HephaGarminElectrobikeGiant
Sivu 321 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 221 271 311 319 320 321 322 323 331 371 421 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 9.601 - 9.630 / 15440

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #9601
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.691
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hebe Katso viesti
    Ai:stä olisi niin huollissaan, sen kanssa tarvi säätää kuin uusia kiekkoja hankkiessa.
    Hankaloittaa se myös kiekkojen käyttöä ristiin eri pyörissä. Käytännössä pitää olla omat kiekot SuperSixiin.

  2. #9602
    Onko muita, jotka on koittaneet Pässilän Murskaa? Sopii paremmin adventure-painotteisempaan ajoon, mutta voisin kuvitella sillekin olevan tilausta.
    https://youtu.be/qXLTyE8a_f4

  3. #9603
    Liittynyt
    06/2005
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    390
    Minä tilasin Murskan itselleni keväällä. Osien haalimisessa oli omat ongelmansa mutta heinäkuun puolivälissä sain pyörän ajoon. Muita vastaavia en sinänsä harkinnut tai kokeillut, maastopyörää on tullut pääosin aina ajettua ja tällekin pyörälle oli suotavaa että rouheammallakin alustalla pääsee etenemään. Oikein tyytyväinen olen ollut hankintaan ainakin toistaiseksi.
    Osasarjana 1x11 grx800, kiekot DT gr1600 Vittorian 52-622 Terreno kumeilla.

    Lähetetty minun SM-A715F laitteesta Tapatalkilla

  4. #9604
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Mutta ihan oikeasti siihen nähden, miten kauan ja joka paikassa elektroniikka on jyllännyt ja miten itsestäänselvyys se on nykyään kaikkialla, on lähinnä hämmästyttävää, että pyörien elektronisoituminen on kestänyt niin tolkuttoman kauan.
    Tämä oli kiinnostava heitto, mistä olisi kiva jatkaa mutta minkä otsikon alla?

  5. #9605
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Tämä oli kiinnostava heitto, mistä olisi kiva jatkaa mutta minkä otsikon alla?
    No mites täällä https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...-hömpötykset!

  6. #9606
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Tuo Pässilän Murska on jotenkin mukavan rouhean oloinen laite.
    Mutta....joskus kattelin sen geometriaa niin mulle (pituuteni perusteella) suositellun koon reach on 6cm pitempi kuin nykyisen fillarin ja stackkikin on aika hurja.
    Pienemmänkin koon reach on 4 cm nykyistä pitempi.
    Miltä tuo on tuntunut ajella kun se lienee aika pitkä?

  7. #9607
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.030
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Dan Chabanov SuperSixistä: ”The things that make the EVO an excellent cyclocross bike also make it a great “fast” gravel bike.”
    Tuon jutun lopetus on minusta aika hyvä: Jos sinun versiosi gravelista on.....

    If your version of gravel is more about getting out there, exploring, camping, and being able to tackle whatever terrain you happen to find, I would urge you to look elsewhere (such as Cannondale’s Topstone Lefty). But if your version of gravel is a road race on dirt, this is probably the right gravel bike for you. If you race cyclocross, this is definitely the right bike for you.





  8. #9608
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.691
    Tuota parempaa myyntipuhetta SuperSix Evosta ei pysty lausumaan. Täytynee vielä miettiä onko Ai sales stopperi.

  9. #9609
    Liittynyt
    06/2005
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    390
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    Tuo Pässilän Murska...

    Mutta....joskus kattelin sen geometriaa niin mulle (pituuteni perusteella) suositellun koon reach on 6cm pitempi kuin nykyisen fillarin ja stackkikin on aika hurja.
    Pienemmänkin koon reach on 4 cm nykyistä pitempi.
    Miltä tuo on tuntunut ajella kun se lienee aika pitkä?
    Rungon mitoitus on tosiaan aikalailla maastopyörämäinen. Itse olen 179 pitkä ja otin suosituksen perusteella medium-large koon. Stemmiksi laitoin 60 millisen ja sen kanssa ajoasento tuntuu hyvältä. Korkeutta etupäällä on reilusti ja se varmaan osaltaan kompensoi pitkää vaakamittaa. Tällä pyörällä on suht leppoisa ajella myös alaotteelta mistä mieluiten ajan vaikeammat maastonkohdat. Tankona Zipp xplr 44 leveänä.
    En nyt ulkoa muista enkä jaksa googletella mutta aika samanlaisen ajoasennon saisi varmaan jostain On-One Inbred monstercrossarista, mikä mulla oli ideanakin kun tätä speksasin.

    Edellinen kippuratankokokemus on pari vuotta sitten myymästäni Felt F5 54cm maantiepyörästä, sillä pyörällä ei paljonkaan ole Murskan kanssa yhteistä Alaotteellekaan ei allekirjoittanut taipunut kuin vauhdikkaimmissa alamäissä

    Lähetetty minun SM-A715F laitteesta Tapatalkilla

  10. #9610
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Tuota parempaa myyntipuhetta SuperSix Evosta ei pysty lausumaan. Täytynee vielä miettiä onko Ai sales stopperi.
    Vaikka siitä ei varmaan muuta hyötyä olisikaan, niin ainakin rungosta tulee nätimpi, kun saa lyhyen chainstayn ja ison rengastilan ilman, että chainstay pitää dropata. Mä voisin ilomielin vaihtaa Stiggyn droppi-chainstayn Ai:hin, jos vois valita.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  11. #9611
    Liittynyt
    06/2013
    Viestit
    175
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hebe Katso viesti
    Ai:stä olisi niin huollissaan, sen kanssa tarvi säätää kuin uusia kiekkoja hankkiessa. Bb30 keskiöstä ennemmin jättäisin ostamatta, omassa superX meni keskiö takuuvuoden aikana kolmesti (n. 3000km välein) ja sitten vaihtu pyörä.
    Saako normikiekon säädettyä tuolle ai:lle suoraan rihtaamalla vai joutuisko tuossa uusimaan pinnatkin, jos vanhat kiekot haluaa Cannondale-yhteensopiviksi?

  12. #9612
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Mä muistan muuten sellaisen ajan, kun oli ”hienoa” saatuani Australiassa asuvalta kummitädiltäni meidän ala-asteluokan ensimmäisen digitaalisen kellon tuliaisina. Mekaaniset oli normi. Nykyään on vähän toisin päin. Fillarit tulee vaan noin nelkyt vuotta perässä

    Mutta ihan oikeasti siihen nähden, miten kauan ja joka paikassa elektroniikka on jyllännyt ja miten itsestäänselvyys se on nykyään kaikkialla, on lähinnä hämmästyttävää, että pyörien elektronisoituminen on kestänyt niin tolkuttoman kauan.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Tämä oli kiinnostava heitto, mistä olisi kiva jatkaa mutta minkä otsikon alla?
    Niin miksi ei täällä? Kyllähän tänne retroilun vastapainoksi pitäisi mahtua keskustelu uusista jutuista ja niiden hyödyistä, vaikka olisivatkin joko marginaalisia tai moni uusi juttu raakile alussa.

    Fillareista tulee itselle mieleen automotive-segmentti ennen Teslaa, tosin sillä erolla että automotiven innovaatio- & tuotekehitys-koneisto on niellyt käsittämättömän määrän rahaa ja sai ulos vain inkrementaalisia parannuksia joka nyt Teslan innovaatiotoiminnan valossa näyttää nyherrykseltä. No nythän toisaalta koko tuo toimiala on nykäisty mukaan aktiivisempaan ja kunnianhimoisempaan toimintaan. Fillareissa lienee nyt sähkö (moottorit, ei vaihteet) joka ajaa isoimmin innovaatioita, monella muulla alueella sitten markkinointitiimit saavat hoitaa "innovaatiot" uusine väreineen, vähän geon säätöä uusiin malleihin jne. ja tietenkin pitää ajaa jokin uusi standardi ("boost v2 navat" tms.) markkinaan jolla saadaan upgrade-syklit pidettyä vauhdissa ja firmat elossa.

    Tästä tulikin mieleen että täällä ei sähköavustuksesta ole juuri juteltu - taisi vikat kommentit olla lähinnä "ei koskaan minulle" sarjaa. Nyt voikin arvuutella ottaako vuosia tai kuukausia ennenkuin tämä muuttuu. Arkipyöräilyssä käänne jo nähty, maastopyöräilyssä vahvaa etenemää, maantie- & gravel lapsenkengissä jos sitäkään?

    (Kellot muuten mielenkiintoinen verrokki - nythän rannekello on lähes merkityksetön kapistus alkuperäisen tarkoituksen osalta. Siksi keski-ikäiset brassailee statusta nostavilla mekaanisilla kelloilla ja lopuilla sporttitietokone joko todellisen tarpeen ja / tai statuksen takia)

  13. #9613
    Liittynyt
    06/2000
    Paikkakunta
    Nurmijärvi Rajamäki
    Viestit
    1.511
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
    (Kellot muuten mielenkiintoinen verrokki - nythän rannekello on lähes merkityksetön kapistus alkuperäisen tarkoituksen osalta. Siksi keski-ikäiset brassailee statusta nostavilla mekaanisilla kelloilla ja lopuilla sporttitietokone joko todellisen tarpeen ja / tai statuksen takia)
    Aivan, ja mekaaninen kello ei ole verrattavissa mekaaniseen vaihteistoon, vaan paremminkin sähkövaihteistoon. Mekaaninen kello nimittäin pysähtyy, eikä näytä aikaa, jos jätät sen kaappiin pitkäksi aikaa. Sitä pitää huoltaa kalliisti kellosepällä. Patterikello taas käy jopa vuosia ilman mitään temppuja. Mekaaninen polkupyörän vaihteisto on aina valmiina lenkille, eikä sitä tarvitse viritellä yhtään käyttökuntoon. Sähkövaihteisto sen sijaan unohtuu helposti ladata, ja lenkki voi jäädä väliin. Mekaaninen kello on muutenkin aivan epäluotettava, epätarkka ja p*ska ajannäyttäjä. Sähkövaihteisto voi olla ihan hyväkin, ei siinä mitään.

    Kuten yllä todistettu, vanha mekaaninen vs. uusi ja sähköinen teknologia ei ole aina suorassa suhteessa käyttökokemuksen helppouden ja luotettavuuden kanssa
    Pyöräily on kivaa!

  14. #9614
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    ^
    "Sähkövaihteisto sen sijaan unohtuu helposti ladata, ja lenkki voi jäädä väliin"
    Pari kertaa kaudessa on hyvin muistanut ladata.

  15. #9615
    K.Kuronen Guest
    Mä en pidä näitä sähkövaihteita ja vastaavia kovin kummoisina innovaatioina. Analogia voisi löytyä vaikka ompelukoneesta: poljettavaan tarvittava lihasvoima on korvattu moottorivoimalla, mutta periaatteessa samat työt tulee tehdyiksi.

    Omassa käytössä en uskoisi, että mikään ajorupeama olis sellainen, joka mekaanisilla vaihteilla jäisi tekemättä, mutta sähköisillä onnistuisi.

  16. #9616
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    No esim AXS vaihtaja osaa väistyä tieltä pois kun se saa osuman. On siinä muutakin älyä kuin pelkästään vaijerin vetoliike korvattu moottorilla. Vaihtaa myös todella nopeasti mitä oon ymmärtäny. Nyt kun päivitin SLX->XT vaihtajan on tullut yllätyksenä, kuinka paljon vaihdevipu vaikuttaa vaihteenvaihdon nopeuteen. Vastaavaa kokemusta voisi varmaan sähköllä saada.

    Eikös shimanolla saa automaagiseksikin tuon vaihtamisen?

  17. #9617
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Onhan se sukkelampi vaihtamaan. Ainakin minun ajoissa jossa koetan pitää vauhdin ja kadenssin omaan makuuni sopivana. Vetovaihe kun vaihtamisesta kun jää kokonaan pois. Sitä voisi kuvitella että jos siihen menee jonkin sekunnin nopeammin että mihin v*ttuun tässä on kiire niin minulle se tuntuu täsmällisyytenä, välittömänä toimenpiteenä. Välitöntä reagointia. Kyllä AXS minun kohdallani, minun ajotyylilläni tuo selkeää parannusta ja mukavuutta. Innovaatioksi en osaa sitä kuvitella. Ja mitä lataamiseen tai sen mahdolliseen unohtamiseen niin sehän on
    yksilöstä kiinni. Jos ei varsinkaan varoitukset riitä.

  18. #9618
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.267
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Omassa käytössä en uskoisi, että mikään ajorupeama olis sellainen, joka mekaanisilla vaihteilla jäisi tekemättä, mutta sähköisillä onnistuisi.
    No mulla on gravellilla pariin kertaan noin meinannut käydä. Maantielle en osaa sähköjä oikein vieläkään kaivata.

    Ensin meni hiekanjyviä vaihtajan kahvan rattaiden väliin ja etuvaihtaja herkesi toimimasta. Toisella kertaa pitkän kuralenkin jälkeen takavaihtaja ei enää vaihtanut alaspäin. Voimansiirto oli niin moskassa, ettei vaihtajan jousi jaksanut enää liikuttaa vaihtajaa.

    Yhdessäkään pyörässä ei tosiaan vielä di2 ole, mutta gravelliin se kyllä ensin tulee.

  19. #9619
    K.Kuronen Guest
    ^Kaikkea voi sattua: mulla on mekaanisen jarrusatulan väliin mennyt pieni kivi siten, että jarru jumitti laahaamaan. Kurassa ollutta takavaihtajaa on tullut huuhdeltua reissussa useampaankin otteeseen, mutta matka on jatkunut.

    Innovaatioksi näkisin sellaisen, mikä vie pyörätyypin uusille urille, kulkemaan omaa kehitystietä useiden välivaiheiden kautta vieden pyörän palautumattomasti omaksi tyypikseen. Ehkä graveli on jo eriytymässä omaksi.

  20. #9620
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Föhn Katso viesti
    Onhan se sukkelampi vaihtamaan. Ainakin minun ajoissa jossa koetan pitää vauhdin ja kadenssin omaan makuuni sopivana. Vetovaihe kun vaihtamisesta kun jää kokonaan pois. Sitä voisi kuvitella että jos siihen menee jonkin sekunnin nopeammin että mihin v*ttuun tässä on kiire niin minulle se tuntuu täsmällisyytenä, välittömänä toimenpiteenä. Välitöntä reagointia. Kyllä AXS minun kohdallani, minun ajotyylilläni tuo selkeää parannusta ja mukavuutta. Innovaatioksi en osaa sitä kuvitella. Ja mitä lataamiseen tai sen mahdolliseen unohtamiseen niin sehän on
    yksilöstä kiinni. Jos ei varsinkaan varoitukset riitä.
    Jep ja parasta siinä on se, että se vaihtaa aina samalla tavalla pienellä liikkeellä. Ei mulla AXS:ää sorapyörässä ole, mutta maasturissa kyllä. Sorapyörän mekaanisissa Forceissa ärsyttää, että kevyemmälle vaihtamisen kanssa on tarkkaa, miten sitä vipua liikuttaa, että vaihtaminen menee smoothisti. Joka lenkillä tulee virhevaihtoja. AXS:llä noista pääsisi eroon tai sitten Shimanolla, joka ilmeisesti istuu omiin isoihin kouriin paremmin, kun ei minulla sen kanssa tuota ongelmaa ole.

    Onhan ne sähkövaihteet kivat ja hienot, mutta ilmankin kyllä pärjää. Jos on valmis panostamaan ja haluaa loistavasti toimivat vaihteet niin mikä ettei.

  21. #9621
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    AXS kohdalla sukkela vaihtaminen ei varmaankaan tarkoita samaa mitä itse mietin eli napin painalluksesta vaihteen vaihtamiseen. Tuossahan on ihan huomattava viive langattomuuden vuoksi verrattuna moneen mekaaniseen tai di2. Eihän tuo käytännössä vaikuta kuitenkaan mihinkään varsinkin harrasteajamisessa.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Toisella kertaa pitkän kuralenkin jälkeen takavaihtaja ei enää vaihtanut alaspäin. Voimansiirto oli niin moskassa, ettei vaihtajan jousi jaksanut enää liikuttaa vaihtajaa.
    Tälläisestä tilanteesta ei taida sähkövaihtajatkaan kovin tykätä vaikka voimalla saisikin runnottua vaihteen sisään. Varsinkin Sramin vaihtajissa ei taida olla mitään rajoitinta voiman käyttöön vaan vääntävät väkivaltaisesti vaihteen sisään. Jos siellä on paljonkin kuraa välissä niin luulisi alumiiniset osat vääntyvän hyvinkin nopeasti, kun vääntöä noissa moottoreissa riittää. En olisi heti uskonut, että etuvaihtaja voi vääntää eturattaan parikymmentä astetta mutkalle ulospäin keskiöstä, kun ollut huonossa säädössä. Tätä tosin näkynyt sattuvan enemmän 11sp eTapin kanssa eli en tiedä onko AXS jotakin kehitystä tämän suhteen.

  22. #9622
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
    Niin miksi ei täällä? Kyllähän tänne retroilun vastapainoksi pitäisi mahtua keskustelu uusista jutuista…
    Eli siis minulle pyörät pitää olla mekaanisia, sähkövaihteita en huolisi kuin pakotettuna.

    Ensimmäinen ammattini 80-luvulla oli koneasentaja ja siitä asti olen työskennellyt mekaanisen kunnossapidon parissa teollisuudessa ja kiinteistötekniikassa. Ja olen kersasta asti tykännyt kaikista mekaanisista laitteista ja pitää sanoa että mielestäni olen jopa ihan kohtuu hyvä niiden korjaamisessa. Mutta onhan niitä nyt tullut jo rassattua kun ikää on yli 50 vuotta. (Kotona aikoinaan isän kanssa korjattiin itse pesukoneet, ruohonleikkurit, mopot ja kaikki mahdolliset vempaimet ja autot myös tietysti.)

    Eli tykkään siitä fiiliksestä että olen itse kasannut pyörät ja tiedän kuinka jokainen osa pelaa ja kuinka se on paikalleen laitettu. Ja joku sähkövaihteet rikkoisi sen feng shuin pahasti. Minulle olisi kauhistus jos jollain kännykän aplikaatiolla pitäisi parametroida takavaihtajaa.

    Onhan sähkötekniikka tulevaisuutta ja varmaan ne vaihteet toimii hienosti. Mutta minä yritän pärjätä hautaan asti ilman sellaisia.

  23. #9623
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.267
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    ^Kaikkea voi sattua: mulla on mekaanisen jarrusatulan väliin mennyt pieni kivi siten, että jarru jumitti laahaamaan. Kurassa ollutta takavaihtajaa on tullut huuhdeltua reissussa useampaankin otteeseen, mutta matka on jatkunut.

    Innovaatioksi näkisin sellaisen, mikä vie pyörätyypin uusille urille, kulkemaan omaa kehitystietä useiden välivaiheiden kautta vieden pyörän palautumattomasti omaksi tyypikseen. Ehkä graveli on jo eriytymässä omaksi.
    Tsiisus nyt mennään korkealla gravellin kehityksen kärjessä

  24. #9624
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.267
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohannesP Katso viesti
    AXS kohdalla sukkela vaihtaminen ei varmaankaan tarkoita samaa mitä itse mietin eli napin painalluksesta vaihteen vaihtamiseen. Tuossahan on ihan huomattava viive langattomuuden vuoksi verrattuna moneen mekaaniseen tai di2. Eihän tuo käytännössä vaikuta kuitenkaan mihinkään varsinkin harrasteajamisessa.


    Tälläisestä tilanteesta ei taida sähkövaihtajatkaan kovin tykätä vaikka voimalla saisikin runnottua vaihteen sisään. Varsinkin Sramin vaihtajissa ei taida olla mitään rajoitinta voiman käyttöön vaan vääntävät väkivaltaisesti vaihteen sisään. Jos siellä on paljonkin kuraa välissä niin luulisi alumiiniset osat vääntyvän hyvinkin nopeasti, kun vääntöä noissa moottoreissa riittää. En olisi heti uskonut, että etuvaihtaja voi vääntää eturattaan parikymmentä astetta mutkalle ulospäin keskiöstä, kun ollut huonossa säädössä. Tätä tosin näkynyt sattuvan enemmän 11sp eTapin kanssa eli en tiedä onko AXS jotakin kehitystä tämän suhteen.
    Itseasiassa ketju oli vaan niin kuiva, ettei jousikuorma riittänyt kitkavaihtajan kanssa. Shimanon kanssa en ole tuohon usein törmännyt, mutta sramissa tämä on kai suht yleistä isojen pakkojen kanssa.

  25. #9625
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.244
    ^Lienee ei kyse mistään retroilusta vaan yksinkertaisesti siitä että simppelikin tekniikka toimii... Lähtökohtaisesti en ymmärrä mitä erinomaisuutta saavutetaan modermilla vaihteilla ja jarruilla kun perinteisetkin toimii aivan mainiosti?
    Aikoinaan kun vakavissaan aloitti niin vivut oli vaakaputkessa ja vaihtaja oli aina kohdallaan ja kun kahvaa puristi niin pyörä pysähtyi... Siis onko pyöräilystä tullut jonkinlainen insinöörien ja nörttien temmelyskenttä ettei mikään onnistu ilman viimeistä teknologiaa?
    Stack/Reach/Fuck...

  26. #9626
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.402
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    ...tulee virhevaihtoja. AXS:llä noista pääsisi eroon tai sitten Shimanolla...

    Onhan ne sähkövaihteet kivat ja hienot, mutta ilmankin kyllä pärjää. Jos on valmis panostamaan ja haluaa loistavasti toimivat vaihteet niin mikä ettei.
    Tuossa on kiteytetty se miksi tullut Di2 hankittu sekä maantielle että soralle. Ilmankin pärjää mutta on ne kivat.
    Tällaisena heikko jalkaisena harrastelijana arvostaa kun ylämäessä kahvojen päällä olevaa nappia painaa peukalolla pari milliä ja takavaihtaja heittää ketjua isommalle rattaalle pang, pang, pang, aina tarkasti ja varmasti.

  27. #9627
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohannesP Katso viesti
    AXS kohdalla sukkela vaihtaminen ei varmaankaan tarkoita samaa mitä itse mietin eli napin painalluksesta vaihteen vaihtamiseen. Tuossahan on ihan huomattava viive langattomuuden vuoksi verrattuna moneen mekaaniseen tai di2. Eihän tuo käytännössä vaikuta kuitenkaan mihinkään varsinkin harrasteajamisessa.
    Viive?minkälaisesta viiveestä tässä oikein puhutaan. Ihan en kyllä löydä kuvailemaasi ominaisuutta AXS;stä. Meneehän se toki nukkumaan muistaakseni 30 sekunnin käyttämättömyyteen jälkeen mut herää yhdellä näpäytyksellä. Edellyttää siis ennakointia halutessaan. Mutta tälläkään ei tarvitse päätän vaivata. Minulla ainakin on vaihto ihan välitön kun lapaa hipaisee.

  28. #9628
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
    (Kellot muuten mielenkiintoinen verrokki - nythän rannekello on lähes merkityksetön kapistus alkuperäisen tarkoituksen osalta. Siksi keski-ikäiset brassailee statusta nostavilla mekaanisilla kelloilla ja lopuilla sporttitietokone joko todellisen tarpeen ja / tai statuksen takia)
    Eikös polkupyörienkin kanssa ole käynyt/käymässä vähän samoin. Alkuperäinen tarkoitus on ollut siirtyä paikasta a paikkaan b suhteellisen yksinkertaisella mekaanisesti toimivalla, lihasvoimin ”vedettävällä” laitteella. Nykyään keski-ikäiset brassailee ihan muunlaista käyttöä varten hankituilla, statusta nostavilla sähkövaihdepyörillä.

    Vaikka joku oli sitä mieltä, että sähkövaihteistoa pitäisi ennemmin verrata mekaanisiin kelloihin, niin minä en kyllä ole. Samalla tavalla mekaaniset vaihteet vaatii enemmän säännöllistä huolenpitoa ja osien vaihtoa kuin mekaaniset kellot. Vaijereita ja kuoria pitää uusia aika-ajoin ja ei ne mekaaniset kahvojen sisuksetkaan ikuisia ole. Sähkövaihteissa, ainakaan kahvoissa, ei ole kuluvia osia.

    Nyt muuten on sitten tulossa se 105 Di2:kin, joten aletaan lähennellä sellaista tilannetta, kun mekaanisia vaihteita ei enää harrastepyöriin tehdä ollenkaan. Koskahan tulee ensimmäiset massatuotantorungot, joissa ei ole vaijerimahdollisuutta lainkaan vai joko sellaisa on?

    (Ps. mulla on kyllä rannekello ihan aktiivisesti käytössä oleva työkalu. En todellakaan jaksa kaivaa puhelinta esiin joka kerta katsoakseni kelloa ja esim. asiakkaiden kanssa työskennellä puhelimen tuijottelu, edes kellon katsomisen vuoksi, ei ole kovinkaan kohteliasta. Lisäksi toimenkuvani on sellainen, että sekä kellon ajalla että ajankäytöllä on merkitystä.)
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  29. #9629
    F. Kotlerburg Guest
    Niin millä kukakin brassailee. Sähkövaihteilla vai mittatilaustyönä hitsatulla teräsrungolla, kun kaupalliset tuotteet ei kelpaa.

    Mekaanisia vaihteita harrastepyöriinkin tehdään varmasti vielä pitkään.

  30. #9630
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.267
    Minä brassailen mekaanisella r9100 dura-acella. Ai että naksuu nätisti.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •