
Alkujaan tämän lähetti
Arnold-62
Tässä mielenkiintoinen tapaus toisenkäden tietona: Tuttavalla on joku halpis sähköpyörä ( Yosemite ehkä?), muutaman vuoden ikäinen ja melkoisesti ajettu. Akku on jäänyt viime aikoina vajaaksi, vain n. 33 volttiin, kun alunperin meni yli 40:een.
Kertoi katselleensa juutuupista eri vinkkejä ja purki sitten akun, irroitti bms:n virtapiiristä, sekä jonkun 13 piikkisen kamman piirilevystä, oli ollut pistoliittimillä. Lepuutti noita ja laittoi kasaan. Seurauksena lataa nyt yli 40 volttiin ja range on palautunut. Muutaman kerran ladattu ja purettu ja pitää jännitteet. Mitä mieltä tästä?
On mahdollista tosin akun kapasiteetti voi olla heikentynyt ja akku voi vedellä viimeisiään.
Kapasiteetin näkee helpoiten ajokilometreistä. Onko range uudenveroinen? Tuskin.
Testi: jos akun jännite ei nouse noin 5h kuluessa 42 volttiin 2A n latausvirralla ja ajokilometrit ovat n. 10% alkuperäisestä niin saapi ostaa uuden akun. (riippuu km. vaatimuksista)
Li-ion akku tuhoutuu vasta jos sitä pidetään alle 30 voltin jännitteellä kauan (viikkoja tai kuukausia).
Se lepuuttaminen ei korjannut BMS ää. BMS ja Li-ion kennot eivät itsekseen tai lepuuttamalla korjaannu.
Li-ion kenno on kuluva ja heikkenevä tuote.
Olen hieman tutkinut Li-ion akkuja, niiden lataamista ja purkua.
Tuolla on dataa, kannattaa joka sähköpyöräilijän ladata koneelleen . . .
sivustot.net/Pekka/eb/ | pyöräilyä vuodesta 1960
Kirjanmerkit