ElectrobikeGarminHephaGiant
Sivu 318 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 218 268 308 316 317 318 319 320 328 368 418 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 9.511 - 9.540 / 15442

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #9511
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.614
    Jokin aika sitten toisaalla oli puhetta tommosista reppuun kiinnitettävistä pyörätelineistä. Oli varmaan muitakin toteutustapoja ja valmistajia.
    https://pushcomponents.com/produkt/hookabike/?lang=en

  2. #9512
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.256
    Milloin nähdään kaupoissa ensimmäiset bikehiking-pyörät? Kuten gravel, mutta hieman korkeampi runko, jotta on helpompi kantaa ja ehkä vannejarrut painonsäästön vuoksi - vähän niin kuin ne sellaiset cyclocross-pyörät joskus muinoin..
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  3. #9513
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Milloin nähdään kaupoissa ensimmäiset bikehiking-pyörät? Kuten gravel, mutta hieman korkeampi runko, jotta on helpompi kantaa ja ehkä vannejarrut painonsäästön vuoksi - vähän niin kuin ne sellaiset cyclocross-pyörät joskus muinoin..
    Multa on vapautumassa kohta tuollainen kunhan saan tehtyä dynamokiekon ensin tuohon uuteen. Varmaankin hinta 1500 -> kun uutena maksoi 1500


    --
    Murphy elää!
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  4. #9514
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Milloin nähdään kaupoissa ensimmäiset bikehiking-pyörät? Kuten gravel, mutta hieman korkeampi runko, jotta on helpompi kantaa ja ehkä vannejarrut painonsäästön vuoksi - vähän niin kuin ne sellaiset cyclocross-pyörät joskus muinoin..
    Ja paikat pullotelineille ja muut kiinnikkeet puuttuvat: ei lokareita, ei tarakoita.

  5. #9515
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.148
    Ja maksimissaan 33 mm leveät renkaat ettei niistäkään kerry turhaa painoa.


  6. #9516
    K.Kuronen Guest
    ^Mutta sitten on keksitty krossari uudestaan ja se ei käy. Laitetaan lajityypilliselle bikehik(e)ing-pyörälle vaatimukseksi vähintään 47-milliset 650b-renkaat.

  7. #9517
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    Pohjois-Pohjanmaa
    Viestit
    906
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Milloin nähdään kaupoissa ensimmäiset bikehiking-pyörät? Kuten gravel, mutta hieman korkeampi runko, jotta on helpompi kantaa ja ehkä vannejarrut painonsäästön vuoksi - vähän niin kuin ne sellaiset cyclocross-pyörät joskus muinoin..
    Hyvä ajatus. Sitten jos tosiaan vielä saisi niihin bikehiKing- pyöriin keskiön vähän korkeammalle niin ei kannot eikä avolouhikot haittaisi niin pyörän tunkkaamsita. Ihan niinkuin niissä cycloissa taisi olla aikanaan.
    Peikkomainen flaksi

  8. #9518
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.250
    ^Miksei suoraan 26" kiekkoihin mennä, riittävän karkeat 2.2" alle...

  9. #9519
    K.Kuronen Guest
    ^Mä lähtisin siitä liikkelle, että ollaan laajennetun gravelin käsitteen kanssa tekemisissä: ajetaan runsaasti sorateitä ja lisäksi patikoidaan vähäistä enemmän.

  10. #9520
    Liittynyt
    07/2020
    Viestit
    370
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Miksei suoraan 26" kiekkoihin mennä, riittävän karkeat 2.2" alle...
    Tai jopa mullet-ratkaisu? 29" eteen ja 27.5" ellei peräti 26" taakse. Toimii kuulemma dh- ja enduro-kisoissa, joten pitäisi sopia myös graveliin kuin nenä päähän. Pyörän kanssa voisi vaeltaa jonkun sopivan nousun päälle, josta olisi sitten hauska lasketella alas. Dropperipostilla satula alas ja tulta päin!

    Lukkopolkimetkin voisi suoraan vaihtaa fläteiksi, niin ei tarvitsisi turhaan kantaa kaksia kenkiä, vaan samoilla monoilla voisi suorittaa kävelyt ja ajot.


  11. #9521
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    4.941
    Kahdet kengät jotain lyhyttä puskatunkkausta varten on turhaa. Useimmilla maastopyöräilyyn tarkoitetuilla kengillä voi aivan hyvin tunkata kilometrikaupalla.

  12. #9522
    Liittynyt
    06/2000
    Paikkakunta
    Nurmijärvi Rajamäki
    Viestit
    1.511
    ^Näin on, mutta talvella voisi olla sukset mukana. Vielä kun kehitettäisiin SPD-yhteensopivat siteet, vai onkohan jo olemassa?
    Pyöräily on kivaa!

  13. #9523
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    4.941
    ^suksia pitää pystyä kääntämään, jolloin kiertämällä aukeava klossi ei kuulosta toimivalle. Mutta on nykyisin kestäviä ja toimivia yleissiteitä, joihin sopii mikä vaan kenkä. Pulottava klossi voi tietty haitata joitakin sidemalleja.

  14. #9524
    K.Kuronen Guest
    ^^Olen ruutuja hakiessa uittanut ajokenkiä suossa ja vastaavaa, mutta silloin tarkoituksena oli päästä tiettyyn paikkaan lähes hinnalla millä hyvänsä. Mutta kuietenkin ensin tutkin muita vaihtoehtoja.

    Vähän läpällä heittämäni jutun ajatuksena oli haarukoida, miten houkuttelisin itseni bikehikingin pariin, ihan halusta ja vapaaehtoisesti. Vaikka voisin, eli se olisi mahdollista, tehdä tätä ajokengillä, niin tekemättä jäisi, siis minulta.

    Vaihdettuani sorapyörään 650b-kiekot ajot suuntautuivat aivan itsestään huonommalle alustalle ja poluillekin. Pyörän nosto olalle on luonteva jatko, mutta sellaisilla ehdoilla ja varusteilla, joilla se oikeasti tapahtuu.

    (Kevytretkeilijät tietävät, että parisataa grammaa jalassa vastaa noin kiloa repussa. Kevyillä tossuilla on kevyt kävellä)

  15. #9525
    Terve, aloin tässä katselemaan pitkästä aikaa fillaria kevyeen lenkkeilyyn ja tämä xxl:n graveli vaikuttaa houkuttelevalta.
    Tuossa lukee että mainostuote ja voimassa 12.9 asti niin millä hinnalla ne on noita normaalisti myynyt ?

    https://www.xxl.fi/white-gx-lite-21-...0aAgR_EALw_wcB

  16. #9526
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.250
    ^ Ei ainakaan paljoa tuota arvokkaampi ole, kai jossain kahdeksansadan nurkilla pyörii...
    Suositan hieman enemmän panostamaan, jossain vaiheessa kun haluaa/joutuu osia niin tulee kalliiksi tuollaisen kasin uusiminen...

  17. #9527
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.009
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marcus84 Katso viesti
    Terve, aloin tässä katselemaan pitkästä aikaa fillaria kevyeen lenkkeilyyn ja tämä xxl:n graveli vaikuttaa houkuttelevalta.
    Tuossa lukee että mainostuote ja voimassa 12.9 asti niin millä hinnalla ne on noita normaalisti myynyt ?

    https://www.xxl.fi/white-gx-lite-21-...0aAgR_EALw_wcB
    Se seuraava malli on paljon parempi hinta laatu-suhteeltaan. Hintaeroa vain 300€ ja erona ainakin tubelesskiekot, GRX voimansiirto nestejarrulla ja läpiakselit. Näyttää koot olevan kiven alla mutta noita on tullut ja mennyt pitkin kesää. Jos ei ihan akuutti juttu ole niin kyselisin ainakin tuon perään.

    https://www.xxl.fi/white-gx-ltd-2x10...179896_1_style

  18. #9528
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    Ite ollu varsin tyytyväinen tuohon GX malliin. Tuli maastopyörän kaveriksi seikkailulenkeille ja yleiseen suhailuun alustasta huolimatta. Helppoja polkujakin tulee ajettua aika-ajoin. Jarrut toimii hienosti 1-2 sormella. Itse renkaat ei oo tubeless ready, mutta kiekot on. Tosin nekin joutuu itse teippaa ja venttiilit hommaa, mikäli tubeless käyttöä halajaa.
    Kuminauha muokkasi tätä : 10.09.2021 at 11.48

  19. #9529
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.250
    Tuo Hitin suosittelema ehdottomasti parempi kuin kysyjän alkuperäinen...

  20. #9530
    Terve!

    Gravelpyörä löytynyt, mutta osasarja vielä mietityttää.
    Shimano GRX RX815 DI2 (11 spd, 11-34) vs SRAM Force eTap AXS1 (12 spd, 10-36). Hinta SRAM-osasarjalla on 600 euroa halvempi (alennuksessa).

    En ole näistä hyvin perillä, olen ajanut aiemmin vain shimanon 105:lla.
    Tämä graveli tule palvelemaan myös ainoana maantiepyöränä, joten maantiekiekkojen hankinta myös edessä. Lisäksi ajan kesällä triathlonpyörää, nykyinen on mekaanisilla Shimanon 105 osilla, mutta pyörä saattaa mennä myös vaihtoon, jolloin tähän "graveliin" hankittavia maantiekiekkoja voisi käyttää myös tulevassa uudessa triathlonpyörässä.

    Onko palstalaisilla mielipiteitä kumpaan osasarjaan kannattaisi päätyä? 2x eturattaat soveltuvat ilmeisesti hiukan paremmin maantieajoon, mutta onko 600 lisäeuron arvoiset?

  21. #9531
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.709
    Tuossa joutuu valitsemaan kahden erinomaisen välillä. Käy kokeilemassa molempia ja valkkaa paremmin sinulle sopiva. Itsellä gravelreitit on senverta seikkailupainotteisia, että 40-40 välitys on juuri passeli, eli kannattaa ainakin selvittää voiko Sramiin vaihtaa laajempiskaalaista pakkaa. Toki jos ajaa KOVAA, niin 38/40-36 voi olla ihan riittävä.

    Mulla on Di2 1x systeemi ja toimiihan se kuin junan vessa, kunhan muistaa muutaman kerran vuodessa ladata akun. Sähkön edut tulevat ehkä VIELÄ paremmin esiin jos on myös etuvaihtaja, 1x systeemissä hyvä mekaaninen toimii myös todella hyvin.

  22. #9532
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti serveelo Katso viesti

    Onko palstalaisilla mielipiteitä kumpaan osasarjaan kannattaisi päätyä? 2x eturattaat soveltuvat ilmeisesti hiukan paremmin maantieajoon, mutta onko 600 lisäeuron arvoiset?
    Maantielle 1x saattaa olla riittämätön ja/tai pykälät turhan kaukana toisistaan.


    --
    Murphy elää!
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  23. #9533
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.250
    SRAM on langaton...

  24. #9534
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti serveelo Katso viesti
    Terve!

    Gravelpyörä löytynyt, mutta osasarja vielä mietityttää.
    Shimano GRX RX815 DI2 (11 spd, 11-34) vs SRAM Force eTap AXS1 (12 spd, 10-36). Hinta SRAM-osasarjalla on 600 euroa halvempi (alennuksessa).

    En ole näistä hyvin perillä, olen ajanut aiemmin vain shimanon 105:lla.
    Tämä graveli tule palvelemaan myös ainoana maantiepyöränä, joten maantiekiekkojen hankinta myös edessä. Lisäksi ajan kesällä triathlonpyörää, nykyinen on mekaanisilla Shimanon 105 osilla, mutta pyörä saattaa mennä myös vaihtoon, jolloin tähän "graveliin" hankittavia maantiekiekkoja voisi käyttää myös tulevassa uudessa triathlonpyörässä.

    Onko palstalaisilla mielipiteitä kumpaan osasarjaan kannattaisi päätyä? 2x eturattaat soveltuvat ilmeisesti hiukan paremmin maantieajoon, mutta onko 600 lisäeuron arvoiset?
    2x eturattaita en miettisi ekana 600 euron kysymyksenä vaan mitä ajaa ja mihin on tottunut: Jos ajaa paljon maantietä, myös kovilla ryhmälenkeillä tai kisaa ja jalat on totutettu tiettyyn optimikadenssiin niin 2x selvä voittaja. Jos taas ajaa vaihtelevaa "rolling-hills" gravelia ja / tai haluaakin totuttaa jalkoja vähän sietämään muutakin kuin optimikadenssia niin 1x on oikein jees. Toisekseen valinnat tässä vaikuttaa myös tulevan triathlonpyörän vaihteistoon koska SRAM ja Shimano ei täysin yhteensopivia ole näissä +11s systeemeissä.

    Itsellä SRAM, kokeiltu on Di2 myös. Oma näkymys SRAM-eduista:
    - Vaihdeläpyskät toimii myös talvihanskoilla tiukoissa tilanteissa toisin kuin Di2 jolla pitää osua oikeaan kahdesta vierekkäisestä pienemmästä lätkästä
    - 12s vs. 11s kuulostaa pieneltä erolta mutta kun on tullut ajettua maasturilla aikanaan muutama vuosi 1x11s ja sitten upgreidi 1x12s niin kyllä se yksikin lisäpykälä 1x vaihteistossa nimenomaan teki selvän ja merkittävän eron, vielä enemmän toki maasturin laajalla pakalla (Force eTAP saa taakse muuten laajempiakin vaihtoehtoja kuin tuo 10-36)

    Itse ottaisin SRAM eTapin vs. Di2 graveliin hetkeäkään epäröimättä vaikka hintaero olisi tuo 600euroa Shimanon hyväksi...Maantiepyörään voisin Shimanoakin harkita.

  25. #9535
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Eikö sillä kuudella huntilla saa Sramiin etuvaihtajan ja rattaat, jos niitä jää kaipaamaan?

  26. #9536
    Liittynyt
    11/2014
    Viestit
    1.895
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
    Itsellä SRAM, kokeiltu on Di2 myös. Oma näkymys SRAM-eduista:
    - Vaihdeläpyskät toimii myös talvihanskoilla tiukoissa tilanteissa toisin kuin Di2 jolla pitää osua oikeaan kahdesta vierekkäisestä pienemmästä lätkästä
    Tähän semmoinen pikku korjaus, että ainakin itselläni on ohjelmoitu GRX Di2 1x11 systeemi niin, että oikeasta kahvasta kaikki 3 namiskaa vaihtavat raskaammalle ja vasemmassa kahvassa kaikki 3 namiskaa vaihtavat kevyemmälle. Tämä juuri siitä syystä, että aikaisemmin oli käytössä Sramin Force 2x12 AXS systeemi ja pidin tuosta logiikasta. Muuten en kyllä erityisemmin pitänyt Sramin osasarjasta. Ainoana plussana tuo langattomuus. Miinuksina äänekäs ketju, ketjua keskiön/rattaan väliin pudottava etuvaihtaja(sramin oma chain catcher oli myös, mutta sekin on aivan paska ohut tulitikku mikä ei tosiaan estä ketjun tippumista tuonne).

  27. #9537
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    ^Kokeilitko ketjun ääntämisen eliminoimiseen micro adjustmentia?

  28. #9538
    Liittynyt
    11/2014
    Viestit
    1.895
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Föhn Katso viesti
    ^Kokeilitko ketjun ääntämisen eliminoimiseen micro adjustmentia?
    Kyllä siinä tuli kaikki kokeiltua ja kaikki oli säädöissä, mutta tuo sramin flattop ketju on huomattavasti äänekkäämpi, kuin "normaalit" ketjut. Ei häiritsevästi, mutta kyllä mielummin ajelen Shimanon sähköillä jatkossa maantiellä ja grävelissä. Maastopuolen AXS seteistä ei ole kokemusta ja se maastoketjuhan on ns. normaaliketju, jos on siis päätymässä 1x12 ratkaisuun.

  29. #9539
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Jep. Yleisesti ottaen tuota on aika äänekkäänä pidetty. Eräs tuttu huoltomieskin sanoi samaa. Omani, tosin 1x12 on aika äänetön. Sekin rätisi aluksi mutta tuo mikrosäätö teki siitä lähes äänettömän. Sramihan kauppaa vaimenninrinkuloita rattaiden väliin, ainakin niin mitä sen niin ymmärsin. Tai liekö sitten vaikutusta ratastuksella joka omassa konkelissa on 10-28/46

  30. #9540
    ^ Ihan fiksua jos Shimanonkin saa nykyään toimimaan tuolla logiikalla. 3 namiskaa? No onhan siinä sitten vaihtoehtoja sormille hamuilla. Maastomiehenä tykkään SRAMin yhdestä isosta läpyskästä jota hiplatessa ei jää epäselväksi tuliko vaihto tehtyä vai ei. Oma setuppi ei kyllä erityisiä ääniä pitele, toisaalta en ole niille kovin herkkä muutenkaan gravel-touhuissa. Tuon eTapin fiitseri on muuten myös se, että taakse voi vaihtaa myös maastosarjan AXS vaihtajan, itsellä Eagle AXS & 10-50 kasetti (ja sen myötä normi 12s ketju). Olikos Shimanolla mahdollisuus samaan tai muuten taakse niin pitkähäkkinen vaihtaja jolla saa myös maastokasetin käyttöön?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •