HephaGiantElectrobikeGarmin
Sivu 172 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 72 122 162 170 171 172 173 174 182 222 272 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.131 - 5.160 / 10546

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #5131
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti +€+ Katso viesti
    Miten saan end capin pois tuosta etuvanteesta? Napa on Stout XC Pro joka on ilmeisesti spessun orkkisvanne. Ei löydy mitään tietoa tuosta navasta.

    Onko tuolla vain O-rengas ja lähtee jollain ulosvetäjällä? Näyttäisi menevän tuo cap aika syvälle laakeriin asti joten en uskalla kammeta sivulle.

    Olisko tästä apua? Eli (15/17mm) avaimelle kolot? Jos ei ole millekään avaimelle sopivaa koloa, sisäistä tai ulkoista, ainoa vaihtoehto lienee nyppäisy pihdeillä.

    https://m.imgur.com/a/OHpwP0g

  2. #5132
    Liittynyt
    10/2014
    Viestit
    279
    En tiedä, ajettu ei ole kuin 300km.

  3. #5133
    Liittynyt
    11/2014
    Viestit
    1.897
    En ole itse mikään mekaanikko-mikko ja varsinkin mekaaniset vaihteet on säädetty aina oikeastaan liikkeessä, joten kysytään täältä apuja.

    Maastopyörässäni on Sram X01 Eagle voimansiirto ja ongelmana seuraava: Isoimmalla 50 piikkisellä rattaalla kampia taakse pyörittäessä ketju tippuu pienemmille rattaille. Mistä moiseen apu ? Vaihteet toimii moitteetta ja rajoitinruuvitkin varmaan suhteellisen oikeassa asennossa, kun ei pomppaa yli kummassakaan päässä. Auttakaahan miestä mäessä. Pyörällä on ajettu alle 150km, joten osat ei pitäisi olla vielä vaihtokunnossa.

    Kiitosta jo etukäteen kaikille osallisille.

  4. #5134
    Liittynyt
    04/2019
    Paikkakunta
    Kehä 6
    Viestit
    340
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Olisko tästä apua? Eli (15/17mm) avaimelle kolot? Jos ei ole millekään avaimelle sopivaa koloa, sisäistä tai ulkoista, ainoa vaihtoehto lienee nyppäisy pihdeillä.

    https://m.imgur.com/a/OHpwP0g
    Samaa linkkiä itsekin pähkäilin kun googlettelin. Tuo näyttää jotenkin erilaiselta end capilta ja saattaa olla kierteellä tms. Tuossa mun omassa on hahlo ulkopuolella johon saattaa mennä jopa tuollainen avain. Onneksi löytyy Parktoolin koko setti noita litteitä kiintoavaimia niin pitääpä koittaa noilla. Jos tuon avaimen saa tuohon hahloon tukevasti niin sittenhän siitä on helppo kangottaa avaimen alta jollain puukalikalla. Kiitti vinkistä. Ei käynyt mielessäkään tuollainen vaihtoehto.

  5. #5135
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.925
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sotanorsu666 Katso viesti
    En ole itse mikään mekaanikko-mikko ja varsinkin mekaaniset vaihteet on säädetty aina oikeastaan liikkeessä, joten kysytään täältä apuja.

    Maastopyörässäni on Sram X01 Eagle voimansiirto ja ongelmana seuraava: Isoimmalla 50 piikkisellä rattaalla kampia taakse pyörittäessä ketju tippuu pienemmille rattaille. Mistä moiseen apu ? Vaihteet toimii moitteetta ja rajoitinruuvitkin varmaan suhteellisen oikeassa asennossa, kun ei pomppaa yli kummassakaan päässä. Auttakaahan miestä mäessä. Pyörällä on ajettu alle 150km, joten osat ei pitäisi olla vielä vaihtokunnossa.

    Kiitosta jo etukäteen kaikille osallisille.
    Siis eikö tuo ole enemmänkin sääntö kuin poikkeus 1x vaihteistoissa vinon ketjulinjan takia?

  6. #5136
    Liittynyt
    11/2014
    Viestit
    1.897
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Siis eikö tuo ole enemmänkin sääntö kuin poikkeus 1x vaihteistoissa vinon ketjulinjan takia?
    Jos näin on, niin seison korjattuna ja jatkan tyytyväisenä ajamista. Ei ole varmaan ajon aikana ikinä tullut kelattua kampia taakse isoimmalla rattaalla, mutta maastopyörällähän sellainen tekninen paikka voi tulla missä pitää vähän korjata kampien asentoa kivien tieltä tai jotain vastaavaa.

  7. #5137
    Eikös nyt vähän pitäisi kuitenkin kärsiä pyörittää taaksepäinkin. Tietysti jos asiaa on kokeiltu pyörittämällä kampia väärään suuntaan vimmattua vauhtia, niin se on eri juttu.

  8. #5138
    Liittynyt
    07/2020
    Viestit
    370
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Siis eikö tuo ole enemmänkin sääntö kuin poikkeus 1x vaihteistoissa vinon ketjulinjan takia?
    Juuri näin. Jos ei haittaa ajoa, niin mitään ongelmaa ei pitäisi olla. Nykytrendin mukainen lyhyt perä vielä korostaa ilmiötä.

  9. #5139
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Oldschool-kysymys: Tartten uudet pikalinkut, ihan norminavoille. Näissä on varmaan eroja, eli mitkä olis havaittu toimiviksi?

  10. #5140
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.925
    Shimanot on halvat ja hyvät pikalinkut.

  11. #5141
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Monia shimanonapoja käytössä pikalinkuin, ovat tosiaan hyvin toimivia ja kestäviä nuo heidän pikalinkutkin, tästä vaikka:
    https://www.bike-discount.de/en/sear...=Quick+Release

  12. #5142
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    ^ ja ^^ Hyvä, kiitos. Mulla on nyt käytössä 9v ikäiset Fulcrumin linkut eikä niissäkään ole ollut valittamista. Mutta ulkoinen olemus alkaa olla suht kulunut, joten noi voisi siirtää aktiiviajosta varakiekkoihin.

  13. #5143
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Joutilaita, vapaana olevia pikalinkkuja seinällä riippuvissa kiekoissa, olis tietenkin minullakin, mutta uudet ovat uusia ja pitkään käytössä, joten ei vanhoja kannata hommata, etenkin kun juuri vanhojen tilalle tahtoo tuollaiset hankkia...kuusiokololinkkujakin järkevää harkita, vaikka perus-shimanot ovatkin hyvin hyvät käytössä.

  14. #5144
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    ^Mitäs hyötyä on kuusiokolosta? Pyörää ei koskaan parkkeerata kylille ilman valvontaa, joten varkauskorttia ei tarvitse miettiä.

  15. #5145
    Osaisiko joku neuvoa miten tuo takavaihtajan vaijeri kiinnitetään tuossa kahvan päädyssä. Olenko jotenkin rikkonut tuon irrottaessa kun ei tuo päätypala tuolla valkosessa hahlossa ainakaan pysy?

    Varmaan fiksuinta olisi ollut perehtyä kunnolla ennen vanhan irrotusta miten se oli tuolla kiinni....

    Lähetetty minun SM-A515F laitteesta Tapatalkilla


    Kyseessä siis käsittääkseni shimano ef-500 8 speed tai sinnepäin

  16. #5146
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    ^Mitäs hyötyä on kuusiokolosta? Pyörää ei koskaan parkkeerata kylille ilman valvontaa, joten varkauskorttia ei tarvitse miettiä.
    Samoin omissani, ei mitään riskiä eikä niin arvokkaitakaan kiekot ole, mutta käyttöpyörän kesäkiekkoihin tuollaiset hankin. Ovat jopa vähän hankalammat, mutta kun jostain vaihtelua on saatava!

    Hauska noita ajaessa väliin katsella peruslinkkujen jälkeen...

  17. #5147
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.281
    ^Itsellä yhdet Tunet käytössä vielä ja keveyden vuoksihan nuo hankittu...

  18. #5148
    Liittynyt
    04/2019
    Paikkakunta
    Kehä 6
    Viestit
    340
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Olisko tästä apua? Eli (15/17mm) avaimelle kolot? Jos ei ole millekään avaimelle sopivaa koloa, sisäistä tai ulkoista, ainoa vaihtoehto lienee nyppäisy pihdeillä.

    https://m.imgur.com/a/OHpwP0g
    Tämä toimi ja end cap irtosi helposti. Yllättäen kaksiosainen cap johon en ole kyllä törmännyt aikaisemmin. Kuten kuvasta näkyy niin oli jo aikakin vaihtaa laakeri...


  19. #5149
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    ^Mitäs hyötyä on kuusiokolosta? Pyörää ei koskaan parkkeerata kylille ilman valvontaa, joten varkauskorttia ei tarvitse miettiä.
    #ulkonäkö

  20. #5150
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Benny Katso viesti
    #ulkonäkö
    No tuosta minä en ymmärrä mitään

    Mutta viikko takaperin se vaan oli kätsyä tiputtaa rengas pois paikkausta varten vivusta kääntämällä. Ihan sama vaikka ovatkin sou lääst siisonia nuo...

  21. #5151
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    586
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Adihazla Katso viesti
    Osaisiko joku neuvoa miten tuo takavaihtajan vaijeri kiinnitetään tuossa kahvan päädyssä. Olenko jotenkin rikkonut tuon irrottaessa kun ei tuo päätypala tuolla valkosessa hahlossa ainakaan pysy?

    Varmaan fiksuinta olisi ollut perehtyä kunnolla ennen vanhan irrotusta miten se oli tuolla kiinni....

    Lähetetty minun SM-A515F laitteesta Tapatalkilla


    Kyseessä siis käsittääkseni shimano ef-500 8 speed tai sinnepäin
    Ainakin minun kahvoissani vaijeri pujotetaan ulkoa tuota kantta irrottamatta. Vipu naksutellaan pienimmän rattaan kohdalle, jolloin vipujen juuressa olevasta reiästä aukeaa reitti. Tuon reiän päällä voi olla huomaamaton tulppa. Jos sinulla on toimiva kahva toisella puolella tai muuten kokeiltavissa, sinun pitäisi nähdä vaijerin päätymötikkä tuosta reiästä.

  22. #5152
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Benny Katso viesti
    #ulkonäkö
    Ihan hyvä, fiilikset pyöräilyssä on keskeisiä, pienintä nippeliä myöten, jopa rikki tuntuu pyörä olevan, jos toinen venttiilihattu puuttuu.
    Oma pyöräilyharrastus alkaa olla niin kysä, ellei peräti ylikypsä, että rungon materiaalit tai edes osasarjat ei paljon merkitse, kun taas täydellinen ajettavuus sekä täydelliset välitykset omaan ajoon merkitsevät pikkuseikkojen ohella kaiken, noista saa kipinän ajoon.

  23. #5153
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Ulvila
    Viestit
    409
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sotanorsu666 Katso viesti
    En ole itse mikään mekaanikko-mikko ja varsinkin mekaaniset vaihteet on säädetty aina oikeastaan liikkeessä, joten kysytään täältä apuja.

    Maastopyörässäni on Sram X01 Eagle voimansiirto ja ongelmana seuraava: Isoimmalla 50 piikkisellä rattaalla kampia taakse pyörittäessä ketju tippuu pienemmille rattaille. Mistä moiseen apu ? Vaihteet toimii moitteetta ja rajoitinruuvitkin varmaan suhteellisen oikeassa asennossa, kun ei pomppaa yli kummassakaan päässä. Auttakaahan miestä mäessä. Pyörällä on ajettu alle 150km, joten osat ei pitäisi olla vielä vaihtokunnossa.

    Kiitosta jo etukäteen kaikille osallisille.
    Jos mahdollista toteuttaa, niin ketjulinjan korjaus, eli eturattaan siirto sisäänpäin auttaa tuohon.

  24. #5154
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Olli L Katso viesti
    Ainakin minun kahvoissani vaijeri pujotetaan ulkoa tuota kantta irrottamatta. Vipu naksutellaan pienimmän rattaan kohdalle, jolloin vipujen juuressa olevasta reiästä aukeaa reitti. Tuon reiän päällä voi olla huomaamaton tulppa. Jos sinulla on toimiva kahva toisella puolella tai muuten kokeiltavissa, sinun pitäisi nähdä vaijerin päätymötikkä tuosta reiästä.
    Kiitos vastauksesta, mutta en kyllä löydä noista mitään kohtaa mistä tuossa aukeaisi vaijerille reitti. Tuossa alla on vielä alapuolelta kuva. Tuo etuvaihtaja on hieman erilainen, alla siitäkin kuva

    Lähetetty minun SM-A515F laitteesta Tapatalkilla

  25. #5155
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Se reikä on tuon kahvan kansiosassa, sellainen ristipäämeisselillä avattava korkki.

  26. #5156
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.243
    ^^Onko sulla @Adihazla tämmöinen vaihtaja kuin tässä videossa.
    https://www.youtube.com/watch?v=0oS7f3R9Bt4

  27. #5157
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    586
    ^Näköjään on vipuja, joissa kansi pitääkin avata vaihdevaijerin vaihtoa varten. Anteeksi disinformaatio. Shimanon ohjeetkin ovat pitkät, mutta eivät taida auttaa. Onhan vipu tiputeltu pienimmän rattaan kohdalle? Olisi kiva kuulla ongelman ratkaisu.

  28. #5158
    harmis Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Adihazla Katso viesti
    Osaisiko joku neuvoa miten tuo takavaihtajan vaijeri kiinnitetään tuossa kahvan päädyssä. Olenko jotenkin rikkonut tuon irrottaessa kun ei tuo päätypala tuolla valkosessa hahlossa ainakaan pysy?

    Varmaan fiksuinta olisi ollut perehtyä kunnolla ennen vanhan irrotusta miten se oli tuolla kiinni....

    Lähetetty minun SM-A515F laitteesta Tapatalkilla


    Kyseessä siis käsittääkseni shimano ef-500 8 speed tai sinnepäin
    Näyttäisi, että vaihtajan asento on suurimmalla vaihteella. Kun naputtelee pienimmän päälle, kolon pitäisi siirtyä yläpuolelle, ja kun vaijerista vetää löysät pois, pitäisi pysyä paikallaan.
    Tuo musta lerpake, jossa on punainen piste, kuuluu vaihtajan yläosassa olevaan hahloon (kuten etuvaihtajan kuvassa).
    Kuvasta näyttäisi myös, että ylempi vipu on menossa hetkenä minä hyvänsä poikki. Mutta se voi olla että vaan näyttää siltä.

  29. #5159


    Kiitos kaikille vastauksista. Tuossa tosiaan vielä todisteena kuva, ettei tuossa mallissa ole mitään korkkia kannessa .
    xubu oon ton videon kattonut ja melkein samanlainen, mutta kuitenkin hieman erilainen tuo vaihtaja ja vaijerin kiinnityssysteemi.

    Koitan tänään keritä kokeilemaan tuolla harmiksen metodilla, jossei onnistu niin sitten täytyy kyllä varmaan luovuttaa ja viedä paikalliseen huoltoliikkeeseen.
    Täytyy samalla tarkastaa onko tuossa tosiaan noin jäätävä halkeama

  30. #5160
    Eihän se siinä kolossa pysy vaikka millä vaihteella kokeilisi. Mutta kun tarkemmin tota katso ni onhan siitä selvästi jotain haljennut, johtunee varmaan siitä. Lisäks tosiaan siinä vaihdevivussa on halkeama niin laitoin uuden tilaukseen. Eipä ollut pahan hintanen 19,95€.

    Lähetetty minun SM-A515F laitteesta Tapatalkilla

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7217
    Viimeinen viesti: Eilen, 19.30

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •