ElectrobikeGiantMPMessutGarmin
Sivu 13 / 22 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 11 12 13 14 15 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 361 - 390 / 650

Aihe: Sähkömoottorien "viritys"

  1. #361
    Liittynyt
    07/2007
    Viestit
    1.057
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti EfatMan Katso viesti
    En ole asiantuntija lakiasioissa mutta omalla maalla tai maanomistajan luvalla lienee luvallista fillaroida rajoittamattomalla sähköfillarilla. Eli aiheesta keskustelu ja toisten neuvominen ei ymmärtääkseni oli laitonta.

    Korjatkaa toki jos olen väärässä.
    Yllä neuvottiin, ettei lakia tarvitse noudattaa, koska kukaan ei sitä valvo. Ja että omaa harkintaa saa käyttää lain noudattamisen sijaan.

    Mutta kuka nyt ottaa tosissaan mitään, mitä netistä lukee. Jokaisella on oma järki ja lupa sitä käyttää. Tämän keskustelun olemassa olo ei muuta mitään tai tämän keskustelun kieltäminen ei suojele ketään. Jatkakaa...

  2. #362
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti EfatMan Katso viesti
    En ole asiantuntija lakiasioissa mutta omalla maalla tai maanomistajan luvalla lienee luvallista fillaroida rajoittamattomalla sähköfillarilla. Eli aiheesta keskustelu ja toisten neuvominen ei ymmärtääkseni oli laitonta.

    Korjatkaa toki jos olen väärässä.
    Puhut asian vierestä.
    -Viritetyllä mopolla saa ojaa omalla pihalla. Viritysohjeiden jakamisessa ei ole mitään ihmeellistä. Naapurin tai valtion metsä eivät ole oletusarvoisesti sallittuja ajopaikkoja.
    -Peltoautolla saa ajaa omalla pellolla ja neuvoja sladissa ajamiseen voi jakaa. Naapurin pellolle ei ole asiaa ilman lupaa.
    -Kirveellä saa lyödä omaan jalkaa mutta ei naapurin jalkaan. Vinkkejä oman jalan hakkaamiseen voi jakaa kaverille.

    Sen sijaan selitys että "kyllä voi ajaa missä haluaa kun kukaan ei näe ja jos näkeekin, niin kyse on vain rangaistuksesta" on vajaavainen ymmärrys lainsäädännön merkityksestä. Suomalainen, tai oikeastaan koko länsi-eurooppalainen, lainsäädäntö perustuu ajatukseen yhteiskunnan, ihmisten ja omaisuuden suojaamisesta ja tähän tarkoitukseen säädetyn lainsäädännön yleisestä velvoittavuudesta.

  3. #363
    Liittynyt
    01/2004
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    720
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ElBike Katso viesti
    Lakihan ei estä sinua ajamasta toisen metsässä viritetyllä sähköfillarilla ilman lupaa. Laissa on kerrottu sääntö, jota rikkomalla on mahdollista määrätä sen rikkojalle rangaistus. Sen sijaan ihmisen oma pääkoppa määrää sen, aiheuttaako tämä toisen omaisuudelle vahinkoa vai ei. En ymmärrä sitä kitinää ettei muka saisi ajaa, koska harva siellä metsässä on kieltämässä tai estämässä. Mutta kannattaa toki huomioida myös ne tilanteet, joissa sattuu jotain, jonka syitä aletaan selvittämään käräjillä ja jos todetaan liian kova vauhti syyksi tähän tilanteeseen, voi se aiheuttaa vastuun korvata tästä tilanteesta muille aiheutuvia kuluja.
    kohta päästään keskustelemaan lain ja moraalin suhteesta. Tai on jo ajauduttu siihen

    Kova on meno netissä eikä vain ulkona reikäpäisenä viritetyillä sähkiksillä. Toivottavasti tulee kansanäänestys nopeusrajoituksista, äänestän 20 km/h rajoituksen puolesta

  4. #364
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.941
    ^Mä olen edelleen sitä mieltä, että sähköpyörissä maksiminopeus on ikä jaettuna kahdella.

  5. #365
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^Mä olen edelleen sitä mieltä, että sähköpyörissä maksiminopeus on ikä jaettuna kahdella.
    Uittu, 50 vuoden päästä mä meen lujaa.

  6. #366
    Liittynyt
    07/2007
    Viestit
    1.057
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^Mä olen edelleen sitä mieltä, että sähköpyörissä maksiminopeus on ikä jaettuna kahdella.
    Onko tässä nyt se hetki ja kohta, jolloin pitää päteä, että sähköpyörissä ei ole asetettua maksiminopeutta. Olinko eka?

  7. #367
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.941
    ^Ok, avustettu maksimi... ja kyllä, olit eka.

  8. #368
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    41
    Mitäs teidän muiden laittomaksi viritettyjen sähköpyöräilijöiden takarenkaiden sivuvallit on kestänyt? 650km takana nobby nickillä ja ei pysy litkut enään sisällä. En teknisessä kivikossa osaa kauhean lujaa vetää, mutta vääntö takarenkaalla aika kova verrattuna luomuun ja tulee sivunirhaumia paljon ainakin itsellä. Maxxis EXO:lla olevia kumeja on muutama hyllyssä, jotka menee seuraavaksi testiin. Onkos muita merkkejä heittää vinkiksi?
    Itsellä mulletti rengastus 29"/27.5", tämä tuntuu ehkä vähän vielä lisäävän takarenkaan oikaisua + sivunirhaumia.

    Ja vielä kaikille tiedoksi että esim. speedbox laitteet eivät lisää vääntöä mitenkään. Se on ihan sama mitä tehtaalta lähtiessa, eli 85nm

  9. #369
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.420
    Ei se noin mene. Edes omassa pihassa, tai omalla maalla et saa ajaa viritetyllä mopolla.

    Alueen tulee olla aukottomasti aidattu ja vartioitu. Tuo on katsottu moneen kertaan suomen moottoriradoilla.

  10. #370
    F. Kotlerburg Guest
    ^se on juuri noin.

  11. #371
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.420
    Esimerkiksi Ahveniston moottorirata ei ole suljettu alue. Tuonne pääsee juoksijat metsän kautta. Eli tuollakaan et saisi ajaa sillä sähkömopolla.

  12. #372
    Liittynyt
    08/2003
    Viestit
    4.237
    ^Saapas ajaa omalla maalla ja Ahvenistolla, mutta pitää olla liikennevakuutus.

  13. #373
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti valkama Katso viesti
    Mitäs teidän muiden laittomaksi viritettyjen sähköpyöräilijöiden takarenkaiden sivuvallit on kestänyt? 650km takana nobby nickillä ja ei pysy litkut enään sisällä. En teknisessä kivikossa osaa kauhean lujaa vetää, mutta vääntö takarenkaalla aika kova verrattuna luomuun ja tulee sivunirhaumia paljon ainakin itsellä. Maxxis EXO:lla olevia kumeja on muutama hyllyssä, jotka menee seuraavaksi testiin. Onkos muita merkkejä heittää vinkiksi?
    Itsellä mulletti rengastus 29"/27.5", tämä tuntuu ehkä vähän vielä lisäävän takarenkaan oikaisua + sivunirhaumia.

    Ja vielä kaikille tiedoksi että esim. speedbox laitteet eivät lisää vääntöä mitenkään. Se on ihan sama mitä tehtaalta lähtiessa, eli 85nm
    Ei oo viritettyä pyörää mutta Spessun Eliminator Gravity alkoi tihkumaan litkua kai siinä tonnin paikkeilla. Näyttäis että kudokset paistaa muutenkin jo. Kivikoissa vetelen aika paljon. Sillai huoletta.
    Eliminatorissa ei ainakaan sivunappula juuri kylkiä suojaa, nyt on alkanu kokeilu Schwalben Eddy Currenteilla, nappulat ainakin on paremmin kylkien suojana.

  14. #374
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.420
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YT Katso viesti
    ^Saapas ajaa omalla maalla ja Ahvenistolla, mutta pitää olla liikennevakuutus.

    Jep. Nuo bäfängien myynnit pitäisi oikeasti saada jotenkin kuriin. Tuolla toisessa ketjussa on linkki yritykseen, jossa rakennellaan 15kw sähköpyöriä. Näppärästi tehot alas kytkimellä.

    Oikeastihhan noissa ei ole mitään muuta tarkoitusta, kuin saada ajaa nopealla "prätkällä" ilman vakuutuksia. Hinta on tolkuton, tehot pienet ja jousitus kuraa verrattuna oikeisiin prätkiin. Vähän kuin yli-ikäisille teineille suunnattuja viritettyjä mopoja.

    Kaikki bäfängit pitäisi kieltää, tai vähintään potkia pois täältä pyöräfoorumilta.

  15. #375
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YT Katso viesti
    ^Saapas ajaa omalla maalla ja Ahvenistolla, mutta pitää olla liikennevakuutus.
    Kenties tässä on hieman erilaista ymmärrystä moottoriradan julkisen tilaisuuden ja julkisen tilan johdosta ?
    Jos ilmoitan että meidän mailla saa ajaa viritetyllä sähkömopolla ja/tai perin maksun tästä mahdollisuudesta , niin alueen aitaus ja vartiointi on selvä asia.
    Avainsana on vaaratilanteen aiheutumisen mahdollisuus. Ja se aikaisemmin mainittu avainsana on omaisuuden suoja.

  16. #376
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.941
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ruuduntakaa Katso viesti
    Ei oo viritettyä pyörää mutta Spessun Eliminator Gravity alkoi tihkumaan litkua kai siinä tonnin paikkeilla.
    Stan's Race tulee kaikista Schwalbeista läpi viimeistään puolen vuoden kuluttua, vaikka olisi ajamaton rengas. Mutta antaa tihkua, purkista sitä saa lisää.

  17. #377
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.941
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Oikeastihhan noissa ei ole mitään muuta tarkoitusta, kuin saada ajaa nopealla "prätkällä" ilman vakuutuksia.
    Tämähän näissä virittelyissä on takana: halu ajaa mopolla ilman siihen liittyviä rajoituksia "koska polkupyörä". Jos oikeasti 25 km/h ahdistaa, on olemassa myös luokka missä maksiminopeus on 45 km/h, mutta sehän ei käy, koska pitää hankkia vakuutus ja on kypäräpakko. Eikä saa ajaa kelvillä.

    Vähän kuin yli-ikäisille teineille suunnattuja viritettyjä mopoja.
    Miten niin vähän?

  18. #378
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Stan's Race tulee kaikista Schwalbeista läpi viimeistään puolen vuoden kuluttua, vaikka olisi ajamaton rengas. Mutta antaa tihkua, purkista sitä saa lisää.
    Eipä kyllä tule.

  19. #379
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647
    Tuossa kuvat kesältä.
    Alemmassa kasteltuna, kudokset melko pinnassa?
    Stanin normilitkut.



  20. #380
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.941
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Eipä kyllä tule.
    No, mulla on toisenlaiset kokemukset. Jos sulla ei ole tullut, niin se ei muuta mun kokemusta asiasta. Tarvittaessa voin laittaa kuvia. Esimerkiksi sähkärin EC:stä tulee jo nyt litku läpi, vaikkei koko fillari ole puolta vuotta vanha.

  21. #381
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.941
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ruuduntakaa Katso viesti
    Tuossa kuvat kesältä.
    Alemmassa kasteltuna, kudokset melko pinnassa?
    Stanin normilitkut.
    Jep. Ja ei se renkaan tiiviys voi olla tuon viimeisen millin sadasosan kerroksen varassa. Kyllähän sen sisäpuolenkin pitäisi jotain pitää.

    Mulla on tullut litkut läpi EC:stä, JJ:stä, DHR/DHF-kombosta ainakin. Varmaan jostain muistakin. 45NRTH:eista ei muistaakseni ole tullut mistään.

    Tämä olisi ehkä keskustelu, mikä pitäisi käydä tuolla litkutus-ketjussa.

  22. #382
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Esimerkiksi sähkärin EC:stä tulee jo nyt litku läpi, vaikkei koko fillari ole puolta vuotta vanha.
    Pitäisköhän vaan tilata suosiolla ne Assegait molempiin päihin...

  23. #383
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    No, mulla on toisenlaiset kokemukset. Jos sulla ei ole tullut, niin se ei muuta mun kokemusta asiasta.
    Ei niin, mutta väittämäsi ei pidä paikkaansa.

  24. #384
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.941
    ^Eikä myöskään sun. Tasapeli.

  25. #385
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Mä olen tykännyt kyllä.
    Onko DD- vai DH-versio keulalla Assegaista? DD vissiin riittäis keulalle kun inserttikin on?

  26. #386
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.941
    En muista, veikkaan että DD. Mutta tämä on nyt jo aika ohi aiheen.

  27. #387
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.290
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ...Mutta tämä on nyt jo aika ohi aiheen.
    Joo, menkää jo rengastopiccehin siitä. Tai jatkakaa yv:llä.


  28. #388
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^Eikä myöskään sun. Tasapeli.
    Pitääpäs. Minä en väittänyt että kaikissa tilanteissa käy näin. Väitin vaan että kaikissa tilanteissa ei käy näin, joka pitää näiden havaintojen mukaan paikkaansa.

  29. #389
    Arvasin että alkaa myrsky. Siksipä aiheeseen kommentoinkin.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Kiehtovaa, laki ei siis estä ampumasta maastopyöräilijöitä tai edes sähkömopottavia metsässä, pitänee harkita, koska eihän siitä aiheudu mitään haittaakaan maastolle.
    Laki ei estä sinua ampumasta ketään. Ihmiset on onneksi luotu ajattelemaan seurauksia ja todennäköisesti miettisit ensin minkälaista surua aiheuttaisit niin uhrin lähimmäisille kuin omille lähimmäisillesi. Siksi et tee sitä. Laki ei sinänsä sinua estä - vai miettisitkö piippua pitkin tähdätessäsi lakipykäliä?
    Laissa on määritelty monia asioita, mutta ihmisen elo on niin moninaista, että ihan kaikkia tilanteita ei pystytä lakikirjoihin lisäämään. Laissa olevat pykälät kun pitäisi olla yksiselitteisiä eikä tulkittavissa eri ihmisten toimesta eri tavoin. Siksi lakiin kirjataan asioita, jotka koskevat tiettyä tilannetta, tiettyyn ajanjaksoon suhteutettuna ja jopa tiettyyn paikkaan (valtio) suhteutettuna. Ymmärtänet että maailman muuttuessa, lait eivät aina pysy perässä. Ja EU aiheuttaa vielä omia erikoisuuksiaan kun lakeja säädetään keski-eurooppalaisiin olosuhteisiin peilaten.

    Jos spekuloidaan toisen metsässä liikkumista, niin luvatta toisen maalla on kielletty moottoriajoneuvolla ajo. Tähän on selkeät perusteet; pääsääntöisesti ja lain tekohetkellä moottoriajoneuvot ovat olleet polttomoottorilla varustettuja raskaita laitteita, joissa kaiken lisäksi runsaasti voiteluaineita (öljyt). Pääsääntöisesti tällaiset laitteet aiheuttaa maastossa edetessään jälkiä ja myös selkeitä tuhoja. Vikaantuessaan ne voivat aiheuttaa öljyvahinkoja. Ymmärtänet että laki on tehty estämään maanomistajan maiden vahingoittuminen ilman hänen lupaansa. Mutta jos olemassaolevalla polulla ajetaan fillarilla - se on täysin laillista (poislukien erikoisalueet/rakennetut reitit joiden ylläpitäjä saa kieltää niiden käytön fillarointiin). Jos olemassaolevilla poluilla ajetaan sähköavusteisella, tieliikennekäytössä polkupyöräksi käsitettävällä fillarilla - se on täysin laillista. Näiden kahden polkupyöräryhmän ajaminen poluilla on laillista ja lain kirjaaja on todennut niiden aiheuttavan haitan maanomistajan maille niin vähäiseksi että ajo on sallittua. Jos siis normaali saappaan ja renkaan jälki on laillisesti hyväksyttyä, miksi miedosti laittomalla sähköfillarilla ei voisi ajaa samoja polkuja?

    Tässä kohtaa tulee vastaan se laki vs. ihmisyys. Ihmisille on luotu järki ja ajattelu. Jotkut tajuaa välittömästi että tuliaseella sohiminen toisia ihmisiä kohtaan, aiheuttaa peruuttamatonta vahinkoa. Mutta on myös niitä ihmisiä, jotka ei tätä tajua. He ovatkin usein vankilassa. Poluilla ja toisten metsässä jokamiehenoikeudella liikkuessa on niitä ihmisiä, jotka katkoo eläviä puita, ottaa tuohta nuotioon kasvavista koivuista, kaivaa juuret ja kivet maasta kun ei osaa ajaa fillarilla ko. kohdasta ja jarruttelee lukkojarrutuksia jyrkät mäet, koska pelkää. He eivät osaa ajatella toisen metsää ja minkälaista vahinkoa aiheuttavat toiminnallaan niin metsälle kuin metsänomistajalle, joka pahoittaa mielensä. Mutta jos metsässä ajaa fillarilla, joka sattuu avustamaan yli 25km/h mutta ei sisällä kuitenkaan niin paljon tehoa että polut saisi kaivatettua syville urille, niin onko se väärin? Ketä se oikeasti haittaa? Näkisin että asianomistaja on metsänomistaja. Sen sijaan eniten se tuntuu haittaavan nettifoorumeilla ja sosiaalisessa mediassa päivystäviä virtuaalipyöräilijöitä jotka spekuloivat kaikista pahimpia keksimiään kauhukuvia ja julistavat näiden skenaarioiden käyvän toteen - jos joku menee metsään laitteella, joka ei ole lain kirjan mukainen.

    Toki tästäkin on jotkut vääntäneet netin foorumeilla ja blogeissaa, mutta Sauli Niinistö on raamattua ja lakia vertaillessaan todennut "Raamattu voi kieltää, kun taas laki ei voi. Lakikirja voi vain määrätä jostain teosta rangaistuksen" missä mielestäni on totuuden siemen. Yhteiskunnassamme on paljon huonoja lakeja, osa vanhentuneita, osa vain typerästi laadittuja. Toki elää voi näitä pykäliä aamuisin tulkiten, mutta eikös paljon tärkeämpää olisi miettiä tekoaan ja mitä se aiheuttaa kenellekin kuin seurata tarkasti pykäliä, jotka on säädetty kaukana siitä elämästä, jota ihminen Suomessa, keskellä metsää fillaroidessaan juuri sillä hetkellä elää.

  30. #390
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Ankka - Ankans
    Viestit
    3.491
    Kritisoin tätä ajattelua, jonka mukaan minä ihan pikkuisen voin joustaa jokamiehenoikeuksista, kun siitä ei seuraa mitään ja ne ovat ne muut, jotka tötöilevät siellä. Sitten joskus voi käydä näin ja aletaan pohtia, miten oikeuksia rajataan.

    https://yle.fi/uutiset/3-12074291

    En pitäisi mahdootomana, etteivätkö suosituimpien paikkojen kansallispuistoihin tai esimerkiksi Helsingin keskuspuistoon tulisi maaston kulumisen takia rajoituksia pyöräilyyn ja sitä kehitystä en lähtisi voimistamaan lajin harrastajana.

    Lisäksi miettisin hyvin tarkkaan seurauksia, jos sattuu onnettomuus ja sen aiheuttava osapuoli on liikkeellä ajoneuvolla, joka olisi pitänyt liikennevakuuttaa, mutta vakuutusta ei ollutkaan.
    A Gentleman will walk but never run

Samanlaisia aiheita

  1. Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 13.04.2017, 11.02
  2. Mistä vahattu lanka "boa lacing system":ille?
    By KonstantinShemyak in forum Varusteet
    Vastaukset: 6
    Viimeinen viesti: 24.03.2017, 18.55

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •