Särähtää kyllä pahasti minun korvaani: "...ihminen tekisi työtä vasta silloin kun se on hänelle järkevää..." Jos täysin tuntematon ihminen maksaa veroillaan ylöspidon, täytyy töitä tehdä kun niitä on tarjolla, ei silloin kun huvittaa. Jos rahoittaa joutenolonsa jotenkin muuten kuin yhteiskunnan laarista, minua ei haittaa.
Ilmeisesti täällä porukat leikkaa omat hiuksensakin, ettei vaan sorreta ketään. Mut ei siinä mitään, toimikaa te noin, minä toimin toisin.
---
15-20 vuotta sitten kun lapset oli pieniä ja mä tein aika paljon reissuja ulkomaille, meillä kävi siivooja himassa. En silloin ymmärtänyt riistäväni siivoojarukkaa, vaan luulin antavani hänelle työtä. Olisihan toki ollut parempi, että hän olisi voinut olla kotonaan yhteiskunnan tuella. Koska taikaseinästähän sitä rahaa riittää.
Surullinen ajattelumaailma. Stalinin malliin valtion pakkotyö kaikille? Meillä on kuitenkin nytkin satoja tuhansia työttömiä ja muutama 10 tuhatta hyvin vaihtelevaa avointa työpaikkaa. Jäljelle jäävät pitäisi jättää kadulle kerjäämään? Tai maksaa niin vähän jostakin paskaduunista ettei sillä tule toimeen? Onkin tosi motivoivaa monelle käydä töissä 40h viikko ilman että yhtään mihinkään ylimääräiseen on varaa.
Myös yrityksillä riittää rahaa taikaseinästä jos on mahdollisuus maksaa 500keur vuosipalkkaa työläisille?
En mäkään kannusta olemaan kotona yhteiskunnan rahoilla mutta joku järki ois hyvä olla yrityksienkin palkkarakenteissa?
Viittaan tällä esim johtaja-/työläistason palkkaeroihin.
En kannusta kommunismiin, mutta joku järki edes?
Kannattaa perehtyä siihen, miten yritykset toimii.
Mielelläni kuulisin myös että mikä yritys maksaa 500k€ vuosipalkkaa työläisille. Esimerkiksi toimitusjohtaja ei ole työsuhteessa yritykseen.
---
Itse ihmettelen, miksi palloa nurmikentällä potkivalle voidaan maksaa satojen tuhansien tuntipalkkaa 24/7. Tai jollekin ratinvääntäjälle. Tai mistä jollekin laualajalle maksetaan (ref: Irwin). Laulaa nyt osaa kuka vain...
^Kyllä työn vastaanottamisen pitäisi olla jossain mielessä jos ei pakollista, niin kuitenkin toivottavaa. Ja siihen suuntaanhan nyt ollaan menossakin. Jopa valtion johdossa on tajuttu, ettei rahat riitä siihen, että maataan kotona, jos ei työ miellytä.
Sitten on työlainsäädännön ja edunvalvonnan homma katsoa, että työskentelyolosuhteet ja maksettu korvaus on riittävä. Ei se ole valtionkaan etu, että tehdään työtä palkalla, joka ei riitä elämiseen, koska valtio joutuu sitten kattamaan sen erotuksen.
Mutta korviin särähtää se sun näkemys, että "köyhät palvelee rikkaita". Missäpäin Suomea näin tapahtuu?
Hallituksen johdossa tuntuu nyt olevan kannatuskriisiä poteva keskusta joka saa haluamansa läpi ja jonka sisällä edelleen elää vahva oikeistolainen Sipilän siipi.
Toivon että joskus tuleva sosiaaliturvauudistus korjaa ongelmia perustulon kautta. Meidän nykyinen järjestelmähän passivoi ihmisiä ja kannustaa olemaan työttömänä jotta ei menetä tukia. Otat vastaan kuukauden pestin niin joudut hakemaan kaikki tuet taas uudestaan. On tutkittu että noin 80% työttömistä oikeasti haluaisi olla töissä. Kotona asenteellisesti makaajat ovat tosiasiassa marginaalinen porukka.
