ElectrobikeGarminGiantHepha
Sivu 329 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 229 279 319 327 328 329 330 331 339 379 429 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 9.841 - 9.870 / 15440

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #9841
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Juu, kyllä tuollakin segulla gravellilla ajaminen oli tuota.. paikoittain aika lennokasta. Ei siinä kamalasti ajolinjoja enää valita.

    Mutta tosiaan pääasiassa hyvää singletrackia. Ei missään nimessä teknistä juurakkoa, jossa nyt ei kannata maasturin aikoja edes vertailla

  2. #9842
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Ei vaijerissa ollut päälle päin mitään vikaa. Ihan ehjän näköinen. Alaspäinhän se ei nimenomaan vaihda ja kun kahvasta runkoon tulevaa kuorta heiluttelee niin vaihtaa eli vaijeri kanittaa jossain. Olisiko sitten kahva paskana. No jenkkilaatu on jenkkilaatua. Vaihtaja on putsattu ja ketjut on tosiaan uudet.
    No mutta helppohan tuo on tarkastaa. Jos vaihdoit pelkän sisävaijerin, niin esimerkiksi just se päätytulppa rungon sisäänmenossa voi olla sökö. Täyspitkät kuoret ovat ylivoimaa. 5min vaijerin vaihto + jumikohdat historiaa.

  3. #9843
    F. Kotlerburg Guest
    Kyllä mä ne päätytulpat katsoin.

  4. #9844
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Niin ja putsaa se kahva vielä. Kahvakumi pois. Brakecleaneria sisään ja paineilmaa perään. Niin pitkään, että kaikki tauhka tulee pois. Sitten ohut suojaöljy tai vassu perään.

    505 shimanon kahvaa kun tutkin, niin yhden rattaan välistä löytyi pienenpieni hiekanjyvä. Eli voi olla aika pienestäkin kiinni.

  5. #9845
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Mä vaihtelin pikaseen vaijerin ennen lähtöä. Oli taas livahtanut 5tkm täyteen. Ihme, ettei jo katkennut. Vaihteiden kanssa ei pienintäkään ongelmaa. Kitkavaihtaja on kyllä pätevä hakkaamisessa.
    Hyvä kun muistutit (oli päässyt gravelin matkamittariin 6.5k samalla takavaihtajan vaijerilla). Aivan yhtä tärkeä on muistaa vaihtaa vaijeri, kuin seurata ketjujen ajomääriä ja kurkistaa jarrupalojen paksuus aika-ajoin.

  6. #9846
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Kauheesti puhetta vaijereiden vaihdosta, kai te kuoret vaihdatte samalla? Nehän siellä enemmän kuluu kun itse vaijeri. Ja amerikan romuistakin saa pari napsua paremmat kun laittaa shimanon vaijerin ja kuoren(optislick vähintään)

  7. #9847
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    No ainakaan mulla ei ole koskaan katkennut kuori. Vaijeri kyllä useasti. Ja se katkeaa kahvan mutkasta, jossa kohdassa ei ole kuorta.

    Vaijeri n.3x vuosi ja kuori kerran vuodessa.

  8. #9848
    K.Kuronen Guest
    ^ainakin kerran on vaijeri katkennut itselle maantiekahvan sisään, eikä se ollut ollenkaan hauskaa. Kuoret vaihtuu isomman huollon yhteydessä, joka ajoittuu vähän fiiliksen ja pyörän toiminnan mukaan (tai joskus kuravelliin uppoamisen seurauksena).

  9. #9849
    F. Kotlerburg Guest
    Toimii Sramin 11spd romut Shimanon 11sdp ketjulla?

  10. #9850
    Liittynyt
    11/2014
    Viestit
    1.894
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Toimii Sramin 11spd romut Shimanon 11sdp ketjulla?
    Toimii.

  11. #9851
    Liittynyt
    03/2013
    Viestit
    56
    Useassa Canyon Grizl testeissä mainitaan, että loppuvuodesta 2021 olisi tulossa alumiiniversio myyntiin. Tarkempia speksejä en ole onnistunut hakukoneilla löytämään. Olisiko joku muu löytänyt? Tuollainen alu-versio voisi olla omaan käyttöön sopiva.

  12. #9852
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    No ainakaan mulla ei ole koskaan katkennut kuori. Vaijeri kyllä useasti. Ja se katkeaa kahvan mutkasta, jossa kohdassa ei ole kuorta.

    Vaijeri n.3x vuosi ja kuori kerran vuodessa.
    Aa, no sittenhän kuori ei varmaan ole sisältä kulunut, jos ei kerran ole poikki.

  13. #9853
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Aa, no sittenhän kuori ei varmaan ole sisältä kulunut, jos ei kerran ole poikki.
    Toki kuoret kuluvat, mutta seuraukset kulumisesta rajoittunevat heikentyneeseen, raskaampaan tai hidastuneeseen vaihtamiseen -ja kun alkaa tuntua siltä, että vaihteet takertelevat, niin on vähän isompaan huoltoon.

  14. #9854
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Aa, no sittenhän kuori ei varmaan ole sisältä kulunut, jos ei kerran ole poikki.
    Toki sen kuoren saa vaihtaa joka kertakin. Itse en vaan nää tuossa mitään järkeä.

    Se vaijeri kuluu eniten kahvan sisältä olevasta mutkasta. Kuoressakaan ei ole missään likikään noin jyrkkiä kohtia.

  15. #9855
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.245
    ^Ei varsinkaan vaihda ilokseen noita sisäisillä vienneillä kulkevia kuoria...

  16. #9856
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.691
    Kokemukset ovat myös sellaiset, että vaijerikuoria ei kannata vaihtaa joka kerta, kun (taka)vaihtajan vaijeri menee uusiksi. Jos uusi vaijeri sujahtaa ongelmitta vanhaan kuoreen eikä kitkaa ole kovasti, niin kuoren vaihto on turhaa hommaa.

  17. #9857
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.691
    Esimerkki elävästä elämästä: 5 vuotta vanha gravelpyörä täyspitkillä ulkoisilla vaihdevaijereilla. Molemmat vaijerikuoret alkuperäiset, etuvaihtajan vaijeri alkuperäinen, takavaihtajan vaijeri vaihdettu 1 tai 2 kertaa. Vaihteisto (Shimano 105 5700 + Ultegra-tason kahvat) toimii erittäin hyvin. Kilometrejä jonkin verran yli 20 000 ajettuna ympäri vuoden.

  18. #9858
    F. Kotlerburg Guest
    Avainsana onkin tuo Shimano.

  19. #9859
    Liittynyt
    10/2014
    Viestit
    279
    Miettinyt kiekkojen hankintaa eli läpiakselit 12mm, sisäleveys ehkä jossain 21-25 mm, 700c, budjetti max. 1000€ ja tietysti keveys olis plussaa about 1500g luokkaa. Mikä mahtais olla tuossa speksissä hyvä ellei paras, tämänhetkisellä saatavuudella ei nyt ole merkitystä, kevääseen menee joka tapauksessa.

  20. #9860
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Kokemukset ovat myös sellaiset, että vaijerikuoria ei kannata vaihtaa joka kerta, kun (taka)vaihtajan vaijeri menee uusiksi. Jos uusi vaijeri sujahtaa ongelmitta vanhaan kuoreen eikä kitkaa ole kovasti, niin kuoren vaihto on turhaa hommaa.
    Sä runttaat, etkä käytä vaihteita yhtä paljoa kuin minä. Muuta syytä en keksi. Itselläni ei ole kestänyt vaijeri koskaan 10tkm kilometriä. Ihan sama mitkä kahvat on paikallaan. Yleensä 3-6tkm katkeaa. Juurikin uusista r7000 kahvoista meni minusta muutamassa tonnissa.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Ei varsinkaan vaihda ilokseen noita sisäisillä vienneillä kulkevia kuoria...
    Miksei vaihda? Tuo on ihan yhtä helppo homma. Ei vaan kiinnostele tehdä yhtään ylimääräistä huoltoa.

    Gravellissa on täyspitkät ohjuriputket, jonne ulkokuori sujahtaa kuin tyhjää vaan. Jos noita ei ole, niin sisävaijeria käytetään apuna kuoren vaihdossa.

  21. #9861
    Liittynyt
    07/2020
    Viestit
    370
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti petev Katso viesti
    Miettinyt kiekkojen hankintaa eli läpiakselit 12mm, sisäleveys ehkä jossain 21-25 mm, 700c, budjetti max. 1000€ ja tietysti keveys olis plussaa about 1500g luokkaa. Mikä mahtais olla tuossa speksissä hyvä ellei paras, tämänhetkisellä saatavuudella ei nyt ole merkitystä, kevääseen menee joka tapauksessa.
    Zipp 303s? Bike-discountista vajaa 900€ pari ja taisi vieläpä olla heti saatavilla.

  22. #9862
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Ei varsinkaan vaihda ilokseen noita sisäisillä vienneillä kulkevia kuoria...
    Sit kun olet kerran vaihtanut vaijerit ja kuoret sellaiseen missä varppi menee rungon sisällä paljaana, niin tuo kuoren pujottelu rungon sisään on puistossa kävelyä.

    On sillä kuoren kunnolla iso merkitys varsinkin loppusyksyn keleillä kun on märkää ja lämpö seilaa plussan ja miinuksen välillä. Siinä kohtaa en jaksa säästää markkaa ja 15min aikaa. Toki tämäkin poistuis niillä di2 mitkä on jo mainittu.

  23. #9863
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Sit kun olet kerran vaihtanut vaijerit ja kuoret sellaiseen missä varppi menee rungon sisällä paljaana, niin tuo kuoren pujottelu rungon sisään on puistossa kävelyä.

    On sillä kuoren kunnolla iso merkitys varsinkin loppusyksyn keleillä kun on märkää ja lämpö seilaa plussan ja miinuksen välillä. Siinä kohtaa en jaksa säästää markkaa ja 15min aikaa. Toki tämäkin poistuis niillä di2 mitkä on jo mainittu.
    Niin siis siitä kuorestahan kuluu ainoastaan se liukaste pinta sisältä. Mitässeny sp41:ssä olikaan? Mutta ei sinne täyspitkään kuoreen kyllä ihan heti vettä sisälle pääse ruostuttamaan. Molemmissa päissä tietysti o-renkaalliset päätytulpat. Mekaanisesti se ei kyllä rikki mene ulkopuolelta.

    Ja edelleen, itse vaihdan kuoret kerran vuodessa. Monastikko sinä nuo vaihdat? Minusta 3x vuodessa on vaan liikaa ja turhaa työtä. Mitään vikaan en ole noissa huomannut.

  24. #9864
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.691
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Sä runttaat, etkä käytä vaihteita yhtä paljoa kuin minä. Muuta syytä en keksi. Itselläni ei ole kestänyt vaijeri koskaan 10tkm kilometriä. Ihan sama mitkä kahvat on paikallaan. Yleensä 3-6tkm katkeaa. Juurikin uusista r7000 kahvoista meni minusta muutamassa tonnissa.
    Paljon mahdollista, että vaihtoja on vähemmän. En ole koskaan laskenut paljonko niitä tulee. Toinen esimerkki elävästä elämästä: Irroitin juuri viime viikolla osat hajonneesta SuperX-rungosta. 4700 km ajettu 105 5700 vaihdevaijerit olivat jotakuinkin uutta vastaavassa kunnossa. Ei rispaantumista havaittavissa ja vaihdot virheettömiä. Tuossa kahvassa on kaksi vaihtoehtoista vaihdevaijerireititystä - sisempi ja ulompi. Ehkä se vaikuttaa kulumiseen?

  25. #9865
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Niin siis siitä kuorestahan kuluu ainoastaan se liukaste pinta sisältä. Mitässeny sp41:ssä olikaan? Mutta ei sinne täyspitkään kuoreen kyllä ihan heti vettä sisälle pääse ruostuttamaan. Molemmissa päissä tietysti o-renkaalliset päätytulpat. Mekaanisesti se ei kyllä rikki mene ulkopuolelta.

    Ja edelleen, itse vaihdan kuoret kerran vuodessa. Monastikko sinä nuo vaihdat? Minusta 3x vuodessa on vaan liikaa ja turhaa työtä. Mitään vikaan en ole noissa huomannut.
    Mä vaihdan molemmat viimeistään siinä kohtaa kun vaihtaminen kasetilla alaspäin alkaa hidastumaan, yleensä se mulla tapahtuu alku talvesta eli kohta. Kyllä sinne vettä kondensoituu oli mitkä tahansa tulpat päissä ja pakkasella muuttuu sinkulaksi.

  26. #9866
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Paljon mahdollista, että vaihtoja on vähemmän. En ole koskaan laskenut paljonko niitä tulee. Toinen esimerkki elävästä elämästä: Irroitin juuri viime viikolla osat hajonneesta SuperX-rungosta. 4700 km ajettu 105 5700 vaihdevaijerit olivat jotakuinkin uutta vastaavassa kunnossa. Ei rispaantumista havaittavissa ja vaihdot virheettömiä. Tuossa kahvassa on kaksi vaihtoehtoista vaihdevaijerireititystä - sisempi ja ulompi. Ehkä se vaikuttaa kulumiseen?
    Onko nämä reititysmahdollisuudet sitä varten että toisissa tangoissa se vaijerin syvennys on etupuolella ja toisissa takapuolella?

    Srameissa ei kyllä taida olla kuin yksi reitti

  27. #9867
    F. Kotlerburg Guest
    Onhan tuo maantiekahvan vaijerireititys lähtökohtaisesti täysin perseestä ja aiheuttaa ongelmia.

  28. #9868
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.140
    Mua alkoi pelottaa nää vaijeriongelmat ja kaipa se täytyy sähköön siirtyä kunhan XPLR-juttuja joskus saa.

    Tosin kuudetta vuotta sama vaijeri ja kuori ympärivuotisesti ollut käytössä jotain päälle 20k eikä edes täyspitkällä kuorella.


  29. #9869
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mua alkoi pelottaa nää vaijeriongelmat ja kaipa se täytyy sähköön siirtyä kunhan XPLR-juttuja joskus saa.

    Tosin kuudetta vuotta sama vaijeri ja kuori ympärivuotisesti ollut käytössä jotain päälle 20k eikä edes täyspitkällä kuorella.
    Kuulun myös joukkoon, joka ei vaijereita työkseen katko, mutta silti niin on joskus käynyt: etuvaihtajasta herkemmin, mutta myös ainakin kerran maantiekahvan sisään ja nysän pois kaivaminen ei ollutkaan aivan helppo operaatio -jotenkin muistelisin, että vaijerista jäi vielä pieni pala kahvan sisään kiusaamaan.

  30. #9870
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mua alkoi pelottaa nää vaijeriongelmat ja kaipa se täytyy sähköön siirtyä kunhan XPLR-juttuja joskus saa.

    Tosin kuudetta vuotta sama vaijeri ja kuori ympärivuotisesti ollut käytössä jotain päälle 20k eikä edes täyspitkällä kuorella.
    Ei sekään ratkaise mitään, kun akut kuulemma loppuu tuosta noin vaan tai jää pianon päälle lataukseen.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •