Niin, siis ei tuota settiä ole pakko ottaa vaan voi ostaa pelkät sisuskalut, halutut ratchetit ja vaparin erikseen. Tuossa videossa on listattu nuo osat erikseen. Työkalun taitaa tarvita joka tapauksessa, jos haaveilee vetopuolen laakerin vaihtamisesta. Itse ostin tuota varten 350 navan sopuhintaan 45€, ja otin osat siitä.
29" kiekot ja vanteet - kokemuksia ja kysymyksiä
Collapse
X
-
laakeri mahtuu tulemaan pois ilman purkamistaAlkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viestiNiin, siis ei tuota settiä ole pakko ottaa vaan voi ostaa pelkät sisuskalut, halutut ratchetit ja vaparin erikseen. Tuossa videossa on listattu nuo osat erikseen. Työkalun taitaa tarvita joka tapauksessa, jos haaveilee vetopuolen laakerin vaihtamisesta. Itse ostin tuota varten 350 navan sopuhintaan 45€, ja otin osat siitä.
Comment
-
Oli ja meni, olis kelvannut :PAlkujaan tämän lähetti #78 Katso viestiFillaritorissa näytti olevan xm1501 uusi takakiekko myynnissä. Olis valmis ja sais heti
Räikkävapaaratas kiinnostelis sillä ajatuksella, että se palvelis ehkä sitten pidemmälle tulevaisuuteen. Tuohon alkuperäiseen kiekkoon ei kannattane euroja uhrata jos samaan hintaan saa tuollaisen e1900 takakiekon. Paitsi jos itse lähtis rakentelemaan...
Onko kellään kokemusta noista Huntin kiekoista? Dt swiss on kyllä huollettavuuden ja varaosien saatavuuden perusteella aika selkeä valinta. Puolassa kasatulle setille näyttäisi tulevan 100€ vähemmän hintaa kuin xm1700 setille saksasta tilattuna. Mun ajossa ei varmaan oikeasti ole mitään järkeä maksaa tuplahintaa e1900 settiin nähden, mut jos perustelen itselleni ajavani noilla maailman tappiin :P
Comment
-
On koska niistä on oma keskustelukin.Alkujaan tämän lähetti M A Katso viestiOnko kellään kokemusta noista Huntin kiekoista?...
Comment
-
Edullisesta ja kestävästä päästä E1900 on kyllä varma valinta. Ja vähän kevyemmästä ja paremmalla navalla sitten E1700. Ja jos ei ole vanteenhajoittajatyyppiä niin trailipyörään riittää vastaavat M1900 ja M1700 myös. Suht kestävässä maineessa nekin ja vähän kevyempiä. Ovat hyvin yleisiä ensiasennuskiekkoja. Mun edellisen pyörän M1900 otti pientä klommoa ja muuta osumaa pari vuotta parkissa ja kyseinen kiekko on vieläkin mulla varakiekkona kun haluan välillä 27.5 takakiekkoa kokeilla (tai kun 29 kiekko on ollut välillä hetken telakalla. Ks. Alla).
Mulla on ollut tän kesän Notubes flow mk3 ja olen jo pari kertaa saanut vannekehän vaihtokuntoon eli kivi on iskenyt niin ison klommon läpi että uusinta ollut edessä. Uusi takakiekko (joita ei ollut saatavilla) olis maksanut jotain 300 muistaakseni mutta varaosana sai onneksi näihinkin pelkkiä vannekehiä 90 eurolla. Kun pinnat ja napa oli ehjät niin pystyin vaihdattaa sen hi5bikesissa 60 eurolla. Sen 150 euroa siis maksoi molemmilla kerroilla mutta ei sentään ihan uuden hintaa. Katsoin silloin myös olisko ollut E1900 takakiekkoa ja mihin hintaan mutta varastot oli kesällä nollissa kaikkialla.
Comment
-
370 mahtuu. 350 ei. Tämän totesin kun konvertoin kynsinavan rätsetiksi vai mahtaako noissa olla eroja vuosimallin välillä?Alkujaan tämän lähetti jullli Katso viestilaakeri mahtuu tulemaan pois ilman purkamistaRaahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi
Comment
-
Menemättä liialliseen pilkunviilaukseen, useimmiten vapaarattaat ovat rakennettu räikkämekanismillta. Varsinainen vapaakytkin vapaarattaasta löytyy vain Onyx Racing Products -navoista patenttisuojan johdosta.Alkujaan tämän lähetti Kiituri Katso viestiOnko 1700 sarja yhtä tiheä kuin Mavicin navoissa missä vapaakytkin koostuu kahdesta akselilla peräkkäin hammaskehästä joita painetaan jousella toisiaan vasten. Näissä siis ei ole jousellisia yksittäisiä hampaita.
Comment
-
Vapaarattaita ei nyt kuitenkaan ole ihan hirveän montaa eri tyyppiä vaikka patentteja on monia myönnettykin:
- räikkätyyppiset, 2-6 kynttä nappaa kiinni hammaskehään, yleisin tyyppi
- hammaskehät vastakkain, esim DT Swiss, Chris King on "samanlainen mutta erilainen"
- yksisuuntainen laakeri, esim. vanha Shimanon Silent Clutch, True Precision/Box
- "vedossa metalliluiskat kääntyy lukitsemaan akselin", Onyxin systeemi
Ekassa eniten vaihtelua koska niitä tekee sekä halpisvalmistajat että hifivalmistajat, muita tyyppejä vaan laatuvalmistajat.
Onhan nuo erilaisia, tuommoista yksisuuntaista laakeria en oo testannut niiden muinaisten Shimanojen jälkeen mutta muista löytyy esimerkit tallista.
Comment
-
Kohtuullisen kattava lista! Tarkentaisin vielä, että Onyxin käyttämä mekanismi on tosiaan vapaakytkin.Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viestiVapaarattaita ei nyt kuitenkaan ole ihan hirveän montaa eri tyyppiä vaikka patentteja on monia myönnettykin:
- räikkätyyppiset, 2-6 kynttä nappaa kiinni hammaskehään, yleisin tyyppi
- hammaskehät vastakkain, esim DT Swiss, Chris King on "samanlainen mutta erilainen"
- yksisuuntainen laakeri, esim. vanha Shimanon Silent Clutch, True Precision/Box
- "vedossa metalliluiskat kääntyy lukitsemaan akselin", Onyxin systeemi
Toisesta listatusta versiosta eli DT:n käyttämästä Ratcher ring -versiosta erottaisin vielä erikseen mallit, joissa hammaskehissä on ikään kuin kierteen muotoa, jonka ansiosta kontaktivoima ainakin teoriassa vain suurenee poljinvoiman lisääntyessä. Näin ainakin Chris Kingin RingDrive-systeemissä. Lisäksi on vielä Rotorin vapaaratasysteemi, jossa navan rungon ja vapaarattaan välillä on kelluva kytkinlevy, joka ottaa kontaktin vapaarattaan kylkeen ja ulkokehältään navan runkoon.
Comment
-
Hiilikuitu, boost navat, XD-vapari ja 30mm--> sisäleveys. Ajo aika normaalia maastopyöräilyä ja budjettia ehkä 1000-1500€. Mitä ostaisit itse ? Kiire ei ole, mutta ajattelin tehdä vähän alustavaa kartoitusta.
Comment
-
Ei sinulle (Sotanorsu) mutta edullista kestävää takakiekkoa etsivälle dt swiss E 1900 on xd vaparilla jälleen saatavilla. 196 euroa bike-discountissa. Mulla oli sinne sähköpostihälytys kun tulee saataville ja nyt tuli. Pistin tilaukseen. Tää e 1900 tulee mulle bikepark kiekoksi magic maryn ja insertin kanssa ja joka saa saada runtua. Toinen olemassa oleva kiekko flow mk3 saa rullaavamman ja vähän kevyemmän renkaan (Hans Dampf trail soft) ilman inserttiä ja tulee trailikäyttöön. Kaksi gx pakkaa ja kaksi jarrulevyä jo löytyy joten vaihtaminen kiekkojen välillä on nopeaa.
https://www.bike-discount.de/en/buy/...arwheel-792377
Comment
-
Alkujaan tämän lähetti Sotanorsu666 Katso viestiHiilikuitu, boost navat, XD-vapari ja 30mm--> sisäleveys. Ajo aika normaalia maastopyöräilyä ja budjettia ehkä 1000-1500€. Mitä ostaisit itse ? Kiire ei ole, mutta ajattelin tehdä vähän alustavaa kartoitusta.
Recon Pro AM930 (30 wide int 25 deep) 29er mtb wheels are our all-rounder performers in the steep climbs and fast descents. For (tubeless) tires up to 2.7".
Mulla on tollaset DT240S navoilla. Emmä tiiä, voisin ostaa uudestaankin. En oo mitään valittamista keksiny.
Comment

Comment