^Tuskin gravel hipsterit parrasta luopuu...
^Ja toimii kuolalappuna...
Lisää aerovinkkejä gravelisteille:
https://cyclingtips.com/2021/08/7-10...es-you-slower/
Rule #1: Obey The Rules
Pisaranmuodon tavoittelussa tärkeintä on jättöpuolen imun pienentäminen. Muodon muokkauksessa kannattaa siis pisaramaisen aerokypärän lisäksi kehittää aerotakamus, jotta takapyörre pienenee.
Tuulen halkaisijan muodon vaikutus vatsaa kasvattamalla on selvästi pienempi.
Joissakin tapauksissa on hyödyllistä saada laminaarinen pintavirtaus pyörteiseksi, jotta takapyörre pienenee.
Tämä onnistuu tarpeeksi pintaryppyjä kasvattamalla.
Yksi tapa vähentää ilmanvastusta on myös täyttää ilmavirrassa liikkuvan esineen taakse jäävää "tyhjiötä" eli matalamman ilmanpaineen aluetta esineestä ulos pumpattavalla kaasulla. Renkaiden ilmaa tarvitaan vierintävastuksen alentamiseen ja pumpun virittäminen tuohon hommaan aiheuttaa varmasti enemmän vastusta kuin aerodynaamista hyötyä...
^ Suosittelen runsaan hernekeittoaterian nauttimista ennen pyöräilyä.
Tämä taisi lähteä liikkeelle integroidun ohjaamon järkevyydestä (se näennäinen aerohyöty). Hyöty harrastelijalle on makeessa ulkonäössä ja that`s it. Turha muuta väittää.
Mutta jos tarvitsee sometusfillarin oston jälkeen alkaa säätää ohjaamoa jopa ajokelpoiseksi omille mitoille ja mieltymyksille niin onko ainoa mahdollisuus ostaa tuhannella eurolla uusi etupää vai onko noissa missään säätömahdollisuuksia?
Jossain taitaa olla halkaistut speisserit, että niitä nyt voisi siirrellä purkamatta ohjaamoa... stemmin lyhentäminen/pidentäminen?
Ohjainlaakerin huolto/putsaaminen lienee työteliään suorituksen takana joka tapauksessa.
Noita integroituja ohjaamojahan on saanut ostaa jo vaikka miten kauan, vaikka olisi ulkoiset kaapelit.
Nyt on kaapelit piilossa ja ohjaamot semi-integroituja, eli stemmin pituutta voi vaihtaa. Se ei vaan ole standardi kamaa. Tosin kyllä niitä standardeja alkaa jo tulemaan. FSA:n acr on jo useissa pyörissä ja taitaa shimanon uusi tanko tukea tuota.
Jep, se on kyllä jännä ja mä alan ihan oikeasti uskoa Heinen planing-teoriaan. Kun Stigmataa polkee, niin se huokuu sellaista näennäistä voiman tunnetta. Tuntuu tehokkaalta, mutta lenkkien keskarit kertoo toista eikä sillä juur Strava-PB:täkään irtoa. Sopivasti lötköt kulkee vaivattomammin eikä eikä jalat väsy pidemmilla lenkeillä samalla tapaa. Rolleri on vähän tarpeettoman lötkö, putkelta lötkyy vähän liikaa, mutta silti sekin kulkee helpommalla kovempaa kuin Stiggy, mutta fiksivoimansiirron tehokkuus auttaa sitä myös.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
^^Mahtaako tuo ACR kuitenkin olla parin stemmivalmistajan patentoima?
Mutta kurapyörään ainakin itseäni vähän arveluttaisi: kasataan tiukkaan nippuun ja esimerkiksi etujarrun letku näyttäisi olevan pujotettu sekä ylä- että alalaakerin läpi. Ja helmiliitokset letkuissa molemmissa päissä.