Työlainsäädäntö ja edunvalvonta ovatkin avainasemassa. Ammattiliittojen ja työntekijöiden vähäistä valtaa kuitenkin pyritään kokoajan työnantajien ja oikeiston johdolla ajamaan alas. Huomaa myös, että meillä ei kaikilla aloilla ole edes yleissitovaa työehtosopimusta ja esimerkiksi se taksikuski jolle sinä armeliaana suot sen ilon ja kunnian sinua kuskata voi ajaa 3 euron tuntipalkalla. Meillähän ei ole edes minimipalkkalakia.
Siivooja joka tulee kotiisi ei pysty itse ikinä 10 euron tuntipalkalla ostamaan vastaavia palveluita, hän ei saa kerrytettyä yhtään mitään varallisuutta eikä omaisuutta puhumattakaan kunnon eläkkeestä. Hän tekee raskasta työtä 8 tuntia päivässä. Puhelinmyyjä soittaa sinulle provisiopalkalla vaikka 7 euroa tunti ja saa kuunnella haistattelua. Jos me kyykytetään ihminen ottamaan vastaan mitä tahansa työtä hänelle tarjotaan, ollaan kyllä suurten yhteiskunnallisten ongelmien edessä. Eikö olisi oikeudenmukaisempaa yksinkertaisesti maksaa ihmisille kotiin kohtuullinen sosiaaliturva jolla saadaan kannattamattomimmat työpaikat kokonaan pois työmarkkinoilta.
Tästä ollaan kyllä samaa mieltä, vaikka alunalkaen olin perustuloa vastaan.
Edelleenkään en jaa tuota kyykytys-näkemystä. Mun tytär on myynyt Seiskaa puhelimessa ja ollut S-marketin kassalla. Ja tämä siis kotoa poismuuttamisen jälkeen. Ihan oikeita töitä ja itse asiassa Seiskan myymistä arvostetaan työelämässä tosi paljon, eritoten jos hakee markkinointi-alalle. Toki trukkikuskille siitä ei liene referenssiksi.Puhelinmyyjä soittaa sinulle provisiopalkalla vaikka 7 euroa tunti ja saa kuunnella haistattelua. Jos me kyykytetään ihminen ottamaan vastaan mitä tahansa työtä hänelle tarjotaan, ollaan kyllä suurten yhteiskunnallisten ongelmien edessä. Eikö olisi oikeudenmukaisempaa yksinkertaisesti maksaa ihmisille kotiin kohtuullinen sosiaaliturva jolla saadaan kannattamattomimmat työpaikat kokonaan pois työmarkkinoilta.
Kannattaa myös muistaa että se ”huonopalkkaisuus” on myös oma valinta?
Kunnioitan suuresti esim. Hoitoalan, pelastustoimen sekä poliisin ammatin valinneita.
Suorastaan vituttaa se mitä heille kehdataan tässä maassa maksaa. Ai niin, ihmisten pelastaminen ja hoitaminen ei ”tuota”. Unohdin.
Käsi pystyyn kenen mielestä jotain ei ole vinksallaan?
Isomahainen patruunapolitiikkaa tehtaassa harjoittava johtaja palkitaan ruhtinaallisesti kyllä.
En minunkaan ole syyttäminen omasta palkastani kuin itseäni.
Ja eipä mun työllä mitään merkitystä kyllä olekaan, en pelasta tai hoida ihmisiä.
Hienoa että jotain yhteistä löytyi.![]()
Nämä on oikeata hienoa rehellistä työtä mutta niitä ei arvosteta. Eikä S-marketin kassallekaan noin vain kävellä töihin. Palkkataso ei vaan ole kovin kummoinen eikä kaupan kassan tuloilla kovin paljon mitään palveluita ostella, ei osteta siivouksia ei tehdä isoja kotiremontteja puhumattakaan säästämisestä tai talon rakentamisesta, edes uudehkon auton ostamisesta jne.
Oma ajatusmalli oli kyllä, että niistä palveluista voitaisin ja pitäisi maksaa sellainen korvaus, että palveluntuottajallakin kannattaa käydä töissä. Enkä nyt kengänkiillotusta ajatellut vaan palveluita tyyliin ruoka, asuntojen siivous jne.
