ElectrobikeHephaFillariGiant
Sivu 35 / 46 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 25 33 34 35 36 37 45 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.021 - 1.050 / 1380

Aihe: Apuja tietokoneen käytössä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ebike-harrastelija Katso viesti
    Hyvä hetki taas katsoa peiliin, ja miettiä haluaako tuollaista monopolia kannattaa. Itse mennyt Linux-pohjaisilla käyttiksillä jo aika monta vuotta, ongelmitta. Toki bisnesmaailma on O365-myrkytettyä, mutta sielläkin Microsoft on alkanut taipumaan ja tukemaan Linuxia yhä paremmin.

Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
    Mulla tää kone boottaa macOS, OS X ja Linuksiin Win lisäksi, noi muut sit vähän mihin sattuu

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hcfreak Katso viesti
    Mun pitäs päivittää emolevyn bios että saisin tuon TPM tuen pöytäköneelle. Asuksen sivut kyllä jumittaa ihan huolella. Taitaa moni muuki yrittää bios päivitystä
    Mulla on ASUS Rampage IV Black-Edition ja siihen ei TPM-tukea löydy. Koko TPM-vaatimus on käsittämätön ja haiskahtaa pahasti M$:n rahastukselta. Nyt täysin toimiviin koneisiin pitää hankkia uusi emo ja prossu, joka tarkoittaa sitä, että myös käyttis pitää ostaa uudestaan.

Mutta pysyn kympissä nyt vielä toistaiseksi ja mietin, että koska sitten vaihdan koko koneen. Ei vaan kauheasti jaksaisi, kun aikanaan tuonkin kasasin itse sillä idealla että se on mahdollisimman hiljainen. Normikäytössä prossun tuulettimet (2 kpl) pyörii hiljalleen, muut on hiljaa. Sitten kun laitetaan pedal-to-the-metal, niin puhinaa alkaa kuulumaan, olisko tuolla kuusi vai seitsemän ropellia. Onhan tuo vanhaa tekniikkaa, SATA-RAID10 perässä kuusi tavallista mekaanista levyä ja muutama SATA SSD-levy.

^Joo niinhän tuo haiskahtas mutta en kyllä tiiä mitä MS hyötyy tietokoneiden myynnistä. Ei kuitenkaan ole mikään iso valmistaja omilla vehkeillään. Jotai lisenssimaksuja kenties?
    Kännyköissähän tuota on jo harrastettu kauan ainaki androideilla. Sen parivuotta saa päivityksenä uudemman version.

^Ei se raudan myynnistä hyödykään, mutta jos emo vaihtuu, pitää ostaa uusi Windows-lisenssi. Aiemmin sai duunin kautta ns. Home Use Programin puitteissa Windows ja Office-lisenssit, mutta tietenkin M$ luopui noista.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Tottumiskysymys.
    Mulla läppärissä 12" full hd resolla oleva näyttö ja pöydällä lisäksi 32" 4k näyttö ja 52" 4k telkkari.
    En vaan totu . Viime vuonna koronaevakossa oli 27" FullHD-hätävaramonitori käytössä ja läppärissä sitten 13". Tuli kyllä kiroiltua moneen otteeseen. Varmasti myös riippuu mitä ja montako softaa pitää samaan aikaan ruuduilla olla. Mulla melkoinen sillisalaatti ja koska pyrin ajamaan niitä fullscreen-modessa, siirtelen joitain ruudulta toiselle tarpeen mukaan. Jotkut perussoftat jossa paljon infoa ruudulla, kuten vaikka Outoluukku, ovat aivan erilaisia käyttää eri resoilla. Ja nämä silmät ovat samat vanhat edelleen.
    "Haluutsä tän heti vai tehdäänkö tietokoneella?"

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^ pitää ostaa uusi Windows-lisenssi.
    Ainakin ite sain aktivoitua uuden setupin vanhalla lisenssillä, kun alkuvuonna siirryin ryzeniin. Ja samaten pojan vinkun aktivointi meni "heittämällä" vanhasta.

Lähetetty minun LYA-L09 laitteesta Tapatalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hcfreak Katso viesti
    Linuxeilla on kyllä tullu leikittyä aikoinaan ihan tarpeeksi että enään en jaksa. Ei ainakaan pelihommissa toimi.
    Pelihommissa toimii nykyään aika lailla hyvin, Steam Valvet sun muut kun on taustalla. Itsellä ollut käytössä tämä pelailuun jo pidempään, toiminut kyllä hyvin vähän vanhemmallakin raudalla: https://lutris.net/

Kyllä nuo tietyt Linux-jakelut, Ubuntu sekä johdannaiset kuten Linix Mint toimivat oikeinkin hyvin nykyään ihan tuotantokäytössäkin. Useammim sitä joutuu vieressä pyörivää Winkkari-konetta käynnistelemään uudelleen.

Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Ainakin ite sain aktivoitua uuden setupin vanhalla lisenssillä, kun alkuvuonna siirryin ryzeniin. Ja samaten pojan vinkun aktivointi meni "heittämällä" vanhasta.

Juu, prossun vaihto ei estä lisenssin siirtämistä. Emon vaihto estää. Uusi emo = uusi kone.

https://support.microsoft.com/en-us/...d-fb3fc72b6665

Juu, prossun vaihto ei estä lisenssin siirtämistä. Emon vaihto estää. Uusi emo = uusi kone.

Joo, mun vanha setuppi oli 2500K prossulla ja nyt amd, pojalla kanssa intelistä amdhen.
    Oma setuppi tuli heti puhtaalla asennuksella uudelle levylle ja pojalle tuli uusi levy ja puhdas asennus muutama kuukausi osien uusimisen jälkeen.
    Eli emot, prossut, muistit vaihtui molemmille ja aktivoinnissa ei ollut ongelmaa. Molemmilla vanhat asennukset ollu alunperin W7, jotka päivitetty W10

^Ok, no jos tuota M$:n tekstiä lukee, niin tosiaan siellä sanotaan, että vaatii uudelleen aktivoinnin. Pitäisi vain jostain löytää se lisenssiavain...

Paitsi että käytän samaa ultimate/pro lisenssiä uudessa koneessa mikä oli käytössä vanhassa. Kaikki osat vaihtu.
    Vissiin tunnukselle jotenki tallentunut. Ei tarvinu ku kirjautua sisään niin oli aktivoitu

Sama juttu omassa ja pojan koneessa. Asennuksessa aktivoinnin skippaus ja ms tunnuksilla löytää lisenssin. Toki otin tunnukset talteen vanhoista asennuksista, mutta ei ollut tarvetta

Ehkä mä vaan sitten vaihdan emon ja prossun…

^Mulla on kyllä mennyt emon vaihdon yhteydessä .. tosin silloin on ollut paikallinen tili

No nyt on Win11 asennettu. Ensituntumalta sanoisin että hommia on vähän yksinkertaistettu. 10:ssä oli vielä jäänteitä 7:sta ku asetuksia sääti.
    Nyt en ainakaan löydä miten päästä laitehallintaan muutako etsi kuvakkeen kautta

Ei löydä mihin gmail tallettaa vääriä osoitteita android-tabletilla, eivät ole yhteystiedoissa eikä noita löydä muutoin, mutta kun käy lähettämään postia, niin jopa ehdottaa noitakin ja joskus hämää väärää käyttämäänkin. Nuot olis hyvä saada deletoitua.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Ei löydä mihin gmail tallettaa vääriä osoitteita android-tabletilla, eivät ole yhteystiedoissa eikä noita löydä muutoin, mutta kun käy lähettämään postia, niin jopa ehdottaa noitakin ja joskus hämää väärää käyttämäänkin. Nuot olis hyvä saada deletoitua.
    mene google.fi ja valitse yläkulmasta google-tili, valitse google tilisi asetukset, ihmiset ja jakaminen, yhteystiedot tuolta löytyy usein yhteydessä olleet tms

Nyrkit savessa puoli ruumista syvällä googlessa yritin vääntää jo aiemmin noita säätöjä, en vaan onnistu poistamaan jotain piilossa olevaa...ongelma ei merkittävä...olkoon, sanoi korppi kun nokka katkesi.

tempokisu Guest
    Kun Mozilla Firefox ei suostu vastaamaan - sivu avautuu, ja siinä on kohta "palauta edellinen istunto" mutta välittömästi alkaa se o- pyöriä "ei vastaa". Kannattaisiko nyt vaan poistaa koko Firefox-ohjelma ( ja ehkä yrittää ladata se uudelleen, yritin ladata uudelleen muttei onnistunut ehkä siitä syystä että ohjelma on koneella)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempokisu Katso viesti
    Kun Mozilla Firefox ei suostu vastaamaan - sivu avautuu, ja siinä on kohta "palauta edellinen istunto" mutta välittömästi alkaa se o- pyöriä "ei vastaa". Kannattaisiko nyt vaan poistaa koko Firefox-ohjelma ( ja ehkä yrittää ladata se uudelleen, yritin ladata uudelleen muttei onnistunut ehkä siitä syystä että ohjelma on koneella)
    Kyllä sen latauksen pitäisi normaalisti onnistua, vaikka ohjelma on koneella. Jos homma on kutenkin pahasti solmussa tekisin seuraavat operaatiot:
    Sammuttaa koneen Shift nappi pohjassa
    Käynnistää koneen
    Poistaa Firefoxin asennuksen
    Tekee Toisen uudelleenkäynnistyksen Shift nappi pohjassa.
    Lataa Firefoxin ja asentaa sen.

Tietty voi ihan alkuun koittaa myös pelkkää shif pohjassa uudelleenkäynnistystä.

tempokisu Guest
    ^ uudelleenkäynnistämisiä on kokeiltu "aika monta kertaa" ...mutta aattelin vaan että kun ei kerta ohjelma toimi niin samantienhän sen voi poistaa. Voisin tietysti viedä koneen huoltoon ( jossa se pari vuotta aiemminkin oli ja tietyt ongelmat korjattiin...tai siis kone oli täynnä ongelmia) mutta ei nyt tämän takia viittisi...olen jo tottunut aika hyvin tähän Chromeen.

Firefox:n saa täysin pois poistamalla sen asennuskansion. Näkymä voi olla hiukan eri kuin alla oleva, mutta suunnilleen tuon kuvan mukaisesti: Mozilla Firefox --> Hiiren oikealla: Poista ja käynnistämällä kone uudestaan.

^ Eikö ainakin ensin kannattaisi koittaa Firefoxinkin poistamista Windowsin virallista tapaa käyttäen, siis jostain asetuksista/ohjauspaneelista?

Windows 10:ssä: asetukset -- sovellukset -- Mozilla Firefox -- poista asennus.

Edit: voi olla että yllä oleva tekee ihan saman, luin tuon vain asennuskansion poistamisena, jolloin rekisteriin ja muualle jäänee tietoja.

^ uudelleenkäynnistämisiä on kokeiltu "aika monta kertaa" ...mutta aattelin vaan että kun ei kerta ohjelma toimi niin samantienhän sen voi poistaa. Voisin tietysti viedä koneen huoltoon ( jossa se pari vuotta aiemminkin oli ja tietyt ongelmat korjattiin...tai siis kone oli täynnä ongelmia) mutta ei nyt tämän takia viittisi...olen jo tottunut aika hyvin tähän Chromeen.
    Onko ollut shift pohjassa. Se tekee täyden uudelleenkäynnistyksen. Pelkkä käynnistä uudelleen on vai osittainen uudelleenkäynnistys
    https://www.verkkouutiset.fi/tietoko...htya/#57d8e813

Hiukan jäi mietityttämään, oliko Firefox:a ollenkaan poistettu? Jos sen haluaa takaisin tai toimivaksi, niin uudelleen vanhan päälle asennus pitäisi onnistua tuolta: Lataa Firefox — Avoin verkkoselain - Mozilla Tuo tekee käyttäjän omalle tietokoneelle oletuksena "Ladatut tiedostot" kansioon Firefox Installer ohjelman jota kaksois napauttamalla asentaa Firefox:n uudestaan oli vanha pohjalla tai ei.

Taitaa tempokisun olla parempi viiä kierrätykseen se kone.
    Ei oo ensimmäinen kerta ku sulla se jumittelee
    Varmaan joku viallinen komponentti pistelee bittejä vinoon.
    Tai viallinen käyttäjä

Kyllä mullakin on joskus Firefox jumitellut. Syystä tai toisesta Task Managerissa on ollut useampi firefox.exe käynnissä. Ne kun on tappanut pois niin homma on oiennut.

Jos tuokaan ei auta niin pois vaan koko ohjelma ja uusi asennus, jos haluaa koittaa uusiksi.

tempokisu Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hcf Katso viesti
    Taitaa tempokisun olla parempi viiä kierrätykseen se kone.
    Ei oo ensimmäinen kerta ku sulla se jumittelee
    Varmaan joku viallinen komponentti pistelee bittejä vinoon.
    Tai viallinen käyttäjä
    Viallinen käyttäjä on joo ( luurangot kaapissa kolisee), mutta en todellakaan vie tätä kivaa konetta minnekään kierrätykseen, toimiva vempainhan tämä...tämmöistä 43cm x 23cm näytön läppäreitä ei ole enää kaupoissa, kaikki on jotain surkeita pikkunäyttöjä pienellä näppäimistöllä ( ja Windows kymppi tai yksitoista...). Tällä koneella kuvankäsittelykin on parempaa ( näytön yleisilme ja resoluutio )
    Nyt on kyllä Chrome toiminut ihan ok ja olen saanut tietojani tallennettua, joten katsellaan mitä Firefoxin kanssa, todennäköisesti poistan tuon ja yritän ladata uudelleen, jos ei onnistu niin sitten ei. Eihän se Internet Explorerkaan enää missään toimi ( paitsi e-reseptin kirjoitus työkoneella...)

^en hahmota mikä on Task Manager, mutta en usko että mulla olisi useampi firefox käynnissä, yksi vaan. Joskus olen ollu malttamaton, tulee ilmoitus että Firefox on jo käynnissä ja olen sitten sulkenut muut.

--- en hahmota mikä on Task Manager, mutta en usko että mulla olisi useampi firefox käynnissä, yksi vaan. Joskus olen ollu malttamaton, tulee ilmoitus että Firefox on jo käynnissä ja olen sitten sulkenut muut.
    Ctrl-Alt-Del näppäinyhdistelmä, ja vaihtoehto "Tehtävien hallinta", jos on suomenkielinen. Heti ensimmäinen välilehti näyttää käynnissä olevat sovellukset ja prosessit. Jos jokin sovellus jumittelee eikä sulkeudu normaalisti, sieltä pystyy sulkemaan (hiiren oikealla -> Lopeta tehtävä). Perehtyneemmät löytää tuolta paljon muutakin hauskaa.

kaikki on jotain surkeita pikkunäyttöjä pienellä näppäimistöllä ( ja Windows kymppi tai yksitoista...).
    Päättelen, että kone on Windows7 käyttöjärjestelmällä johon tuki päättyi 14.1.2020. Luonnollisesti ei laitevalmistajilla ole enää suurta intoa ajureita päivittää ja tietoturvakin voi olla jo riskinä.

Suosittelisin päivittämään todennäköisesti Windows Update:ssa odottavan Windows 10 päivityksen + kaikki muut päivitykset mitä se tarjoaa. Uusi 10 ei kuitenkaan niin paljon eroa 7:sta ja madaltaa kynnystä siirtyä 11:een, kun sen aika on. Tällä saisit pidettyä vanhan koneesi ja eikä edes maksaisi mitään.

Aikaa päivityksen lataamiseen ja asentamiseen voi mennä useita tunteja, mutta sen aikana voi tehdä jotain muuta, vaikka käydä pyörällä lenkin ajamassa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •