Olen tämän joskus jonnekin ehkä täällä jo tuonut esille, eli hakukone Ecosia:
https://www.ecosia.org/
Miten Ecosia toimii?
https://youtu.be/z1AVgbI_1r0
https://youtu.be/KIoBDbKQHkM
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
Olen tämän joskus jonnekin ehkä täällä jo tuonut esille, eli hakukone Ecosia:
https://www.ecosia.org/
Miten Ecosia toimii?
https://youtu.be/z1AVgbI_1r0
https://youtu.be/KIoBDbKQHkM
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
^ et tainnut ymmärtää pointtia. Jos kerran vapaaehtoinen ja yksilökohtainen päästövähennys on paras tapa, mikseivät päästöt ole jo roimasti vähentyneet?
^pointti on se että kohdistakoon elonporukat viestinsä yksilöihin. Hallitukset on väärä kohderyhmä. Jos taas yksilöt ei pidä asiaa merkittävissä määrin tärkeänä niin lost case.
Ehkäpä ne ovatkin esim. Suomessa vähentyneet yksityisten ihmisten osalta? Teollisuus ja yritykset voivat olla eri asia.
STAT.fi
Päästöt vähenivät 9 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Päästöt ovat laskeneet 32 prosenttia vertailuvuodesta 1990 ja 44 prosenttia vuodesta 2003, jolloin päästöt olivat korkeimmillaan aikasarjan 1990–2020 aikana.
No niin, kaikkialla on tapahtunut edistystä enemmän kuin missään maailmassa, mutta eihän se tietysti riitä. Voitaisiin olla edes pikkaisen ylpeitä itsestä ja hakea lisäsäästöjä positiivisen kautta?
Kuinkahan monen vuoden päästä jokeriratikka ja Kruunuvuoren silta alkavat pienentää co2-tasetta? Jos ja kun lasketaan rakentamisen päästöt vs. että ei tehtäisi mitään?
Ei varmalla koskaan, kun ne pitää ennen sen saavuttamista uusia.
Ja eikös jokerissa ole vielä oma kalustokin? Eli jokeri ei tule liittymään muuhun raitiovaunuverkostoon koskaan.
Mä en kyllä ole ihan varma onko Helsingillä ja Suomella oikein varaa näihin vihreiden ilmastotoimiin. Ja paljonko ne vie meitä väärään suuntaan.
^ on ne uudet vaunut sentään yhteensopivia vanhan verkoston kanssa. Mutta apinaa tuossa koijataan, spåran operointi on merkittävästi kalliimpaa kuin bussiliikenteen.
Jokeria on ajettu bussilla vuosia ja kapasiteetti on osoittautunut riittämättömäksi. Bussiratkaisu olisi ollut pohjatöiltään kalliimpi koska väylästä olisi pitänyt tehdä leveämpi. Liikennöinti olisi ollut kalliimpaa koska pienemmät yksiköt, enemmän kuskeja ja polttoaineen hinta. Lisäksi riittävän kapasiteetin yksiköt kestää hyvässä lykyssä 300k km joskin loppuvaiheessa kulku on melkoista kidutusta. Hyvät kainuulaiset Skodat on liikenteessä vielä 2100 luvulla ja monella menee 1m km rikki parikin kertaa.
Lähetetty minun SM-P610 laitteesta Tapatalkilla
Ei varsinaisesti ilmastomuutoksesta, mutta miksi yhtä suurta ääntä ei pidetä mikromuoveista? Taitaa pian kaikissa eliöissä olla muovia. Pidemmän päälle tästä saattaa olla haittaa ja ehkä jopa vaikutusta luonnon tasapainoon.
Kyllä se on ihan ajettava polku...
Otteita hankearviosta. Tuo väite bussivaihtoehdon pohjatöiden kalleudesta on todella absurdi jos on yhtään sattunut kulkemaan tuon radanjyrsintä-alueen lähellä.
" Perustarkastelun mukainen hankkeen hyöty-kustannussuhde on 0,66 toteuttamisvuodelle 2024 eli hanke jää alle yhteiskuntataloudellisen kannattavuusrajan (1,00)."
"Riittavän kapasiteetin tarjoaminen busseilla myös tulevaisuudessa edellyttää bussilinjan nykyisten telibussien korvaamista suurempikapasiteettisilla nivelbusseilla ja investointeja uusiin joukkoliikenneväyliin ja -kaistoihin, jotta vuorovälia? voidaan tihentää nykyisestä luotettavuuden heikentymättä liikaa. Tarvittavien investointien suuruudeksi on alustavasti arvioitu 54 miljoonaa euroa."
Ja vuosikustannukset on tietysti busseja isommat joten lompsa on auki. Joku vaan nyt sattui pitämaan raiteita niin ihquna että ympäristöllä ja kuluilla ei ole niin väliä.
