HephaElectrobikeGarminGiant
Sivu 314 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 214 264 304 312 313 314 315 316 324 364 414 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 9.391 - 9.420 / 15442

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #9391
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ViP Katso viesti
    Huonosti kieltämättä asiani muotoilin, mutta pointti oli, että vierintävastuksen osuus on suurempi hiekkatiellä kuin maantiellä. Prosenttiosuuksista en osaa sanoa.

    Toisaalta, valtaosa ilmanvastuksesta syntyy kuljettajasta, jolloin matalammalla ajoasennolla pääsee kovempaa. Matalammaksi pääsee helpommin, jos tanko on säädetty kuljettajalle sopivaksi, mitä voi olla vaikea saavuttaa, jos ohjaamoa ei pysty säätämään.
    Mutta eikös nykyään aika-ajo pyörissäkin asentoa ole nostettu ja kavennettu?

    No en tiedä, maantiestä, tai aika-ajoista. Tai mistään muustakaan missä ajetaan alle 40mm leveällä renkaalla. Tai niistäkään missä ajetaan leveämmällä.

  2. #9392
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti

    Mutta selvis sekin, miksi musta kroonisesti tuntuu siltä, että fiksi Dirtrolleri on mun pyöristä nopein, vaikka siinä on epäaero riseri ja lötköin runko - tietenkin, koska siinä ei ole niitä hidastavia vaijereita niin paljoa ja joskus ei ollenkaan.
    Olet jäljilllå. Lötkö teräsrunko on nopea, koska se on tehty siitä tuumaisesta vesijohtoputkesta

  3. #9393
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.254
    ^Tuskin gravel hipsterit parrasta luopuu...

  4. #9394
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Tuskin gravel hipsterit parrasta luopuu...
    Eikä kannata, koska se on aero.

  5. #9395
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.254
    ^Ja toimii kuolalappuna...

  6. #9396
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Lisää aerovinkkejä gravelisteille:
    https://cyclingtips.com/2021/08/7-10...es-you-slower/
    Rule #1: Obey The Rules

  7. #9397
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    261
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tchegge_ Katso viesti
    Itsellähän on sitä aerodynaamista pisaramuotoa haettu isolla mahalla
    Itselläni on myös, mutta olen alkanut epäillä sen järkevyyttä esim siksi, että se hieman häiritsee jalkojen liikettä alaotteella ajaessa.

  8. #9398
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    648
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bomb Katso viesti
    Itselläni on myös, mutta olen alkanut epäillä sen järkevyyttä esim siksi, että se hieman häiritsee jalkojen liikettä alaotteella ajaessa.
    Auttaisikohan tähän ongelmaan jos speksaisai lyhyemmät kammet pyörään. Ei tarvitsisi vähentää artesaani olueiden nauttimsita

  9. #9399
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    261
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti duris Katso viesti
    Auttaisikohan tähän ongelmaan jos speksaisai lyhyemmät kammet pyörään. Ei tarvitsisi vähentää artesaani olueiden nauttimsita
    Kieltämättä luovaa ongelmanratkaisua. Pitää ottaa harkintaan, jos "aero-kummun" pienentäminen osoittautuu mahdottomaksi tehtäväksi.

  10. #9400
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bomb Katso viesti
    Kieltämättä luovaa ongelmanratkaisua. Pitää ottaa harkintaan, jos "aero-kummun" pienentäminen osoittautuu mahdottomaksi tehtäväksi.
    Lisäksi siirtää klosseja taaemmas. Jos kengässä loppuu vara niin poraa uudet reiät. Stemmin nosto auttaa myös. Ja taas saa juoda useamman palautusjuoman

  11. #9401
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.433
    Pisaranmuodon tavoittelussa tärkeintä on jättöpuolen imun pienentäminen. Muodon muokkauksessa kannattaa siis pisaramaisen aerokypärän lisäksi kehittää aerotakamus, jotta takapyörre pienenee.
    Tuulen halkaisijan muodon vaikutus vatsaa kasvattamalla on selvästi pienempi.
    Joissakin tapauksissa on hyödyllistä saada laminaarinen pintavirtaus pyörteiseksi, jotta takapyörre pienenee.
    Tämä onnistuu tarpeeksi pintaryppyjä kasvattamalla.

  12. #9402
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Yksi tapa vähentää ilmanvastusta on myös täyttää ilmavirrassa liikkuvan esineen taakse jäävää "tyhjiötä" eli matalamman ilmanpaineen aluetta esineestä ulos pumpattavalla kaasulla. Renkaiden ilmaa tarvitaan vierintävastuksen alentamiseen ja pumpun virittäminen tuohon hommaan aiheuttaa varmasti enemmän vastusta kuin aerodynaamista hyötyä...

  13. #9403
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Yksi tapa vähentää ilmanvastusta on myös täyttää ilmavirrassa liikkuvan esineen taakse jäävää "tyhjiötä" eli matalamman ilmanpaineen aluetta esineestä ulos pumpattavalla kaasulla. Renkaiden ilmaa tarvitaan vierintävastuksen alentamiseen ja pumpun virittäminen tuohon hommaan aiheuttaa varmasti enemmän vastusta kuin aerodynaamista hyötyä...
    Mutta esimerkiksi säännöllinen mäkkäritankkaus tai mynthon pastillin syönti 10min välein tuottaa riittävästi peräilmaa tuohon tarkoitukseen.

  14. #9404
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    ^ Suosittelen runsaan hernekeittoaterian nauttimista ennen pyöräilyä.

  15. #9405
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Tämä taisi lähteä liikkeelle integroidun ohjaamon järkevyydestä (se näennäinen aerohyöty). Hyöty harrastelijalle on makeessa ulkonäössä ja that`s it. Turha muuta väittää.
    Mutta jos tarvitsee sometusfillarin oston jälkeen alkaa säätää ohjaamoa jopa ajokelpoiseksi omille mitoille ja mieltymyksille niin onko ainoa mahdollisuus ostaa tuhannella eurolla uusi etupää vai onko noissa missään säätömahdollisuuksia?
    Jossain taitaa olla halkaistut speisserit, että niitä nyt voisi siirrellä purkamatta ohjaamoa... stemmin lyhentäminen/pidentäminen?
    Ohjainlaakerin huolto/putsaaminen lienee työteliään suorituksen takana joka tapauksessa.

  16. #9406
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    Tämä taisi lähteä liikkeelle integroidun ohjaamon järkevyydestä (se näennäinen aerohyöty). Hyöty harrastelijalle on makeessa ulkonäössä ja that`s it. Turha muuta väittää.
    Mutta jos tarvitsee sometusfillarin oston jälkeen alkaa säätää ohjaamoa jopa ajokelpoiseksi omille mitoille ja mieltymyksille niin onko ainoa mahdollisuus ostaa tuhannella eurolla uusi etupää vai onko noissa missään säätömahdollisuuksia?
    Jossain taitaa olla halkaistut speisserit, että niitä nyt voisi siirrellä purkamatta ohjaamoa... stemmin lyhentäminen/pidentäminen?
    Ohjainlaakerin huolto/putsaaminen lienee työteliään suorituksen takana joka tapauksessa.
    Eiköhän niissä speiserit pelaa niinku muissakin. Mutta stemmin pituus tai tangon leveys vaatii sit uuden ohjaamon ostoa.

  17. #9407
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Eiköhän niissä speiserit pelaa niinku muissakin. Mutta stemmin pituus tai tangon leveys vaatii sit uuden ohjaamon ostoa.
    Noita integroituja ohjaamojahan on saanut ostaa jo vaikka miten kauan, vaikka olisi ulkoiset kaapelit.

    Nyt on kaapelit piilossa ja ohjaamot semi-integroituja, eli stemmin pituutta voi vaihtaa. Se ei vaan ole standardi kamaa. Tosin kyllä niitä standardeja alkaa jo tulemaan. FSA:n acr on jo useissa pyörissä ja taitaa shimanon uusi tanko tukea tuota.

  18. #9408
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.260
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Olet jäljilllå. Lötkö teräsrunko on nopea, koska se on tehty siitä tuumaisesta vesijohtoputkesta
    Jep, se on kyllä jännä ja mä alan ihan oikeasti uskoa Heinen planing-teoriaan. Kun Stigmataa polkee, niin se huokuu sellaista näennäistä voiman tunnetta. Tuntuu tehokkaalta, mutta lenkkien keskarit kertoo toista eikä sillä juur Strava-PB:täkään irtoa. Sopivasti lötköt kulkee vaivattomammin eikä eikä jalat väsy pidemmilla lenkeillä samalla tapaa. Rolleri on vähän tarpeettoman lötkö, putkelta lötkyy vähän liikaa, mutta silti sekin kulkee helpommalla kovempaa kuin Stiggy, mutta fiksivoimansiirron tehokkuus auttaa sitä myös.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  19. #9409
    K.Kuronen Guest
    ^^Mahtaako tuo ACR kuitenkin olla parin stemmivalmistajan patentoima?

    Mutta kurapyörään ainakin itseäni vähän arveluttaisi: kasataan tiukkaan nippuun ja esimerkiksi etujarrun letku näyttäisi olevan pujotettu sekä ylä- että alalaakerin läpi. Ja helmiliitokset letkuissa molemmissa päissä.

    Siisti tuo tietenkin on, ja aerodynaaminen. Ja jos sillä kisakäytössä saadaan etua kilpakumppanin ulkoisiin vetoihin, niin silloin tietenkin.

    Lisäys:

  20. #9410
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Joo, mikään asentajan unelma tollanen systeemi ei ole.

  21. #9411
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.254
    ^Ja kuskin oltava standardien mukainen...

  22. #9412
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.031
    Cervelo S5 techpaperissa ulkoisten ja sisäisten kaapeleiden eroksi saatiin 45 kmh 13 g dragia, kääntyisikö noin 2 watiksi. Tässä testissä todennäköisesti dura-ace di2, eli 2 jarrukaapelia ja di2 kaapeli

    Spessun youtubessa olevan tuulitunnelitestin perusteella roubaix ilman kaapeleita vs 4:n reilun kaapelin kanssa ero 40 km (45 kmh) 12 sek. Tämä lienee tasolla 4 wattia ja 35 kmh:ssa 2 wattia. Siistillä kaapeloinnilla ero vielä pienenee.

    Eli säästö 1 wattia per kaapeli 45 kmh:ssa ja 0,5 wattia per kaapeli 35 kmh ?

    Olisiko tuo oikea taso ?

  23. #9413
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    ^ Jos sorateillä harrastus-, huvi- ja kuntoilumielessä ajeleva henkilö on huolissaan noista wateista ja tarpeellisista ajansäästöistä niin kannattaa ehdottomasti laittaa päähänsä myös tämmöinen:


    Piti oikein tarkistaa, etten kirjoittele time-trial-, aero- tai kilpapyöräilyketjuun...

  24. #9414
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.031
    Varmaan ihan normaali maantie aerokypärä ja skinsuit ovat riittäviä, ainakin jos katsoo esim. Belgian Waffle Riden kärkipään lähtijöitä.
    Tuosta on ihan mukavanoloinen raportti Dylan Johnsonilta, joka sijoittui kuudenneksi.
    Aika iso osa tästäkin genrestä ja sen kehityksestä taitaa sitten lopulta mennä ja tulla kilpailupuolelle.
    https://www.youtube.com/watch?v=n2CLy0yB2ek&t=516s

  25. #9415
    On muuten vanhan liiton maastomeininki aika lähellä nykygravelia, kuten on ollut puhetta. Ao. pläjäyksessä maasto- ym. meininkien lisäksi about 07.27 alkaen myös Spessun Rock Combon promopätkä. Meininki ollut gravel jo 1989. Onneksi porukka ei silloin vielä haksahtanut näihin markkinamiesten hömpötyksiin.

    https://m.youtube.com/watch?v=8pwYMLVQsc0

  26. #9416
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.254
    ^ Silloin ei ollut niin paljon näitä "Reach/stack " uskovaisia niin paljoa, silloin ajettiin millä milloinkin...

  27. #9417
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Hyvin paljon on kalusto muuttunut, mutta kuskit ja ajoasennot ennallaan nyttemminkin.

  28. #9418
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Ainakin maantie/gravel/cx-puolella stack ja reach toivat tervetullutta selkeyttä pyörien mitoittamiseen. Putkipituudet ovat suoraan sanottuna aivan turhia koon etsinnässä. Stack kertoo heti kaiken olennaisen pyörän korkeudesta ja reach kertoo vain olennaisen pituuden ilman satulaputken kulman vaikutusta. Eipä niitä kulmia voi jättää huomiotta (en esim pysty ajamaan canyonin pyöriä liian jyrkkien kulmien takia), mutta niiden ei pitäisi olla mukana korkeus- ja ulottuvuusmitoittamisessa. Kulmat liittyvät sitten eri asioihin.

  29. #9419
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.260
    Mitä…uudet 12spd Dura-Acet ja Ultegrat julkastu tunti sitten ja täällä ei vielä käy keskustelu kuumana? Onks kaikki jossain väärässä paikassa niinku esim. ajamassa oikeesti…?

    https://www.gravelcyclist.com/bicycl...ards-freehubs/
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  30. #9420
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.147
    ^ kiva kun 12-pakka menee normivapariin. Olisko tulevassa GRX:ssä vaikka 11-40 tarjolla.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •