GarminHephaGiantElectrobike
Sivu 116 / 208 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 16 66 106 114 115 116 117 118 126 166 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.451 - 3.480 / 6216

Aihe: Ilmastonmuutoskeskustelua, irrotettu lähettiaiheesta

  1. #3451
    Liittynyt
    10/2019
    Paikkakunta
    Hese
    Viestit
    1.355
    Olen tämän joskus jonnekin ehkä täällä jo tuonut esille, eli hakukone Ecosia:
    https://www.ecosia.org/

    Miten Ecosia toimii?
    https://youtu.be/z1AVgbI_1r0
    https://youtu.be/KIoBDbKQHkM



    Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

  2. #3452
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Luumunen Katso viesti
    No huh, 50% vähennys omiin CO2 päästöihin vapaaehtoisesti. Uskon että jotkut harvat idealistit siihen pystyvät, mutta väestötasolla se on mahdottomuus.
    Väestötasolla tuo pitäisi olla helppoa. Ne idealistit on jo tasolla 10...20% väestön keskiarvosta ja siitä on paha nipistää enää toista puolta.

  3. #3453
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Väestötasolla tuo pitäisi olla helppoa. Ne idealistit on jo tasolla 10...20% väestön keskiarvosta ja siitä on paha nipistää enää toista puolta.
    Siellä Strömsössä jossa asut kaikki on helppoa, täällä mantereella ei niinkään ja välillä asiat sujuu kuin Jussarössä.

  4. #3454
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    4.941
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Väestötasolla tuo pitäisi olla helppoa. Ne idealistit on jo tasolla 10...20% väestön keskiarvosta ja siitä on paha nipistää enää toista puolta.
    Keskimääräisen Afgaaniin hiilijalanjälki 33-kertaistuu, kun hän muuttaa Suomeen. Somalille kerroin on 103.

  5. #3455
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    norja
    Viestit
    259
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Luumunen Katso viesti
    Ainut mikä toimii päästöjen vähentämiseen on veropolitiikka ja lainsäädäntö.
    Tuo ei taida kyllä pitää paikkaansa.

    Pakon kautta tavalliset ihmiset äänestävät puolueita jotka eivät aja pakollisten asioiden hankaloittamista ja vähentäminen jää tekemättä.

  6. #3456
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IJa Katso viesti
    Tuo ei taida kyllä pitää paikkaansa.

    Pakon kautta tavalliset ihmiset äänestävät puolueita jotka eivät aja pakollisten asioiden hankaloittamista ja vähentäminen jää tekemättä.
    Eikös hiilipäästöjen olisi pitänyt vähentyä jo reilusti, jos vapaaehtoisuus toimisi paremmin kuin veropolitiikka ja lainsäädäntö? Onhan asiasta puhuttu jo vuosia.

  7. #3457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Luumunen Katso viesti
    Eikös hiilipäästöjen olisi pitänyt vähentyä jo reilusti, jos vapaaehtoisuus toimisi paremmin kuin veropolitiikka ja lainsäädäntö? Onhan asiasta puhuttu jo vuosia.
    No pakollla tehden ei ole kyllä saatu oikein mitään aikaan.

    Hiukan polttoaineveron korotuksia ja nahkapäätös hiilivoimaloiden sulkemisesta.

    Tässä on kotipesän ongelma kun kaikki puolueet haluaa kohdistaa toimepiteet "muualle".

  8. #3458
    Liittynyt
    06/2015
    Paikkakunta
    Lorentzweiler, Luxembourg
    Viestit
    86
    ^ et tainnut ymmärtää pointtia. Jos kerran vapaaehtoinen ja yksilökohtainen päästövähennys on paras tapa, mikseivät päästöt ole jo roimasti vähentyneet?

  9. #3459
    ^pointti on se että kohdistakoon elonporukat viestinsä yksilöihin. Hallitukset on väärä kohderyhmä. Jos taas yksilöt ei pidä asiaa merkittävissä määrin tärkeänä niin lost case.

  10. #3460
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    norja
    Viestit
    259

    Ilmastonmuutoskeskustelua, irrotettu lähettiaiheesta

    Ehkäpä ne ovatkin esim. Suomessa vähentyneet yksityisten ihmisten osalta? Teollisuus ja yritykset voivat olla eri asia.

