Lainaus Alkujaan tämän lähetti ViP Katso viesti
Hyvä kysymys! Käsittääkseni pinnat tulevat samalle kireydelle molemmin puolin. Pinnojen pituus on tosin jarrulevyn puolella yleensä pykälän tai pari lyhyempi navan korkeamman laipan vuoksi. Pinnojen kireyden laskemisen avuksi löytyy laskureita, mutta vaativat mittarin, mitä harvalta löytyy. Pinnojen kireys ei kuitenkaan ole se juttu, mikä vaikuttaa ajettavuuteen (merkittävästi), vaan ladonta (lacing) sekä pinnojen määrä ja laatu taitavat kehän lisäksi tuntua eniten persmittauksessa. Toki kireys pitää olla tiettyjen raja-arvojen sisällä.
Hieman aiheeseen tutustuin ja katsoin tuon Velogin "polkupyörän pinnojen oikea kireys, mittaus ja dokumentointi" ( https://www.youtube.com/watch?v=tRL2wwTPI2Y ) videon jonka perustella jyrkemmässä kulmassa (= lyhyemmät) olevat pinnat tulee olla tiukemmalla, eli takakiekossa tuon rataspakan (oikea) puolen pinnat ja etukiekossa taasen jarrulevyn (eli vasemman) puolen pinnat.

Asia tuli eteen kun tuli hankittua uusi hiilikuituinen etukiekko mahdolliseen projektipyörään ja mittasin sen pinnajäykkyydet mittarilla ja toinen puoli antoi 50-52 ja toinen puoli 52-55 lukemia. Alkuun tyhmänä tasasin molemmat puolet lähemmäksi toisiaan ennen kuin tajusin että ehkä ne olivat ihan tarkoituksella eri jännityksissä. Sitten en enään muistanut kumpi puoli kummassa jännityksessa ja lopulta kun selvisi (ehkä oikein?) niin laitoin toisen puolen mahdollisimman hyvin 51 ja toisen puolen 54 lukemiin. En tiedä menikö oikein mutta tuolla nyt sitten menee jos ei joku neuvo lisää...