Siisti tuo tietenkin on, ja aerodynaaminen. Ja jos sillä kisakäytössä saadaan etua kilpakumppanin ulkoisiin vetoihin, niin silloin tietenkin.
Lisäys:
Joo, mikään asentajan unelma tollanen systeemi ei ole.
^Ja kuskin oltava standardien mukainen...
Cervelo S5 techpaperissa ulkoisten ja sisäisten kaapeleiden eroksi saatiin 45 kmh 13 g dragia, kääntyisikö noin 2 watiksi. Tässä testissä todennäköisesti dura-ace di2, eli 2 jarrukaapelia ja di2 kaapeli
Spessun youtubessa olevan tuulitunnelitestin perusteella roubaix ilman kaapeleita vs 4:n reilun kaapelin kanssa ero 40 km (45 kmh) 12 sek. Tämä lienee tasolla 4 wattia ja 35 kmh:ssa 2 wattia. Siistillä kaapeloinnilla ero vielä pienenee.
Eli säästö 1 wattia per kaapeli 45 kmh:ssa ja 0,5 wattia per kaapeli 35 kmh ?
Olisiko tuo oikea taso ?
^ Jos sorateillä harrastus-, huvi- ja kuntoilumielessä ajeleva henkilö on huolissaan noista wateista ja tarpeellisista ajansäästöistä niin kannattaa ehdottomasti laittaa päähänsä myös tämmöinen:
Piti oikein tarkistaa, etten kirjoittele time-trial-, aero- tai kilpapyöräilyketjuun...
Varmaan ihan normaali maantie aerokypärä ja skinsuit ovat riittäviä, ainakin jos katsoo esim. Belgian Waffle Riden kärkipään lähtijöitä.
Tuosta on ihan mukavanoloinen raportti Dylan Johnsonilta, joka sijoittui kuudenneksi.
Aika iso osa tästäkin genrestä ja sen kehityksestä taitaa sitten lopulta mennä ja tulla kilpailupuolelle.
https://www.youtube.com/watch?v=n2CLy0yB2ek&t=516s
On muuten vanhan liiton maastomeininki aika lähellä nykygravelia, kuten on ollut puhetta. Ao. pläjäyksessä maasto- ym. meininkien lisäksi about 07.27 alkaen myös Spessun Rock Combon promopätkä. Meininki ollut gravel jo 1989. Onneksi porukka ei silloin vielä haksahtanut näihin markkinamiesten hömpötyksiin.
https://m.youtube.com/watch?v=8pwYMLVQsc0
^ Silloin ei ollut niin paljon näitä "Reach/stack " uskovaisia niin paljoa, silloin ajettiin millä milloinkin...
Hyvin paljon on kalusto muuttunut, mutta kuskit ja ajoasennot ennallaan nyttemminkin.
Ainakin maantie/gravel/cx-puolella stack ja reach toivat tervetullutta selkeyttä pyörien mitoittamiseen. Putkipituudet ovat suoraan sanottuna aivan turhia koon etsinnässä. Stack kertoo heti kaiken olennaisen pyörän korkeudesta ja reach kertoo vain olennaisen pituuden ilman satulaputken kulman vaikutusta. Eipä niitä kulmia voi jättää huomiotta (en esim pysty ajamaan canyonin pyöriä liian jyrkkien kulmien takia), mutta niiden ei pitäisi olla mukana korkeus- ja ulottuvuusmitoittamisessa. Kulmat liittyvät sitten eri asioihin.
Mitä…uudet 12spd Dura-Acet ja Ultegrat julkastu tunti sitten ja täällä ei vielä käy keskustelu kuumana? Onks kaikki jossain väärässä paikassa niinku esim. ajamassa oikeesti…?
https://www.gravelcyclist.com/bicycl...ards-freehubs/
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
^ kiva kun 12-pakka menee normivapariin. Olisko tulevassa GRX:ssä vaikka 11-40 tarjolla.
Kirjanmerkit