Toisilla on sormissakin enemmän watteja, joten vaihtoliikkeet ovat teräviä ja toki siinä vaijereita katkeilee. Minulla tällaisena löysänä nautintopyöräilijänä ei ole vaijereita katkennut ainakaan viimeiseen kymmeneen vuoteen.![]()
Toisilla on sormissakin enemmän watteja, joten vaihtoliikkeet ovat teräviä ja toki siinä vaijereita katkeilee. Minulla tällaisena löysänä nautintopyöräilijänä ei ole vaijereita katkennut ainakaan viimeiseen kymmeneen vuoteen.![]()
Pyöräily on kivaa!
Ite varmaaa vaihdan kiukulla kun kaapeleita mennyt 4-5 viimeisen 3v aikana. On Shimanoa ja Sramia. (sähkötkin loppunut lenkillä ainakin kolme kertaa. Oispa sinkula)
Tuo kuorien kuluminen on sen verran hidasta ettei vaikutusta vaihtamiseen välttämättä edes huomaa. Mutta voi veljet sitä fiilistä kun kuoret ja vaijerit vaihtaa sitten jaksaa vaihtaa. Fiilis sama kuin keväällä eka lenkki nastarenkaitten jälkeen.
No onneksi on kohtalotovereita. Mulla kanssa noita menee kuin näkkäriä. Oppii jo, minkä mallinen kivi tai kuusiokolo avain kannattaa laittaa rajoitin ruuvin väliin.
Nyt olen alkanut voitelemaan kahvan mutkakohdan ja vaijerin kevyesti sramin vaijeri vassulla. Ainakin nyt perjantaina vaihdettu vaijeri oli 6tkm jälkeen ehjä.
Jos on avain mukana niin eikö samalla vaivalla voi ruuvata sen alemman rajoittimen niin että pysyy tietyllä rattaalla?
Gravelia sivuten, kun vaihtaminen alkaa tökkiä, olen vaihtanut sen vaihtajan päässä olevan kuoren tyngän samalla kun vaijerin. Itse vaijeri on ollut yleensä ihan kunnossa, mutta jostain sitä lentävää kuraa päätyy tuonne pätkään ennenpitkää, ja kerran irrotettua vaijeria ei viitsi tunkea enää uuden kuoren läpi.
Campan 10 vaihtajilla tuo oli ja on enemmän ongelmana, Sramilla ei toistaiseksi. Johtunee enimmäkseen vaijerin vienneistä rungossa ja löysemmistä vaihtajista.
^^Riippuu uusien kahvojen kanssa vähän siitä, milllainen on tangon taivutus ja miten tiukalle mutkalle asentaja haluaa kuoren puristaa.
^Mä ajattelen asiaa niin, että jokainen tiukka mutka lisää vastusta ja voiman käyttöä vaihtaessa.
Tottakai, mutta tuo rakenne on lähtökohtaisesti huono.
Tuosta vaijerien katkeamisongelmasta kärsin itse tasan niin kauan kuin oli Shimanon kahvat käytössä.
Keskustelun perusteella olen ilmeisesti melkoinen ääripää, koska en ole ikinä elämässäni saanut vaihtajan vaijeria poikki. En ole itse asiassa vaijereita/kuoria ikinä myöskään vaihtanut muuta kuin osasarjan isomman päivityksen yhteydessä..
En toki aja lähellekkään sitä kilometrimäärää mitä moni täällä, mutta kuitenkin viimeiset >25vuotta on vuosittain tullut se 2-5tonnia ajeltua. Tuossa on ollut useampi pyörä/osasarja viisinumeroisilla kilsoilla ilman vaijerivaihtoja. Kaikki maantiekilometrit Campalla, jos sillä on merkitystä.
Nykyinen pyöräni on Focus Marex AX 2015 cyclocross.
Olen katsellut graveleita vähän pystymmän ajoasennon geometrialla. Koot tässä ovat kaikissa valmistajan suositusten mukaisia 183 cm kuskille:
https://99spokes.com/en-EU/compare?b...n-grail-6-2021
Homma näytti hetken helpolta, mutta sitten huomasin, että nykyistä reilusti isompi XXL Mares AX ja pykälän valmistajan suositusta pienempi Diverge näyttävät geometrioiltaan aika samoilta:
https://99spokes.com/en-EU/compare?b...;*z.56cm|w.700
Mitä noista geometrioista pitäisi siis osata tulkita sopivien pyörien suodattamiseksi, jos nykyisen Mares AX:n kanssa tuntuu, että hoodsit voisivat alla hitusen korkeammalla ja lähempänä?
Vai onko tässä johtopäätösenä, että ajan jo käytännössä gravelilla ja pystympää pyörää kannattaisi hakea muista kategorioista?
^^Ei gravelismi perustu pelkkään ajoasentoon, moni ajaa vastaavalla asennolla kuin muillakin, asento on pelkästään mieltymysten ja geometrian yhteentörmäys...
Nykyisessä Focuksessa on keskiö 10-15mm ylempänä kuin verrokeissa, sillä on melko suuri vaikutus ajotuntumaan. Reach kertoo kaikkein parhaiten pyörän pituudesta ja stack keulan korkeudesta. Emäputken pituus myös aika nopea tapa sisäistää pyörän mallia, esim. nykyisessä Focuksessa 140 milliä ja Silexissä ja Divergessä 195/200mm eli stonga on heti 6 senttiä korkeammalla verrattuna Focukseen jos ja kun haarukat ovat osapuilleen saman mittaiset ja tietysti vastaavilla spacereillä. Tuosta taulukosta Topstone ja Revolt ovat osapuilleen saman kokoisia kuin Focus, Grail pykälän isompi ja Silex ja Diverge jo todella isoja. Minkä mittainen olet?
Kuski näytti olevan 183 cm, mutta haaramitta olisi hyvä tietää myös ja minkä kokoinen Mares AX kyseessä?
Katsoin geometriaa noin yleensä eikä tuo kovin kisahenkiseltä näyttänyt, keulan korkeutta tarkoitan ja kulmiakin. Pelkkä stemmin lyhennys sentillä vaikuttaa paljon, jos runko on sopivan kokoinen. Tietenkin tangon nosto jos droppia on rutosti.
Stemmin vaikutuksesta: esim. google -Habanero cycles stem chart-, kuvassa eri pituudet, kulmat ja vaikutus senttimetreinä.
Tuon lisäksi vaikutusmahdollisuuksia ainakin spacerit, ohjaustangon oma reach ja drop ja ohjaustangon ja hoodsien mahdollinen "kierto ja paikat"
M-koon Mares:
https://99spokes.com/en-EU/compare?b...n-grail-6-2021
Haaramitta on noin 82 cm.
Onhan tuo M-kokoinen mares vähän pieni, varsinkin jos haluaa renonnompaa asentoa. Hyvä syy vaihtaa gravelliin. Et tule kyllä katumaan.
Jos vaan suinkin mahdollista niin kannattaa käydä bikefitissä jollakin pätevällä pajalla. Hyvän ajoasennon perusta on satulan paikka, ennen kuin se on oikealla kohdalla on turha murehtia stackista tai reachista.
The older I get the faster I was
Mietin, että tavoiteajoasennossa on ehkä lähtökohtaisesti jotain pielessä, jos M-koon Mareksessa on lyhyt(?) stemmi tuon pituisella kaverilla ja se voisi muuttua paremmaksi ihan vaan stemmiä pidentämällä ja satulaa taaemmas siirtämällä. Samalla tanko nousee myös jonkin verran ylemmäs ) vastaavasti taaempana satulan saa vähän alemmas. M-kokoinen Mares on 183/82-mittaiselle kaverille melkolailla lyhyt. Kaikki vertailussa olevat pyörät on vähintään jonkin verran tai reilustikin pidempiä kuin Mares.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
On lyhyt ja matala. Mutta tuossa olet varmasti oikeassa. Siis tavoiteajoasento.
Ihan liian moni yrittää rakentaa cyclosta mummopyörää.
Mutta näitäkin taitaa olla jo gravelleissa saatavilla. Esimerkiksi just tuo merida silex. +65mm stackia marekseen verrattuna.
M-koossa 20cm emäputki. Miettikää. Oikeasti.
Samalla linjalla. Mareksen "pitkä ja matala" ajoasento pitäisi periaatteessa olla pitkäselkäiselle sopiva, riippuen tietysti myös käsivarren pituudesta. Jos siltä ei tunnu niin joko runkokoko on väärä tai jotain muuta on pielessä. Se pielessä oleva asia on todennäköisimmin satulan paikka.
The older I get the faster I was
Tuota juttua en oikein osaa hamottaa. Jos nyt tuntuu siltä, että kahvat voisivat olla hieman lähempänä ja ylempänä, niin voiko nykyinen pyörä silloin olla liian pieni? Ja sitten vielä ihmetyttää, että reilusti isommalla Maresilla päädyttäisiin samaan stackiin ja reachiin kuin suosituskoon graveleilla.
Kirjanmerkit