GiantHephaElectrobikeFillari
Sivu 61 / 139 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 11 51 59 60 61 62 63 71 111 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.801 - 1.830 / 4142

Aihe: Paksut GG renkaat

"Vauhtia ja vaarallisia tilanteita". Vauhti tulee kun rengas rullaa hyvin. Jälkimmäinen tulee sitten kuin kaupan päälle Ja sitten vain yritetään enemmikseen pysyä oikealla puolella rajaa. No näin ikääntymisen myötä on tullut syksyllä & märällä kelillä maasturilla siirryttyä käyttämään aiempaa järeämpiä renkaita riskien vähentämiseksi. Gravelilla ajon mieltää vielä sen verran turvallisemmaksi että uskaltaa enemmän pelata pidon kanssa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tinke77 Katso viesti
    Just ajelin lenkin jossa oli paljon sellaista asfaltin omaista kovettunutta hiekkatietä, joka oli pinnalta kostea. 50mm gravelkingi suorastaan tuntui imevän itsensä siihen kiinni, ei kyllä rullannut ei sitten yhtään. Takana 2.5 bar ja edessä 2 bar.
    Mä olen välillä huomannut tän saman limatie-efektin. Ei ole pehmeä, vaan nimenomaan tuntuu että rengas liimautuu siihen ja samoten se liimautuu myös vaihtajaan

Minusta on tullut Pirellin mies kunnes toista ostan. Cinturato Gravel H 45mm oli alla kevään ja kesällä vaihoin Cinturato Velo 35mm. Viikko pari sitten taas Gravelit alle ja tuntuu taas aika smoothilta menolta.
    Kumpikin on vähän yläkanttiin painossa ja varmaan se aivan terävin huippurullaavuus/pehmeys saattaa uupua, mutta vastapainoksi nuo vaikuttaa kestävän oikein hyvin (vs aiemmat terra speed ja erilaiset gravelking sliksit 35-40mm koissa plussilla ja ilman).
    Noissa aiemmissa oli aina jotain litkun kostuttamia pisteitä, näissä taida olla ensimmäistäkään. Nelisen tuhatta tuolla kombolla ajettu luultavasti 50/50 eikä vissiin tarvi renkaita speksailla ensi kesäksikkään.
    Semmoiset asenna ja unohda ja senkus ajelet tyytyväisenä renkaat. Pirelli teksti renkaan kyljessä lisää swaggeria.

Juurikin näin. Mikähän kuvio tuossa toimisi, vai ei mikkään . No toisaalta aika vähän tuollaista on, syksyllä pääasiassa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sotanorsu666 Katso viesti
    Jos joku uskaltaa kokeilla halpoja ja hyviä renkaita, niin hutsun overidea saa vielä tänään stadiumista toimitettuna karvan alta 60€ pari.

https://www.stadium.fi/urheilu/pyora...622-tire.black
    No nuohan piti tilata testiin, ikinä en ole noin kapeilla ajanu .

Onko jollain kokemusta inserteistä gg-touhuissa? Jos tämä pitää paikkansa, niin Lotto Soudal ajeli Paris-Roubaix:n tubeless & insertit -yhdistelmällä. Stigmatan DT:n alumiiniset hookless-vanteet on niin teräväreunaiset, että harkitsen ainakin krossirenkaiden kanssa inserttien kokeilemista.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Ei ole, mutta ajaisin ilmanmuuta, jos iskunpituus renkaassa ei piisaa halutuilla paineilla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Onko jollain kokemusta inserteistä gg-touhuissa? Jos tämä pitää paikkansa, niin Lotto Soudal ajeli Paris-Roubaix:n tubeless & insertit -yhdistelmällä. Stigmatan DT:n alumiiniset hookless-vanteet on niin teräväreunaiset, että harkitsen ainakin krossirenkaiden kanssa inserttien kokeilemista.
    Dylan Johnsson niitä ainakin kehuu, ja oliko vielä Tubolightit mitkä painaa vaan noin 40g

F. Kotlerburg Guest
    Ei ole eikä tule. Turhaa hapatusta, kun markkinavoimat taas yrittää pakottaa yhden "pakollisen" kilkkeen pyöriin.

Juu ei mitään tarvetta inserteille, en ajele alle 2 bar paineilla. Justiinsa on ihmiskunta päässyt sisureista eroon ja sitten tungetaan vaahtomuovia ankkuriksi tilalle.

Vissiin ideana on säilyttää jonkinlainen ajettavuus tyhjällä renkaalla huoltoauton saapumiseen saakka, kuten tuubirenkaiden kanssa
    Pyöräily on kivaa!

F. Kotlerburg Guest
    Järkeä muutenkin hommata joku partahipsterin suosittelema kyljetön lutterorengas ja tunkea vaahtomuovi sen sisään ettei vanne hajoa

On tuossa oikeasti järkeä, jos pyörän runko tai reitti rajoittaa rengaskokoa. Esimerkiksi jos on pitkä ja nopea gravell kisa, niin välttämättä ei kannata valita kalustoa/rengasta sen yhden karkean kohdan mukaan.

Sama tietysti koskee crossia.

F. Kotlerburg Guest
    Järkeä on kuitenkin asettaa paineet sen yhden karkean kohdan mukaan pitkässä ja nopeassa kisassa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Järkeä muutenkin hommata joku partahipsterin suosittelema kyljetön lutterorengas ja tunkea vaahtomuovi sen sisään ettei vanne hajoa
    Mikä se semmonen on? Onko ihan varmasti selvää mikä on insertin tarkoitus ja miksi se sinne laitetaan?

Järkeä on kuitenkin asettaa paineet sen yhden karkean kohdan mukaan pitkässä ja nopeassa kisassa.
    Niin just. Noinhan se pitäisi tehdä, jos iskunpituus ei piisaa. Eli olisi ajettava liian kovilla paineilla. Tuosta pääsee insertillä eroon.

Vanteesta ei niin väliä, mutta v….ttaa, jos jää kisa kesken, kun vanne leikkaa renkaan kyljen halki. TLR Donnellyt on kyllä kaikkea muuta kuin lutterorenkaita ja siitä huolimatta sain kylkeen reiän ekalla krossilenkillä. Kuituvanteet tietysti auttaisi asiaan myös.

Toisaalta Cushcoret näytti olevan 125 g/pää tämän mukaan. Aattelin, että olisivat sitä luokkaa/pari.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

K.Kuronen Guest
    Miten tuollainen insertti mahtaa vaikuttaa litkun kykyyn paikata rengas, sillä ilmatila pienenee. Samalla herkkyys paineen laskulle vuotojen kautta kasvaa.

Schwalbe jatkaa vakuuttavalla sähkärilinjalla. Ei auttanut renkaan uudelleen nimeäminen. Jarrua pukkaa edelleen. Todellinen race malli...

https://www.bicyclerollingresistance...hwalbe-g-one-r

Paksut GG renkaat

^ Heh. Tuli tänään tilattua nuo R:ät syysrenkaiksi 45mm leveänä ennen kuin tuon BRR:n testin huomasin tulleen

Ja täällä jättäneet taakseen jopa Contin Terra Speedit: https://www.rennrad-news.de/news/gra...fen-test-2021/

Varmaan Schwalben labrassa tehty mittaukset?

EDIT: Joo, Schwalben ja Spessun labroja käytetty…

Toi Rennrad Newsin testi muuten otti esiin sellasen mielenkiinoisen kysymyksen, että mitä ajonopeus vaikuttaa noitten erilaisten rullaustestien tuloksiin. Heidän omien testiensä mukaan vaikutus ei näköjäään ole lineaarinen.

Rolling resistance näyttää testaavan gg-renkaat 29 km/h nopeudella, mikä on useimmille aika kova, jos siis miettii gg-lenkkien keskinopeuksia. Jos keskimääräiset lenkkinopeudet pyörii siellä 23-25 km/h-haarukassa niin kuin mulla ne tekee, niin oliskohan vaikka 24 km/h nopeudella tulokset erilaisia. Tuli vaan mieleen, kun Rolling resistancen kaikki tulokset ei oikein osu yksiin mun perstuntuman kanssa. Ottaako jotkut renkaat enemmän takkiin nopeuden kasvaessa ja jotkut vähemmän. Jos, niin mikä sen aiheuttaa? Continentaleja kiinnostelis kyllä testata, kun ihmetyttää, että mikä on se tekijä, joka saa ne rullaamaan niin hyvin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Toi Rennrad Newsin testi muuten otti esiin sellasen mielenkiinoisen kysymyksen, että mitä ajonopeus vaikuttaa noitten erilaisten rullaustestien tuloksiin. Heidän omien testiensä mukaan vaikutus ei näköjäään ole lineaarinen.

Rolling resistance näyttää testaavan gg-renkaat 29 km/h nopeudella, mikä on useimmille aika kova, jos siis miettii gg-lenkkien keskinopeuksia. Jos keskimääräiset lenkkinopeudet pyörii siellä 23-25 km/h-haarukassa niin kuin mulla ne tekee, niin oliskohan vaikka 24 km/h nopeudella tulokset erilaisia. Tuli vaan mieleen, kun Rolling resistancen kaikki tulokset ei oikein osu yksiin mun perstuntuman kanssa. Ottaako jotkut renkaat enemmän takkiin nopeuden kasvaessa ja jotkut vähemmän. Jos, niin mikä sen aiheuttaa? Continentaleja kiinnostelis kyllä testata, kun ihmetyttää, että mikä on se tekijä, joka saa ne rullaamaan niin hyvin.
    Itse taas olen vakaassa uskossa, että rullausvastus nimenomaan vielä kasvaa epätasaisessa maastossa. Mitä enemmän rengas joustaa, sen enemmän se vastustaa.

Mun mielestä tuo 29km/h testinopeus on vielä aika pieni. Jos lenkin ajaa tuolla keskarilla, niin silloin mennään pitkiä siivuja huomattavasti kovempaa, joissa kohdin renkaiden vastuksissa tulee jo isoja eroja.

Moni ei oikeasti tajua, miten paljon se rengas vaikuttaa. Itse ynnäilin tuota 15w/6h eroa. Käytännössä se meinaa sitä, että raskaammalla renkaalla ajaisit vielä lenkin loppuun 20min/300w, kun toinen kaveri jo lopettaa.

Mutta joo. Olisihan se siistiä saada jokin vertailu todellisuus vs rulla. Ei kyllä mitään hajua miten tuon voisi toteuttaa.

Edit: Ja tosiaan itse olen sitä mieltä, että se persetunne voi valehdella. Se mukava tuntuu ehkä nopealta, vaikka se ei todellisuudessa noin ole.

On gravelia ja gravelia. Rullaustestit sileällä rullalla 2.5 - 3 - 4bar paineilla on aika kaukana siitä mitä suurin osuus omasta gravelista on eli paineet 2bar nurkilla ja vaikka osa reitistä olisikin asfalttia niin rullauksen kannalta olennaiset erot tulevat eniten esiin niillä epätasaisilla osuuksilla (metsäautotiet lähinnä). Tällöin kiinnostaa rengas jolla voi ajaa matalilla paineilla ja rullaus on silti hyvä myös asfaltilla - tässä Jan Heinen havainnot ilmatilan ja notkean rungon merkityksestä osaa parhaiten kohdilleen omien havaintojen kanssa.

Onko kenelläkään tullut vastaan tarinaa jossa vähintään uskottavasti yritettäisiin siirtää nuo rullaustestien tulokset todelliseen maailmaan? Bierman ei taida tuota harrastaa, kommentoi vaan rullatesterinsä tuloksia suoraan totuutena - Jan Heine on taas tehnyt "hill rolling" yms. käytännön testejä joista jää kysymysmerkki kuinka toistettavia ne ovat ja miten ne suhtautuvat samojen renkaiden rullatesteihin.

Perstunnetta on tosiaan riskialtis. Onneksi sitä voi kalibroida eri tavoin: maantie- & gravelilla tehomittarein, rouheammilla gravelilla ja poluilla ajamalla samoja pätkiä gravelilla & maasturilla - jälkimmäisen osalta hauska huomata miten gravelilla tarmokas "ähellys" muuttuu isommilla maasturin renkailla ja jousituksella penkistä rennoksi pyörittämiseksi, valkenee aika nopeasti Jan Heinen "suspension losses" nimittämä rullaukseen vaikuttava tekijä joista Biermanit yms. ei taida puhua paljoakaan tai yhtään mitään.

Kyllä. Minustakin se suurin ero tulee noilla saunakivipätkillä. Kun ajaa leveällä renkaalla 2bar paineilla, niin toisen on mahdotonta seurata kapeammilla.

Mutta, se ei poista sitä tosiasiaa, että esimerkiksi contin terra on oikeasti nopea rengas, niin rullilla kuin oikassa gravellissa. Tuon vuoksi uskon suht vahvasti biermanin testeihin, ennenkuin löytyy dataa, jolla ne kumotaan.

Sama juttu on contin maantierenkaidenkin kanssa. Ne on mitattu tautisen nopeiksi ja nyt uudella versiolla voitetaan MM-TT ja paris roubaix. Se on aivan saletti juttu, että ganna ajaa nopeimmalla renkaalla mitä löytyy.

Juu, itsekin Terra Speed fanina olen todennut sen erinomaisen rullaavaksi myös siellä raffimmalla alustalla. Ilmatilan rajat tulee vaan vastaan sitten kun tuota saunakiveä yms. on lenkistä isoin osa, siksi olisi hienoa jos Conti saisi 45c version aikaiseksi, kun 40c versiokin on monella vanteella napsun alamittainen.

Yksi teoria on että Biermanin testi antaa pohjan jonka päälle sitten jollakin kaavalla pitäisi arvioida erityisesti ilmatilan vaikutus (raffille) ja ehkä pienempi vaikutus kuvioinnilla pehmeille alustoille (joissa kuviointi kaivaa jälkeä alustaan). Tässä esim. käytännön kysymyksenä on tuollainen saunakivi-gravel: Terra Speed 40c on matalilla paineilla tuollaisellakin hämmästyttävän nopea, riskinä läpilyönnit vanteelle vs. toisilla kiekoilla olevat Rambler 45c jossa kertaluokkaa isompi ilmatila ja siten mukavampi & turvallisemmat paineet mutta ei pärjää Contille rullauksessa kovalla alustalla.

Tuo tosiaan voi olla se ratkaseva ero rullilla. Kuvio ei kyllä jarruta huonolla alustalla, vaan tietystikkin auttaa jos rengas pääsee yhtään luistamaan. Voi myös olla, että kuvio jarruttaa enemmän pienellä rullalla, mitä maantiellä.

Millainenhan tuo schwalben testitapa on? Rullilla siinäkin?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Itse taas olen vakaassa uskossa, että rullausvastus nimenomaan vielä kasvaa epätasaisessa maastossa. Mitä enemmän rengas joustaa, sen enemmän se vastustaa.

Mun mielestä tuo 29km/h testinopeus on vielä aika pieni. Jos lenkin ajaa tuolla keskarilla, niin silloin mennään pitkiä siivuja huomattavasti kovempaa, joissa kohdin renkaiden vastuksissa tulee jo isoja eroja.

Moni ei oikeasti tajua, miten paljon se rengas vaikuttaa. Itse ynnäilin tuota 15w/6h eroa. Käytännössä se meinaa sitä, että raskaammalla renkaalla ajaisit vielä lenkin loppuun 20min/300w, kun toinen kaveri jo lopettaa.

Mutta joo. Olisihan se siistiä saada jokin vertailu todellisuus vs rulla. Ei kyllä mitään hajua miten tuon voisi toteuttaa.

Edit: Ja tosiaan itse olen sitä mieltä, että se persetunne voi valehdella. Se mukava tuntuu ehkä nopealta, vaikka se ei todellisuudessa noin ole.
    Katselin tuossa Stravasta, että omien gravel-lenkkien keskarit on yleensä 27-32km/h väliltä. Ap:n ollessa 175-230W välillä. Sikäli tuo Jarnon käyttämä nopeus on itselle sweetspotissa. Mutta kun testaajat saavat eri testeissä eri lukemia, alan suhtautua noihin testeihin suuntaa antavina. Kuka noista on eniten oikeassa? Täytyy omalla kalustolla ja mittareilla tehdä omat tuomiot. Se vaan omakohtaisessa testaamisessa on, että olosuhteita ei voi kovin hyvin vakioida ja kaikkia maailman mielenkiintoisia kumeja ei raaski hommata testiin. Alkukarsinta täytyy suorittaa sitten näiden julkisten testien perusteella, silloin kun olen uutta kumia vailla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Juu voi olla näin ja voi olla myös päinvastoin. Tärinä saa aikaan näennäisen tunteen siitä, että nyt mennään kovaa, vaikka todellisuudessa käy juuri päin vastoin. Mulle ainakin on käynyt niin, kun on joskus tullut lähettyä lenkille turhan kovilla paineilla. Fiilis kotiin päästessä on se, että nyt mentiin omaa kovaa, mutta Strava kertookin ihan muuta. Perstuntumalla mä tarkoitan lähinnä sitä, että millaista keskinopeutta joku mittari näyttää ja miltä se ajaminen tuntuu tai tuntui.

K.Kuronen Guest
    Kapea ja kova rengas on nopeampi, sillä se ohjaa ajoa nopeammalle alustalle. Lisäksi tahtotila vaikuttaa rengasta enemmän keskinopeuteen.

Paksut GG renkaat

Ensimmäinen lenkki takana René Herse Juniper Ridgeillä (standard). Ei ole muuta vertailukohtaa kuin WTB Byway, mutta pito oli tälläkin kelillä todella hyvä, ja asfaltillakin rullasivat hyvin. Märälle huippu yleisrengas ja kuivallekin jos ajot ovat enimmäkseen soralla ja ei pelkästään sileimmillä pinnoilla. Sellainen huomio tuli tehtyä, että Bywayt alkavat tuntua alle 2,5 bar paineilla raskailta asfaltilla, kun noilla sitä tunnetta ei tullut vielä 1,8/2,0 paineilla. Jos ajaa vain soralla niin voi hyvin laskea tuostakin alemmas, mutta tänään lenkillä oli sen verran kivikkopolkuja ettei uskaltanut.

velib muokkasi tätä : 10.10.2021 at 10.16

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •