GiantHephaElectrobikeGarmin
Sivu 170 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 70 120 160 168 169 170 171 172 180 220 270 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.071 - 5.100 / 10558

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #5071
    tän vuoden canyon endurace al 7 disc; ajatuksena hommata toiseksi rengaspariksi gravelit (max 33mm). Tyhmä kun on niin olisin kysynyt vinkkiä vanteille, renkaille, takaratas/levyt? Yksinkertaisinta ostaa samaa sarjaa mitä pyörässä nyt on? Vai laittaisiko vaan 32mm GP5000 tubelessina ja niillä rymystelemään

  2. #5072
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.711
    Kysytty varmaan sata kertaa, mutta voiko SRAMia ja Shimanoa sekoittaa keskenään vaihteiston osalta. Eli Shimanon (GRX) kahvat ja SRAMin Rival-vaihtaja. Mahtaako toimia? Tosin kokeilemallahan se selviää.

    Haluan päästä eroon SRAMin DOT-jarruista gravelissa.

  3. #5073
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.173

  4. #5074
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    1.429
    Ei toimi suoraan - jollain vetosuhdetta muuttavalla lisäosalla vaihtajaan voi saada toimimaan, mutta en nopealla googlauksella löytänyt sopivaa.

  5. #5075
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.711
    ^ ja ^^ Ok, ja kiitos. No, eipä noita kahvojakaan ole saatavilla, joten onhan tässä vielä aikaa hankkia vaihtajakin.

  6. #5076
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.730
    Tähän ketjuun saanee laittaa myös tyhmiä kysymyksiä?

    Kun jarrulevyisessä etuvanteessa on käsittääkseni hieman eripituiset pinnat (että rengas keskittyy oikein tuon jarrlevyn vievän tilan takia), niin pitäisikö eri puolien pinnoissa olla eri jännitys ja jos, niin kummalla puolen enemmän/vähemmän, vaiko sama jännitys molemman puolen pinnoissa?

  7. #5077
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.334
    Pinnojen mitta määräytyy navan perusteella ja osa navoista on tehty eri kokoisilla laipoilla jotta voidaan käyttää saman mittaisia pinnoja molemmilla puolilla.

  8. #5078
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Taaksekin voi kasata kiekon saman mittaisilla pinnoilla vaikka epäsymmetria on isompi ja vaikka suositus on eri pituisille.
    Mutta varsinaiseen kysymykseen; "pystymmän" puolen pinnat on todella kireämmälle vedetty kuin vastapuolen pinnat, takana ero huomattava.

  9. #5079
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Millainen sovitin tarvitaan Sram GX-vivun kiinnittämiseen SLX 7120-jarrukahvaan?

    Muoks: tämä selvisi jo.
    ruuduntakaa muokkasi tätä : 28.09.2021 at 21.15

  10. #5080
    Liittynyt
    07/2020
    Viestit
    370
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Tähän ketjuun saanee laittaa myös tyhmiä kysymyksiä?

    Kun jarrulevyisessä etuvanteessa on käsittääkseni hieman eripituiset pinnat (että rengas keskittyy oikein tuon jarrlevyn vievän tilan takia), niin pitäisikö eri puolien pinnoissa olla eri jännitys ja jos, niin kummalla puolen enemmän/vähemmän, vaiko sama jännitys molemman puolen pinnoissa?
    Hyvä kysymys! Käsittääkseni pinnat tulevat samalle kireydelle molemmin puolin. Pinnojen pituus on tosin jarrulevyn puolella yleensä pykälän tai pari lyhyempi navan korkeamman laipan vuoksi. Pinnojen kireyden laskemisen avuksi löytyy laskureita, mutta vaativat mittarin, mitä harvalta löytyy. Pinnojen kireys ei kuitenkaan ole se juttu, mikä vaikuttaa ajettavuuteen (merkittävästi), vaan ladonta (lacing) sekä pinnojen määrä ja laatu taitavat kehän lisäksi tuntua eniten persmittauksessa. Toki kireys pitää olla tiettyjen raja-arvojen sisällä.

  11. #5081
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.334
    Pinnamittareita saa vaikka Motonetistä, ei ole hinnasta kiinni. Kestävyys on yksi kiekon tärkeä ominaisuus ja siihen pääsee sillä että pinnojen kireys on tasainen.

  12. #5082
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.730
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ViP Katso viesti
    Hyvä kysymys! Käsittääkseni pinnat tulevat samalle kireydelle molemmin puolin. Pinnojen pituus on tosin jarrulevyn puolella yleensä pykälän tai pari lyhyempi navan korkeamman laipan vuoksi. Pinnojen kireyden laskemisen avuksi löytyy laskureita, mutta vaativat mittarin, mitä harvalta löytyy. Pinnojen kireys ei kuitenkaan ole se juttu, mikä vaikuttaa ajettavuuteen (merkittävästi), vaan ladonta (lacing) sekä pinnojen määrä ja laatu taitavat kehän lisäksi tuntua eniten persmittauksessa. Toki kireys pitää olla tiettyjen raja-arvojen sisällä.
    Hieman aiheeseen tutustuin ja katsoin tuon Velogin "polkupyörän pinnojen oikea kireys, mittaus ja dokumentointi" ( https://www.youtube.com/watch?v=tRL2wwTPI2Y ) videon jonka perustella jyrkemmässä kulmassa (= lyhyemmät) olevat pinnat tulee olla tiukemmalla, eli takakiekossa tuon rataspakan (oikea) puolen pinnat ja etukiekossa taasen jarrulevyn (eli vasemman) puolen pinnat.

    Asia tuli eteen kun tuli hankittua uusi hiilikuituinen etukiekko mahdolliseen projektipyörään ja mittasin sen pinnajäykkyydet mittarilla ja toinen puoli antoi 50-52 ja toinen puoli 52-55 lukemia. Alkuun tyhmänä tasasin molemmat puolet lähemmäksi toisiaan ennen kuin tajusin että ehkä ne olivat ihan tarkoituksella eri jännityksissä. Sitten en enään muistanut kumpi puoli kummassa jännityksessa ja lopulta kun selvisi (ehkä oikein?) niin laitoin toisen puolen mahdollisimman hyvin 51 ja toisen puolen 54 lukemiin. En tiedä menikö oikein mutta tuolla nyt sitten menee jos ei joku neuvo lisää...

  13. #5083
    Pinnat ovat eri kireydellä eri puolella, esim mun takakiekossa vasen puoli 90 ja oikea puoli 115 (5% tarkkuudella).
    Pinnankireuysmittarit kannattaa kalibroida, vaikka edes uudella kiekolla, niin pysytään sinnepäin oikeissa lukemissa.
    Mun parktool näytti 30% liian vähän ja noi mitä meillä on myynnissä vaihteli +10 ja -40 välillä.

    Riittävä tarkkuus on kanssa, jos pinnat kuulostaa samalta, semmonen kireähkö ping.

  14. #5084
    Liittynyt
    07/2016
    Viestit
    98
    Jos tasasit pinnojen jännitykset, niin napa on todennäköisesti siirtynyt sivuun vanteen keskilinjalta, eli kannattaa tarkastaa tuo. Eri puolien jännitykset tulevat juurikin tuosta navan offsetista.

    Pinnojen kireydelle on varmaan vanteen puolella valmistajakohtainen raja jota ei saisi ylittää (esim. jossain DT:n vanteissa 1200N), ja liian löysällekkään noita ei kannata varmaan jättää.

  15. #5085
    K.Kuronen Guest
    ...eli hankintalistalle jotakin tällaista: https://www.parktool.com/product/whe...nt-gauge-wag-4

  16. #5086
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.334
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    ...eli hankintalistalle jotakin tällaista: https://www.parktool.com/product/whe...nt-gauge-wag-4
    Tai sitten voi testata laittamalla kiekon paikalleen toisin päin välillä.

  17. #5087
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.290
    Boost/normi eturattaan ero, kammet pysyy samana mutta ratas muuttuu, mitä huomioitava?

  18. #5088
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Boost/normi eturattaan ero, kammet pysyy samana mutta ratas muuttuu, mitä huomioitava?
    Ero on offsetissa boost 3mm vs. non-boost 6mm.

  19. #5089
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Tavallinen Shimano-napa, jossa irtokuulat/kartio ja pikalinkku. Napaa kiristettäessä pitääkö (tai saako) siihen jäädä aivan pieni välys, joka sitten kiristetään pois pikalinkulla? Näin toimien navassa ei tunnu välystä, kun kiekko on pyörän alla mutta missaanko jotain?

    Nyt on kyseessä ihan halpis-Shimano (TX-505 tms), jos sillä on merkitystä.

  20. #5090
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.290
    ^Kiitos, noin itsekin homman ajattelin...

  21. #5091
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Tavallinen Shimano-napa, jossa irtokuulat/kartio ja pikalinkku. Napaa kiristettäessä pitääkö (tai saako) siihen jäädä aivan pieni välys, joka sitten kiristetään pois pikalinkulla? Näin toimien navassa ei tunnu välystä, kun kiekko on pyörän alla mutta missaanko jotain?

    Nyt on kyseessä ihan halpis-Shimano (TX-505 tms), jos sillä on merkitystä.
    Juurikin oikein.

  22. #5092
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.290
    ^^Joskus nuorena joku vanhanliiton remppamies opetti että kiristetään kummatkin mutterit (Varsinainen ja kontra) niin kireään että laakeri tiukka ja sitten varsinaista vajaa puloi kierrosta taakse jolloin lukittuu ja löytyy oikea kireys. Toimii hyvin mutta hieman vaatii kokeilua ja totuttelua...

  23. #5093
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.155
    ^Kuulostaa fiksulta, otetaanpa kokeiluun kun seuraavan kerran pyöriä huolletaan. Pitäisi itseasiassa ostaa varmaan noita kuulia, pojan Vituksessa oli napa vedetty sellaiseen apinamomenttiin että osa kuulista oli jonkun muun muotoisia kuin palloja. Enkä tietenkään mittaillut minkä kokoisia olivat Tyttären käytettynä ostetusta islasta en ole vielä napoja kokeillut vaikka renkaatkin vaihdoin. Niissäkin on kuulemma tehtaalta ollut navat "riittävän kireällä".

  24. #5094
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Tavallinen Shimano-napa, jossa irtokuulat/kartio ja pikalinkku. Napaa kiristettäessä pitääkö (tai saako) siihen jäädä aivan pieni välys, joka sitten kiristetään pois pikalinkulla? Näin toimien navassa ei tunnu välystä, kun kiekko on pyörän alla mutta missaanko jotain?

    Nyt on kyseessä ihan halpis-Shimano (TX-505 tms), jos sillä on merkitystä.
    Ei paha noinkaan, mutta oma kokemukseni tuosta on ettei pikalinkullisen tai edes mutterikiristeisen navan laakerien kireys muutu, kun laakeri on on sopivasti säädetty ja kunnolla lukittu, ei edes halvoissa simpan kopionavoissa. Ei vaikka kireälle mutterin tai pikalinkun vetää.

  25. #5095
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    ^ Mä en osaa kiristää napaa siten, että siihen ei jäisi välystä tai että se ei pyörisi kunnolla. Se halvatun akseli kun alkaa pyöriä mukana muttereita kiristäessä... Mutta jos/kun siihen saa jäädä pieni välys, niin homma on helppo.

  26. #5096
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Tarkka säätö on monestikin juuri noin hankalaa noissa, kun yrittää lukita. Akselin voisi yrittää kiinnittää johonkin, se auttaa onnistumista, joitakin tube-juttuja vois myös etsiä.

    Tuo sopiva, oikea, laakerin kireys on peevelin tärkeätä keston kanalta ja tietenkin laakerin liukkaan toiminnan kannaltakin. Parhaimmillaan jopa halvat karto- kuppi- kuulat laakeri on hyvä navan laakerointi - omasta mielestäni hyvälaatuisena paras.
    Hyvät litteät laakeriavaimet täytyy olla eikä maksa edes paljon!

  27. #5097
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.290
    ^Tuo kertomani konsti toimii mutta tosiaan vaatii harjaantumista, kylläkin helppo harjoitella... En oikein osaa sanoa kumpi pahempaa, kireä vai löysä mutta liian kireä ainakin tuhoaa laakerikupit melko pian...

  28. #5098
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Tuossa laakerin säädössä on paljon sitä ns. hiljaista tietoa, ei vaikeata mutta siksi helposti myös virhekin tulee, laakerin rakenteesta johtuen pieni klappi sietää olla pitkäänkin, kun taas liian kireä asettelu pilaa laakerin hyvin nopeasti. Laakerin pilaa nopeasti myös vaseliinin sekaan päässyt pesuvesi hiekkoineen.

    Kettingit meillä kireinä - ei laakerit!

  29. #5099
    Voiko jarrulevy vääntyä jarrutuksessa? Mulla Cura jarrut ja simpan rt66 levyt. Vähän tiukemmin kun jarruttaa etujarrulla, niin jarru jää kihnuttamaan hetkeksi (luokkaa puoli minuuttia). Sen jälkeen menee taas äänettömäksi. Onkohan ihan normaalia?

  30. #5100
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.173
    Eikun sulla palautuu hitaasti. Luultavasti ilmaa systeemissä.


Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7217
    Viimeinen viesti: 22.10.2025, 20.30

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •