GarminGiantHephaElectrobike
Sivu 311 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 211 261 301 309 310 311 312 313 321 361 411 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 9.301 - 9.330 / 15442

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #9301
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Taitaa joo olla aika lähellä Super X:ää, mutta en jaksa alkaa vertailemaan. Hieman pitempi kuin Stiggy, mutta silti vähän lyhyt mulle tuokin.

    https://www.cannondale.com/en/bikes/...ameset-c11381u

  2. #9302
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.256
    No katos. Ehkä ihan fiksua, paitsi kaupallisesti, kun eivät pääse myymään sekä että

    Mutta hyvä pyörä tämmöselle sekakakäyttäjälle, joka ei tarvi sataa ruuvinreikää.

    E: Loivahko satulakulma. Pidcock tykkäis, kun se ajaa satula tosi takana.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  3. #9303
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.256
    Tai siis se on näköjään SuperSix CX ja vanhat Super X:t roikkuu vielä sivulla myös.

    https://www.cannondale.com/en/bikes/road/cyclocross
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  4. #9304
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.031
    Eli Cannondalen kisa CX pyörässä ja kisa gravelpyörässä on täsmälleen sama runko ? Pultataan vain vähän eri osia ja/tai vaihdetaan vanteita ja rengastusta tarpeen mukaan.




    lisätään tähän vielä, että näin se on. Cannondalen (korjattu valmistajan nimi ) uudessa cx ja gravelpyörässä on aivan sama runko.

    Ohessa linkissä cannondalen sivulla on rinnakkain cx, runkosetti ja gravel.

    Mitä eroa olikaan cx:llä ja gravelilla, väri ?

    https://www.cannondale.com/en/bikes/...upersix-evo-se

  5. #9305
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.249
    ^Siis gravel tuollainen tylsän värinen ja CX sportimpi...

  6. #9306
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.148
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti
    lisätään tähän vielä, että näin se on. Canyonin uudessa cx ja gravelpyörässä on aivan sama runko.
    Melkoinen huijaus! Onko kyseessä hyvä CX-fillari ja kompromissi GG-fillari vai kompromissi CX-fillari ja hyvä GG-fillari?


  7. #9307
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Gg on aika laakea alue. Noita pitäisi päästä kokeilemaan ennen tuomiota.

    Mutta äkkiä luulisi, ettei cannariin voi krossarina yli 40mm rengas mennä?

  8. #9308
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.031
    Sama runko, samat rengaskoot ja kaikki. CX pyörään menee sama 45 kuin graveliinkin.
    Noissa ei ole siis mitään eroa

  9. #9309
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.031
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Melkoinen huijaus! Onko kyseessä hyvä CX-fillari ja kompromissi GG-fillari vai kompromissi CX-fillari ja hyvä GG-fillari?
    Olin vahingossa kirjoittanut valmistajan väärin, eli kyseessä siis Cannondalen uusimmat pyörät.

    Tuo on ihan hyvä kysymys, kun noita kuitenkin aiemmin markkinoitu aika pienilläkin geometriaeroilla ja kuinka niillä suurtakin vaikutusta

  10. #9310
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti
    Olin vahingossa kirjoittanut valmistajan väärin, eli kyseessä siis Cannondalen uusimmat pyörät.

    Tuo on ihan hyvä kysymys, kun noita kuitenkin aiemmin markkinoitu aika pienilläkin geometriaeroilla ja kuinka niillä suurtakin vaikutusta
    No onhan noita ollut aiemmin usealla muullakin merkillä.

  11. #9311
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.148
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    No onhan noita ollut aiemmin usealla muullakin merkillä.
    Mutta niitä oli silloin kun GG-buumi alkoi joskus vajaa 10 vuotta sitten. Mutta vielä 2021 tälläinen kusetus oikealla fillaribrändillä, markettipyörät erikseen

    Eikö sen nyt pitäisi olla selvää, että CX ja GG ovat erilaisia. Tai ainakaan niiden ei pitäisi olla samanlaisia.


  12. #9312
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.249
    Siis pyörät muuttuu graveleiksi trendien mukaan ja ihmiset ostaa...

  13. #9313
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Siis pyörät muuttuu graveleiksi trendien mukaan ja ihmiset ostaa...
    Paitsi nure, joka ajaa 4seasoneilla.

  14. #9314
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mutta niitä oli silloin kun GG-buumi alkoi joskus vajaa 10 vuotta sitten. Mutta vielä 2021 tälläinen kusetus oikealla fillaribrändillä, markettipyörät erikseen

    Eikö sen nyt pitäisi olla selvää, että CX ja GG ovat erilaisia. Tai ainakaan niiden ei pitäisi olla samanlaisia.
    Noo... Nyt on tullut näitä nopeita gg pyöriä, jotka taas eroavat perinteisistä paljonkin. Kehä pyörii ja justiinsa kun esim rose ja scotti saavat gg:t ulos, niin se crossarin rungolla oleva onkin taas muodikas

    Äkkiä tosiaan luulisi, että CX ottaa tuossa cannarin tapauksessa takkiin.

  15. #9315
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Sitä mukaa kun - karkeasti yksinkertaistaen - gravelpyöristä on tullut offroad- ja bikepackingpyöriä, on uudelleen avautunut selvä markkinarako sille hyvin tai mahdollisimman paljon lähellä maantiepyörää olevalle gravelpyörälle, jolla on tarkoitus ajaa sporttisesti ja kovaa hiekkateillä, muttei lastata sitä täyteen erinäköisiä laukkuja tai suunnata sinne missä maastopyörä tai ainakin kahden tuuman renkaat olisivat enemmän omiaan.

    Cannondalella on katalogissaan Topstone niitä varten, joille gravelpyörän idea pitää sisällään vääriä polkuja ja retkeilyä ja sen sellaista.

  16. #9316
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.148
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    ...uudelleen avautunut selvä markkinarako sille hyvin tai mahdollisimman paljon lähellä maantiepyörää olevalle gravelpyörälle, jolla on tarkoitus ajaa sporttisesti ja kovaa hiekkateillä...
    Niin eikö se ollut alkuperäinen idea. Enempi maantiepyörä kuin cyclocrossari. Tiepyörä heille, ketkä eivät välitä ajaa autojen seassa (mää!), ei kiikkerä vaan vakaa... pidempi chainstay ja enempi bb-droppia ja sillee. Jos tehdään grainderi cx-geolla se on väärä suunta.

    Itse en ole koskaan sitä suuntausta ymmärtänyt, että grainderin pitäisi olla maastopyörä. Eikö siihen ole monstercrossarit... ja maastopyörät


  17. #9317
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.256
    Eipä jenkkityylin krossarigeo ole ihan hirveästi eronnut siitä, mikä gg:ksi nykyään mielletään ja ihan hyvin niilläkin on prot ajaneet, jopa Euroopassa, missä mutaa ja off camberia on yleensä jenkkikisoja enemmän. Osoitus ehkä siitä, että nykyradoilla ja nykykuskien ajotyylillä pyörän ajettavuudella alkaa olla isompi merkitys kuin tietyillä spesiaalitilanteilla, joissa korkeasta keskiöstä ja lyhyestä rungosta on hyötyä. Muutenkin ne korkeat keskiöt on vähän jäänne ajoilta, jolloin piti olla häkeille tilaa polkimien alla jalkautumistilanteissa ja cliplessien kanssa korkean keskiön ns. hyödyt edes krossissa on vähän kyseenalaiset.

    SuperX:ään nähden ei taida juurikaan olla eroa ja aika vähän on eroa myöskään SuperSixin ja uuden Addictin välillä. Addictin keulan rakesta ei tosin ollut tietoa geotaulukossa. Johonkin Ridleyyn jos vertaa, niin sitten alkaakin eroja löytyä ja kun se sattui olemaan ehkäpä se yleisin krossaribuumin aikaan Suomeen myyty krossari, niin ei tarvi ihmetellä, mihin perustuu osin virheellinen yleistys siitä, että krossarit on huonoja yleispyöriä.

    Spessun Cruxinkin geo on hyvin lähellä uutta Addictia ja ihan hyvin eräs Tom-niminen herra on sellaista onnistunut käskyttämään euroradoilla.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  18. #9318
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.256
    All-Road Bike Revolution -kirjassaan Heine muuten teoretisoi sitä, että gg/all road -geometrian merkitys pyörän vakauteen korostuu ainoastaan hitaammissa vauhdeissa. Kovemmissa vauhdeissa gyroskooppinen voima on suurin yksittäinen pyörää vakauttava tekijä. Gg-tyyppisten pyörien renkaissa tahtoo aina olla massaa reilummalti ja sitä myöten gyro-voima suurempi kuin maantiepyörissä. Kuitenkin mm. pitkiä chainstaytä on markkinoitu sillä perusteella, että ne vakavoittaa pyörää kovissa vauhdeissa. Juuri mitään muuta posiviista vaikutusta kuormaamattoman pyörän käyttäytymiseen ei chainstaytä pidentämällä saavuteta.

    Tuosta tulee mieleen, että gg-pyörien evoluution alkuaikoina, kun runkoja ei keksitty tai osattu tehdä sellaisiksi, että saataisiin paksut renkaat sopimaan lyhyempään chainstayhin, ratkaistiin ongelma helposti: pidennettiin chainstaytä ja markkinoitiin pitkät chainstayt sopivin verukkein
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  19. #9319
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    369
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mutta niitä oli silloin kun GG-buumi alkoi joskus vajaa 10 vuotta sitten. Mutta vielä 2021 tälläinen kusetus oikealla fillaribrändillä, markettipyörät erikseen

    Eikö sen nyt pitäisi olla selvää, että CX ja GG ovat erilaisia. Tai ainakaan niiden ei pitäisi olla samanlaisia.
    Miksi ei kuulu olla erilaisia? Mitä ominaisuuksia itse kaipaat crosssarissa mitä et gg:ssä? Tai toisinpäin?

    Trek Boone vs. Checkpoint on aika lähellä toisiaan, olisiko stackin ja reaching erot millien luokkaa ja Checkpointistä vielä Isospeedikin edestä pois. Mielenkiintoinen ratkaisu.

    GG scene näyttää jakautuvan nyt suuresti palstapyöräilyyn, setämiesten steel is real, maantiemiesten kisaamisen ja vielä ihan normaaliin harrastamiseen.

    Jokaiseen sceneen jotakin.. Itse haluan mukavuutta ja siksi päädyinkin usean mutkan kautta Topstone Leftyyn.

  20. #9320
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    ... on uudelleen avautunut selvä markkinarako sille hyvin tai mahdollisimman paljon lähellä maantiepyörää olevalle gravelpyörälle, jolla on tarkoitus ajaa sporttisesti ja kovaa hiekkateillä, muttei lastata sitä täyteen erinäköisiä laukkuja tai suunnata sinne missä maastopyörä tai ainakin kahden tuuman renkaat olisivat enemmän omiaan.
    Minä olen tällaisen markkinarakoilun uhri ja haluaisin just tuon kaltaisen pelin. Eli, periaatteessa maantiepyörä (rennolla geometrialla), johon mahtuisi vaikka max 40mm renkaat alle.

    Eilen tilasin yhden pyörän mutta kun se oli perusgraveli, niin tulin samoin tein katumapäälle ja peruin tilauksen.

  21. #9321
    F. Kotlerburg Guest
    Itse olen päättänyt, että en harrasta enää gravel grindausta. Ajelen vaan sorateitä millä ajelen niin ei mene väärin ja puristeilla ei tarvitse pahastua.

  22. #9322
    Aikojen alussa oli vain "maastopyörä", vähän niinkuin nyt on gravel -pyörä. Ehkä tulevaisuudessa saadaan jotkut kivat markkinointitermit erilaisille "gravel" -pyörille. "retkipyörä", "maastoretkipyörä", "sorakilpapyörä", jne...
    Noitahan olisi sitten helpompi itselleenkin hankkia/perustella useamman kun ovat selkeästi aivan eri segmentin laitteita. Ehkä pitää kuitenkin ensin totuttaa tavallinen kansa "graveliin" ja antaa harrastajien repiä hiuksia päästään kun tämä kenttä on niin sekaisin...

  23. #9323
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.249
    Paaton, toisilla kiekoilla GP5000:set, en oo rajoittunut... Mitäpä sitä muita kun noillakin pärjää omissa ajoissa.

  24. #9324
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.148
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    ...
    Eilen tilasin yhden pyörän mutta kun se oli perusgraveli, niin tulin samoin tein katumapäälle ja peruin tilauksen.
    Mikä on tämä perusgraveli, olisi hyvä saada esimerkki? Omaani olen pitänyt sellaisena, mutta enää en ole ihan varma.


  25. #9325
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti FreeZ Katso viesti
    GG scene näyttää jakautuvan nyt suuresti palstapyöräilyyn, setämiesten steel is real, maantiemiesten kisaamisen ja vielä ihan normaaliin harrastamiseen.
    J
    Joo, ja olennaisena lisänä hifistely, josta malliesimerkkinä integroidut ohjaamot. Männävuosina käytiin vilkasta ajatustenvaihtoa ja ohjeistusta siitä, kuinka ohjaamoa säädetään fillaristin fyysisten mittasuhteiden, ajotavan ja notkeuden mukaan speissereillä ja stemmeillä. Sitä pidettiin Hyvänä asiana, että pyörässä on säätömahdollisuuksia. No ei, ihan v..n takapajuista Parasta herkkua ja kuuminta hottia nyt on täysin säätökelvoton ohjaamo. Kuulemma piuhoista tulee ilmanvastusta.... vai mitenkä se nyt on?
    Eipä siinä... semmisen perään minäkin kuolaan. Makeen näköisiä, mutta typeriä.

  26. #9326
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.432
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kosminen Katso viesti
    Aikojen alussa oli vain "maastopyörä", vähän niinkuin nyt on gravel -pyörä. Ehkä tulevaisuudessa saadaan jotkut kivat markkinointitermit erilaisille "gravel" -pyörille. "retkipyörä", "maastoretkipyörä", "sorakilpapyörä", jne...
    Noitahan olisi sitten helpompi itselleenkin hankkia/perustella useamman kun ovat selkeästi aivan eri segmentin laitteita. Ehkä pitää kuitenkin ensin totuttaa tavallinen kansa "graveliin" ja antaa harrastajien repiä hiuksia päästään kun tämä kenttä on niin sekaisin...
    Alkuun maastureitakin usein pidettiin ATB - kategoriaan kuuluvina, kunnes ATB selvemmin erottui maasturipohjaisten hybridien kategoriaksi ja MTB tarkoitti varsinaista maastopyörää.
    (suoratankograveli voisi hyvin olla ATB)
    Ranskan- ja espanjankielissä on maasturi edelleen jokamaastonpyöra, VTT ja BTT.

  27. #9327
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.249
    Onhan integroitu hieno ja kun kaikki vaijerit piilossa mutta säätö- ja osavalikoima vähenee.
    Oikeastaan kun järjellä miettii niin jossain ns. gravelissakin olisi ulkoiset täyskuoriset vaijerit ehdottomasti paras vaihtoehto...

  28. #9328
    Onhan integroitu hieno ja kun kaikki vaijerit piilossa mutta säätö- ja osavalikoima vähenee.
    Oikeastaan kun järjellä miettii niin jossain ns. gravelissakin olisi ulkoiset täyskuoriset vaijerit ehdottomasti paras vaihtoehto... no enpä tiiä kyllä nuo sähkövaihteet on toimineet hyvin eikä ole tielle jättänyt tosin vara-akku mukana(sramin niin maasto kuin gravel pyörässä , maastopyörässä kaksi vuotta)myöskin jarruletkujen veto piilossa on hyvä etenkin pesun puoleen.

  29. #9329
    Liittynyt
    07/2020
    Viestit
    370
    Maantiepyörässä vielä ymmärrän tuon kokonaan integroidun ohjaamon ja ohjaamon sisälle vedetyt vaijerit, mutta gravelissa menee jo vähän ohi. Stemmin vaihdot tms. vaatii aina jarruletkujen irroittamisen ja ilmaamisen, samoiten ohjauslaakerien puhdistus/rasvaus vaatii melkoisen rumban. Greivelissä se ilmanvastuskaan tuskin on niin merkittävässä roolissa, että kaksi näkyvissä olevaa, muutaman sentin jarruletkun pätkää olennaisesti vaikuttaisi menoon.

    Form over function?

  30. #9330
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.249
    ^^Ei kaikki aja sähköillä ja mitä ulkoiset pesua haittaa? Entäs jos haluat vaihtaa integroidun tangon/stemmin jossa vielä sisäiset vedot, löytyykö esim. laatustemmiä?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •