikka erityyliset pyörät onkin kyseessä. Keväällä ku tuon ostin ni jälleenmyyjä näytti 58cm kokoa, mutta Stevensin omat sivut että miulle olis 61cm sopiva. Siellä oli myös olka-ranne mitta joka näytti että keskiverto miun mittaselle olis reilu 62cm. Miulla kuitenkin on pitkät kädet, 66cm.

  7. #10087
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.030
    Keskiarvoon nähden hieman lyhytjalkaisena ja aika paljon pidempikätisenä pystyt todennäköisesti ajamaan ja sopeutumaan helpostikin pienempään kokoon.
    Tämä on puhdas arvaus ja perustuu ainoastaan omaan kokemukseeni suunnilleen samoista mittasuhteista. Toki niin, että ensimmäinen pyöräni oli samankokoinen kuin nykyinen, mutta se tuntui silloin vähän pieneltä vaikka silloin oli kaikki spacerit paikallaan ja nyt ei.

  8. #10088
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Eilen kävin illalla räntä/vesisateessa syksyn ekan lamppulenkin ajamassa. Ja enpä ole noin kurassa ollutkaan pitkään aikaan. Hiekkatahnaa oli sitten ihan joka paikassa. Ja tuossa kun satulalaukun tyhjensin ja pesin, niin aloin miettiä että kuinka nuo muodikkaat gravel-laukut kestää tällaisia olosuhteita? Pitääkö ne viritykset purkaa pois joka kerta, että ne saa kuivaksi? Ja ettei sinne laukkujen ja rungon/tangon väliin jää mitään joka ikävästi hankaisi pintoja.

    Ps. Latupohjat oli tiivistetty kivituhkalla ja se teki kivan hiekkatahnan.

  9. #10089
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    225
    Itsellä ollut käytössä Ortliebin bikepacking-laukkuja joku 3-4 vuotta ympärivuotisessa käytössä, eikä ne kelistä ole kärsineet. Nykyään löytyy myös pari Apiduran laukkua, mutta niistä ei vielä ole kokemuksia kelin kestosta kertynyt juurikaan. Runko kyllä kannattaa kontaktipaikoista suojata, muuten ei kauaa kestä, kun maalipinta on entinen.

  10. #10090
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jukka Katso viesti
    Runko kyllä kannattaa kontaktipaikoista suojata, muuten ei kauaa kestä, kun maalipinta on entinen.
    Millä olette noita suojanneet? Itse pelkään että teippi repii irti ottaessa myös lakat.


    --
    Murphy elää!
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  11. #10091
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Millä olette noita suojanneet? Itse pelkään että teippi repii irti ottaessa myös lakat.
    Jos on normaali kiiltäväpintainen lakattu runko niin harvemmin noiden teippien kanssa mitään ongelmaa tulee. Älä kuitenkaan laita korvaavana tuotteena mitään kontaktimuovia tai kirkasta pakkausteippiä jos haluat saada ne milliä suuremmissa paloissa irti.

    Itselläni tälläinen kiveniskuteippi alkoi ottamaan hieman maalia mukaan huomaamatta mattarunkoisesta maantiepyörästä missä ei välttämättä ole edes lakkaa suojaamassa. Tämänkin olisi varmaankin estänyt lämmittämällä hieman eikä vain repimällä. Muihin runkoihin ja komponentteihin laittanut kiveniskuteippiä laukkuja varten eikä näiden kanssa ole ollut mitään ongelmaa.

  12. #10092
    Liittynyt
    08/2021
    Viestit
    52
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti
    Keskiarvoon nähden hieman lyhytjalkaisena ja aika paljon pidempikätisenä pystyt todennäköisesti ajamaan ja sopeutumaan helpostikin pienempään kokoon.
    Tämä on puhdas arvaus ja perustuu ainoastaan omaan kokemukseeni suunnilleen samoista mittasuhteista. Toki niin, että ensimmäinen pyöräni oli samankokoinen kuin nykyinen, mutta se tuntui silloin vähän pieneltä vaikka silloin oli kaikki spacerit paikallaan ja nyt ei.
    Kyllä tuonne L-kokoon alan kaartua. Muutamaakin eri mallia olen nyt vertaillut ja omia mittoja yrittäny tarkastella sopivuuden suhteen. Illalla pituus 189,5cm ja aamulla 190,3cm, eli todellakin aika väliinputoaja kokotaulukoissa tuon suhteen Hitto kun tuo Grail on loppu Canyonin mallistosta, se olis just passeli malli miulle, kun paljon tulee maantiepätkiäkin noiden sorateiden lisäks. Ne vaativimmat polkulenkit on kuitenkin kokonaan pois, kun ne tulee ajettua fatbikellä ja sähkötäpärillä. Sillä ajatellu että onko tuo Grizl sit liian "rouhee" omaan käyttöön, jos pitemmät maantielenkit ei tarjoo huomattavaa nopeuden ja mukavuuden lisäystä verrattuna nykyseen hybridiin.

  13. #10093
    Liittynyt
    07/2020
    Viestit
    370
    ^ Ei ehkä virallisesti graveli, mutta mites Canyonin inflite? Crossari toki eli vähän rauhattomampi, mutta jos kaksi maasturia jo löytyy, niin ei välttämättä huono asia. Itse olen tuolla kaikenlaista ajanut maantielenkeistä crossikisoihin ja pitkiin hiekkatieseikkailuihin, eikä varsinaisesti missään ole tullut tarvetta "oikealle" gravelpyörälle. Makuasioita toki.

  14. #10094
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    159
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ViP
    ^ Ei ehkä virallisesti graveli, mutta mites Canyonin inflite? Crossari toki eli vähän rauhattomampi, mutta jos kaksi maasturia jo löytyy, niin ei välttämättä huono asia. Itse olen tuolla kaikenlaista ajanut maantielenkeistä crossikisoihin ja pitkiin hiekkatieseikkailuihin, eikä varsinaisesti missään ole tullut tarvetta "oikealle" gravelpyörälle. Makuasioita toki.
    Mistä tuo rauhattomuus? Geometria pitäisi olla sama ohjaus- ja satulakulman osalta, akseliväli sentin lyhyempi M-koossa.
    Geometria-taulukoista ei kyllä ihan suoraan tule ilmi onko keskiö korkeammalla kuin tavan graveleissa.

    Inflite vs Grail

  15. #10095
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Alu-Inflitellä ajelin jokusen vuoden, ja oli se ihan erilainen kuin Ridley. Vaikka crossareita molemmat…

  16. #10096
    Liittynyt
    08/2021
    Viestit
    52
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ViP Katso viesti
    ^ Ei ehkä virallisesti graveli, mutta mites Canyonin inflite? Crossari toki eli vähän rauhattomampi, mutta jos kaksi maasturia jo löytyy, niin ei välttämättä huono asia. Itse olen tuolla kaikenlaista ajanut maantielenkeistä crossikisoihin ja pitkiin hiekkatieseikkailuihin, eikä varsinaisesti missään ole tullut tarvetta "oikealle" gravelpyörälle. Makuasioita toki.
    Meni vaihtoehtolistalle. Crossarit jätin jo alkujaan pois kun enhän mie kisaile, mutta nyt kun näitä on tullu pyöriteltyä ja tästä siun vinkistä tutustuin enemmänkin niin miksikäs ei. Kyllähän tuo inflite kiinnostelis, seuraavaksi vertailla että riittääkö SL6 omaan käyttöön vai "pitääkö" olla 8. Kiitoksia kokemusvinkistä.

  17. #10097
    Inflitessa keskiö sentin korkeammalla kuin Grail/Grizl (BB drop 64mm vs 75mm), mikä on kyllä erona sellainen että huomaa ajossa (toki kaikkeen tottuu).

  18. #10098
    Liittynyt
    07/2020
    Viestit
    370
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti imartika Katso viesti
    Mistä tuo rauhattomuus? Geometria pitäisi olla sama ohjaus- ja satulakulman osalta, akseliväli sentin lyhyempi M-koossa.
    Geometria-taulukoista ei kyllä ihan suoraan tule ilmi onko keskiö korkeammalla kuin tavan graveleissa.

    Inflite vs Grail
    Sentti eroa keskiön korkeudessa sekä sama akselivälissä. Mutta ei mikään valtava ero ainakaan omasta mielestäni. Itse toisaalta tykkään, että pyörä tuntuu näppärältä, eikä mene kuin juna raiteilla.

    6 ja 8 mallissa on paljon vastinetta rahalle molemmissa, mutta hintaa jälkimmäisessä melkein tuplat. Riippunee itsestä, miten paljon sähkövaihteita arvottaa. Itse pihinä ostaisin varmaan kutosmallin.

    Hiilikuitukiekot voi päivittää myöhemminkin, jos mieli tekee (n. 1000€). Kakkoskiekot kannattaa omasta mielestä hankkia joka tapauksessa, jotta olisi hyvät renkaat sileämmille lenkeille sekä rouheampiin ajoihin.

    E: näköjään myös ohjaustangossa on eroa noiden mallien välillä - kasissa integroitu ja kutosessa ei.

  19. #10099
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Niin ja inflitessä on suht rajallinen rengastila gravelliin.

  20. #10100
    Liittynyt
    08/2021
    Viestit
    52
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ViP Katso viesti
    Sentti eroa keskiön korkeudessa sekä sama akselivälissä. Mutta ei mikään valtava ero ainakaan omasta mielestäni. Itse toisaalta tykkään, että pyörä tuntuu näppärältä, eikä mene kuin juna raiteilla.

    6 ja 8 mallissa on paljon vastinetta rahalle molemmissa, mutta hintaa jälkimmäisessä melkein tuplat. Riippunee itsestä, miten paljon sähkövaihteita arvottaa. Itse pihinä ostaisin varmaan kutosmallin.

    Hiilikuitukiekot voi päivittää myöhemminkin, jos mieli tekee (n. 1000€). Kakkoskiekot kannattaa omasta mielestä hankkia joka tapauksessa, jotta olisi hyvät renkaat sileämmille lenkeille sekä rouheampiin ajoihin.

    E: näköjään myös ohjaustangossa on eroa noiden mallien välillä - kasissa integroitu ja kutosessa ei.
    Näyttää siltä että kutonen lähtee ostoskoriin kunhan tulee oranssina. Ja nuo toiset kiekot ostella kans. En epäile yhtään etteikö miun käyttöön olis oikein sopiva pyörä. Iso kiitos taas auttaneille vinkeistä ja ohjeista.

  21. #10101
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    159
    Rengastila on hyvä pointti, Canyon ilmoittaa itse että 35 mm olisi raja Inflitessä mutta olen joitain arvosteluja lukenut että 40-42 milliä sopisi myös.
    https://www.bicycling.com/bikes-gear...-cf-sl-review/

    Itselläkin tilanne että maasturi sekä maantiepyörä on mutta rospuuttokeleille voisi olla välimalli. Ja miksi ei myös kesällä poikkeaisi hieman hiekalle kun niitä on tässä vieressä tarjolla hyvin.

  22. #10102
    Liittynyt
    07/2020
    Viestit
    370
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti imartika Katso viesti
    Rengastila on hyvä pointti, Canyon ilmoittaa itse että 35 mm olisi raja Inflitessä mutta olen joitain arvosteluja lukenut että 40-42 milliä sopisi myös.
    https://www.bicycling.com/bikes-gear...-cf-sl-review/

    Itselläkin tilanne että maasturi sekä maantiepyörä on mutta rospuuttokeleille voisi olla välimalli. Ja miksi ei myös kesällä poikkeaisi hieman hiekalle kun niitä on tässä vieressä tarjolla hyvin.
    40mm leveät Continentalin ja Schwalben kumit ainakin mahtuvat, mutta ylimääräistä tilaa ei jää käytännössä yhtään.

  23. #10103
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Itse pidän suht pakollisena, että 43mm leveä rengas mahtuu paikalleen. Ja jos talvirenkaita löytyisi 45mm koossa, niin laittaisin tuollaiset heti.

    Eli mielestäni ei ole kyllä järkeä tinkiä rengastilasta, jos on valitsemassa uutta pyörää.

  24. #10104
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Itse pidän suht pakollisena, että 43mm leveä rengas mahtuu paikalleen. Ja jos talvirenkaita löytyisi 45mm koossa, niin laittaisin tuollaiset heti.

    Eli mielestäni ei ole kyllä järkeä tinkiä rengastilasta, jos on valitsemassa uutta pyörää.
    Aamen.
    Varsinkin jos maantiepyörä ja maasturi on tallissa, niin graveliin olis hyvä mennä 700x45 ja/tai 650x2,1". Varsinkin jos nimenomaa rospuuttokelille pyörä tulee.

  25. #10105
    Canyon Grizl 6 mallissa on Shimanon GRX RX400 2x10 voimansiirto, 46/30 eturattaat ja 11-34 takapakka. Kammet on RX600. Miten tässä tapauksessa menee, jos haluaisi vaihtaa 2x-->1x voimansiirtoon?

  26. #10106
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.244
    ^Siis käyttääkö joku valmistaja vielä kymppiä???

  27. #10107
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    648
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Siis käyttääkö joku valmistaja vielä kymppiä???
    Shimanon Tiagra/RX400 on 10-speed. 105/RX600 11s

    Alkuperäiseen kysymykseen, niin helpoiten saa muutettua 1x kun ottaa etuvaihtajan pois ja eteen laittaa sopivan kokoisen NarrowWide-rattaan

  28. #10108
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    1.427
    Toisessa gravelissa/työmatka/retkipyörässä on 1x10, SRAM X9-vaihtajalla ja Apex-kahvalla. Missään muussa pyörässäni ei ole ollut noin varmasti toimivaa vaihteistoa. En nyt ehkä sitä enää lenkkipyörään laittaisi (kun siinä on 11-v), mutta en kyllä tuostakaan vaihda pois ennen kuin hajoaa. En muista että olisin vuosikausiin koskenut vaihtajan säätöihin. Tuohon verrattuna 12-vaihteiset ovat kyllä kamalia säätöjen kanssa... Mutta joo, ei ole enää ihan nykypäivää, laajin pakka joka tuolla taitaa varmasti toimia on 11-36.

  29. #10109
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti velib Katso viesti
    Toisessa gravelissa/työmatka/retkipyörässä on 1x10, SRAM X9-vaihtajalla ja Apex-kahvalla. Missään muussa pyörässäni ei ole ollut noin varmasti toimivaa vaihteistoa. En nyt ehkä sitä enää lenkkipyörään laittaisi (kun siinä on 11-v), mutta en kyllä tuostakaan vaihda pois ennen kuin hajoaa. En muista että olisin vuosikausiin koskenut vaihtajan säätöihin. Tuohon verrattuna 12-vaihteiset ovat kyllä kamalia säätöjen kanssa... Mutta joo, ei ole enää ihan nykypäivää, laajin pakka joka tuolla taitaa varmasti toimia on 11-36.
    Ihan hyvin pelaa 11-42 kasetti tolla vaihtajalla. Mulla on läskissä

  30. #10110
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    1.427
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Ihan hyvin pelaa 11-42 kasetti tolla vaihtajalla. Mulla on läskissä
    Kiitos tiedosta. En ole tullut koskaan kokeilleeksi tai yrittänyt edes selvittää tarkemmin. Kun aikoinaan vaihdoin tuon 2x10 -> 1x10, ei noita laajempia pakkoja ollut saatavilla isommilta valmistajilta, ja kokemukset SunRacen 11-40 pakasta olivat vähän niin ja näin niin en tullut asiaa miettineeksi sen enempää. Nyt käytössä on 38x11-36, joka riittää hyvin työmatkalle, retkeilyyn ja kärrynvetoon, mutta 11-42 pakalla voisi vaihtaa takaisin 42T eturattaan. Lenkkeilyssä sekin riitti tuolla pakalla, mutta kärryä sillä ei näissä mäissä enää vedettäisi.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •