Ensimmäinen tälläinen, testi- ja säätölenkillä. Upea loppukesän päivä ja paljon muitakin kaksipyöräisiä liikenteessä kauniissa maalaismaisemassa
![]()
Ensimmäinen tälläinen, testi- ja säätölenkillä. Upea loppukesän päivä ja paljon muitakin kaksipyöräisiä liikenteessä kauniissa maalaismaisemassa
![]()
”Kakkosgraveli” Stigmata CC valmiiksi kasattuna. Pikaisen koeajon perusteella vaikuttaa hieman donor-bike Revolt Advancedia näpsäkämmän oloiselta. Kuvan NoTubesin maastokiekoilla vaaka heilahti 8,88 kilon lukemaan.
![]()
Yleensä en näitä kommentoi mutta nyt on hienon värinen.
Ihana väri ja muutenkin hieno!
British Racing Green? Ja jos ei ihan niin silti törkeän hieno väri
Edit: ja pyörä itsessään toki hemmetin hieno myös.
Sent from my SM-G950F using Tapatalk
"Haluutsä tän heti vai tehdäänkö tietokoneella?"
Midnight Green on värin nimi, ja jossain valossa se näyttääkin British Racing Greeniltä. Joskus taas Mastonin perusvihreältä…UD-kuitu kuultaa vähäsen maalin läpi.
Komea Stiggy vaikkakin vielä nuo maitotonkan kokoiset headtubet vaatii totuttelua.
jessejames muokkasi tätä : 04.09.2021 at 06.54 Syy: timestampsaysitwasntme
stay cool, pity the fool
stay cool, pity the fool
stay cool, pity the fool
stay cool, pity the fool
stay cool, pity the fool
stay cool, pity the fool
Oliks tää joku varastettujen pyörien myynti-ilmoitustopikki?
Osaatko sanoa, onko etuhaarukan tuntumassa eroa Revoltiin nähden? Revoltin keula on silmämäärin sirompi, mutta onkohan sillä jotain käytännön merkitystä vai onko noi kuituiset levarihaarukat samanlaisia pökkelöitä riippumatta toteutuksesta.
Mä olen ajellut tolla nyt reilun kuukauden ja pikkuhiljaa aletaan olla sinut toistemme kanssa. Vaaka taisi heilahtaa jonnekin 8,7 kilon paikkeille. Edelleen vanha setämiespyörä pysyy ”ykkösgravelina” (mikäli tulee kunnolla kuntoon) ja tuottaa parempia fiiliksiä, mutta Paaton-tyyppiseen, nenä kiinni stemmissä -pyöräilyyn Stiggy saattaa olla jopa parempi. Ehkä.
(Telakalla olevasta teräspyörästä pullotelineet pitäis vaihtaa paremmin tyyliin sopiviksi tai ainakin mustiksi Kingeiksi, jos toi jää talliin.)
![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
^ Stigmatan keula saattaa olla aavistuksen jäykempi kun Revoltin keula, mutta kokonaisuudessa se ei kuitenkaan ole mikään iso tekijä kun tanko on Giantin D-fuse ja kiekot NoTubesin Crest MK3:t. Takapääkin on vähän epämukavampi verrattuna Giantin D-Fuse tolppaan, mutta kokonaisuudessaa tykkään tuosta enemmän kun Revoltista, johtuen maantiepyörämäisemmästä ohjausgeometriasta. Kun vaihtaa pyörästä pelkän rungon, ei ero kuitenkaan mikään mullistava ole. Tanko, kiekot ja osasarja vaikuttaa ajokokemukseen melkein enemmän, elleivät erot runkojen geometriassa ole huomattavan isoja. Kaikista epämukavin graveli millä olen ajanut on Sutra LTD, ja mukavin on sitten tukevasti plaanaus-osastolle kuuluva v. 1978 Gazelle.
Tänks. Oli nimittäin Revolt toisena vaihtoehtona pakko-ostospyöräksi, kun niitä olisi myös saanut heti. Stiggyn kierrekeskiö vei voiton ja ehkä SC:n imago myös. Tossa pykälää(?) pienemmässä on vähän maasturimpi etupää. Olen siihen jotakuinkin tottunut, mutta putkelta polkiessa se tuntuu vähän oudolta edelleen. Ensialkuun etupää tuntui järkyttävän kovalle custom-teräshaarukkaan ja pre CE-normit vannejarrukuituhaarukkaan tottuneelle, mutta enää en sitä niin noteeraa muutoin kuin isommissa töyssyissä. Vähän jännityksellä kuitenkin odotan, että mitä tapahtuu, kun saan Gravan takas ajoon.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Topstone bikepacking testissä yön yli reissussa
Lähetetty minun SM-G781B laitteesta Tapatalkilla
Muodit muuttuu, mutta jotkut pyörät ne ei vaan suostu vanhenemaan ikääntyessään. Eilen tein tähän ensimmäisen varsinaisen osapäivityksen sitten pyörän kasaamisen loppuvuodesta 2012 ja silloinkin suurin osa osista, esim. voimansiirto ja jarrut siirtyivät tuota edeltäneestä 26-tuumaisesta Kona Explosif -sinkulasta. Nyt piti saada uusi tolppa, kun pöllin Controltechin vanhan Team Issue -tolpan Dirtroller-fiksuttimeen siinä entuudestaan olevan Controltechin stemmin kaveriksi. Middleburn oli muuten aikaansa edellä noiden direct mount -rattaidensa kanssa. Vähän oudoilta näyttivät silloin aikoinaan. Alle 10 kg edelleen näillä vähän tukevammilla nykyrenkaillakin.
![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
^Hienohienohieno!
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Muovi-Stiggystä kertynyt sellaisia käyttökokemuksia itselle, että 40mm kumeilla ja matalilla alukehillä se on ihan mukavahko sorapyörä, mutta kun alle laittaa 32mm GP5000TL:t kuitukiekoilla, on se 3/4 bar paineilla ajettaessa siltikin kova asfaltin poikittaisaumoissa. Oikeastaan sellainen perustylsä keskikastin high-stack endurance-pyörä, joka on leveistä tubeless-renkaista huolimatta epämukava ja ei niin innostava ajotuntumaltaan. Kisaisakin sorapyörä on maantiepyöränä aika boring jos sitä vertaa oikeaan maantiepyörään. Vuoden 2007 Extreme Power 27mm Veloflexin tuubeilla ja matalilla Hyperon-kiekoilla on sileällä soralla paljon paljon näpsäkämpi ja myös mukavampi.
![]()
_20210911_144954 by richard räystäs, on Flickr
Kun osa etupään joustosta syntyy vaaka- ja viistoputkista, niin ”slam that stem” -tyyppinen nykymuoti, jossa emäputket on ylipitkiä ja vaakaputki tulee emäputken yläpään tasalle ja lisäksi kun viistoputki on jättikokoinen, niin etupäästä häviää viimeisetkin jouston mahdollisuudet. Jännä nähdä miten pitkälle ylenpalttisen jäykkyyden ihannointi jatkuu, kun ei sellaisista rungoista varsinaisesti hyödy kuin prot ammattikisojen loppukireissä. Mutta eipä tommosia sirompia pyöreäputkisia kuiturunkoja taida saada kuin kustomina nykyään. Siihen, että tommosen kakkosnelosta isomman putken jousto-ominaisuuksia pystyttäisiin jotenkin manipuloimaan kuitujen suuntauksilla tai muilla taikatempuilla en juurikaan usko. Tai jos pystyy, on vaikutus niin marginaalinen, että sillä ei ole merkitystä kuin mainospuheissa.
Vaikka ei Stiggy pahimman pään rautakanki olekaan, niin melko kuolleen tuntuinen se on polkea. Ei paljon plaanaa. Takapää siinä on kyllä minusta harvinaisen mukava, pehmeämpi kuin missään ajamassani teräspyörässä. Dropatuilla seastayllä varustettua teräsrunkoa en ole kokeillut, joten en osaa sanoa paljonko se vaikuttaisi.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Siirretty
![]()
Tällainen flat bar gravel vai mikä tää nyt on tuli n+1 pyöränä
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kirjanmerkit