Lainaus Alkujaan tämän lähetti MV Katso viesti
Jokeria on ajettu bussilla vuosia ja kapasiteetti on osoittautunut riittämättömäksi. Bussiratkaisu olisi ollut pohjatöiltään kalliimpi koska väylästä olisi pitänyt tehdä leveämpi. Liikennöinti olisi ollut kalliimpaa koska pienemmät yksiköt, enemmän kuskeja ja polttoaineen hinta. Lisäksi riittävän kapasiteetin yksiköt kestää hyvässä lykyssä 300k km joskin loppuvaiheessa kulku on melkoista kidutusta. Hyvät kainuulaiset Skodat on liikenteessä vielä 2100 luvulla ja monella menee 1m km rikki parikin kertaa.

Lähetetty minun SM-P610 laitteesta Tapatalkilla
Otteita hankearviosta. Tuo väite bussivaihtoehdon pohjatöiden kalleudesta on todella absurdi jos on yhtään sattunut kulkemaan tuon radanjyrsintä-alueen lähellä.

" Perustarkastelun mukainen hankkeen hyöty-kustannussuhde on 0,66 toteuttamisvuodelle 2024 eli hanke jää alle yhteiskuntataloudellisen kannattavuusrajan (1,00)."

"Riittavän kapasiteetin tarjoaminen busseilla myös tulevaisuudessa edellyttää bussilinjan nykyisten telibussien korvaamista suurempikapasiteettisilla nivelbusseilla ja investointeja uusiin joukkoliikenneväyliin ja -kaistoihin, jotta vuorovälia? voidaan tihentää nykyisestä luotettavuuden heikentymättä liikaa. Tarvittavien investointien suuruudeksi on alustavasti arvioitu 54 miljoonaa euroa."

Ja vuosikustannukset on tietysti busseja isommat joten lompsa on auki. Joku vaan nyt sattui pitämaan raiteita niin ihquna että ympäristöllä ja kuluilla ei ole niin väliä.

"Suurimmat vuosittaiset kustannukset muodostuvat liikenno?intikustannusten kasvusta, pikaraitiotien infrastruktuurin kunnossapitokustannuksista ja tieliikenteestä kerättävien verojen ja maksujen määrän pienentymisestä "