Työnteko pitäisi tehdä Suomessa kannattavaksi, mutta vasemmistossa on jonkinlainen ajatusmalli, että kotona makaaminen on ok, jos ei huvita töitä tehdä ja muiden kuuluu elättää. Sekin on valitettavasti tilanne, että niitä työvoimaintensitiivisä vientiteollisuuden paikkoja ei Suomeen heru kustannustason vuoksi eikä kaikista ole niihin kauluspaitahommiin eikä tarvitsekaan olla. Seuraavaksi on muuten vasaran alla kaupan alan työpaikat. Automaatio ja nettikauppa tulee viemään työt hyvin monelta myyjältä eli juuri niiltä matalapalkka-alalla olevilta. Nekin pitää varmaan jatkossa muiden elättää kotiin. Joku automyyjä on tällä hetkellä melko tyhjä arpa kun autonvalmistajat ottavat myyntiä itse haltuun netin kautta esim. Tesla ja Polestar.
Hirveällä tukihimmelillä on luotu asumisesta helvetin kallista. Tukihimmelin ylläpitämiseen sitten helvetisti veroja, joka tekee elämistä muuten helvetin kallista. Seurauksena on se, että ei kannata monellakaan käydä töissä. Ei ole terve yhteiskunta tämä.
En myöskään rehellisti ymmärrä ajatusmallia, että jos on tehnyt töitä, käynyt koulunsa ja saanut hyvän tulotason niin se henkilö pitäisi palkita verottamalla kuristamalla. Vasurien mielestähän kaikille kuuluu sama elintaso siitä riippumatta tekeekö mitään vai ei.
Brilleauxin oksennuksiin en viitsi edes vastata.
Työnteko on ollut pakollista aina ensimmäisestä solueliöstä saakka. Hommia on pitänyt tehdä pysyäkseen elossa, kehittyäkseen ja pitääkseen evoluution käynnissä. Solidaarisuutta on tupannut löytymään paremmin lapsille, sairaille ja vanhoille mutta huonommin työhaluttomille. Nytkö on joku uusi aika jolloin voi valita haluaako kantaa kortensa kekoon vai odottaa että joku toinen tuo ruoan pöytään? Jos töitä ei todellisesta etsinnästä huolimatta löydy, silloin sitä tukea kuuluukin maksaa.
Suomalaisessa systeemissä ollaan kaukana "millä ehdoilla tahansa"-tilanteesta. Ei ole aamuisin porukkaa firmojen ovilla taistelemassa olisiko mitään puolen päivän hommaa tarjolla että saisi 2 dollaria. Ei ole liikennevaloissakaan alaikäisiä tuulilasin pesijöitä. Työnantaja joka ei maksa alan palkkatason mukaisesti, ei pitkälle tässä maassa pötki.
Mutta tällä hetkellä päällä on tuo mainitsemasi tilanne että monesta työstä ei makseta kunnolla niin tarvitseeko sitten ihmetellä tai syyllistää työttömiä että kotona makaaminen on houkuttelevampaa.
Ei kenellekään, edes vaikka nykyiselle vasemmistoliitolle, varmasti ole tarkoitus että kaikilla on sama elintaso. Sehän on jotain todella äärimmäistä kommunismia jolle on hyvin vähän kannatusta, Suomessa ehkä vain korkeintaan SKP. Kyse on perustarpeista ja siitä että pääoma keskittyy, rikkaat rikastuu ja köyhät porskuttaa yhtä huonolla elintasolla vuodesta toiseen, työpaikkoja ei ole ja silti työttömiä vain syyllistetään. Kyse on ihmisoikeuksista ja yhteiskunnan yleisestä hyvinvoinnista, ei vain sen rikkaimman neljänneksen toimeentulosta vaan kaikkien.
Ei me haluta tänne sellaista halvan työvoiman raskasta teollisuutta jossa työehdot ovat kuin entisen Neuvostoliiton
maissa. Selitit ilmiötä että matalapalkkatyöt häviää. Kysymys kuuluukin miksi meidän pitää pitää kouristuksenomaisesti kiinni näistä töistä. Eikö me vaan tuhlata näiden ihmisten aikaa jos he tekevät kertakaikkiaan turhaa kannattamatonta työtä, työtä vain sen itsensä vuoksi. Annetaan näille ihmisille sen sijaan vahvan sosiaaliturvan avulla mahdollisuus vaikka kouluttautua, kehittää itseään ja luovuuttaan, perustaa yrityksiä, tehdä yhdistyksissä ja vaikka urheiluseuroissa yhteiskunnalle arvokasta vapaaehtoistyötä.
Ai niin, eihän tämä toimisi kun ettehän te oikeistolaiset usko ihmiseen vaan Pyhään Euroon ja te harhaisesti luulette että ainut toimiva työllisyyden parantaja on keppi ja ruoska.
Tässä maassa vinksallaan on julkisen talouden koko suhteessa maksajiin. Se, että isopalkkaiset ihmiset rahoittavat veroillaan esim. pelastustointa on mielestäni kuitenkin ihan OK. Toisen rahat mahdollistaa ja toinen tekee tärkeän työn. Molempia tarvitaan.
Toki kaikki veronmaksajat maksavat julkista pottia, mutta isopalkkaiset suhteessa hirvittävän määrän enemmän. Kiitos heille siitä.
Mielenkiintoista olis, jos omat veronsa saisi korvamerkitä. Vois olla, että pelastustoimi olis mukavasti rahoissaan, samoin kuin infra.
- Heroes are ordinary people in extraordinary situations doing the right thing -
Huomaako helicomatic itse kannatavansa kommunismin aatteita?
Olen itse perinteisellä duunarin alalla, eli metallikoneistajana. Tuollaisten asenteiden vuoksi tuottavia työntekijöitä on nykyään tosi hankala saada. Duunarin työ koetaan pakolliseksi pahaksi. Ei jumankekka mä en käsitä. Junnujen pitäisi päästä fantsuihin läppärihommiin, kun iskät opettaaa, ettei töitä kannata tehdä.
Suomen teollisuus kuolee ja sen mukana menee ne fantsut läppärihommatkin, kuten kotlerburg yrittää sulle tilittää.
Mä itse arvostan tasan kaikkia töitä. On oikeasti aika jees, kun omasta työstä ei tarvitse ottaa mitään stressiä. Moni tuijottaa vaan liksaa ja on kateellinen sille teslakuskille. Ei tajuta, miten rankkaa se fantsu läppäriduuni voi olla päälle.
Ei, ei. Oot kyllä käsittänyt väärin. En kannata mitään muuta ideologiaa kuin pikkasen oikeudenmukaisuutta ja inhimillisyyttä. Vähemmän valitusta veronmaksusta ja enemmän aitoa ihmisestä lähtevää reipasta työntekokulttuuria. Enemmän solidaarisuutta ja ymmärtämistä. Vähemmän esittämääsi lyhytnäköistä syyllistämistä.
Juuri tuli uutinen että joka päivä 10 ihmistä ajautuu työkyvyttömyyseläkkeelle. Niitä junnuja on syyllistetty ihan tarpeeksi, pitäiskö meidän astua nykypäivään ja tehdä jotain kehittävämpiä ratkaisuja.
Mitä enemmän Suomessa on hyvätuloisia ja mitä useampi pyrkii sellaiseksi, sitä enemmän hyvinvointia riittää osakseen koko väestölle. Tätä ei tue ajattelu, jonka mukaan on ok että kahden tonnin palkankorotuksesta jää tonni käteen. Ei tuloerot ole mitenkään saatanasta, vaan absoluuttisesti mitattuna suomalaisella "köyhällä" menee paremmin kuin koskaan: on ruokaa ja lämmin katto pään päällä. Ei ole tosiaan mikään ratkaisu antaa ihmisten vapaasti lonnia sosiaaliturvalla, vaan yhteiskunnan toiminta perustuu siihen että jokainen pyrkii itsensä työllä elättämään, on se työ sitten mitä vaan. Aika sinisilmäinen kuva on siitä, että työttömäksi jäänyt matapalkka-alan työntekijä alkaisi vapaa-ajallaan joksikin vapaaehtoistyön airueksi.
Itse olen aikanaan elämässäni sen verran ns. suorittavan alan hommia tehnyt, että tiedän mitä se on ja päätin, etten niissä elämääni vietä vaan suuntaan muualle. En minä kuitenkaan duunareita pitkin nenänvartta katsele.
^juuri näin
No niin minäkin ja en tosiaan ole ajamassa mitään orjavaltiota vaan sitä, että kannattaisi käydä töissä. En vaan ymmärrä miten se on almujen jakamista tai pitkin nenänvartta katsomista jos vaikka vaihdatan autooni renkaat (btw, en omista autoa) tai tilaan jonkun tekemään lumityöt puolestani, kun en viitti tai ehdi itte kolata, koska sen työnsuorittaja tienaa vähemmän kuin minä tai ehkä ei. Vitustako te tiedätte, en minä ole täällä tulotasoani levitellyt.
Haluaisin että yhteiskunta kannustaa yrittämään ja menestymään. Nyt verotus on sellainen, että eipä paljon kannata enää sykkiä lisää, kun tulot on tietyllä tasolla, koska se mitä itselle jää käteen ei kannusta niin rajun veroprogression takia. Tämä loisi niitä työpaikkoja muillekin, kuten myös se että yritykset ei karkaisi ulkomaille vaan investoisi Suomeen. Toinen asia jota demarit ja vasemmisto haluaa verottaa kuoliaaksi on investoinnit. Se voisi se verokertymäkin mistä sitä hyvinvointia voidaan jakaa olla suurempi ja kyllähän se hyvinvointi muutenkin tuossa leviää.
Toisaalta haluaisin myös, että siellä tulohaitarin alapäässä työnteko kannattaisi eikä jäätäisi kotiin tuilla makaamaan, koska siitä jää lähes sama käteen. Onko se sitten perustulo ja samalla kaadetaan nykyinen tukihimmeli vai mikä niin en tiedä, mutta tällä menolla mennään päin helvettiä ihan kaikissa tuloluokissa.
Minä en todellakaan halua Suomeen mitään trailer park tyylistä meininkiä tai kodittomia kaduille. Siihen sitä vaan ennen pitkää ajaudutaan, koska niitä veronmaksajia ei vaan riitä tällä menolla, jos hyvin tienaavat verotetaan kuoliaaksi ja alemman palkkaluokan työt lopetetaan kokonaan.
Inhimillisyyttä kaivattiin. Onko sekään inhimillistä, että raadat niskalimassa yötä päivää, että saat jotain uutta luotua ja sitten verottaja vie heti alkuun yli puolet.
Toisaalta se on niinkin, että Suomessa on teollisuudessakin nykyään hyvin vähän sellaisia "ojankaivuu"-tyylisiä duunarihommia, johon voi kenet tahansa, mistä tahansa pudottaa. Turhaan paatonkin itseään aliarvioi. Koneistushommat on nykyään Suomessa vaativia ammattimiehen hommia, ei niitä peruspuupäähommia täällä kannata teettää, kun kiinalainen tai intialainen tekee ne niin paljon halvemmalla.
Helicomatic ja kumppanit eivät ymmärrä että se siivu mitä valtio vie työnantajan maksaman rahasumman ja työntekijän käteenjäävän osuuden välistä tekee yhä useamman työn tekemisen kannattamattomaksi ja sitä enemmän tarvitaan tukihimmeleitä kompensoimaan liian pientä palkkaa. Työnantaja nähdään aina kasvottomana korporaationa mutta monesti se olet sinä itse kahviossa kahvia tilatessa tai remonttia kotiin teettäessä. Jos kirurgin pitää tehdä kuukausi töitä että hänellä on varaa palkata viikoksi raksamies niin ei ihme jos ei meinaa niitä töitä olla. Voi laskea vaikka tuosta remontti keissistä mikä on todellinen veroprosentti. Riittääkö 80 vai lähestytäänkö jo 90...
Nassetati on aina ollut ja tulee olemaankin sitä mieltä että töitä tavalla tai toisella tulee ja kannattaa tehdä. Jos siinä RAHA ON AINUT kannustin, on luultavasti aika vaihtaa alaa tai sitten vaan reilusti syrjääntyä.
Mitä noista korvamerkitystä tulee mieleen. niin olisihan se kivaa suurena työnantajana määritellä mihin kukin saa ansaitsemansa palkkatulon käyttää.
Niin ja Nassetati on kaikilla mittareilla mitattuna erittäin hyvätuloinen ja hyvinmenestyvä.
Kirjanmerkit