Mahtuukohan Raisun takakonttiin polkupyörä kun näyttää niin matalalta... ehkä ei tuu kauppoja![]()
Mahtuukohan Raisun takakonttiin polkupyörä kun näyttää niin matalalta... ehkä ei tuu kauppoja![]()
Työkaverin vm70(?) kaksioviseen Hyrsleriin mahtuu lätkämailat peräkonttiin kätevästi pitkittäin.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Todellisuutta toisaalta: https://www.motor1.com/news/524088/f...l-base-pickup/
20k$, eli noin 17k€ ja sillä saa uuden ison nelivedon 2.5litran hybridillä.
![]()
- Heroes are ordinary people in extraordinary situations doing the right thing -
^Paitsi, että tuo on pelkkä etuveto.
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...hdysvalloissa/
Korjataan vielä että auto ei ole iso vaan pikkasen Fordin Rangeria pienempi
Aston Martin Valhalla:
Mersun hybridi-V8, 940heppaa/1000Nm...
- Heroes are ordinary people in extraordinary situations doing the right thing -
Kesälomashoppailua... tunnistuuko auto?
https://ibb.co/kG38zC8
No Passattihan tuo on.
Onko töpseliä?
Kiisseli-pasuuna. Ja R-line![]()
Näin on. Veli Vauhtilintu vieläpä speksasi varustetasonkin oikein!
Töpseli jäi nyt tässä vaiheessa vielä pois, kun ilmastopaneelin laskurilla kuitenkin diesel tulee halvemmaksi. Jos olisi työsuhdeauto, olisin ottanut uuden hybridin, nyt tuli käytetty kiisseli.
Ei se hinta tietenkään ollut ainut tekijä, iso asia mitä mietin oli tämä ilmaston puolustaminen, mutta nyt kävi näin. Toivottavasti seuraavassa autossa ei ole ollenkaan polttomoottoria (ainakaan sellaista joka tuottaa päästöjä).
Sähköauton hinta ja muut siitä generoituvat sivukustannukset kuten latausasema kotiin kävivät ylivoimaisiksi, vielä ei ollut rahkeita siirtyä täyssähköön. Kävin Enyaq - koeajolla että edes tiedän mistä puhutaan, ihan on hyvä suoritus Skodalta tuo. Auto on painava ja peräkontti olisi ollut meidän käyttöön liian pieni, muuta kritisoitavaa en keksinyt. Ajoin aiemmin myös Q5 hybridiä ja se tuntui ihanalta - toisaalta hintakin on ihana. Audi tekee hyviä autoja.
2-litrainen ja 190-heppainen. On kyllä hyvä 80-120 ohituskiihtyvyys, alustavasti riittää erittäin hyvin omiin tarpeisiinJos ajat paljon matka-ajoa perinteisillä maanteillä niin kannattaa ottaa tuo tehokkaampi, lyhyemmillä matkoilla pärjää varsin hyvin 150 konilla. Tuo pienempitehoinen menee myös ihan vaivattomasti ja pienellä kulutuksella moottoritielläkin.
Superbissa oli mulla tuo 150-heppainen kattila ja siitä pitää kyllä sanoa, että välillä loppui kesken.
Itsellä hakukriteerit olivat: Superb, Passat, Octavia tai A6. Alle 85000 ajettu vuosimallia 2017 tai uudempi. Hybridi tai diesel jossa minimissään 140kW (tai 180hv). Dieselissä webasto tai vastaava ja hybridissä plugi. Vetokoukku ja adaptiivinen cruise. Ei saa olla musta, valkoinen tai sininen (jippii, tarjontahan kutistuu noilla värirajoilla 90%).
Etuvetoinen, meillä ei ole juurikaan mökkitieajelua ja näin ollen koko paketti on vähän kevyempi.
Nyt kun vielä kalibroi itsensä tuolle DSG-laatikolle niin hyvä tulee... automatiikka on tarkka siitä miten kaasua käyttää. Välillä liikkeelle lähtiessä kaasua saa painaa tosi syvälle että auto lähtee esim. liikennevaloista sopivan vaivattomasti, ja sitten kun painaa sen sentin liikaa niin lähtee kuin ohjus.. tosin varmaankin on mun henk.koht. ongelma. ECO-ajo-ohjelmaan siirtyminen auttoi asiaa, mutta vielä kalibroidaan nilkkaa...
Muista varusteista pitää mainita adaptiivinen cruise, jota kyttäsin ja sen sainkin kun maltoin tarpeeksi kauan odottaa sopivaa vaihdokkia. Pumppukaasukuskien perässä ajamisen turhautuminen tippui 100% tasosta noin 20% tasolle joka laskee verenpainetta ja tekee menemisestä mukavampaa.
Toinen vähän itseä yllättänyt on peruutuskamera ja etututka, pitkän auton saa asemoitua esim. parkkiruutuun tarkasti ettei tule perän / keulan ylityksiä. Ei nyt sinänsä mitään haittaa mutta tämmöinen aavistuksen pakko-oireinen ihminen tykkää, kun auto on ruudussa ja ei siten häiritse muita.
Disclaimer: olen aina ollut sitä mieltä että autossa on oltava ilmastointi ja vakionopeudensäädin ja se riittää, eli en varsinaisesti ole varusteiden perään. Toki noita vaikka minkälaisia kätkättimiä jo on, mutta auton perusasiat tulee minusta ensin.
Mä oon varmaan palstan ainoa joka adaptiivisen vakkarin sijaan ajaa nopeudenrajoitin päällä. Siinä joutuu toki itse hieman ajamaan ja kaasua säätelemään mutta eipä ainakaan rajoittimen yli mene. Ellei sitten nilkkaa enemmän ojenna ja ohita rajoitinta. Toisaalta sitten aika rauhassa yleensä saa ajella, poislukien pe/su -ruuhkat kaupungista lähtiessä ja sinne palatessa. Siinä paikallaan seisoessa ja muutaman metrin kerrallaan liikahtaessa ei mistään härpättimestä ole tietysti mitään apuja. Paitsi jos olisi haupitsi katolla jolla tietä siivota.
Oijoi, mulla sama, lähes neuroottinen tapa laittaa auto keskelle ruutua vaikka paikkipaikka/halli olisi tyhjä ja käyn vain muutaman minuutin visiitillä. Enpähän sitten häiritse jos yhtäkkiä paikalle pelmahtaa tuhansia autoja. Emännän kanssa käyty hauskoja keskusteluja aiheesta, hänellä hieman erilainen asenne mitä pysäköintiin tulee...
"Haluutsä tän heti vai tehdäänkö tietokoneella?"
^Nopeudenrajoitin on itsellä käytössä kaupunki- ja työmaa-alueilla. Aika paljon ko alueilla ollut viime aikoina nopeusvalvontaa. Tavan opin Saksan reisuilla. Sikäläiset kun käyttävät kantamalla siirrettäviä nopeuskameroita.
Kyllä se on ihan ajettava polku...
Tuohon Kaasun/DSG:n viiveeseen on helppo koodaus, joka auttaa kummasti. VCDS:llä saa vaihdettua kaasupolkimen oletusasetuksen aikaperustainen lineaariseksi, jolloin poljin ei mieti sitä, kauanko se on ollut painettuna tiettyyn syvyyteen vaan ainoastaan sitä syvyyttä. En tiedä miksi toi aikaperustainen on ees siinä, mutta käytös on lloogisempaa tuolla ei-oletusasenolla.
Jos on VCDS käytössä, niin -> 44 steering assist -> security access 19249 -> adaptation -> driving profile switchover -> vaihda "incremental: controlled over time" -> "direct controlled jotain (en muista ulkoa mikä tää jälkimmäinen oli).
vaikuttaa samalla tavalla kuin wanhassa autossa kaasuvaijerin kiristys...![]()
Onkos kokemusta käytännön eroista miten tuo adaptiivinen vakionopeudensäädin toimii eri autoissa tai eri merkeissä? Itse olen kurvaillut enemmän vaan tuolla OOOOdin versiolla josta ei pahaa sanottavaa, ei ole vielä kertaakaan lakannut toimimasta huonossa kelissäkään.
Pakollisiksi varusteiksi olen sitä nyt laskemassa, hyvän ilmanvaihdon ja penkin lisäksi. Ja ehkä vähän siksi että jos sellainen on talouden toisessa autossa niin saisi olla toisessakin, noin niinkuin "jännän" minimoimiseksi.
Joo. Näistä saisi varmaan kirjan kirjoitettua, sen verran on sattunut ja tapahtunut tässä kulttuurien kohtaamisessa. Ei ole yhteen kertaan jäänyt tapaukset jossa mä olen jäänyt nysväämään autoa ruutuun/välttämään viiden sentin suojatien ylitys/jne emännän laskeutuessa autosta kehottaen tulemaan perässä kunhan olen saanut säheltämiseni valmiiksi. Erityisesti alkuaikoina oli paljon tilanteita joissa ujona kengänkarkiäni tuijotellen pyysin anteeksi olemassaoloani mutta iän myötä moinen kyllä karsiutuu automaattisesti pois. Onneksi. Muutenhan mä seisoisin niissä viallisissa, punaisiin jumittuneissa liikennevaloissa siellä tyhjällä kadulla edelleenkin.
"Haluutsä tän heti vai tehdäänkö tietokoneella?"
Tämä itseä on pohdituttanut näissä, vanhalla 2,2l diesel-Civicillä ei tarvinnut ohitukseen lähtiessä miettiä millä vaihteella mennään. Nyt pikku bensturbon kanssa on jo tarkempaa.
Oot vähän nirsompi kuin minä niin merkkien kuin värien kanssa.Itsellä hakukriteerit olivat: Superb, Passat, Octavia tai A6. Alle 85000 ajettu vuosimallia 2017 tai uudempi. Hybridi tai diesel jossa minimissään 140kW (tai 180hv). Dieselissä webasto tai vastaava ja hybridissä plugi. Vetokoukku ja adaptiivinen cruise. Ei saa olla musta, valkoinen tai sininen (jippii, tarjontahan kutistuu noilla värirajoilla 90%).
Muuten hintaa laskemalla ollaan mun hakuehdoissa.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
B8 Passatissa lause "ei saa olla valkoinen" (joka oli myös itsellä kriteerinä) pudottaa 80-90% vaihdokeista pois listalta...
Ei valkoisessa mitään vikaa ole, mutta kun meillä oli ollut niitä jo neljä peräkkäin, niin ei tunnu että hankkii (itselleen) uuden auton, kun se on väriä myöten vastaava kuin edellinen. Nyt on sitten itsellä tumman harmaa ja vaimolla vielä valkoinen.
140kW on noin 190hv, ei 180hv.
190hv on noin 180hv.
Joo niin on, siellä huitehilla kuitenkin.
Jos rajaa tiukasti 190hv niin Ocut tippuu pois ja kun aiemmin katsoin kaikilta merkeiltä niin aika moni Mondeo oli 180-heppainen ja ihan kelpo vaihtoehto kuitenkin. Joten vaihtelin 180hv-190-hv-140kw-130kw noita rajauksia vähän fiiliksestä riippuen.
JK: tulihan noita kuitenkin yli vuosi katsottua säännöllisesti ennen ostoa joten kriteerit eli sitä mukaa myös. Aluksi oli vain yli 200-heppaiset tuplaturbot ja siitä on meno vähän rauhoittunut kun teki vähän kph-remonttia. ;D
Jani Mahonen muokkasi tätä : 11.08.2021 at 14.23 Syy: korjattu 180-190 käpy
Kirjanmerkit