"Suurimmat vuosittaiset kustannukset muodostuvat liikenno?intikustannusten kasvusta, pikaraitiotien infrastruktuurin kunnossapitokustannuksista ja tieliikenteestä kerättävien verojen ja maksujen määrän pienentymisestä "
Ihmiset ei pysty käsittelemään kuin yhtä katastrofia kerrallaan (jos sitäkään). Eikö männä viikolla myös uutisoitu, että otsoniaukko Etelämantereen päällä on taas ihan perkeleen iso. Eikö otsonikadon pitänyt olla menneen talven lumia?
Raide-Jokeri on tosi jees, kyllä veronmaksajilla rahaa riittää. Pyörälenkkejä on tässä pari vuotta haitannut kyllä noi työmaat.
^^ bussivaihtoehdossa päästään maksimissaankin alle puoleen ratikkavaihtoehdon liikennemääristä. Ja silloinkin pitäisi ostaa busseja joita maailmassa ei ole olemassa. Kaksinivelbusseja jotka pärjää Suomen olosuhteissa. Sen sijaan hyvä kainuulainen Skoda on edullinen, mukava ja kestävä.
Lähetetty minun SM-P610 laitteesta Tapatalkilla
Luottaisin tässä hankearvioon joka sanoo että bussivaihtoehto olisi ihan toimiva.
Edit: lainaus hankearviosta.
"Yhteensä runkolinjan 550 kapasiteetin kasvattaminen edellyttäisi siis 54 miljoonan euron investointia. Tarkasteluissa on oletettu, että nämä investoinnit mahdollistavat linjan palvelutason säilyttämisen nykyisellaään myös kysynnaän kasvaessa."
^^ ollaan luettu eri hankearviota. Bussivaihtoehdossa on enemmän epävarmuuksia kuin vuodessa matkustajia. Esim se että busseja ei ole olemassa.
Lähetetty minun SM-P610 laitteesta Tapatalkilla
^niinhän niissä sanottiin ennekuin päätös tehtiin. Sitten näkemys muuttui tähän 2019 - hankearvioon.
https://raidejokeri.info/wp-content/...i-ID-24372.pdf
Sähköbussitkin tuli vielä kaiken päälle "puskista" ja vieläpä nivelmallisina. Nythän niitä näkee jo joka päivä siellä sun täällä.
^ "Tuplanivelbussin liikennöintikustannuksista ei ole saatavilla luotettavaa tietoa, jota voisi hyödyntää tarkasteluissa, joten vaihtoehtoa ei ole hankearvioinnissa tutkittu tarkemmin."
"Vertailuvaihtoehtona käytetyn nivelbussin kapasiteetti on kolmen minuutin vuorovälillä 1780 matkustajaa tunnissa. On epävarmaa, onko kapasiteettia mahdollista tästä kasvattaa vuoroväliä tihentämällä ilman, että bussiliikenne alkaa entisestään ketjuuntua ja tarjonnan täsmällisyys vähenee. Vuorovälin tihentämisen edellytyksenä on ainakin runkobussin joukkoliikennekaistojen lisääminen käytännössä koko reitin matkalle sekä liikennevaloetuuksien parantaminen vastaamaan Raide-Jokerin tasoa"
Eli verrataan merkittävästi huonompaa vaihtoehtoa. Vastaavalla kapasiteetilla kustannuksista ei voi sanoa juuta eikä jaata. Niissä Nobinan uusissa sähköhaitareissa on noin 100 paikkaa mikä on puolet Jokerin ratikoista. Ja joka tapauksessa sähköbussit tarvitsevat latausinfraa. Jokerin reitti lienee jonkin verran pitempi kuin nyt sähköistetyt reitit.
^Niin. Siis hanke on nyttemmin todettu kannattamattomaksi, hankkeen alussa luvut oli parempia. Muutaman sadan millin investointi versus 50 miljoonaa.
Kivahan toi on varmaan mutta rakentamisen päästöjä ei tosiaan varmaan saada koskaan takaisin koska vaihtoehto eli sähköbussi on yhtä lailla "päästötön".
Lisäksi sen operointi on merkittävästi edullisempaa.
Päästöjä verrataan toki edelleen nykykalustoon joka on aikalailla harhaanjohtavaa joskin ovelaa.
"Saastuttaako Raide-Jokeri?
Päinvastoin. Raide-Jokerin myötä päästöt vähenevät merkittävästi. Hiilidioksidipäästöjen arvioidaan vähenevän noin 85 %, typenoksidipäästöjen (NOx) noin 95 % ja partikkelipäästöjen (PM) noin 70 % Bussi-Jokeriin (linja 550) verrattuna."
https://www.suomenuutiset.fi/salaine...rheimintielle/
Mukanvanoloista porukkaa.
Ei mitään uutta. Alla video, johon uutisessa viitataan:
https://youtu.be/8R_Im6v3Jzk
Melko suorasti käy taas jälleen kerran hyvin selväksi se fakta, ettei noiden hihhuleiden fokus ole missään luonnonsuojelussa tai ilmastonmuutoksessa, vaan anarkismiin viittaavassa halussa häiritä viranomaisten ja heitä tukevien kansalaisten toimintaa. Silti, tämä ryhmä saa mellastaa mielin määrin.
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
Kirjanmerkit