    STAT.fi

    Päästöt vähenivät 9 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Päästöt ovat laskeneet 32 prosenttia vertailuvuodesta 1990 ja 44 prosenttia vuodesta 2003, jolloin päästöt olivat korkeimmillaan aikasarjan 1990–2020 aikana.

  11. #3461
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IJa Katso viesti
    Ehkäpä ne ovatkin esim. Suomessa vähentyneet yksityisten ihmisten osalta? Teollisuus ja yritykset voivat olla eri asia.
    Teollisuuden päästöt taitaa olla puolittuneet vuodesta 1990.

  12. #3462
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    norja
    Viestit
    259
    No niin, kaikkialla on tapahtunut edistystä enemmän kuin missään maailmassa, mutta eihän se tietysti riitä. Voitaisiin olla edes pikkaisen ylpeitä itsestä ja hakea lisäsäästöjä positiivisen kautta?

  13. #3463
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.678
    Kuinkahan monen vuoden päästä jokeriratikka ja Kruunuvuoren silta alkavat pienentää co2-tasetta? Jos ja kun lasketaan rakentamisen päästöt vs. että ei tehtäisi mitään?

  14. #3464
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    norja
    Viestit
    259
    Ei varmalla koskaan, kun ne pitää ennen sen saavuttamista uusia.

  15. #3465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Kuinkahan monen vuoden päästä jokeriratikka ja Kruunuvuoren silta alkavat pienentää co2-tasetta? Jos ja kun lasketaan rakentamisen päästöt vs. että ei tehtäisi mitään?
    Jokeriratikka ei koskaan. Hankearvioon tuli rakentamispäätöksen jälkeen vaivihkaa toteamus että matkustusmukavuutta lukuunottamatta kaikki hyödyt olisi saavutettu sähköbusseilla. Bussikaistojen rakentaminen taas työnä olisi ollut 10% nykyisestä jyrsimisestä.

  16. #3466
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.678

    Ilmastonmuutoskeskustelua, irrotettu lähettiaiheesta

    Ja eikös jokerissa ole vielä oma kalustokin? Eli jokeri ei tule liittymään muuhun raitiovaunuverkostoon koskaan.

    Mä en kyllä ole ihan varma onko Helsingillä ja Suomella oikein varaa näihin vihreiden ilmastotoimiin. Ja paljonko ne vie meitä väärään suuntaan.

  17. #3467
    ^ on ne uudet vaunut sentään yhteensopivia vanhan verkoston kanssa. Mutta apinaa tuossa koijataan, spåran operointi on merkittävästi kalliimpaa kuin bussiliikenteen.

  18. #3468
    Liittynyt
    07/2004
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.257
    Jokeria on ajettu bussilla vuosia ja kapasiteetti on osoittautunut riittämättömäksi. Bussiratkaisu olisi ollut pohjatöiltään kalliimpi koska väylästä olisi pitänyt tehdä leveämpi. Liikennöinti olisi ollut kalliimpaa koska pienemmät yksiköt, enemmän kuskeja ja polttoaineen hinta. Lisäksi riittävän kapasiteetin yksiköt kestää hyvässä lykyssä 300k km joskin loppuvaiheessa kulku on melkoista kidutusta. Hyvät kainuulaiset Skodat on liikenteessä vielä 2100 luvulla ja monella menee 1m km rikki parikin kertaa.

    Lähetetty minun SM-P610 laitteesta Tapatalkilla

  19. #3469
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    3.006
    Ei varsinaisesti ilmastomuutoksesta, mutta miksi yhtä suurta ääntä ei pidetä mikromuoveista? Taitaa pian kaikissa eliöissä olla muovia. Pidemmän päälle tästä saattaa olla haittaa ja ehkä jopa vaikutusta luonnon tasapainoon.
    Kyllä se on ihan ajettava polku...

  20. #3470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MV Katso viesti
    Jokeria on ajettu bussilla vuosia ja kapasiteetti on osoittautunut riittämättömäksi. Bussiratkaisu olisi ollut pohjatöiltään kalliimpi koska väylästä olisi pitänyt tehdä leveämpi. Liikennöinti olisi ollut kalliimpaa koska pienemmät yksiköt, enemmän kuskeja ja polttoaineen hinta. Lisäksi riittävän kapasiteetin yksiköt kestää hyvässä lykyssä 300k km joskin loppuvaiheessa kulku on melkoista kidutusta. Hyvät kainuulaiset Skodat on liikenteessä vielä 2100 luvulla ja monella menee 1m km rikki parikin kertaa.

    Lähetetty minun SM-P610 laitteesta Tapatalkilla
    Otteita hankearviosta. Tuo väite bussivaihtoehdon pohjatöiden kalleudesta on todella absurdi jos on yhtään sattunut kulkemaan tuon radanjyrsintä-alueen lähellä.

    " Perustarkastelun mukainen hankkeen hyöty-kustannussuhde on 0,66 toteuttamisvuodelle 2024 eli hanke jää alle yhteiskuntataloudellisen kannattavuusrajan (1,00)."

    "Riittavän kapasiteetin tarjoaminen busseilla myös tulevaisuudessa edellyttää bussilinjan nykyisten telibussien korvaamista suurempikapasiteettisilla nivelbusseilla ja investointeja uusiin joukkoliikenneväyliin ja -kaistoihin, jotta vuorovälia? voidaan tihentää nykyisestä luotettavuuden heikentymättä liikaa. Tarvittavien investointien suuruudeksi on alustavasti arvioitu 54 miljoonaa euroa."

    Ja vuosikustannukset on tietysti busseja isommat joten lompsa on auki. Joku vaan nyt sattui pitämaan raiteita niin ihquna että ympäristöllä ja kuluilla ei ole niin väliä.

    "Suurimmat vuosittaiset kustannukset muodostuvat liikenno?intikustannusten kasvusta, pikaraitiotien infrastruktuurin kunnossapitokustannuksista ja tieliikenteestä kerättävien verojen ja maksujen määrän pienentymisestä "






  21. #3471
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.140
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fob Katso viesti
    Ei varsinaisesti ilmastomuutoksesta, mutta miksi yhtä suurta ääntä ei pidetä mikromuoveista?..
    Ihmiset ei pysty käsittelemään kuin yhtä katastrofia kerrallaan (jos sitäkään). Eikö männä viikolla myös uutisoitu, että otsoniaukko Etelämantereen päällä on taas ihan perkeleen iso. Eikö otsonikadon pitänyt olla menneen talven lumia?

    Raide-Jokeri on tosi jees, kyllä veronmaksajilla rahaa riittää. Pyörälenkkejä on tässä pari vuotta haitannut kyllä noi työmaat.


  22. #3472
    Liittynyt
    07/2004
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.257
    ^^ bussivaihtoehdossa päästään maksimissaankin alle puoleen ratikkavaihtoehdon liikennemääristä. Ja silloinkin pitäisi ostaa busseja joita maailmassa ei ole olemassa. Kaksinivelbusseja jotka pärjää Suomen olosuhteissa. Sen sijaan hyvä kainuulainen Skoda on edullinen, mukava ja kestävä.

    Lähetetty minun SM-P610 laitteesta Tapatalkilla

  23. #3473
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MV Katso viesti
    ^^ bussivaihtoehdossa päästään maksimissaankin alle puoleen ratikkavaihtoehdon liikennemääristä. Ja silloinkin pitäisi ostaa busseja joita maailmassa ei ole olemassa. Kaksinivelbusseja jotka pärjää Suomen olosuhteissa. Sen sijaan hyvä kainuulainen Skoda on edullinen, mukava ja kestävä.

    Lähetetty minun SM-P610 laitteesta Tapatalkilla
    Luottaisin tässä hankearvioon joka sanoo että bussivaihtoehto olisi ihan toimiva.

    Edit: lainaus hankearviosta.

    "Yhteensä runkolinjan 550 kapasiteetin kasvattaminen edellyttäisi siis 54 miljoonan euron investointia. Tarkasteluissa on oletettu, että nämä investoinnit mahdollistavat linjan palvelutason säilyttämisen nykyisellaään myös kysynnaän kasvaessa."

  24. #3474
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fob Katso viesti
    Ei varsinaisesti ilmastomuutoksesta, mutta miksi yhtä suurta ääntä ei pidetä mikromuoveista? Taitaa pian kaikissa eliöissä olla muovia. Pidemmän päälle tästä saattaa olla haittaa ja ehkä jopa vaikutusta luonnon tasapainoon.
    On mikromuoveista ollut täällä keskustelua, mutta niille voisi perustaa oman ketjun.

  25. #3475
    Liittynyt
    07/2004
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.257
    ^^ ollaan luettu eri hankearviota. Bussivaihtoehdossa on enemmän epävarmuuksia kuin vuodessa matkustajia. Esim se että busseja ei ole olemassa.

    Lähetetty minun SM-P610 laitteesta Tapatalkilla

  26. #3476
    ^niinhän niissä sanottiin ennekuin päätös tehtiin. Sitten näkemys muuttui tähän 2019 - hankearvioon.

    https://raidejokeri.info/wp-content/...i-ID-24372.pdf

    Sähköbussitkin tuli vielä kaiken päälle "puskista" ja vieläpä nivelmallisina. Nythän niitä näkee jo joka päivä siellä sun täällä.

  27. #3477
    Liittynyt
    07/2004
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.257
    ^ "Tuplanivelbussin liikennöintikustannuksista ei ole saatavilla luotettavaa tietoa, jota voisi hyödyntää tarkasteluissa, joten vaihtoehtoa ei ole hankearvioinnissa tutkittu tarkemmin."

    "Vertailuvaihtoehtona käytetyn nivelbussin kapasiteetti on kolmen minuutin vuorovälillä 1780 matkustajaa tunnissa. On epävarmaa, onko kapasiteettia mahdollista tästä kasvattaa vuoroväliä tihentämällä ilman, että bussiliikenne alkaa entisestään ketjuuntua ja tarjonnan täsmällisyys vähenee. Vuorovälin tihentämisen edellytyksenä on ainakin runkobussin joukkoliikennekaistojen lisääminen käytännössä koko reitin matkalle sekä liikennevaloetuuksien parantaminen vastaamaan Raide-Jokerin tasoa"

    Eli verrataan merkittävästi huonompaa vaihtoehtoa. Vastaavalla kapasiteetilla kustannuksista ei voi sanoa juuta eikä jaata. Niissä Nobinan uusissa sähköhaitareissa on noin 100 paikkaa mikä on puolet Jokerin ratikoista. Ja joka tapauksessa sähköbussit tarvitsevat latausinfraa. Jokerin reitti lienee jonkin verran pitempi kuin nyt sähköistetyt reitit.

  28. #3478
    ^Niin. Siis hanke on nyttemmin todettu kannattamattomaksi, hankkeen alussa luvut oli parempia. Muutaman sadan millin investointi versus 50 miljoonaa.

    Kivahan toi on varmaan mutta rakentamisen päästöjä ei tosiaan varmaan saada koskaan takaisin koska vaihtoehto eli sähköbussi on yhtä lailla "päästötön".

    Lisäksi sen operointi on merkittävästi edullisempaa.

    Päästöjä verrataan toki edelleen nykykalustoon joka on aikalailla harhaanjohtavaa joskin ovelaa.

    "Saastuttaako Raide-Jokeri?
    Päinvastoin. Raide-Jokerin myötä päästöt vähenevät merkittävästi. Hiilidioksidipäästöjen arvioidaan vähenevän noin 85 %, typenoksidipäästöjen (NOx) noin 95 % ja partikkelipäästöjen (PM) noin 70 % Bussi-Jokeriin (linja 550) verrattuna."

  29. #3479
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    norja
    Viestit
    259

  30. #3480
    Liittynyt
    10/2019
    Paikkakunta
    Hese
    Viestit
    1.355
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IJa Katso viesti
    Ei mitään uutta. Alla video, johon uutisessa viitataan:
    https://youtu.be/8R_Im6v3Jzk

    Melko suorasti käy taas jälleen kerran hyvin selväksi se fakta, ettei noiden hihhuleiden fokus ole missään luonnonsuojelussa tai ilmastonmuutoksessa, vaan anarkismiin viittaavassa halussa häiritä viranomaisten ja heitä tukevien kansalaisten toimintaa. Silti, tämä ryhmä saa mellastaa mielin määrin.

    Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •